Blogposts

Blog

Geplaatst op zaterdag 28 november 2009 @ 02:14 door Travelboy , 1979 keer bekeken

Europese vliegtuigmaatschappijen willen niet weten van een compensatiefonds voor passagiers die het slachtoffer worden van een faillissement van een luchtvaartmaatschappij. Afgelopen zomer nog strandden duizenden passagiers op luchthavens doorheen gans Europa toen het Slovaakse Sky Europe en het Britse XL in volle zomer de boeken moesten neerleggen. Sinds 2000 zijn in de Europese Unie in totaal 77 luchtvaartmaatschappijen failliet gegaan.

Passagiers die een vlucht hebben geboekt bij een luchtvaartmaatschappij die failliet is gegaan, moeten bijstand en een vergoeding krijgen. In een resolutie die woensdag werd aangenomen, verzoekt het Parlement de Europese Commissie de mogelijkheid te onderzoeken om een wetgevingsvoorstel op te stellen, dat ervoor moet zorgen, dat passagiers niet zonder accommodatie of een terugvlucht op hun vakantiebestemming stranden.

"Veel van deze passagiers hebben de financiële middelen niet om met deze onvoorziene verandering om te gaan. Het gaat om gezinnen die hun spaargeld aan een gezinsvakantie uitgeven, en hun zuurverdiende geld buiten hun schuld weggegooid zien worden", zei de voorzitter van de EP Commissie vervoer en toerisme, Brian Simpson (S&D, UK) vorige maand in een debat met de Commissie.

Maar volgens de luchtvaartsector is zulke regelgeving onnodig omdat ze ‘een zeer dure oplossing vormt voor een oneindig klein probleem.' Low-costcarrier Easyjet benadrukt dat het om een minimaal percentage van de 600 miljoen passagiers gaat die jaarlijks door Europa reizen

Bron: www.express.be

 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.