Blogposts

Blog

Geplaatst op dinsdag 24 mei 2016 @ 22:29 door Travelboy , 1191 keer bekeken

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu stelt de vervanging van het huidige bekostigingssystematiek voor luchtverkeersleiding uit tot een nader te bepalen datum na 2021. Dat laat Dijksma weten in een brief aan de Tweede Kamer. Er is meer tijd nodig om de plannen uit te werken.
 
Nieuw heffingenbeleid
De staatssecretaris is voornemens het huidige heffingenbeleid van de luchtverkeersleiding af te bouwen. Het OGA (One Group of Airports) systeem, waarin de kosten van de de luchtverkeersleiding van Eelde en Maastricht worden vereffend met de opbrengsten van Schiphol, wordt vervangen door een systeem waarin elke luchthaven zelf voor de kosten opdraait. Op deze manier moeten de kosten van luchtverkeersleiding op Schiphol worden verlaagd. Regionale luchthavens Maastricht en Eelde worden daardoor opgezadeld met veel hogere kosten.
 
Meer tijd
Regionale luchthavens krijgen in dit voorstel meer verantwoordelijkheid én meer ruimte en vrijheid bij de bekostiging en het vaststellen van het niveau van de torenluchtverkeersdienstverlening en de daarbij gemoeide kosten. Volgens Dijksma is het daarom noodzakelijk dat de luchthavens over de instrumenten beschikken en de tijd krijgen om toe te kunnen groeien naar een meer kostendekkende torenluchtverkeersdienstverlening. De staatssecretaris is voornemens om met de regio in gesprek te gaan over deze onderwerpen over hoe tot invulling van een grotere verantwoordelijkheid van de regio gekomen kan worden.
 
Om de bovenstaande acties te kunnen ondernemen heeft Dijksma meer tijd nodig. De streefdatum van 1 januari 2020 wordt daarom losgelaten. Afhankelijk van de uitkomsten van de gesprekken wordt er een nieuwe streefdatum afgesproken.
 
Concurrentiepositie
Het loslaten van het OGA systeem wordt vanuit de regio niet ten harte genomen. Loslaten van OGA heeft een negatief effect op de concurrentiepositie van Maastricht en Eelde. Rotterdam en Lelystad vallen onder Schiphol Group, waardoor deze luchthavens nog steeds profiteren van de inkomsten uit Schiphol. De luchtverkeersleiding van Eindhoven Airportt wordt bekostigd vanuit Defensie.
 
 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.