Blogposts

Blog

Geplaatst op dinsdag 08 maart 2011 @ 01:28 door Travelboy , 1070 keer bekeken

easyJet, de op één na grootste luchtvaartmaatschappij op Schiphol en de 4de  van Europa, is bereid honderden miljoenen euro´s te investeren op Schiphol door een basis te openen op voorwaarde dat de luchthaven de kostenstructuur meer in evenwicht brengt. easyJet gelooft dat dit leidt tot aanzienlijke voordelen voor de Nederlandse consumenten en de economie. Dit komt naar voren uit een onderzoek van adviesbureau Deloitte*.
 

Op dit moment wijken de kosten op Schiphol sterk af voor passagiers die hun reis beginnen en eindigen in Nederland – het kost luchtvaartmaatschappijen twee keer zoveel om een lokale passagier of toerist op Schiphol te vervoeren dan een transfer passagier.  Een easyJet basis brengt drie economische voordelen met zich mee:
 

1.Directe banen op Schiphol
Een easyJet basis creëert 400 directe banen op Schiphol, voornamelijk cabine personeel en piloten evenals andere banen op Schiphol.

 

2.Banen gecreëerd door toename toerisme
Zodra Schiphol op een effectieve manier de kosten voor toeristen en Nederlandse inwoners vermindert, neemt het aantal bezoekers vanuit en naar Nederland toe. Het rapport geeft aan dat de nieuwe kostenstructuur en een easyJet basis, 400.000 extra toeristen per jaar voor Nederland kan opleveren. Dit brengt aanzienlijke economische voordelen met zich mee. De gemiddelde overzeese bezoeker geeft € 1.000 per trip uit (meer dan Nederlandse passagiers in het buitenland uitgeven), en Deloitte geeft aan dat deze additionele bezoekers 1.500 extra banen voor de Nederlandse economie kunnen creëren.

 

3.Indirecte banen gecreëerd door toename in economische activiteit
Het indirecte effect van het aanpassen van de kosten leidt tot nog eens circa 2.000 banen – door business-to-business aankopen en uitgaven van consumenten. Schiphol Airport heeft al eerder voorgesteld het verschil in kosten voor directe en transfer passagiers aan te passen. Deloitte concludeert dat het toestaan van een nieuwe kostenstructuur, gecombineerd met easyJet´s investering in een basis op Schiphol meer dan 3.900 banen kunnen worden gecreëerd (voornamelijk door toerisme) en €290 miljoen waarde voor Nederlandse economie per jaar kan opleveren. Het kan ook € 100 miljoen extra aan belastinginkomsten opleveren.

 

Impact op vakantie en zakenreizen
Het stationeren van vliegtuigen op Amsterdam Schiphol stelt easyJet in staat haar aanbod aan consumenten aanzienlijk te verbeteren. easyJet vervoerde meer dan 2 miljoen passagiers in 2010 in en vanuit Amsterdam. Een basis van 9 vliegtuigen brengt easyJet in staat om  21 nieuwe bestemmingen aan haar 17 bestaande routes toe te voegen en op die manier het aanbod te vergroten naar  bijna 40 bestemmingen. Aanvullend zal easyJet haar frequenties verhogen en vroege diensten aanbieden om Nederlandse zakenreizigers in staat te stellen op één dag een retourvlucht te maken naar de belangrijkste Europese zakenbestemmingen.  Deze service is belangrijk voor zakenreizigers die op dit moment al 30% van het totale klantenbestand van easyJet vertegenwoordigen. De easyJet investering zal 2,3 miljoen meer passagiers op Schiphol betekenen.
 

Deloitte concludeert eveneens dat de nieuwe maatregelen een gelimiteerde netto impact hebben op niet-easyJet routes omdat de aanpassingen zullen leiden tot compenserende veranderingen in de vraag. 
 

Carolyn McCall, CEO easyJet: “Zoals nu aangetoond door experts, kan een easyJet basis 3.900 nieuwe banen creëren en meer dan €290 miljoen waarde voor Nederlandse economie per jaar opleveren. easyJet kan haar service verhogen door haar aanbod te verdubbelen tot ongeveer 40 nieuwe bestemmingen en haar frequenties verhogen. Op die manier kunnen we tegemoet komen aan de wensen van zowel zaken- als vakantiereizigers. We geloven dat de Nederlandse consumenten een gemakkelijke en betaalbare reisoptie vanuit de belangrijkste nationale luchthaven in Amsterdam willen en hier ook recht op hebben.”

 

Bron: persbericht Easyjet op tourpress

 



Reacties

  • Travelboy
    woensdag 9 maart 2011, 02:43
    Het staat er ook als reactie, niet als nieuws feit En ja, het is een aanname. Corruptie moet naar mijn mening altijd bestreden worden. Het valt mij vooral bij het CDA op dat er regelmatig conflicterende belangen worden gediend
  • Koos2
    dinsdag 8 maart 2011, 23:29
    Jullie hebben het over "aannames" , dus van horen zeggen/horen . "Volgens mij is dat baantje al beloofd" .Wat is daar mis mee ? Wij gaan met zijn allen, jij ook , graag op vakantie naar corrupte landen , waarom zou dat hier niet mogen/kunnen ?
  • henkcnx
    dinsdag 8 maart 2011, 13:04
    Ja natuurlijk is hem dat beloofd. Zo gaat dat nu eenmaal in Nederland. En anderen maar roepen dat bepaalde landen zo corrupt zijn. Ik denk dat ze hier voorop lopen maar dan veel meer in het geniep.
  • Travelboy
    dinsdag 8 maart 2011, 02:25
    De KLM heeft zijn lobby in Den Haag weer prima geregeld met de benoeming van Camiel Eurlings.(volgens mij hebben ze hem dat baantje al beloofd toen die minister was). De gunstige tarieven voor KLM blijven dus gehandhaaft. Point to point passagiers blijven dus de rekenining betalen voor de overstappers van KLM en de aandeelhouders van Air France

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.