Blogposts

Blog

Geplaatst op woensdag 27 juni 2012 @ 00:46 door Travelboy , 1019 keer bekeken

Ryanair blijft de traditionele luchtvaartmaatschappijen de ogen uitsteken. In het jongste boekjaar vervoerde Ryanair 75 miljoen passagiers en zette de groep van de flamboyante Ier Michael O’Leary een nettowinst neer van 503 miljoen euro. En dat terwijl de traditionele luchtvaartmaatschappijen verliezen optekenen, herstructureren om te overleven en hard moeten snoeien in het personeelsbestand. Zo kondigde Air France enkele dagen geleden nog aan dat dit en volgend jaar 5.000 werknemers moeten afvloeien.

 

Maar volgens de traditionele Europese luchtvaartmaatschappijen zijn de cijfers die Ryanair voorlegt gezichtsbedrog. Experts van de Associatie van Europese Luchtvaartmaatschappijen (AEA) plozen de cijfers van de Ierse lagekostenmaatschappij uit. Ze kwamen tot de slotsom dat Ryanair, zonder staatssteun, geen winst zou maken. Het bedrijf zou integendeel een verlies optekenen van 305 miljoen euro.

 

De concurrerende luchtvaartmaatschappijen becijferden dat de staatssteun die Ryanair hier en daar bijeen schraapt, oploopt tot 793,1 miljoen euro. Tegenover een winst (ebit) van 488,2 miljoen euro zou dat neerkomen op een verlies van 304,9 miljoen euro.

Landingsrechten

Michael O’Leary wijst die beschuldiging echter categoriek naar de prullenmand. ‘We profiteren helemaal niet van publieke steun. We hebben nooit overheidssubsidies ontvangen. In 2004 heeft de Europese Commissie ons veroordeeld omdat we in Charleroi goedkope landingsrechten kregen. Maar het Europees Gerecht van Eerste Aanleg heeft die beslissing teruggefloten. Het ging dus niet om illegale staatssteun. Hebben we over die goedkope landingsrechten onderhandeld? Ja, zeker. Maar dat doen alle luchtvaartmaatschappijen’, zegt O’Leary.

 

Voor het overige voorspelt hij een ‘stralende’ toekomst voor Ryanair. ‘Mensen blijven vliegen om allerlei redenen, vakanties, familiebezoekjes of voor een huwelijk in het buitenland. De reizigers zullen niet verdwijnen, maar ze zullen nog meer toezien op de prijs van een vliegtuigticket. We zullen onze prijzen blijven verlagen terwijl de traditionele luchtvaartmaatschappijen hun prijzen zullen verhogen’, benadrukt O’Leary.

Netwerk

Dit boekjaar - dat loopt tot eind maart 2013 - mikt Ryanair op 80 miljoen passagiers. De lagekostenmaatschappij hoopt dit jaar ook vier nieuwe luchthavens aan haar netwerk in Europa toe te voegen. Welke dat zijn, wil hij niet kwijt. ‘Nu heeft Ryanair 51 hubs. Tegen eind dit jaar moeten er dat dus 55 zijn. Zeven luchthavens strijden om onze aanwezigheid. De beslissing zullen we uiterlijk in november meedelen.’

Nog 2 tot 3 jaar

O’Leary ziet zich niet lang meer aan het hoofd van Ryanair. ‘Ik zie mezelf Ryanair nog twee tot drie jaar leiden. Daarna trek ik me terug op een strand op de Bahama’s, omgeven door mooie vrouwen. Maar zo zal het wel niet lopen (schertsend). Dan zoek ik wel een andere job.

Voor het zover komt, zal O’Leary zich nog vastbijten in het dossier Aer Lingus, die andere Ierse luchtvaartmaatschappij die hij hoopt in te lijven. De zetel ervan ligt op nauwelijks enkele meters van die van Ryanair, nabij de luchthaven van Dublin. ‘We hebben in 2006 al eens een overnamebod op Aer Lingus gedaan, maar haalden onze slag toen niet thuis. Nu is het onze derde poging sindsdien. Ik vertrouw erop dat het deze keer wel zal lukken. Ons bod is aangepast en de omstandigheden zijn nu heel anders.’

 

bron: www.tijd.be



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.