Blogposts

Blog

Geplaatst op woensdag 19 juni 2024 @ 23:37 door Travelboy , 436 keer bekeken

Transavia laat zijn passagiers sinds een paar maanden betalen voor het meenemen van een handbagagetrolley in de vliegtuigcabine. De maatregel was omstreden, maar levert de vakantievlieger jaarlijks wel vele tientallen miljoenen extra op.

 

Dat blijkt uit gesprekken met bestuurders van Transavia en moederbedrijf Air France-KLM. Transavia-ceo Marcel de Nooijer: ‘Onze concurrenten deden het al langer. Ik zeg nu: we hadden de toeslag al veel eerder moeten invoeren.’

 

Volgens financieel bestuurder Steven Zaat van Air France-KLM levert de toeslag op handbagage de Nederlandse en de Franse poot van Transavia meer dan €100 mln per jaar op. De Nooijer somt de voordelen van de koffertoeslag op: ‘De doorstroming is beter, omdat er minder bagage wordt meegenomen in de cabine. Er is minder gedoe over handbagage in het vliegtuig en dat vindt de crew prettig. En het levert ons meer geld op dan we vooraf hadden gedacht.’

 

€20 tot €50 toeslag op een retourvlucht


Tot een paar maanden geleden was het meenemen van handbagage in de cabine inbegrepen bij de ticketprijs. Sinds begin april moeten reizigers ervoor betalen. De extra kosten variëren van €10 tot €25 per vlucht. Een reiziger die een trolley meeneemt in het toestel, betaalt dus voor een retourvlucht €20 tot €50 extra. Eén klein stuk handbagage – een tas die onder de stoel past – mag nog wel gratis mee.

 

Ter vergelijking: ruimbagage is doorgaans iets duurder, maar ook die prijzen variëren. Bij ruimbagage zijn de afmetingen vaak wel ruimer, en is veelal een hoger gewicht toegestaan.

 

Transavia kondigde de maatregel eind vorig jaar aan. De onderneming rechtvaardigde de toeslag door te wijzen op de gestegen kosten voor de maatschappij, onder meer voor uitstootrechten, vernieuwing van de vloot, luchthavengelden en onderhoud.

 

Reiskoepel ANVR noemde de toeslag ‘zuur voor de reiziger’. Inmiddels is het oordeel van de ANVR milder. Topman Frank Oostdam: ‘We begrijpen dat airlines hiertoe overgaan. Het maakt in theorie de hele gang van zaken van het boarden efficiënter, want het geeft de reiziger meer duidelijkheid en er wordt gehandeld naar de regels. We krijgen ook weinig klachten of vragen hierover.’

 

Veel irritatie


Het oude beleid van Transavia was volgens Oostdam niet te handhaven. ‘Als je zelf je koffertje toen niet meer kwijt kon omdat er hele hutkoffers werden binnengesjouwd, zorgde dat voor veel irritatie.’ Hij refereert hier aan de periode waarin de regels nog minder strikt waren dan ze in de loop der jaren zijn geworden.

 

Volgens de ANVR zijn luchtvaartmaatschappijen al veel langer bezig met het los aanbieden van diensten die ooit bij de ticketprijs inbegrepen waren. ‘Wat wél een doorn in ons oog blijft, is de totale warboel, het gebrek aan eenduidigheid als het gaat om de afmetingen en toelaatbaar gewicht van trolleykoffers. Het is van de zotte dat je als reiziger verschillende koffertjes van diverse afmetingen moet hebben per airline.’ Officieel heeft luchtvaartkoepel Iata wel algemene afmetingen vastgesteld, maar daar houden veel maatschappijen zich niet aan.

 

Transavia vervoert jaarlijks circa 22 miljoen reizigers. De acceptatie van de koffertoeslag door de klanten is volgens De Nooijer redelijk positief. ‘Er is nu meer duidelijkheid over wat kan en wat niet kan.’

 

Transavia boekt te weinig winst


De budgetvlieger heeft de ruim €100 mln aan extra inkomsten hard nodig. Transavia, onderdeel van Air France-KLM, boekt amper winst. De Franse tak lijdt verlies, terwijl Transavia Nederland een bescheiden winst boekt.

 

Transavia heeft van de holding in Parijs de opdracht gekregen de komende vier jaar €400 mln aan extra bedrijfsresultaat te realiseren. Het laten betalen voor handbagage draagt hier direct aan bij.

 

Die winstgroei die Parijs van Transavia eist, is ambitieus. De budgetmaatschappij moet vrezen voor een gedeeltelijke nachtsluiting van Schiphol – de thuisbasis. Ook de plannen van de demissionaire regering om de luchthaven te laten krimpen, raken Transavia, dat veel vliegt op zonbestemmingen in Zuid-Europa en populaire steden voor een korte stedentrip.

 

bron: www.fd.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.