Blogposts
Blog
Geplaatst op dinsdag 12 november 2024 @ 14:19 door Travelboy , 39 keer bekeken
Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) heeft geweigerd te reageren op recente rapporten waarin ernstige veiligheidsproblemen bij de Marokkaanse budgetluchtvaartmaatschappij Air Arabia Maroc worden benadrukt.
Volgens een rapport van Morocco World News werd bij een EASA-audit in september 2024 verschillende ernstige veiligheidsschendingen bij de luchtvaartmaatschappij aangetroffen. In het bijzonder ging het om vermeende schendingen van de regelgeving inzake vlieg- en diensttijdbeperkingen en om een ​​ontoereikend beheer van rustperioden, wat de vluchtuitvoering en de vliegveiligheid in gevaar zou kunnen brengen. Een dergelijk incident heeft niet alleen de aandacht getrokken van de internationale luchtvaartindustrie, maar heeft ook de noodzaak van een gedetailleerder onderzoek en een alomvattend antwoord van de relevante autoriteiten benadrukt.
EASA houdt zich in: geen commentaar op de resultaten
EASA is ervoor verantwoordelijk dat alle luchtvaartmaatschappijen die in Europa actief zijn of verbindingen hebben met Europese bestemmingen, voldoen aan de vastgestelde veiligheidsnormen.
Maar in dit geval weigerde het agentschap rechtstreeks commentaar te geven op de veiligheidsproblemen die zijn beschreven in een vertrouwelijk rapport over Air Arabia Maroc. “EASA geeft op geen enkele manier commentaar op de resultaten van beslissingen van onze derde landen (TCO) of het proces dat tot een bepaald resultaat heeft geleid”, vertelde een woordvoerster aan ch-aviation. Dit standpunt om geen commentaar te geven op de specifieke bevindingen van de inspecties voedt de speculatie over de vraag of het agentschap, in zijn rol als toezichthouder, daadwerkelijk genoeg doet om de naleving van de veiligheidsnormen door internationale luchtvaartmaatschappijen te garanderen.
De beschuldigingen: schendingen van de veiligheid en het negeren van regelgeving
Volgens de rapporten van Morocco World News heeft het EASA-onderzoek in september 2024 acht ernstige overtredingen (niveau 1) en één significante overtreding (niveau 2) bij Air Arabia Maroc aangetroffen. Deze overtredingen hebben vooral betrekking op de vlieg- en diensttijdenvoorschriften, die essentieel zijn voor de veiligheid en het welzijn van bemanning en passagiers. Deze regelgeving is bedoeld om te voorkomen dat piloten en cabinepersoneel tijdens vluchten oververmoeid raken, waardoor de vliegveiligheid in gevaar kan komen.
Bijzonder alarmerend is de bewering dat de luchtvaartmaatschappij mogelijk regels heeft overtreden die vereisen dat werknemers niet mogen blijven werken tijdens verplichte rustperioden. In sommige gevallen zouden de vluchtschema's zo zijn ontworpen dat ze niet voldoende hersteltijd voor het personeel boden. Een dergelijke overtreding kan resulteren in een verhoogde vermoeidheid van de bemanning en kan mogelijk het besluitvormingsvermogen en de reactiesnelheid tijdens vluchtoperaties aantasten.
Een andere ernstige beschuldiging betreft het onvoldoende bijwerken van de minimumuitrustingslijst (MEL) voor de vloot van de luchtvaartmaatschappij. Deze lijst bevat alle benodigde apparatuur die nodig is om een ​​vliegtuig veilig te besturen. Als de MEL niet regelmatig wordt bijgewerkt, kan dit leiden tot gevaarlijke hiaten in het onderhoud en de exploitatie.
Bovendien wordt het hoofd van de vluchtoperaties van Air Arabia Maroc ervan beschuldigd betrokken te zijn bij het over het hoofd zien van deze regelovertredingen, wat wijst op mogelijke organisatorische problemen binnen de luchtvaartmaatschappij.
Verhoogd toezicht en mogelijke gevolgen
Als reactie op de vastgestelde veiligheidstekortkomingen werd Air Arabia Maroc onderworpen aan verscherpt toezicht, waaronder beoordelingen ter plaatse in haar faciliteiten in Casablanca. Deze maatregelen zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat de luchtvaartmaatschappij de nodige correcties doorvoert om de vliegveiligheid te garanderen. Bovendien kan de luchtvaartmaatschappij te maken krijgen met verdere regelgevende maatregelen, variërend van aanvullende audits tot mogelijke beperkingen op de bedrijfsvoering.
Het feit dat EASA nog geen gedetailleerd antwoord heeft gegeven op de beschuldigingen roept echter vragen op. Critici beschuldigen het agentschap ervan niet transparant genoeg te handelen in zijn rol als toezichthoudende autoriteit. Het valt nog te bezien of er de komende weken en maanden verdere maatregelen zullen worden genomen om de veiligheid bij Air Arabia Maroc te garanderen.
Air Arabia Maroc: Een dochteronderneming met een groeiend aanbod aan vluchten
Air Arabia Maroc, een dochteronderneming van het in de Verenigde Arabische Emiraten gevestigde Air Arabia (G9), exploiteert een vloot van twaalf Airbus A320-200's, inclusief vliegtuigen geleasd van het Bulgaarse Electra Airways (3E). De luchtvaartmaatschappij is gespecialiseerd in goedkope vluchten en bedient zowel nationale als internationale bestemmingen. Air Arabia Maroc is een belangrijke luchtvaartmaatschappij geworden op de Marokkaanse markt en biedt steeds meer verbindingen in Europa en het Midden-Oosten.
Ondanks de snelle groei- en uitbreidingsplannen heeft Air Arabia Maroc nu te maken met regelgevingskwesties en veiligheidsproblemen die haar imago als betrouwbare luchtvaartmaatschappij zouden kunnen aantasten. Hoewel de luchtvaartmaatschappij van oudsher bekend staat om haar goedkope tarieven en efficiënte service, werpen deze laatste beschuldigingen een schaduw over haar veiligheidspraktijken.
Toekomst van de luchtvaartmaatschappij en impact op de industrie
De incidenten roepen niet alleen vragen op over de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij, maar roepen ook vragen op over de rol van de internationale luchtvaartautoriteiten in relatie tot veiligheidscontroles op luchtvaartmaatschappijen buiten de EU. EASA, dat wordt beschouwd als de belangrijkste toezichthouder op het gebied van veiligheidsnormen in Europa, staat nu onder druk om uit te leggen waarom het de resultaten van zijn onderzoeken en de mogelijke gevolgen ervan niet openbaar heeft gemaakt.
De luchtvaartsector zal de zaak nauwlettend volgen, omdat deze op lange termijn gevolgen kan hebben voor het vertrouwen in de veiligheidspraktijken van goedkope luchtvaartmaatschappijen. Als blijkt dat Air Arabia Maroc de veiligheidsvoorschriften aanzienlijk heeft geschonden, zou dit kunnen leiden tot strengere regelgeving en strengere eisen voor alle luchtvaartmaatschappijen uit derde landen die in Europa vliegen.
dit is een google translate vertaling
bron: https://aviation.direct
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.