Blogposts

Blog

Geplaatst op donderdag 21 maart 2013 @ 19:30 door Travelboy , 1336 keer bekeken

De Nederlandse Consumentenautoriteit heeft prijsvechter Ryanair, tot vreugde van reisbrancheorganisatie ANVR, een boete opgelegd van 370.000 euro. De Ierse airline krijgt de boete omdat zij vier Europese regels voor het aanbieden van tickets heeft overtreden. Ryanair zal de beslissing aanvechten: 'Onze website voldoet aan alle regels'.

 

121212_ryanair_vliegtuig.jpg
Ryanair opereert in Nederland vanaf twee regionale vliegvelden in het zuiden van het land, Eindhoven Airport en Maastricht-Aachen Airport en doet dat zeer succesvol..

Ryanair vermeldde volgens de conclusies van de Consumentenautoriteit op haar website de ticketprijzen niet, zoals voorgeschreven, inclusief alle kosten. De prijs die de consument uiteindelijk betaalde, was hierdoor in de meeste gevallen aanzienlijk hoger dan de prijs waarvoor het ticket oorspronkelijk op de website werd aangeboden. Tijdens het online boeken konden consumenten bovendien niet tussentijds hun gegevens controleren om eventuele fouten te herstellen.

Contact bemoeilijkt
Ryanair zette op de site ook geen e-mailadres, zodat rechtstreeks contact met de ionderneming voor de consument werd bemoeilijkt. Verder spreken de medewerkers van de klantenservice van Ryanair alleen Engels. Op de verder Nederlandstalige site wordt daarvan geen melding gemaakt.

Deels aangepast
De Consumentenautoriteit merkt op, dat Ryanair de site inmiddels deels heeft aangepast, waardoor de volledige kosten worden nu wel worden vermeld. Ook staat nu duidelijk vermeld dat de klantenservice Engelstalig is. Ryanair moet de andere overtredingen ook snel aanpakken, anders moet het bedrijf een dwangsom betalen van 240.000 euro per overtreding. De maatschappij kan nog tegen de uitspraak in beroep.

Ryanair: bezwaar
Ryanair zal tegen de beslissing van de Consumentenautoriteit bezwaar aantekenen, zo liet Robin Kiely, hoofd communicatie van de luchtvaartmaatschappij, in een reactie weten. 'Het besluit van de Nederlandse Consumentenautoriteit zit boordevol fouten. Ryanair gaat bezwaar aantekenen deze ongegronde beslissing en benadrukt, dat zijn website volledig voldoet aan alle regelgeving, zowel in Nederland als in de EU omtrent de bescherming van de consument'.

Reisbranche
De overkoepelende reisbrancheorganisatie ANVR, die zich in het verleden vaak over Ryanair bij de Reclamecode Commissie had beklaagd, is blij dat de ConsumentenAutoriteit de prijsvechter heeft aangepakt voor haar overtredingen, zo laat ze in een reactie weten. Volgens de ANVR zijn er echter nog meer 'praktijken van Ryanair' die naar haar opvatting moeten worden gecorrigeerd.

Reisverzekering
Zo is het vermijden van het automatisch kopen van een reisverzekering op de website van deze airline onduidelijk en weinig transparant. In oktober kwam dit al uitgebreid aan de orde in het programma ‘Kassa’, maar de uitgevoerde aanpassingen aan de website zijn volgens ANVR nog niet voldoende.

Aanpakken
'ANVR reisondernemingen willen een eerlijk speelveld waarbinnen reisproducten worden aangeboden. Wij vinden het prima dat overtreders worden aangepakt. De EU-regels eisen een helder en transparant boekingsproces. Het is goed, dat dat ook op Europees niveau wordt opgepakt'. aldus directeur Frank Oostdam van de brancheorganisatie.

Alle details
Zie voor de volledige uitspraak tegen Ryanair de website van de Consumentenautoriteit.
 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.