Flughafen Münster-Osnabrück moet als ‘onze’ Twentse luchthaven worden gezien. Investeringen in de infrastructuur rond het vliegveld in het Duitse Greven, bijvoorbeeld via de zogeheten Agenda van Twente, worden daarbij niet uitgesloten. Een Duits-Nederlandse werkgroep moet de ontwikkeling van FMO als Euregio-luchthaven verder onderzoeken.
Het belang van FMO als dé luchthaven voor de grensregio werd onlangs benadrukt tijdens de vergadering van de Euregioraad, de Nederlands-Duitse samenwerking in het grensgebied van Drenthe tot aan de Achterhoek. Rob Welten, burgemeester van Borne en voorzitter van de Euregio: "Nu is het moment om voor FMO te kiezen als luchthaven, ook als Twente. Deze regio zelf heeft afscheid genomen van het idee een burgerluchthaven te ontwikkelen, maar het is zinvol om de economische behoefte aan een luchthaven uit Twents perspectief te bekijken. Voor personen, maar mogelijk ook voor bedrijven op het terrein van vracht en logistiek.’’
FMO lijdt al jaren forse financiële verliezen. De status van FMO als euregionale luchthaven is door het Duitse vliegveld zelf meerdere malen geopperd. Onno van Veldhuizen, burgemeester van Enschede en groot voorstander van sociaal-economische samenwerking met het Duitse achterland, kan zich goed vinden in de veel meer euregionale benadering van FMO. ,"Een prima zaak.’’ Van Veldhuizen voorziet geen concurrentie met de plannen voor klein zakelijk vliegverkeer in Twente. "Een burgerluchthaven hier is echt passé’’, zegt de burgemeester, die net als zijn collega Welten Twentse investeringen in de infrastructuur naar en rond de Duitse luchthaven niet uitsluit.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.