Blogposts

Blog

Geplaatst op donderdag 03 juni 2010 @ 00:03 door Travelboy , 516 keer bekeken

Nadat de vliegtaks in Nederland snel weer werd afgeschaft, wil nu Duitsland het vliegen duurder maken. Dat meldt Bild woensdag.
 

Deze week maakt de Duitse regering bekend welke maatregelen ze willen nemen om het begrotingstekort aan te pakken. De Duitse minister van Financiën heeft dinsdag diverse voorstellen gepresenteerd aan bondskanselier Angela Merkel, vicekanselier Westerwelle en CHU-partijleider Seehofer.

 

Een van die voorstellen is belasting heffen op vliegtickets, oftewel een vliegtaks. Ook de, in Nederland veel besproken, kilometerheffing ligt in Duitsland op tafel.


Vliegtaks

Een Duitse vliegtaks maakt wellicht een einde aan het feit dat veel Nederlanders kiezen voor een vakantie vanaf een Duitse luchthaven.

 

Dit jaar reizen waarschijnlijk 4 miljoen Nederlanders vanaf een luchthaven in het buitenland, vooral Düsseldorf en Brussel zijn populair. Veel Nederlanders kiezen voor deze luchthavens, omdat de belastingen en vluchttarieven vaak lager zijn dan bij een vertrek vanaf Schiphol. Vooral mensen die dicht bij de grens wonen, maken makkelijk de oversteek naar een buurland.

 

bron: www.nuzakelijk.nl



Reacties

  • karel-tgooi
    dinsdag 8 juni 2010, 23:15
    Ben erg benieuwd naar de reacties van de Oosterburen, het voordeel van Weeze is straks het voordeel van Twente (als die tenminste de doorstart mag maken). Verder zullen low-cost carriers hun beleid ook aanpassen, die springen vrij makkelijk over de grens: Bremen-Groningen? Münster-Osnabrück naar Twente of Eindhoven/Maastricht/Groningen? Köln-Bonn naar Maastricht? Het kan druk worden aan de grens. De busdiensten (feeders als Groningen-Bremen) kunnen dan in stand blijven, al gaat de stroom precies de andere kant op.
  • Patrick
    vrijdag 4 juni 2010, 07:28
    En dat is weer goed nieuws voor onze luchthavens, want nu krijg je een omgekeerde situatie. Ik denk dat bijvoorbeeld Eelde, Twenthe (als die uitbreiding er is), Eindhoven, Maastricht, Luik en Luxemburg het druk gaan krijgen met Duitsers. Zelfs Schiphol en Zaventem zie ik nog wel mee profiteren, met name op long-haul vluchten. Voor Weeze betekent een Duitse vliegtax een leegloop, die liggen dan precies aan de verkeerde kant van de grens.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.