Blogposts
Blog
Geplaatst op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:15 door Travelboy , 376 keer bekeken
Budgetmaatschappij Ryanair heeft in het eerste kwartaal van haar gebroken boekjaar een winstdaling van 46 procent voor de kiezen gekregen. Volgens topman Michael O’Leary willen reizigers tegenwoordig niet nog meer betalen voor hun tickets, maar de kosten voor luchtvaartmaatschappijen zijn ondertussen wel gestegen. ‘Er zit een grens aan wat mensen kunnen en willen betalen voor vliegreizen’, zegt Joris Melkert, luchtvaartdeskundige aan de TU Delft.
De afgelopen jaren zijn de kosten voor vliegen veel hoger geworden, met als gevolg dat de ticketprijzen harder zijn gestegen dan de inflatie. Dat is een beetje de eigen schuld van luchtvaartmaatschappijen, zegt Melkert. 'Ze hebben hard gewerkt aan de capaciteit, want na corona wilde men massaal gaan vliegen. Nu blijkt dat er overcapaciteit is gekomen.' De markt is erg marginaal, en dat loopt nu spaak, aldus de luchtvaartdeskundige.
De winst is het afgelopen kwartaal dus bijna gehalveerd. In totaal gaat het om 360 miljoen euro. Het aantal passagiers dat de lucht in ging steeg daarentegen wel met 10 procent tot een totaal van 55.5 miljoen.
Ryanair is gemeten naar passagiersaantallen de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa. Vandaag kwam het bedrijf met kwartaalcijfers. Later deze week en volgende week volgen meer Europese luchtvaartmaatschappijen.
Het is overigens niet alleen een probleem bij Ryanair. Over de hele wereld komen vliegtuigen niet vol, ondanks dat het nu topseizoen is in de zomer. 'Al worden er alsnog vele miljoenen passagiers vervoerd', voegt Melkert toe. Feit is wel dat de ticketprijzen onder druk komen te staan, en daardoor ook de luchtvaartmaatschappijen. 'De prijzen zullen omlaag moeten om de stoelen gevuld te krijgen.' De marges op tickets waren al klein, en met stijgende kosten voor loon, onderhoud en brandstof zullen de winsten van maatschappijen dit jaar dalen
Toch wordt er meer gevlogen dan vorig jaar: Schiphol verwerkte in juni bijna zes miljoen passagiers. Dat is 5 procent meer dan een jaar eerder. Desondanks komen de luchtvaartmaatschappijen niet uit, vanwege die stijgende kosten. 'Ze hebben meer capaciteit in de markt gebracht dan de markt wil hebben.' Dat zie je vaak in de luchtvaart; dat gaat sneller op en neer dan de rest van de economie, zegt Melkert. Het kan volgend jaar zomaar weer heel anders eruitzien. 'Maar het feit is dat alle koersen van luchtvaartmaatschappijen naar beneden gaan, en bij Ryanair heel fors.'
bron: www.bnr.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.