Blogposts
Blog
Geplaatst op maandag 18 april 2011 @ 20:15 door Travelboy , 1660 keer bekeken
Spanningen in het Midden-Oosten, oprakende olievoorraden en een steeds zwaardere belasting van het luchtruim. Regelmatig bereiken ons alarmerende geluiden over de toekomst van de luchtvaart. Vliegen we over een halve eeuw nog vrolijk naar de zon of is de ’gouden eeuw’ van het vliegen al over zijn hoogtepunt heen? De Reiskrant vroeg het Hans Heerkens, luchtvaartdeskundige verbonden aan de Universiteit van Twente.
Laten we gelijk maar met de deur in huis vallen: gaan de ticketprijzen stijgen?
Ja, dat verwacht ik absoluut. Je ziet het hier en daar al gebeuren. Het is moeilijk in te schatten wanneer de prijzen echt structureel omhoog gaan, maar dat dit zal gaan plaatsvinden, staat buiten kijf.
Wordt vliegen voor de consument onbetaalbaar?
Alleen in het meest pessimistische scenario, maar daar ga ik niet vanuit. Ik verwacht wel dat we over tien á twintig jaar niet meer zo makkelijk overal naartoe vliegen als we nu doen.
Op dit moment is vijfenzeventig procent van het aantal gevlogen passagierskilometers recreatief, dat wil zeggen, voor vakanties of weekendjes weg. De vraag is of we dat kunnen handhaven.
Het klinkt misschien raar, maar vliegen is nu gewoon veel te goedkoop. We vliegen maar voor een paar honderd euro de wereld over, dat kan eigenlijk gewoon niet.
Ook niet met Ryanair?
Ryanair profiteert van haar afkomst uit Ierland, waar de regels met betrekking tot loon en belastingen veel gunstiger zijn. En het is een relatief jong bedrijf met lage personeelskosten en een ticketverkoop die bijna volledig via internet plaatsvindt.
Lowcost-maatschappijen hebben daarnaast een veel overzichtelijker vliegschema en een beperkt aantal type toestellen. Alles samen zorgt ervoor dat ze veel goedkoper kunnen opereren, maar op den duur kunnen ook zij deze positie niet handhaven.
Kunnen we niet gewoon energiezuinige vliegtuigen bouwen?
Dat kan, en dat doen we ook al, maar het probleem is dat vliegtuigen niet zomaar over kunnen gaan op een andere brandstof. We zijn afhankelijk van straalmotoren en daar heb je fossiele brandstoffen voor nodig. Een elektrisch aangedreven propellormotor kan geen honderden passagiers tegelijk vervoeren.
Biobrandstof heeft daarom de toekomst, maar dat is een stuk duurder. Voordeel is wel dat deze brandstoffen niet op kunnen raken.
Maar er zijn meer problemen. Zo raken de luchthavens verzadigd als de luchtvaart blijft groeien. Heathrow en Charles de Gaulle bijvoorbeeld zitten al bijna aan hun maximale capaciteit. Dan is de vraag: bouw je een nieuwe luchthaven erbij of laat je het prijsmechanisme haar werk doen? Dat is eerste is vrijwel onmogelijk.
Hoe zien vliegtuigen er in ?de toekomst uit?
Er zijn verschillende modellen in ontwikkeling. Eentje waar in Amerika al volop mee wordt getest, is de ’blended wing body’; een vliegtuig in de vorm van één grote vliegende vleugel. Tot 2025 zullen we echter nog ’gewoon’ in de huidige toestellen vliegen. Nou ja, hoe gewoon het dan nog is, moeten we dus nog maar afwachten.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.