Blogposts

Blog

Geplaatst op donderdag 17 december 2009 @ 19:20 door Travelboy , 644 keer bekeken

Een nipte meerderheid van Provinciale Staten van Overijssel heeft tegen het plan voor een commerciële luchthaven in Twente gestemd. Dat is een tegenslag voor de provincie, de gemeente Enschede en het Rijk. Zij waren het eens over een kleine commerciële luchthaven.

 

Coalitiepartij PvdA speelde een grote rol bij de stemming. De partij stemde tegen het plan omdat ze weinig vertrouwen heeft in de economische en financiële voorspellingen die de plannenmakers doen.

 

Vertrouwen
Met de tegenstem ondermijnt de PvdA volgens het CDA en VVD de coalitie van Provinciale Staten. De twee partijen zeggen geen vertrouwen meer te hebben in de samenwerking met de PvdA.

 

De uitslag van de stemming betekent dat de grondverkoop van het Rijk aan de provincie en gemeente Enschede in principe vervalt. Eén van de voorwaarden voor de verkoop was namelijk dat zowel de gemeente als Provinciale Staten zou instemmen.

 

Regie
Het Rijk blijft nu waarschijnlijk de enige eigenaar van het 500 hectare grote terrein en kan zelf bepalen of er een luchthaven komt. Daarmee verliezen Enschede en de provincie Overijssel de regie over de ontwikkeling van het vliegveld.

 

Het commerciële vliegveld lijkt nu voorlopig van de baan.  

 

bron: www.nos.nl



Reacties

  • Travelboy
    zaterdag 6 februari 2010, 01:04
    Als Ryanair dat soort plannen zou presenteren, zou mijn mening gelijk veranderen. Dan ben ik gelijk voor het openen van het vliegveld!!
  • Patrick
    vrijdag 5 februari 2010, 22:32
    Tja, tenzij Ryanair er een bestemming of zelfs een hub van maakt. Noord-Nederland is nu nog slecht vertegenwoordigd wat Ryanair aan gaat. In het zuiden kun je kiezen tussen Eindhoven, Weeze en Charleroi, maar net wat het dichtste bij is. Maar in het noorden heb je alleen Bremen en dat is ook weer een behoorlijk eind rijden. En dat de Nederlandse overheid de regionale luchthavens niet voldoende wil laten groeien is ook maar deels waar. Lange tijd was dit zo, maar voor Eelde is nu de baanverlenging er door en Lelystad zie ik ook nog wel uitbreiden over niet al te lange tijd. Toch zijn er ook gemiste kansen, zoals Valkenburg en Soesterberg. Van die vliegvelden, allebei gelegen in de randstad, hadden prachtige commerciële vliegvelden gemaakt kunnen worden. Daarmee had Schiphol echt ontlast kunnen worden. Helaas zijn ze allebei definitief gesloten om nooit meer als vliegveld te dienen.
  • Travelboy
    zaterdag 2 januari 2010, 02:45
    Hoi Henk, Ik blijf mijn twijfels houden of vliegveld Twente rendabel te exploiteren is. Ik ben echt bang dat er enkel een paar vluchtjes van Transavia komen en een Turkse vakantiecharter. Groetjes uit Amsterdam, Johan
  • henkcnx
    vrijdag 1 januari 2010, 18:21
    Nog even een kleine aanvulling. Ja er vliegen nu duizenden mensen hier uit de omgeving vanaf Munster/Osnabruck. Gewoon omdat het goedkoper is dan het peperdure Schiphol en ook nog iets dichterbij in tijd gezien en afstand. Ik ga zelf wel eens af en toe kijken op die luchthaven en het ziet er mooi uit en niet al te groot. Zoiets hadden we hier ook kunnen hebben en konden al die duizenden en ik weet zeker nog veel meer mensen echt vertrekken op steenworpafstand. Typisch Nederlands, een regionale luchthaven prettig en goed voor het milieu zolang het maar niet bij ons is. Henk.
  • henkcnx
    vrijdag 1 januari 2010, 18:08
    Ik weet niet waar je woont Johan maar ik in Hengelo en wel op 5 kilometer afstand van de beoogde luchthaven. De anti luchthavenbeweging heeft zijn werk gedaan en wel met succes. Maar hoe doen ze dat? Ze halen er van alles en nog wat bij en gebruiken onheuse en vaak verzonnen argumenten. Een enquête in Overijssel heeft uitgewezen dat een meerderheid van de bevolking in Overijssel voor deze nieuwe luchthaven is maar helaas heeft Provinciale staten die ons zou toch moeten vertegenwoordigen tegen gestemd mede door de PVDA die ineens een ommezwaai heeft gemaakt. Die anti beweging is heel slim en haalt bekende Nederlanders van stal zoals Herman Finkers die er dan ook maar een leugenverhaal van maken van hoe mooi dat natuurgebied nu toch wel niet is etc. Onzin natuurlijk want het is nog steeds een grote militair vliegveld en geen natuurgebied. Ook stond er ineens een groot artikel in de pers dat de beoogde luchthaven gebruikt zou worden voor nachtvluchten wat ook allemaal gewoon leugens waren. Maar ja, de antibeweging haalt uiteraard alleen de pers. Wat mij nog het meest heeft gestoord is dat de antibeweging doet voorkomen dat het vliegveld Munster/ Osnabruck om de hoek ligt, ja op steenworpafstand hoor ik de burgermeester van Losser nog zo roepen voor de radio. Ook weer gelogen want dat vliegveld ligt vanaf Hengelo minimaal 1 uur rijden als je over de autosnelweg gaat. Trouwens het laatste deel zijn van die B wegen omdat het Duitse vliegveld ergens helemaal achteraf ligt. En natuurlijk hebben Duitsers ook massaal geprotesteerd zoals Bilbao al opmerkte. Zij hebben er belang bij dat het Twentse vliegveld er niet komt om economische redenen maar komen uiteraard met andere argumenten. De bedoeling was dat ook low budget maatschappijen zouden gaan vliegen vanaf het nieuwe vliegveld en een aantal lijndiensten en natuurlijk de charters. Wat een gemiste kans! De start en landingsbaan liggen er al. De terminal zou heel dicht bij de A1 en een nieuw te bouwen spoorwegstation liggen. Kon het nog idealer? En dat wist natuurlijk ook de tegenbeweging en haalt dan populaire Nederlanders van stal die wel leugens door hen ingefluisterd willen gaan vertellen. Henk.
  • bilbao
    maandag 28 december 2009, 17:17
    Ik ben het wel met Henk eens. We kunnen in Nederland wel dwars gaan liggen bij regionale vliegvelden maar daarin staan we toch echt alleen. Met de vliegtaks heeft Nederland uiteindelijk ook bakzeil gehaald. Het is ook een gotspe als Duitsers nu gaan protesteren tegen vliegveld Twente want met Weeze profiteren ze maar al graag van de halstarrige weigering van Nederlandse overheden (en niet te vergeten Schiphol) om regionale vliegvelden te laten groeien. Bovendien, zoals Henk al schrijft, de infrastructuur in Twente is er al!
  • Travelboy
    zaterdag 19 december 2009, 01:48
    Hoi Henk, Ik ben het niet met je eens ! Vanaf vliegveld Munster / Osnabruck is vlakbij en heeft best wel veel bestemmingen. Ik vraag me af of Twente airport daar veel aan kan toevoegen. Ik vreees dat dat hooguit een aantal vakantievluchten van Transavia en een Turkse carrier zijn. Ik ben trouwens wel blij dat er eindelijk een reactie is op een Blog artikel. Daarvoor zijn de berichten ook naar deze rubriek verplaatst. Groetjes, Johan
  • henkcnx
    vrijdag 18 december 2009, 23:54
    Het is in en in triest dat men zo'n unieke kans voorbij laat gaan. Het hele vliegveld ligt er al en er zou alleen nog maar wat gebouwen bij moeten komen. Maar ja het was vroeger al zo, de PVDA is tegen vliegtuigen, auto's en noem maar op.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.