Blogposts
Blog
Geplaatst op zondag 17 maart 2024 @ 16:39 door Travelboy , 653 keer bekeken
Jens Bischof onderstreept in een podcastinterview de interesse in de Airbus A321 LR en XLR. En de Eurowings-baas zegt ook in welke richtingen hij ermee wil vliegen.
Het gaat om nog meer actieradius: al in het najaar van 2023 gaf Eurowings-baas Jens Bischof aan dat de langeafstandsvarianten A321 LR en XLR van de Airbus A321 Neo ook interessant zouden zijn voor de dochteronderneming van Lufthansa. Destijds verwees hij naar de aanstaande order van de Lufthansa Group voor de korte en middellange afstand. Dit vond plaats in december.
De groep bestelde Boeing 737 Max en Airbus A220, maar verzekerde zich ook van aankooprechten voor 40 extra vliegtuigen van de Airbus A320 Neo-familie . Tot deze familie behoort ook de A321 Neo inclusief de LR- en XLR-versies. En de belangstelling van Bishop is niet verdwenen.
Nog steeds beperkt qua bereik
In de nieuwe aflevering van de aeroTELEGRAPH-podcast Luftraum van de ITB-beurs beantwoordt de Eurowings-baas ook een vraag over de A321 LR, wat staat voor Long Range. “In principe is de Long Range een interessant vliegtuig, vooral als je de straal nog een keer wilt vergroten”, zegt Bischof. Want Eurowings is “met de normale versie in het A321-gebied uiteraard nog wat beperkt in bereik”.
De manager geeft ook specifieke cijfers. Als de vliegtuigen “nog eens 500 zeemijl of zelfs 1.000 zeemijl” verder zouden kunnen vliegen, “zou het nog gemakkelijker zijn om nieuwe bestemmingen te ontsluiten”, zegt Bischof. “En wij bekijken het dienovereenkomstig.” 500 tot 1000 zeemijl (ook wel zeemijl genoemd) komt overeen met 926 tot 1852 kilometer.
“Oost en zuid gekeken”
De A321 Neo heeft een maximaal bereik van ongeveer 3.500 zeemijl (6.482 kilometer), de LR van 4.000 zeemijl (7.408 kilometer) en de nog niet gecertificeerde XLR, volgens de fabrikant, van 4.700 zeemijl (8.704 kilometer). Dus als Bischof spreekt over 500 extra zeemijl, bedoelt hij de LR, terwijl 1000 extra zeemijl de XLR betekent.
Op de vraag of Eurowings met zoveel bereik van Düsseldorf naar New York zou vliegen, lacht Bischof - en zegt: "Ik heb mentaal naar het oosten en het zuiden gekeken." Met “oost” bedoelt hij waarschijnlijk bestemmingen in Azië, en met “zuiden” in Afrika.
Luister naar het hele interview met Eurowings-baas Jens Bischof, waarin ook wordt gesproken over de bestemming Jeddah, A320 Neo-motoren en nog veel meer, in onze nieuwe podcastaflevering:
Eurowings CEO Jens Bischof im Interview - LUFTRAUM | Podcast on Spotify
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.