Blogposts

Blog

Geplaatst op dinsdag 10 mei 2011 @ 20:52 door Travelboy , 1502 keer bekeken

Budgetmaatschappijen krijgen steeds meer invloed op het zogenoemde verzorgingsgebied van Schiphol. Voor sommige bestemmingen groeit de aantrekkingskracht van de luchthaven omdat passagiers bereid zijn ver te reizen voor goedkope vluchten. Aan de andere kant strijken veel prijsvechters neer op regionale luchthavens en hoeven passagiers vaakminder ver te reizen.

 

Volgens het kennisnetwerk Airneth, dat het verzorgingsgebied van Schiphol tegen het licht hield, heeft de luchthaven vooral marktaandeel moeten inleveren in de zuidelijke en oostelijke provincies van Nederland. In die regio’s weken de laatste jaren steeds meer passagiers uit naar regionale luchthavens als Eindhoven, Airport Weeze en Charleroi.

 

Het verzorgingsgebied - of 'catchment area' - van een luchthaven verschilt volgens Airneth per bestemming. “Met name het vliegaanbod vanaf naburige luchthavens op dezelfde route heeft grote invloed op het aantal passagiers”, aldus het netwerk. “Daarnaast spelen ook factoren als prijs, frequentie en voortransporttijd een belangrijke rol.”

 

Voortransporttijd is de tijd die passagiers nodig hebben om met de auto of openbaar vervoer naar de luchthaven te komen. “Een goede ontsluiting kan zorgen voor een groter verzorgingsgebied en daarmee voor meer passagiers”, stelt Airneth. “De HSL-verbinding met Schiphol is dan ook een gunstige ontwikkeling voor de luchthaven.”

 

Het onderzoekscentrum geeft als voorbeeld het ‘bereik’ van Schiphol op passagiers die naar de Italiaanse bestemmingen Verona en Milaan willen reizen.


Het verzorgingsgebied van Schiphol in Nederland, België, Luxemburg en het westen van Duitsland op de markten naar Verona (links) en Milaan (rechts) in 2010.

 

Toelichting Airneth op de afbeeldingen
De plaatjes hierboven geven inzicht in de verzorgingsgebieden van Schiphol op de markten naar Verona en Milaan. Het valt op dat Schiphol in België een veel groter marktaandeel heeft op de route naar Verona dan op die naar Milaan. Dit komt doordat er vanaf Eindhoven, Rotterdam en de Belgische luchthavens niet direct naar Verona wordt gevlogen, terwijl Milaan vanaf bijna alle luchthavens in het onderzochte gebied wordt bediend.

 

Echter, in Duitsland is het verzorgingsgebied van Schiphol op de markt naar Verona juist kleiner dan op de markt naar Milaan. Dit hangt samen met de relatief lage frequentie die vanaf Schiphol naar Verona wordt aangeboden. Vooral Frankfurt speelt op deze markt een belangrijke rol. Vandaar dat richting het zuidwesten het belang van Schiphol sneller afneemt dan op de markt naar Milaan, waarop Schiphol een relatief groter aantal vluchten aanbiedt.

 

bron: www.luchtvaartnieuws.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.