Blogposts

Blog

Geplaatst op dinsdag 04 juni 2024 @ 05:03 door Travelboy , 164 keer bekeken

Volgens interne berekeningen van Transavia gaat de nachtsluiting op Schiphol het bedrijf ‘meer dan 200 miljoen euro kosten’. Dat meldt het luchtvaartbedrijf tegenover BNR. Ook al kwam de luchthaven zelf met het plan, luchtvaartmaatschappij Transavia is ontevreden met de koers van de luchthaven. ‘De insteek zoals Schiphol die gekozen heeft, dat spijt mij ten zeerste’, zegt algemeen directeur Marcel de Nooijer van Transavia tegenover BNR.

 

Transavia is grootgebruiker van de nachtslots op Schiphol. Zelf meldt het bedrijf dat het 's nachts ongeveer een derde van alle vluchtmogelijkheden gebruikt. Interim-topman van Schiphol Ruud Sondag kwam zelf met het plan om tussen 00.00 uur 's nachts en 06.00 uur 's ochtends geen vluchten meer te laten vertrekken van de luchthaven en van middernacht tot 05.00 uur geen vluchten te laten landen. Dat plan moet eind 2025 worden ingezet. Daardoor moet de overlast voor buurtbewoners worden verminderd.

 

Transavia's topman is echter ontevreden met de manier waarop dat besluit tot stand is gekomen. 'Als je echt aan oplossingen met elkaar werkt, dan moet je dat in samenhang met elkaar doen en in dialoog. Dan moet je het hebben over een totaaloplossing.' De Nooijer stelt daarnaast dat een nachtsluiting geen oplossing is voor de overlast die wordt ervaren door omwonenden. 'Dat is nonsens.' Hij haalt ook onderzoek aan uit Frankfurt, waar ook een nachtsluiting heeft plaatsgevonden. 'De hinderbelevenis is toegenomen, omdat er meer wordt gevlogen in de randen voorafgaand van de sluiting.'

 

interview op BNR
https://omny.fm/shows/de-top-van-nederland/de-top-van-nl-kan-transavia-blijven-vliegen-als-sc

 

Financiële kosten

 

Volgens de topman zal het plan een flinke financiële tegenvaller zijn voor Transavia. 'Het gaat om meer dan 200 miljoen euro aan kosten', zegt hij in BNR Zakendoen. Hij haalt daarbij ook aan dat Schiphol eerder stelde dat de totale kosten voor de hele sector 50 miljoen euro zou zijn. 'Voor een partij als Transavia is het alleen al meer dan 200 miljoen euro. Dat is precies wat je krijgt als je eenzijdig met posities en stellingen komt, zonder de dialoog met elkaar aan te gaan en een verhaal maakt met elkaar op basis van feiten en argumenten.' Ter vergelijking: In 2023 boekte Transavia een omzet van 1,2 miljard euro.

 

De Nooijer heeft contact gezocht met Schiphol over de kwestie. Maar van de luchthaven kreeg hij geen bevredigend antwoord. 'Ik krijg geen antwoord waar ik wat mee kan, dat vind ik heel kwalijk. Het geeft mij aan dat Schiphol eigenlijk zonder echte concrete onderbouwing dat soort grote stappen zet.'

 

Kabinetsplannen

 

Overigens is het geen uitgemaakte zaak dat Schiphol helemaal geen nachtvluchten meer gaat uitvoeren. De nieuwe regeringscoalitie wil dat in 2025 het aantal vluchten s' nachts wordt beperkt, maar niet helemaal wordt stopgezet. Voor 2026 wordt wel een (gedeeltelijke) nachtsluiting overwogen. Dan moet echter wel duidelijk worden wat de effecten van de maatregel zijn.

 

bron: www.bnr.nl

 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.