Blogposts
Blog
Geplaatst op woensdag 04 september 2024 @ 01:37 door Travelboy , 237 keer bekeken
De CEO van Ryanair, Michael O'Leary, heeft aangegeven dat de budgetmaatschappij overweegt om de markt voor pakketreizen (of 'inclusieve reizen') te betreden. Deze stap kan mogelijk grote gevolgen hebben voor de Europese pakketreisindustrie.
Geïnspireerd door het succes en de inkomsten van zowel easyJet als Jet2 op de markt, wil Ryanair zijn dominante positie op de Europese lowcostmarkt uitbuiten en uitbreiden met vlucht- en accommodatieaanbiedingen voor de ruim 100 miljoen klanten die het jaarlijks vervoert.
In een interview met de Britse krant The Telegraph verklaarde O'Leary dat het openen van een pakketreismerk door Ryanair een 'mogelijkheid' was.
"Ik zou het opzetten van een vakantiedivisie niet uitsluiten. Het vakantieproduct is waarschijnlijk een redelijke manier om hogere tarieven en opbrengsten te rekenen en het in een pakket te verpakken," zei O'Leary.
Hij voegde eraan toe dat hij van plan is de situatie te herzien zodra Ryanair “zoveel mogelijk groei uit de toegenomen omvang van zijn vloot heeft geperst.”
Ryanair verwacht dat zelfs als er een economische recessie komt, het low-costmodel het zal beschermen tegen financiële druk
Een dergelijke stap zou voor velen die al in de branche zitten geen verrassing zijn. De Ryanair Group of Airlines (Ryanair, Ryanair UK, Buzz, Malta Air, Lauda Europe) heeft in het verleden juridische conflicten gehad met verschillende online reisagenten (OTA's), maar de afgelopen maanden heeft het bedrijf nauwere banden aangeknoopt met een aantal van deze partijen, waardoor de OTA's pakketreizen met Ryanair-vluchten kunnen verkopen.
O'Leary zou echter graag zien dat deze klanten in huis worden gehaald om commissies aan de OTA's te besparen en kosten te verlagen terwijl de bezettingsgraad wordt verhoogd. Dat zou Ryanair Holidays echter direct tegenover de OTA's zetten, wat opnieuw tot ongemakkelijke relaties zou leiden.
In de zomer van 2024 is de vraag naar pakketreizen weer toegenomen, na jaren van stagnatie op de markt omdat reizigers liever hun eigen vlucht- en accommodatieroutes samenstellen.
"Accommodaties op de Canarische Eilanden, in Spanje, Italië en Griekenland zijn aanzienlijk duurder geworden, en dat heeft er misschien toe geleid dat meer mensen voor dit soort vakantiepakketten hebben gekozen", aldus O'Leary.
De twee grootste concurrenten van Ryanair op het gebied van vakantiereizen, Jet2 en EasyJet, hebben allebei pakketreizenafdelingen opgericht waarvan verwacht werd dat ze veel winst zouden opleveren voor hun moedermaatschappijen.
Sinds de lancering in 2019 heeft easyJet Holidays zich op eigen kracht gevestigd als een belangrijke speler in de sector en wordt er verwacht dat het in 2024 een winst vóór belastingen van ruim £ 180 miljoen ($ 229 miljoen) zal opleveren. Ondertussen kondigde Jet2 in juni 2024 een winst van £ 520 miljoen ($ 660 miljoen) aan, de hoogste winst in zijn geschiedenis.
bron: www.aerotime.aero
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.