Blogposts
Blog
Geplaatst op vrijdag 01 februari 2013 @ 03:41 door Travelboy , 1994 keer bekeken
Een Ierse passagier die door de IJslandse Eyjafjallajökull-vulkaan een week vastzat in Faro, had compensatie geëist van Ryanair. Het Ierse luchtruim was volledig gesloten tussen 15 en 22 april 2010. Ryanair bood de vrouwelijke passagier echter geen enkele verzorging. Nochtans bepalen de Europese regels dat gestrande klanten recht hebben op compensatie in de vorm van voedsel, drank en overnachting.
Ryanair voerde aan dat het om buitengewoon uitzonderlijke omstandigheden ging en dat de verplichting tot compensatie voor dit soort noodgevallen niet geldt. Het EU-Hof van Justitie geeft de lagekostenmaatschappij evenwel geen duimbreed toe: consumentenbescherming is in dit soort uitzonderlijke omstandigheden juist hard nodig. De Europese regels moeten dus worden gevolgd en de passagier vergoed.
Het advies van het EU-Hof van Justitie is duidelijk: een vulkaanuitbarsting geldt als een ongewone omstandigheid en de verplichting tot verzorging kan niet tijdelijk of financieel worden beperkt. 'Er is geen aparte categorie buitengewooon uitzonderlijke omstandigheden naast de uitzonderlijke omstandigheden', zo staat er in het arrest.
De Ierse passagier had 1.130 euro geëist als onkosten voor de tijd dat ze vastzat in Faro. Voor de Europese rechters is dat bedrag niet onevenredig hoog. 'Als ervaren marktdeelnemers' zijn de luchtvaartmaatschappijen volgens het Luxemburgse Hof perfect in staat de eventuele kosten in te calculeren. Bovendien kunnen ze die kosten ook gewoon doorrekenen in hun tickets, zo benadrukken de rechters.
Toch laat het Europees Hof nog wat ruimte voor de nationale rechter om te beoordelen of de gevraagde compensatie 'noodzakelijk, passend en redelijk' is om het verzuim van de luchtvaartmaatschappij goed te maken'.
bron: www.tijd.be
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.