Blogposts

Blog

Geplaatst op donderdag 10 juni 2010 @ 19:11 door Travelboy , 1420 keer bekeken

Wij (RED: Traveolon) publiceerden eerder reeds een artikel over de spanningen tussen Easyjet stichter en grootste aandeelhouder Stelios Haji-Ioannou  en het Easyjet management. Deze strijd gaat verder, en zou wel eens kunnen resulteren in groot spektakel: een gedwongen naamsverandering van de airline en de oprichting van een online reisbureau onder de naam Easyjet. Lees verder, want dit wordt spannend.

 

Stelios (heel de wereld noemt hem bij zijn voornaam) wil dat het huidige Easyjet management hun plannen om een groot aantal vliegtuigen bij te kopen, begraaft. Stelios wil in de plaats daarvan dat er een mooi dividend wordt uitbetaald aan de aandeelhouders. Hij vindt het in de huidige economische omstandigheden niet veranwoord om tientallen vliegtuigen aan de vloot toe te voegen. Wij wezen er reeds op dat de Easyjet stichter hier een punt heeft.

 

Stelios is een zeer, zeer slim man. De drie keer dat wij hem ontmoet hebben, liet hij een scherpe indruk na. Hij is iemand die altijd out of the box denkt, en meestal een paar zetten sneller schaakt dan zijn tegenstanders.  Een voorbeeld hiervan is de merknaam Easyjet. Stelios is niet aleen eigenaar van 38% van de aandelen van de airline, hij is ook eigenaar (voor 100%) van de merknaam. Die geeft hij in licentie aan de luchtvaartmaatschappij voor ... 1 Britse Pond per jaar. Symbolische prijs dus, maar het geeft de man wel heel veel macht. Easyjet is immers één van de best gekende merken in Europa.

 

Vandaag doet in London het hardnekkige gerucht de ronde dat Stelios al nieuwe plannen heeft met de merknaam.  Als de twee partijen er niet in zouden slagen om hun dispuut op te lossen, zou Stelios klaar staan om onder de marknaam Easyjet een online reisbureau te starten. Dit reisbureau zou een concurrent moeten worden voor www.lastminute.com  , www.booking.com, www.expedia.com  en andere online travel agencies.

 

Wij kunnen het niet ontkennen: we hopen een beetje dat deze ontwikkeling doorgaat. Want dat zou gegarandeerd spektakel opleveren. Stel je voor. Aan de ene kant: een luchtvaartmaatschappij die haar merknaam kwijt raakt. Vliegtuigen overschilderen, websites veranderen, publiciteit aanpassen ... een nachtmerrie. Daarnaast de uitdaging en de kost om een nieuwe merknaam te lanceren, overal in Europa. Aan de andere kant: een supersterk merk blijft in de reisindustrie, maar gaat een andere activiteit uitoefenen. De activiteit: het online aanbieden en verkopen van hotelverblijven, vakantiepaketten ... en vliegtuigtickets.

 

Eén belangrijke reden waarom dit scenario waarschijnlijk niet zou doorgaan: de waarde van de aandelen van het huidige Easyjet zou op korte termijn meer dan waarschijnlijk een flinke duik nemen. En 38% van deze aandelen behoren toe aan... Stelios. Zo zou de Griek uiteindelijk riskeren in zijn eigen vingers te snijden. En daar is hij nu net iets te slim voor.

 

bron: www.travolon.com



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.