Blogposts
Blog
Geplaatst op maandag 16 augustus 2010 @ 01:29 door Travelboy , 1548 keer bekeken
Nederlandse vliegmaatschappijen en de Geschillencommissie Luchtvaart weigeren stelselmatig om de wettelijk verplichte vertragingsboetes aan klanten te betalen. Hierdoor lopen duizenden reizigers een vergoeding van maximaal 600 euro per persoon mis. Dit blijkt uit een reportage van het televisieprogramma EénVandaag. De Consumentenbond is woedend en eist dat zowel de maatschappijen als de Geschillencommissie zich aan de wet houden.
Het Europese Hof van Justitie bepaalde in november vorig jaar met het zogeheten 'Sturgeon-arrest' dat passagiers met een vertraging van drie uur of langer, recht hebben op een standaardvergoeding. Deze vergoeding kan, afhankelijk van de vertraging en afstand van de reis, oplopen tot maximaal 600 euro. De vliegmaatschappijen stellen echter dat het Sturgeon-arrest in strijd is met andere uitspraken van het Hof en andere Europese Verdragen en weigeren daarom uit te keren. Maar verschillende Nederlandse rechters hebben het afgelopen jaar die argumenten ongeldig verklaard en de airlines gedwongen de boetes te betalen, met verwijzing naar het Sturgeon-arrest.
Klant moet naar rechter
Uit een rondgang van EénVandaag langs de vier grote Nederlandse vliegmaatschappijen (KLM, Martinair, Transavia en Arkefly) blijkt echter dat geen enkele maatschappij zich aan de wettelijk bepaalde vergoeding houdt. Allen stellen ze elke klacht individueel te beoordelen op basis van hun eigen voorwaarden. Pas wanneer een klant naar de rechter stapt en deze bepaalt dat de Sturgeon vergoeding moet worden betaald, gaan ze over tot uitkering. Maar met tegenzin: Arkefly laat bijvoorbeeld weten graag in hoger beroep te gaan tegen de rechterlijke uitspraken. "We zijn namelijk nog steeds van mening dat er veel onduidelijkheid bestaat over de manier waarop de verordening geïnterpreteerd moet worden. Helaas lagen de uit te keren bedragen tot nu toe lager dan de grens om in hoger beroep te mogen gaan", aldus Arkefly in een schriftelijke verklaring aan EénVandaag.
Ministerie Justitie
De houding van de vliegmaatschappijen wordt opvallend genoeg gesteund door de vorig jaar in het leven geroepen Geschillencommissie Luchtvaart. De commissie noemt zichzelf onafhankelijk, toch zitten er vertegenwoordigers in namens de luchtvaartmaatschappijen. De commissie heeft volgens hun eigen website tot nu toe 4 keer een uitspraak gedaan, allen in het nadeel van de consument.
De Geschillencommissie laat tegenover EénVandaag weten dat ze vanwege de "aanzienlijk betrokken belangen" alle klachten over de vertragingsvergoeding aanhouden tot 1 oktober. Ze sluit namelijk niet uit dat een rechter "nadere prejudiciële vragen gaat stellen aan het Hof van Justitie over uitleg van het Sturgeon-arrest". Dat is opvallend omdat tenminste twee Nederlandse rechters al hebben bepaald dat het stellen van zulke prejudiciële vragen niet nodig is. Zo zei een rechter in 's-Gravenhage vorige maand dat de geldigheid van het Sturgeon-arrest niet in twijfel mag worden getrokken. "Het arrest is voldoende duidelijk en laat geen ruimte voor twijfel".
En een rechter in Haarlem bepaalde: "Het arrest is niet in strijd met fundamentele rechtsbeginselen of internationale verdragen. Ik zie geen aanleiding voor nieuwe c.q. aanvullende prejudiciële vragen". Saillant detail is verder dat de Geschillencommissie erkend wordt door het ministerie van Justitie en valt onder het bestuur van de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken. In dat bestuur zitten drie leden die rechtstreeks zijn benoemd door de Minister van Justitie. Op de vraag hoe het kan dat de Geschillencommissie ondanks de band met het ministerie van Justitie in gaat tegen de uitspraken van Nederlandse en Europese rechters wil zowel de commissie als het ministerie niet reageren.
Kamervragen
De Consumentenbond is woedend over de houding van de vliegmaatschappijen. Directeur Bart Combée laat weten: "Wat ons betreft vliegt de Geschillencommissie hier flink uit de bocht. Er ligt een hele duidelijke uitspraak, bekrachtigd door Nederlandse rechters. Ik begrijp werkelijk niet waarom de commissie nu nog denkt dat ze meer informatie of meer duidelijkheid nodig hebben." De SP gaat kamervragen stellen. "De Geschillencommissie kan misschien beter ontmanteld worden zodat er een nieuwe commissie kan komen die écht onafhankelijk en neutraal is en die echt voor de belangen van de consumenten op komt", aldus Tweede Kamerlid Farshad Bashir.
Het claimbureau EUclaim, dat geld bij de vliegmaatschappijen terughaalt voor gedupeerde klanten laat weten dat ze binnenkort honderden dagvaardingen tegelijk de deur uit doen om de maatschappijen af te dwingen de wettelijk verplichte vergoeding te betalen.
bron: www.transport-online.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.