Blogposts

Blog

Geplaatst op vrijdag 28 september 2012 @ 18:05 door Travelboy , 609 keer bekeken

Regionale luchthavens zijn wel degelijk belangrijk voor de Nederlandse economie. Staatssecretaris Joop Atsma van Infrastructuur en Milieu is het niet eens met luchtvaarteconoom Eric Pels

 

Pels zegt op BNR dat de uitbreiding van regionale luchthavens Nederland niets oplevert. Atsma spreekt dat tegen.

 

Er moet volgens Pels worden ingezet op een efficiënter Schiphol. Volgens Pels kost de uitbreiding van regionale luchthavens heel veel. “Op gegeven moment zit je opgescheept met een aantal kleinere regionale luchthavens die heel sterk met elkaar moeten concurreren. Maar daartussen zitten de luchtvaartmaatschappijen en als die het niet interessant vinden om op zo’n luchthaven te vliegen, kan je veel geld in een startbaan steken maar die ligt er dan voor niks", legt Pels uit.

 

“Er zijn mensen die het prettig vinden dat de regionale luchthavens er zijn, maar zijn dat er wel genoeg? De kleine regionale luchthavens worden bediend door de zogeheten low-cost carriers. Die goedkopere luchtvaartmaatschappijen willen geld verdienen en als ze dat niet lukt, dan zijn ze weg.”

 

Capaciteit Schiphol
Toch zegt het ministerie van Infrastructuur dat ze heel erg geloven in de visie om te investeren in de kleinere luchthavens. “Dat komt vooral omdat ze met Schiphol zitten die op het gegeven moment tegen het plafond zit qua aantallen passagiers.”

 

Twente
De oude militaire luchthaven Twente is sinds de sluiting bezig met een doorstart als civiel vliegveld. Area Development Twente is door de gemeente Enschede en provincie Overijssel ingeschakeld om de doorstart in goede banen te leiden. “Het grote voordeel in Twente is dat er al een goede baan ligt, er hoeft maar weinig in te worden geïnvesteerd. Er is ook gebleken dat er nog een behoorlijke markt is”, vertelt Leo van der Ree, directeur van Area Development Twente.

 

“Als Schiphol inderdaad te veel reizigers heeft dan is Twente naast Eindhoven en Lelystad een goed initiatief. Ook de grote charters zeggen dat ze gaan vliegen vanaf Twente als de luchthaven er ligt. Dus niet alleen de low-cost carriers.”

 

Concurrentie met Duitsland
Luchtvaarteconoom Pels heeft niet geen groot vertrouwen in het succes van luchthaven Twente. “Je zit met het probleem dat er in de buurt, net over de grens met Duitsland, ook een luchthaven zit veel charters en low-cost carriers trekt. Je moet een hele goede ondernemer zijn en veel risico durven te nemen, wil je dat gaan doen

 

bron: www.bnr.nl

 

van de club: Wie betaald deze man? de Air France/KLM lobby?



Reacties

  • henkcnx
    vrijdag 28 september 2012, 19:12
    Die luchtvaarteconoom Peis praat gewoon de tegenstanders van luchthaven Twente na. De bewering van hem dat net over de grens een luchthaven is klopt helemaal niet. Hij heeft het over Munster wat minimaal - door de slechte wegen in Duitsland rond de luchthaven - een uur rijden is vanaf de grens.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.