Blogposts

Blog

Geplaatst op vrijdag 25 juli 2014 @ 00:26 door Travelboy , 1642 keer bekeken

Vliegveld Weeze krijgt geen staatssteun. Dat is kort en goed de conclusie van de Europese Commissie na een onderzoek naar de financiering van het vliegveld. Dat maakte het vliegveld bekend. De Commissie onderzocht met name, of de luchthaven een lening van de overheid onder marktconforme voorwaarden heeft ontvangen. Dat blijkt wel het geval. Bij andere onderzoeken naar ongeoorloofde staatsteun zijn Transavia en Ryanair wel veoordeeld tot teruggave van ongeoorloofde steun.

 

Luchthavendirecteur Ludger van Bebber is blij dat de commissie het grote engagement van een Nederlandse privé investeerder waardeert. De huidige beslissing van de Commissie is het sluitstuk van een onderzoek, dat op 15 september 2005 was begonnen. Particulieren en concurrenten, zoals andere luchthavens en vliegmaatschappijen hadden destijds bij de Commissie bezwaar gemaakt, omdat de luchthaven in hun beleving onrechtmatige subsidies zou hebben gekregen. In maart 2007 en januari 2009 volgden nog meer klachten.

 

In 2012 heeft de commissie de gerechtelijke procedure geopend en het bestond ook voor derden de mogelijkheid hun standpunten in te dienen. Na negen jaar onderzoek heeft de EU-commissie met de huidige beslissing het standpunt van Duitsland, de Kreis Kleve, de gemeente Weeze en de luchthaven bevestigd, dat de subsidies conform de algemene marktvoorwaarden zijn verstrekt. Verder bevestigde de commissie dat de Duitse overheid het credit aan de luchthaven onder de zelfde voorwaarden heeft verstrekt als voor particulieren. In het bijzonder waardeert de commissie de enorme investeringen van de investeerder van de luchthaven. Tevens geeft de commissie aan, dat de ontwikkelingen van de Airport Weeze een grote bijdrage leveren aan de ontlasting van de omliggende vliegvelden.

 

Ludger van Bebber is blij met de uitspraak. ,,De luchthaven is met meer dan 90 procent in privébezit en zo een prototype op het gebied van een privé beheerd vliegveld. Het toezichtcomité van de EU heeft bevestigd, dat de financieringen van de luchthaven conform de algemene marktvoorwaarden zijn uitgegeven. Vooral zijn wij blij, dat de commissie het enorme engagement in de afgelopen 12 jaar van onze privé investeerder waardeert. De opmerking van de EU-commissie, dat wij een bijdrage leveren voor de ontlasting van de omliggende vliegvelden, geeft aan, hoe strategisch belangrijk ons vliegveld voor de provincie Nordrhein-Westfalen in de komende jaren is.”

bron: www.dichtbij.nl

 

Ryanair en Transavia moeten Franse staatssteun terugbetalen

Ryanair en Transavia.com France moeten Franse staatssteun terugbetalen die zij onterecht ontvingen. Alles samen gaat het om iets meer dan 10 miljoen euro verboden staatssteun bij de luchthavens van Angoulême, Pau en vooral Nîmes. Het bedrag komt bijna volledig op de rekening van de Ierse lowcostmaatschappij.

 

Maar bij de drie Franse regionale luchthavens genoten ook Ryanair en Transavia.com France staatssteun waarbij sprake is van oneerlijke concurrentie ten opzichte van andere luchtvaartmaatschappijen.

 

Voor Nîmes moet Ryanair zowat 6,4 miljoen euro terugbetalen, voor Angoulême gaat het om ongeveer 868.000 euro. Wat Pau betreft, moet Ryanair rond de 2,4 miljoen euro terugbetalen en Transavia - de budgetvlieger van Air France-KLM - zowat 400.000 euro

 

bron: www.hln.be



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.