Blogposts
Blog
Geplaatst op woensdag 04 september 2024 @ 21:16 door Travelboy , 310 keer bekeken
Na Europese protesten blijft er nog maar weinig over van het krimpplan van het vorige kabinet.
Schiphol hoeft nauwelijks te krimpen in de voornemens die het nieuwe kabinet voor goedkeuring naar de Europese Commissie stuurt. Daarmee zijn de plannen om het aantal vluchten van en naar de luchthaven stevig in te perken van de baan. Ook het voorstel van Schiphol voor een vliegpauze in de nacht is afgewezen, net als de suggestie om vakantievluchten en privéjets naar luchthaven Lelystad te verplaatsen.
Het plan, dat PVV-minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) woensdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, bestaat behalve uit een minimale krimp ook uit de belofte van KLM om stillere toestellen in te zetten. Madlener denkt dat de geluidsoverlast zo met 17% wordt teruggebracht. Verder komen er ‘strengere’ geluidsnormen in de nacht en gaat het aantal nachtvluchten terug van 32.000 naar 27.000 per jaar.
Wethouder Hester van Buren van minderheidsaandeelhouder Amsterdam (ruim 20%) wil snel een onderhoud met het kabinet omdat ‘deze koerswijziging niet strookt met onze toekomstvisie als aandeelhouder’. De gemeente heeft zich altijd sterk gemaakt voor een verbod op nachtvluchten en aanzienlijke reductie van het aantal vliegbewegingen. Van Buren begrijpt dat omwonenden letterlijk wakker liggen van dit besluit. ‘Een verdere afzwakking van de krimp is niet in het belang van omwonenden en het klimaat.’ De Nederlandse staat heeft bijna 70% van de aandelen van Schiphol in handen.
Geen waarborgen
De omwonenden zijn ‘zeer, zeer teleurgesteld’. Voorzitter Khadija Arib van de Maatschappelijke Raad Schiphol noemt de maatregelen ‘veel te vrijblijvend. Er zitten geen waarborgen.’ Zij stelt dat de bewoners erop hadden gerekend dat de politiek de belofte van het vorige kabinet gestand zou doen.
De luchtvaartsector heeft zich altijd fel verzet tegen het plan van Madleners voorganger Mark Harbers (VVD). Die wilde het maximale aantal vluchten, momenteel 500.000 per jaar, in twee stappen terugbrengen tot 440.000. De sector kreeg steun van de Europese Commissie en ook van de autoriteiten in de VS. Die stelden dat Nederland niet zomaar de nationale luchthaven zo sterk mag laten krimpen. Voor de zomer oordeelde de Hoge Raad dat Nederland inderdaad een krimpplan moet voorleggen aan Brussel.
Controle
Harbers heeft daarop het plan aangepast door Schiphol nog 460.000 vluchten te gunnen. Maar Madlener gaat nu nog een stap verder en zint op maximaal 485.000, zo schrijft hij aan de Kamer. Het precieze aantal hangt af van een controle op de berekeningen die nog moet worden uitgevoerd. Het plan gaat nu naar Brussel, die er advies over moet uitbrengen alvorens het kabinet een definitief besluit neemt. In november volgend jaar moet het ingaan. Schiphol liet afgelopen week weten een maximale capaciteit van 485.000 vliegbewegingen te hebben, maar dat het rekent op maximaal 473.000. De belangrijkste klant, KLM, draait nog niet op volle capaciteit.
Madlener schrijft dat Schiphol minder hoeft te krimpen ‘vanwege meer gedetailleerde informatie die in de zomer is aangeleverd vanuit de sector’. Onderdeel daarvan is dat Schiphol hogere tarieven rekent voor lawaaiige toestellen, wat maatschappijen prikkelt om hun nieuwste toestellen in te zetten.
Bovendien heeft de belangrijkste gebruiker van de luchthaven, KLM (inclusief dochter Transavia), zich ‘gecommitteerd om de vloot volgend jaar snel te vernieuwen’. Voor 2025 heeft KLM 13 nieuwe toestellen begroot. Of dat er nu meer moeten worden is onduidelijk. Onduidelijk is ook wat er gebeurt als blijkt dat de nieuwe, stillere toestellen later worden geleverd. Bouwer Airbus meldde dit jaar al een productievertraging waardoor klanten langer moeten wachten op bestellingen die in 2025 en 2026 zouden worden geleverd. Het ministerie zegt desgevraagd dat ‘KLM zwart op wit heeft gesteld dat er aanvullende maatregelen komen.’
Vergelding
KLM zegt desgevraagd blij te zijn met de aanpak van de geluidsreductie maar maakt zich ‘zorgen dat het verlies van slots (landings- en stijgingsrechten, red.) op Schiphol tot vergelding leidt in andere landen waardoor belangrijke verbindingen voor de BV Nederland verdwijnen’. De Amerikanen hebben eerder gedreigd dat als een Amerikaanse maatschappij door de krimp op Schiphol wordt geraakt, er een tegenmaatregel volgt.
Schiphol stelt dat het pakket perspectief biedt aan zowel de luchtvaartmaatschappijen als omwonenden. De luchthaven gaat zich ‘inzetten om via het prijsmechanisme luchtvaartmaatschappijen te stimuleren meer overdag en in de nacht met stillere toestellen te vliegen’.
bron: https://fd.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.