Blogposts

Blog

Geplaatst op dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:26 door Travelboy , 515 keer bekeken

Passagiers die drie uur na de geplande aankomsttijd of later hun eindbestemming bereiken, kunnen compensatie vragen aan de luchtvaartmaatschappij, tenzij de vertraging het gevolg is van buitengewone omstandigheden. Dat heeft het Europees Hof van Justitie op 23 oktober bevestigd.

 

Passagiers van een geannuleerde vlucht kunnen compensatie van 250 tot 600 euro tegemoet zien, en het Europees Hof van Justitie heeft nu geoordeeld dat passagiers van een vertraagde vlucht kunnen worden gelijkgesteld met passagiers van een geannuleerde vlucht en ook zij recht hebben op compensatie.

 

Het Hof van Justitie had eind 2009 al bepaald dat passagiers niet alleen bij annulering, maar ook bij vertraging van de vlucht gecompenseerd moeten worden. Zowel passagiers, reisbureaus en luchtvaartmaatschappijen vroegen om uiteenlopende redenen een bevestiging van die uitspraak. En die is er nu dus gekomen.


De wetgever heeft hiermee de belangen van luchtreizigers en de belangen van luchtvervoerders willen verzoenen. Passagiers hebben wegens een dergelijke vertraging dus geen recht op compensatie wanneer de luchtvervoerder kan aantonen dat de langdurige vertraging het gevolg is van buitengewone omstandigheden (waarop de luchtvervoerder geen daadwerkelijke invloed kan uitoefenen).



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.