Blogposts
Blog
Geplaatst op woensdag 27 november 2024 @ 02:51 door Travelboy , 33 keer bekeken
Een betaalde Google-advertentie van Wizz Air met de claim dat het “een van de groenste keuzes is in de luchtvaart” is door de Britse reclamewaakhond verboden.
De Advertising Standards Authority oordeelde dat de reclame een misleidend beeld gaf van de impact van de vluchten van de budgetmaatschappij op het milieu.
Dit kwam doordat de advertentie niet duidelijk maakte waarop de vergelijkingsclaim was gebaseerd en consumenten niet voldoende informatie verschafte om een ââvergelijking met concurrenten te kunnen verifiëren.
De advertentie werd opgemerkt door het actieve advertentiebewakingssysteem van de ASA, dat gebruikmaakt van AI om proactief te zoeken naar online advertenties die de regels overtreden. Dit systeem is onderdeel van een project dat onderzoek doet naar milieuclaims in de luchtvaartsector.
De ASA zei dat zij van mening was dat “consumenten de claim ‘een van de groenste keuzes in vliegreizen’ in de advertentie zouden begrijpen als zou dat betekenen dat de milieu-impact van Wizz Air tot de laagste behoort van alle luchtvaartmaatschappijen die vluchten van en naar het Verenigd Koninkrijk uitvoeren.
"Hoewel we erkenden dat Wizz Air de claim baseerde op het type vliegtuig dat ze gebruikten en de CO2-uitstoot per passagier gemeten in CO2/RPK [het aantal stoelkilometers gevlogen door betalende passagiers], werd dat niet in de advertentie vermeld.
Bovendien bevatte de advertentie geen informatie waarmee consumenten de vergelijking konden begrijpen.
“Omdat de advertentie de grondslag van de claim niet duidelijk maakte, en ook geen verificatie-informatie gaf, concludeerden wij dat er sprake was van een schending van de [advertentie]code.”
De luchtvaartmaatschappij kreeg te horen dat de advertentie niet meer in de onderzochte vorm mocht verschijnen.
"We hebben Wizz Air Hongarije opgedragen ervoor te zorgen dat de basis van toekomstige vergelijkende milieuclaims duidelijk wordt gemaakt en geen misleidende indruk wekt over de impact van hun vluchten op het milieu, en dat advertenties voldoende informatie verschaffen om consumenten in staat te stellen vergelijkingen met identificeerbare concurrenten te verifiëren of consumenten naar dergelijke informatie te verwijzen", oordeelde de ASA.
Een woordvoerder van de ASA voegde toe: "We begrijpen dat bedrijven graag hun groene initiatieven willen promoten, en we willen niet dat ze zich gaan 'greenhushen' uit angst om beschuldigd te worden van 'greenwashing'.
“Het is echter heel belangrijk dat consumenten de informatie krijgen die ze nodig hebben om weloverwogen beslissingen te nemen als het om het milieu gaat.”
Ter verzachting van de situatie wees Wizz Air erop dat het investeert in nieuwe, brandstofefficiënte Airbus A320neo-vliegtuigen en in de ontwikkeling van duurzame vliegtuigbrandstof (SAF).
De luchtvaartmaatschappij vertelde de ASA ook dat ze "miljarden euro's" had toegezegd om de luchtvaartindustrie te helpen bij haar inspanningen om koolstofvrij te worden en dat ze de jongste en meest koolstofefficiënte vloot van Europa exploiteert.
Wizz Air wees erop dat het een onafhankelijke commissie voor duurzaamheid en cultuur had opgericht als onderdeel van zijn strategie voor milieu, maatschappij en bestuur (ESG) en dat het een speciale ESG-functionaris had aangesteld, die lid was van het senior managementteam.
"De onafhankelijke commissie heeft ervoor gezorgd dat het bedrijf bij het bepalen van de bedrijfsstrategie rekening heeft gehouden met milieuvraagstukken", aldus de luchtvaartmaatschappij.
“Als onderdeel van haar taken zorgde het comité ervoor dat de verklaringen van Wizz Air over duurzaamheid voldeden aan de wetgeving en dat de claims werden geverifieerd door middel van gegevens, garanties en benchmarking.”
bron: https://travelweekly.co.uk
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.