Blogposts

Blog

Geplaatst op zaterdag 06 september 2014 @ 00:00 door Travelboy , 1364 keer bekeken

Het Europees Hof van Justitie verduidelijkt in een recente uitspraak welk tijdstip geldt als aankomsttijd van een vliegtuig. Dit is bepalend voor de vraag of een passagier in geval van vertraging recht heeft op een financiële compensatie.

 

Wat ging er aan vooraf?

Een Oostenrijkse consument boekt bij een Duitse vliegtuigmaatschappij een vlucht vanaf Salzburg naar Keulen/Bonn. Het vliegtuig vertrekt met een vertraging van drie uur en tien minuten en komt twee uur en 58 minuten te laat aan in Keulen/Bonn. Het vliegtuig wordt echter pas na 3 uur en 3 minuten aan de gate gekoppeld. De Oostenrijkse consument claimt een compensatie van € 250,- wegens een vertraging van meer dan drie uur. De maatschappij stelt dat het vliegtuig twee uur en 28 minuten later is geland en dat hij daarom geen recht heeft op compensatie. De consument legt zich er niet bij neer en gaat naar de rechter. Hierop vraagt de Oostenrijkse rechter aan het Hof van Justitie om verduidelijking over de vraag welk tijdstip de aankomsttijd bepaalt.

 

Beslissing van het Hof

Het Europees Hof van Justitie oordeelt dat het moment waarop de deuren van het vliegtuig opengaan (mits de passagiers dan ook het toestel mogen verlaten) als aankomsttijd moet worden gerekend. De passagiers verblijven namelijk ook tijdens het taxiën onder aanwijzingen en controle van de luchtvaartmaatschappij in een gesloten ruimte. Hun mogelijkheden tot communicatie met de buitenwereld zijn dan nog aanzienlijk beperkt. Vanwege veiligheidsredenen mogen zij namelijk niet bellen of internetten tot zij aan de gate staan.

 

Lees de volledige uitspraak hier

 

bron: www.eccnederland.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.