Blogposts
Blog
Geplaatst op zaterdag 24 maart 2012 @ 00:14 door Travelboy , 1002 keer bekeken
Ryanair moet een passagier compenseren voor de kosten die deze maakte tijdens de aswolk in 2010. Dit vindt de advocaat-generaal van het Europese Hof van Justitie in Luxemburg.
Volgens de Europese regelgeving moeten luchtvaartmaatschappijen passagiers verzorgen wanneer er vluchtverstoringen optreden in overmachtsituaties. Ryanair vindt dat het sluiten van het Europese luchtruim als gevolg van de IJslandse aswolk dusdanig uitzonderlijk is, dat de regels niet zouden moeten gelden. De advocaat-generaal is het daar niet mee eens: “In het normale taalgebruik refereert de term overmachtsituaties aan alle omstandigheden waarover de luchtvaartmaatschappij geen controle heeft. Een evenement dus dat niet inherent is aan de normale uitvoering van activiteiten door de betrokken luchtvaartmaatschappij en dat buiten de controle valt van die carrier vanwege diens natuur of oorzaak. In de optiek van de advocaat-generaal behoren alle evenementen die onder die beschrijving vallen tot dezelfde categorie. Er is dus geen ruimte voor een aparte categorie an ‘buitengewoon uitzonderlijke’ evenementen die de luchtvaartmaatschappij volledig zouden ontslaan van diens verplichtingen.”
De mening van de advocaat-generaal zal nu worden bekeken door het Hof, dat later dit jaar met een uitspraak zal komen. In ongeveer 80 procent van de gevallen volgt het Hof de redenering van de advocaat-generaal
bron: www.zakenreis.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.