Blogposts

Blog

Geplaatst op vrijdag 29 januari 2010 @ 19:22 door Travelboy , 1021 keer bekeken

3,5 miljoen mensen die ieder jaar via Eindhoven Airport reizen. Als de voorspelling van de Commissie Alders uitkomt, is dat over tien jaar al een feit. Dat zijn er ruim twee keer zo veel als nu.

 

Het huidige Eindhoven Airport heeft heel wat roerige jaren met verschillende eigenaren achter de rug. In 1932 begonnen als Vliegveld Welschap, in de oorlog bezet en verwoest en daarna jarenlang gebruikt als militaire vliegbasis. Zo druk als de afgelopen tien jaar was het nooit. Met bijna 1,7 miljoen reizigers was het aantal passagiers in 2008 al bijna vijf keer zo groot als in 2000.  

 

Jaar     Totaal
2000    337.553
2001    282.233
2002    366.496
2003    422.735
2004    694.451
2005    946.218
2006    1.143.557
2007    1.544.098
2008    1.629.893 

 

De echte groeispurt begon in 2002. Toen kwam de Ierse prijsvechter Ryanair naar Eindhoven Airport. Het begon met één vlucht naar Londen per dag, maar al snel kwamen daar bestemmingen in Ierland en Italië bij. Door het succes van Ryanair kwamen ook andere luchtvaartmaatschappijen naar Eindhoven. Wizz Air vliegt naar onder andere Polen, Tsjechië en Hongarije. Transavia.com heeft bestemmingen in Zuid-Europa en Turkije.

 

Door het groeiend aantal passagiers kreeg Eindhoven Airport ruimtegebrek. In 2004 was er zelfs even sprake van dat er tenten opgezet moest worden om alle passagiers te kunnen herbergen. In datzelfde jaar is begonnen met de bouw van een nieuwe vertrekhal. Zes maanden en 19 miljoen euro verder stond die er al.

 

Bij de opening in 2005 zei toenmalig directeur Bart de Boer dat de hal goed zou zijn voor anderhalf miljoen passagiers per jaar. Gezien de huidige cijfers kan uitbreiding van de terminal dan ook niet lang meer op zich laten wachten. 

 

Waarschijnlijk zal ook in 2010 het aantal bestemmingen vanaf Eindhoven Airport weer toenemen. Door de invoering van de vliegtaks in 2008 was Ryanair tijdelijk wat minder enthousiast over mogelijke groei. Door de belasting op vliegtickets kon de prijsvechter naar eigen zeggen geen goede prijs meer bieden aan haar klanten.

 

Toen de vliegtaks vorig jaar werd afgeschaft, ging Ryanair direct weer in gesprek met huidig directeur Joost Meijs over het uitbreiden van het aantal bestemmingen. Ook een permanente basis van de Ierse maatschappij behoort inmiddels weer tot de mogelijkheden

bron: www.omroepbrabant.nl

 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.