Blogposts

Blog

Geplaatst op dinsdag 11 januari 2011 @ 19:53 door Travelboy , 678 keer bekeken

Geen ordinaire prijsstunter worden, maar wel net iets slimmer en voordeliger zijn dan de rest. Na een lastig jaar vol tegenslagen wil vakantievlieger Transavia – officieel transavia.com – er in 2011 weer vol tegenaan. Veel vaker naar de sneeuw, de lancering van nieuwe clubreizen en via stevige groei in Eindhoven en Rotterdam bovendien hard op weg naar de honderdste bestemming.


Transavia zag het aantal passagiers richting de wintersportgebieden fors toenemen.

 

De stropdas van Bram Gräber, tot voor kort KLM’-er in hart en nieren, is prachtig donkergroen. ,,„Kijk hier. Nog wel een klein blauw accentje hoor”, lacht de kersverse topman van Transavia, die vorige maand als grote verrassing voor de reiswereld naar de groene dochter overstapte.

 

De komst van de 45-jarige luchtvaartman moet het eind markeren van een moeilijke periode, waarbij onder meer de aswolk, het WK voetbal en vooral de felle concurrentie met maatschappijen als Ryanair en easyJet voor het eerst in dertig jaar verlies opleverde.

 

Dat er een frisse wind door het gebouw van de vlieger waait, blijkt niet alleen uit de sinds kort weer geopende tussendeur met buurman Martinair. Gräber, vorig jaar nog verkozen tot Reismanager van het Jaar, weet dat er veel te doen is. De kosten moeten flink omlaag en er moet goedkoper gevlogen worden. Maar tegelijk moet de klant koning blijven.

 

„We kijken naar alles. Zo kunnen we enorm besparen door onze vliegtuigen vanaf Schiphol niet, zoals nu, binnen een uur maar voortaan binnen vijftig minuten weer te laten vertrekken. Daar werken we nu, samen met andere besparingen, keihard aan.”

Marktleider

Maar het volgens Gräber zo herkenbare Transavia-produckt blijft daarbij absoluut overeind. „Daar gaan we niet op beknibbelen. Het vertrouwde groene gevoel gaat niet weg. Niet voor niets zijn we al jaren marktleider in stedentrips en vakanties binnen Europa” Tickets voor 5 of 10 euro en vrije zitplaatsen horen daar dus niet bij.

 

„Sommige prijsvechters doen dat briljant, maar voor ons is dat niet het doel. Er is voor ons ook niet één consument, dus is er ook niet één beste prijs. De klantenkring is juist heel divers.”

 

Stedentrippers, vakantiegangers, zakenreizigers. Plus gezinnen, jonge stellen, pensionado’s of gewoon een groep vriendinnen die een weekend wil shoppen. Allemaal vliegen ze met Transavia kriskras door Europa.

 

„Alleen maar spotgoedkoop zijn is geen optie. Dat werkt bij ons niet. Veel belangrijker is dat je mensen op het juiste moment een goede en bij hun passende deal biedt. Daarom gaan we vanaf nu nog slimmer met acties en scherpe tarieven aan de slag.”

 

De maatschappij wil daarbij dus heel doelgericht te werk gaan. „Wie goed zoekt op internet kan er scherpe prijzen vinden, maar tegelijk is het er ook een chaos”, aldus Gräber, die onder meer via social media als Twitter en Facebook bepaalde groepen veel directer en gerichter wil gaan benaderen.

 

Een van de nieuwe initiatieven daarbij zijn de nieuwe clubreizen, waarbij bijvoorbeeld een groep golfers, duikers of mountainbikers straks voordelig het vliegtuig of een charter kan nemen.

 

Op tafel ligt een vol gedrukt A4’-tje met Europese bestemmingen. Het is uiteraard even wat anders dan Sjhanghai, Kaapstad en Los Angeles, maar ook voor de ex-KLM’-er oogt de lijst vol Griekse, Spaanse en andere routes indrukwekkend. "Ik ken ze inmiddels bijna uit mijn hoofd”, lacht Gräber. "Liefst 96 stuks. Nog even dus en het zijn er honderd. Een mijlpaal. Daar gaan we voor.”

 

Schiphol blijft vooralsnog het zwaartepunt, maar vanaf april breidt de maatschappij vooral opvallend uit in de regio. ,,„Vanuit Groningen en Maastricht, maar met name vanuit Eindhoven en Rotterdam gaan we veel meer vliegen. Met drie extra toestellen tientallen keren per week naar nieuwe routes vanuit de regio, zoals Barcelona, Mallorca, Ibiza, Biarritz en Nice.

Populariteit

De populariteit van de regionale vliegvelden is deels door de inmiddels al weer afgeschafte vliegtaks in gang gezet, maar is nog steeds groeiend.

 

Veel passagiers vinden dat aantrekkelijk, gewoon dichter bij huis vertrekken.”

 

Andere speerpunten zijn – samen met de grote touroperators – Noord-Afrika (Egypte, Marokko) en vooral ook het vliegen naar de sneeuw.

 

"Steeds meer Nederlanders reizen met ons vanuit Amsterdam, Rotterdam of Eindhoven naar Salzburg en Innsbruck. Dit jaar bijna 50 procent groei. Ze nemen afscheid van de lange autoreis”, aldus Gräber, die een grote toekomst voor het ’skivliegen’ voorspelt.

 

Vlak voor kerst kwamen tientallen automobilisten hun skibox bij de maatschappij inleveren, toen tijdens een ludieke actie in ruil gratis tickets naar de sneeuw werden uitgedeeld.

 

„Ik snap ze wel. Je bent immers veel sneller op de piste. En het kan ook heel goed voor een paar daagjes, een lang weekend of wellicht straks all-inclusive met ski’s en passen erbij. Let maar op. Dat gaat de komende jaren een grote vlucht nemen.”

 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.