Blogposts
Blog
Geplaatst op woensdag 09 april 2014 @ 01:58 door Travelboy , 2017 keer bekeken
Gedeputeerde Staten zijn vooralsnog niet bereid om te investeren in een nieuwe brandweerkazerne en uitbreiding van de terminal van Groningen Airport Eelde. GS willen wél de knip trekken voor het Route Development Fund, waaruit de luchthaven de onrendabele top van nieuwe lijnen wil bekostigen.
Onlangs presenteerde de luchthaven haar strategisch plan en vroeg de aandeelhouders – de Provincies Groningen en Drenthe en de Gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo – om te investeren. In opdracht van de aandeelhouders is vervolgens het toekomstscenario van de Airport doorgerekend.
Effect baan afwachten
GS zien onvoldoende onderbouwing voor het idee van een nieuwe brandweerkazerne. Ten aanzien van de terminal wil het college kijken hoe de investering in de nieuwe start- en landdingsbaan uitpakte. Recent werd een nieuwe lijndient op Londen aangekondigd. “Wij willen eerst het effect van de investering in de baan afwachten. Als die enkele nieuwe lijnen oplevert, bekijken we de noodzaak van uitbreiding van de terminal opnieuw”, zegt gedeputeerde Marc Boumans.
Vooruit met de geit
Dit jaar stopt de jaarlijkse exploitatiebijdrage van de regionale overheden in Groningen Airport. De luchthaven laten doodbloeden is voor de Provincie Groningen geen optie. Marc Bouwmans: “Vooruit met de geit! Sluiten van de luchthaven is niet verstandig. We komen dan op een negatief spoor met grote maatschappelijke gevolgen.”
Steun uit bedrijfsleven
Voor die insteek heeft Boumans steun bij het Noordelijk bedrijfsleven, waarmee wordt gepraat over een bijdrage aan het Route Development Fund. De luchthaven stelt hiervoor jaarlijks een kwart miljoen euro beschikbaar en zoekt een miljoen euro per jaar aan aanvullende financiering.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.