Blogposts

Blog

Geplaatst op woensdag 22 oktober 2014 @ 02:45 door Travelboy , 2022 keer bekeken

Een taxi nemen naar een vliegveld zoals Schiphol is voor diverse consumenten te duur. Maar als de auto wordt gepakt, vallen de parkeerkosten tegen. Wat nu als je zoveel volume kunt maken met luchthavenvervoer per taxi, zodat je voor contractvervoerprijzen kunt rijden? Dan is de kans groot dat de totale markt fors toeneemt. Vervoersmakelaar Tinker ziet daar grote kansen. “Wij werken op basis van zelflerende algoritmes. Die berekenen de kans op combineren. Daardoor kan een lagere prijs worden aangeboden. Eenvoudig gezegd: hoe vroeger je boekt, hoe goedkoper het is.”

 

De vervoersmakelaar biedt de luchthavenservice aan voor alle luchthavens in Nederland en België. Ook is er onlangs gestart met ritten naar Duitse vliegvelden. Tinker is zo’n twee jaar geleden begonnen en doet nu zo’n 4.000 ritten per maand, verdeeld over 13 luchthavens in de drie landen.

 

Prijselasticiteit

Directeur Gerben Abbink: “Het idee achter de algoritmes is dat wij een kansberekening maken en daardoor een risico kunnen nemen op het aanbieden van lage prijzen. Dus als een klant heel vroeg boekt, zien wij voldoende kansen om de rit te combineren met een andere passagier of een ander ritje.”

 

“Dit gaat natuurlijk niet altijd zonder risico’s en volume is ‘key’. Op sommige ritten moet er dan ook nog geld bij. Maar wij gaan ervan uit dat we de markt zodanig vergroten dat de volumes het risico verkleinen en wij daardoor nog goedkoper kunnen gaan aanbieden.”

 

Luchtvaartmaatschappijen

Het idee is een beetje afgekeken van de luchtvaartmaatschappijen. Zij spelen ook in op het volume-spelletje en rekenen ook lagere kosten per stoel als een reiziger vroeg boekt. Want dan wordt het makkelijker om het vliegtuig vol te krijgen.

 

Abbink: “Echter heeft een vliegtuig een maximaal aantal stoelen terwijl dat in de taximarkt natuurlijk anders werkt met alle verschillende op- en afhaaladressen en verschillende voertuigen. Wanneer iemand vroeg boekt, neemt onze kans om reizigers te vinden die rond hetzelfde tijdstip van of naar de luchthaven gaan toe en zo de taxi optimaal te benutten. Daardoor kan er gereden worden voor prijzen die beduidend lager zijn dan het huidige standaard taxi-tarief.”

 

Tarieven

Van de 45.000 dagelijkse reizigers op Schiphol neemt op dit moment maar 5% een taxi, weet Abbink. “Doordat wij kunnen concurreren tegen de tarieven van het lang parkeren en soms zelfs het OV, vergroten wij de taximarkt met het aantrekken van nieuwe klanten die normaal gesproken geen taxi zouden boeken. Zeker als mensen heel vroeg boeken. Want een vliegticket wordt soms zelfs een jaar van tevoren geboekt. Als mensen dan ook de taxi meteen vastleggen, kunnen we heel goedkoop rijden.”

 

“Ook onze integratie met reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen heeft geleid tot een vergroting van de bestaande airport transfer markt. Tinker is nu onderdeel van het online reis-boekingsproces waar de reiziger, tegelijkertijd met de aankoop van het vliegticket, een transfer-service kan bestellen tegen hele scherpe prijzen”, vertelt Abbink

 

Combinatie

Zeker op drukke routes of in drukke tijden, zoals vakantieperiodes, is de kans groot dat Tinker er een combinatierit van kan maken. Klanten geven van tevoren duidelijk op hoeveel koffers en handbagage ze meenemen. Ook dat heeft invloed op de prijs. De vervoersmakelaar belooft dat in het geval van een combinatie er maar maximaal 20 minuten wordt omgereden.

 

Voor het daadwerkelijke taxivervoer wordt gebruik gemaakt van taxibedrijven die fungeren als onderaannemer, zoals A-Tax de Vries, Taxi de Groen, Alptax, VDK Groep en Taxi Dortmans. “De Schiphol-ritten helpen hen om bijvoorbeeld de nachtoperatie rendabel te maken. We betalen een vaste prijs per beladen kilometer, zodat zij in ieder geval hun kosten dekken. De tarieven zijn vergelijkbaar met vervoerders die Valys rijden”, vertelt Abbink.

 

Reisorganisaties

Om een dergelijke operatie echt succesvol te laten worden, is er volume nodig. En daarvoor moet de consument massaal bereikt worden. Om dat voor elkaar te krijgen werkt Tinker samen met diverse reisorganisaties, zoals D-Reizen, TUI en Sundio. “Als reizigers daar iets boeken, krijgen ze meteen de optie om via ons een taxi te bestellen. Binnenkort wordt daarbij ook meteen de ritprijs getoond”, vertelt Abbink. “Ook gebeurt dat via boekingssites voor vliegtickets. De technische oplossingen hiervoor liggen reeds klaar.”

 

Bij de reis naar de luchthaven worden de passagiers thuis opgehaald onder voorbehoud van een maximale marge van 20 minuten. Voor de thuisreis worden de passagiers bij het meeting-point opgewacht door de Tinker-hostesses op Schiphol; de ‘Tinkerbelles’. Zodra de passagier is geland, wordt de taxi ingelicht zodat er niet onnodig hoeft worden gewacht op het terrein van het vliegveld.

 

Taxibranche

Tinker heeft ambiteuze plannen. “We moeten eigenlijk nog een factor 100 groeien om écht volume te maken zodat we nog scherpere tarieven kunnen aanbieden. En dus de markt nog groter kunnen maken. Nu zitten we heel goed in een straal van 66 kilometer rondon de luchthaven. Maar we willen die scherpe tarieven, soms zelfs goedkoper dan OV, landelijk aan kunnen bieden.”

 

En dat is ook goed voor de taxibranche, zegt Abbink. “Want door meer mensen, die normaliter gebruik maken van het  OV of parkeren, te verleiden door met de taxi naar de luchthaven te laten reizen, vergroten we de bestaande taximarkt aanzienlijk. En er is nog een hoop te winnen; namelijk 95% van die honderdduizenden reizigers per dag die nog niet per taxi van en naar luchthavens reizen.”

 

bron: www.taxipro.nl

https://tinker.travel

 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.