Blogposts

Blog

Geplaatst op vrijdag 20 april 2012 @ 00:53 door Travelboy , 667 keer bekeken

Het ziet ernaar uit dat de noodkreet van Brussels Airlines en enkele andere luchtvaartmaatschappijen gehoor zal krijgen bij de Europese Commissie. SN klaagde vorige maand nog over het belastings- voordeel dat enkele lagekostenmaatschappijen als Ryanair hebben bij hun Europese operaties. In België was het effect nog meer voelbaar, doordat wij één van de hoogste belastingstelsels van de E.U. hebben. Brussels Airlines werd naar eigen zeggen benadeeld door oneerlijke concurrentie.
 

Tot nog toe werden luchtvaartmaatschappijen een uitzondering toegekend in de berekening van de sociale lasten van hun personeel. Waar andere bedrijven die belastingen moesten betalen op basis van de werkplek van hun werknemers, was dat bij luchtvaartmaatschappijen niet het geval. Zij konden beroep doen op een uitzonderingsregel die bepaalde dat de belasting gehoffen werd afhankelijk van de locatie van de maatschappelijke zetel van het bedrijf.


 
We hernemen even ons typische voorbeeld: Ryanair. De maatschappij is van oorsprong Iers en heeft bijgevolg ook daar haar maatschappelijke zetel. Een groot voordeel tegenover buitenlandse maat- schappijen, want Ierland staat bekend om haar gunstig belastingsklimaat. Het komt er dus op neer dat er voor personeelsleden sowieso de (lagere) Ierse sociale lasten werden bepaald, ook al werkten zij in landen als België waar die lasten een flink stuk hoger liggen.

 

In tijden van economische moeilijkheden was dat voordeel een doorn in het oog van verschillende lucht- vaartmaatschappijen die er geen gebruik van konden maken. Onder meer Brussels Airlines klaagde over ‘oneerlijke concurrentie’ en vroeg Europese maatregelen. Uit hun eigen berekeningen bleek immers dat een piloot van Brussels Airlines de helft duurder zou zijn dan zijn collega die in dienst van Ryanair vanuit Charleroi vliegt.
 
 
Het Europese parlement heeft blijkbaar wel oren naar een aanpassing in de wet, want er zou morgen al een amendement komen waarin de uitzondering voor luchtvaartmaatschappijen geschrapt wordt. Dat zou er op termijn voor kunnen zorgen dat luchtvaartmaatschappijen als Ryanair op gelijke voet belast zullen worden voor hun personeelsleden als elke andere airline en zij een groot belastingsvoordeel verliezen. Het duurt echter nog zeker een jaar vooraleer het zover is.

bron: www.flightlevel.be



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.