Blogposts

Blog

Geplaatst op vrijdag 02 december 2022 @ 19:19 door Travelboy , 268 keer bekeken

Helaas heb ik alle Nieuwsberichten van 2022 verwijderd. Hierbij  een overzicht per maand. Deze komen vanaf www.goedkoopvliegenclub.nl . Op de site heb ik ook bij lange artikelen een koppeling gemaakt naar een aanvulling op de club. Deze zijn helaas verloren gegaan.

 

easJet stopt compensatieprogramma

De Britse low-cost luchtvaartmaatschappij Easyjet is van plan haar compensatieprogramma eind 2022 af te bouwen. Er moet 26 miljoen euro per jaar worden besteed aan het compenseren van vervuilende emissies. Hoeveel de vervoerder werkelijk aan compenserende maatregelen heeft uitgegeven, wil hij niet zeggen. Het nieuwe doel is emissiearme vliegtuigen.

In 2019 maakten de Britten bekend dat ze de vluchten van alle passagiers zouden compenseren. Ze wilden investeren in herbebossings- of ontbossingsprojecten in Zuid-Amerika en Afrika. Ook wilden ze geld steken in hernieuwbare energiebronnen zoals zonne-, wind- of aardwarmte of bijdragen aan het verbeteren van een klimaatneutrale manier van leven in ontwikkelingslanden. Uit een bericht van Easyjet blijkt nu dat het compensatieprogramma eind 2022 afloopt.

Verklaring van CEO Johan Lundgren: de plannen voor koolstofneutraliteit van de luchtvaartmaatschappij. "We hebben altijd gezegd dat compenseren een tussenoplossing is totdat we betrouwbare doelen kunnen laten zien over hoe we daadwerkelijke verbeteringen kunnen bereiken", aldus de Easyjet-baas. Dat is nu het geval. Door te investeren in efficiënte vliegtuigen, duurzame vliegtuigbrandstof en operationele verbeteringen, streeft de luchtvaartmaatschappij naar een reductie van 78% van de uitstoot tegen 2050, aldus Lundgren.

bron: www.dmm.travel

 

 

Blue Air blaast vluchthervatting 'voorlopig' af

Het Roemeense Blue Air heeft al haar vluchten uit het boekingssysteem gehaald. Hiermee gaat er een streep door de geplande vluchthervatting vanaf 10 oktober. Wanneer Blue Air weer wil gaan vliegen, blijft vooralsnog ongewis.

De luchtvaartmaatschappij kampt al lang met financiële problemen, en dit kwam tot een climax toen begin september de rekeningen werden bevroren en de dienstregeling werd stilgelegd. Al snel werden er verschillende data genoemd om toch alweer vluchten te hervatten. Uiteindelijk bleken die data niet realistisch en schoof Blue Air de vluchthervatting een maand vooruit.

Nu blijkt 10 oktober ook niet haalbaar. In een reactie tegen het Roemeense medium www.Boardingpass.ro zegt Blue Air: “We doen er alles aan om de vluchten weer te hervatten, maar dit kan nog niet op 10 oktober gebeuren.”

Blue Air is wel nog steeds in gesprek met verschillende investeerders en kredietverstrekkers. Echter is dit een gecompliceerd proces, waardoor vluchthervatting op dit moment nog even op zich laat wachten, aldus de airline.

bron: www.luchtvaartnieuws.nl

 

Betalen bij Condor voor zekerheid van handbagage in de cabine

In haar zoektocht naar nieuwe inkomstenbronnen over  de hoofden van de passagiers heen heeft Condor toegeslagen. De maatschappij gaat de overheadlockers vermarkten, aanvankelijk alleen in de Airbus A330-200.

Wil je een vaste ruimte voor je handbagage, dan moet je als economy passagier daarvoor betalen en een bagageruimtereservering kopen.

"De service zal in eerste instantie beschikbaar zijn op langeafstandsvluchten die worden uitgevoerd door een Condor A330-200", zei Condor woensdag. Dit geldt voor vluchten vanaf 1 november 2022.

Condor rekent minimaal 9,99 euro per traject voor de gereserveerde bagageruimte. Gereserveerde overheadlockers worden aan boord gemarkeerd. Wanneer Condor dit in andere vliegtuigtypes gaat invoeren is onbekend.

Bron: www.aero.de

 

Nog zeker half jaar minder passagiers en vluchten vanaf Schiphol

De in Nederland actieve luchtvaartmaatschappijen zijn niet blij met de beslissing van Schiphol om het aantal reizigers ook in het komende winterseizoen te reduceren om daarmee de drukte door personeelstekorten aan te kunnen. Koepelorganisatie BARIN vindt dat het tijd wordt dat maatschappijen de kwaliteit krijgen waarvoor ze betalen. BARIN-voorzitter Marnix Fruitema zei op Radio 1 ook een stijging van de ticketprijzen te verwachten.

BARIN werd vorige week geconfronteerd met een ad-hocverzoek van Schiphol om de capaciteit op bepaalde dagen dezelfde week te beperken. Daar kwam donderdag een nieuw verzoek voor verdere beperkingen in het winterseizoen bovenop.

Volgens BARIN plannen luchtvaartmaatschappijen hun bemanning, grondpersoneel, vluchten en andere zaken niet per week. "Deze ad-hocverzoeken van Schiphol tonen aan dat zij hun planning niet onder controle hebben", zo klinkt het.

De koepelorganisatie roept Schiphol op zo snel als mogelijk een akkoord te bereiken over betere arbeidsvoorwaarden op de luchthaven. Dat zou ook op korte termijn zijn beloofd.

Verder hebben de maatschappijen Schiphol laten weten een zogenoemde Service Level Agreement te willen sluiten. Daarin staan specifieke kwaliteitsdoelstellingen. "Op dit moment betalen alle luchtvaartmaatschappijen honderden miljoenen euro's aan luchthavengelden, ongeacht de service die Schiphol levert. Dit is in geen enkele zakelijke relatie acceptabel en dat moet veranderen", aldus BARIN. De koepelorganisatie wijst in het bijzonder naar de verhoging van de luchthaventarieven met 37 procent die Schiphol eerder aankondigde.

bron: www.transport-online.nl

 

29-09

Zaterdag staking in Italië bij Ryanair, easyJet en Vueling

Werknemers van Ryanair, easyJet, Volotea en Vueling hebben voor zaterdag stakingsaanzeggingen ingediend , waarbij de gevolgen voor passagiers onzeker blijven, deels vanwege de minimum-dienstwetten in Italië

De staking van 1 oktober 2022 moet 24 uur duren, behalve bij Vueling (van 13u tot 17u). Er wordt gestaakt  i.v.m. te lage lonen en aankondigingen van ontslagen  door leden van de  vakbonden Filt Cgil en Uiltrasporti

Bij Vueling is procedure gestart  die voorziet in 17 ontslagen  onder de ongeveer 120 cabinepersoneelsleden die op de basis Rome-Fiumicino zijn ingehuurd,

Er zijn geen onderhandelingen geopend  met de vakbonden over de echte problemen waarmee Ryanair bemanningen die onder contract staan bij  Malta Air en CrewLink,  Ondanks de stakingen van 8 en 25 juni en 17 juli. Italiaanse arbeiders blijven contracten eisen die fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden en lonen garanderen die ten minste in overeenstemming zijn met de minimumlonen die zijn vastgelegd in het nationale luchtvervoerscontract van Italië , onderstrepen de twee vakbonden. Bij easyJet komt de stakingsoproep alleen van de vakbond Uilt-Uil .

Volgens de Italiaanse pers zouden ongeveer 100.000 passagiers kunnen worden getroffen door annuleringen van vluchten. Maar Ryanair, dat op 18 juli ongeveer 250 vluchten moest annuleren, zei dat het "  nul impact  " verwacht op zijn 3.000 dagelijkse vluchten na geplande stakingsacties  door drie kleine en irrelevante vakbonden die geen Ryanair personeel vertegenwoordigen en  niet worden erkend door Ryanair.

 Het Ierse lagekostenbedrijf merkt op  dat het al Cao's heeft afgesloten  met drie grote representatieve vakbonden in Italië (FIT CISL, ANPAC en ANPAV), die bijna alle Italiaanse bemanningsleden vertegenwoordigen.

bron: www.air-journal.fr

 

28-09

Blue Air verwijderd alle vluchten uit haar boekingssysteem

Minder dan een maand na het annuleren van alle vluchten en de toezegging om haar activiteiten op 10 oktober te herstarten, heeft Blue Air, de grootste Roemeense luchtvaartmaatschappij, alle vluchten uit het schema geschrapt, zelfs na die datum. De informatie werd door BoardingPass.ro, het grootste luchtvaartnieuwskanaal van het land, via Twitter bekend gemaakt.

Tot het stopzetten van de vluchten was Blue Air de op één na grootste luchtvaartmaatschappij in Roemenië, met bases in vier lokale steden (Bacău, Boekarest, Cluj en IaÈ™i) en een andere in Turijn  in Italië.

Het exploiteerde een vloot van veertien Boeing 737's, waarvan vijf van de MAX 8-serie. Tot nu toe was het van plan om de operaties opnieuw op te starten met vijf vliegtuigen en het heeft het grootste deel van zijn vloot al teruggegeven aan de leasemaatschappijen.

De Roemeense markt zal nu nog drie grote spelers over hebben: Wizz Air - dat al de grootste luchtvaartmaatschappij van het land was -, Ryanair en de nationale luchtvaartmaatschappij TAROM.

Bron: www.aviacionline.com

 

27-09

TUI verplaatst in oktober vluchten van Schiphol naar Brussel

Reisorganisatie TUI gaat in oktober een aantal vluchten verplaatsen van Amsterdam naar Brussel vanwege de beperkingen van de vluchtcapaciteit door Schiphol.

Volgens TUI gaat het om vakanties met vertrek in de periode 10 tot en met 31 oktober naar de bestemmingen Tenerife, Kos, Mallorca, Kreta en Gambia.

Vanwege de problemen met personeelstekorten bij de beveiliging en grote drukte met lange rijen wachtende passagiers vroeg Schiphol maatschappijen vorige week om het aantal dagelijks vertrekkende passagiers tot minstens eind oktober met gemiddeld 18 procent omlaag te brengen.

'Voor oktober heeft Schiphol wederom een beperking van de vluchtcapaciteit uitgevaardigd en dwingt zo luchtvaartmaatschappijen om vluchten te reduceren. Het is enorm teleurstellend en onacceptabel dat Schiphol het oplossen van hun problemen maar bij anderen blijft neerleggen. Wij willen niet dat onze reizigers de dupe worden en gaan geen vakanties annuleren", zegt TUI in een verklaring. Alle andere vakanties vertrekken zoals gepland vanaf de geboekte luchthaven, zegt TUI verder.

Prijsvechter easyJet heeft gezegd tot 30 oktober een aantal vluchten vanaf Schiphol te annuleren vanwege de extra capaciteitslimiet. Het gaat dan vooral om vluchten op routes waar easyJet meermaals per dag op vliegt. Daarmee wil het bedrijf vakantievluchten beschermen.

Reisorganisatie Sunweb zegt dat de vluchtbeperking op Schiphol niet leidt tot annuleringen, maar dat er wel wijzigingen kunnen komen zoals een vlucht vanaf Rotterdam of een andere vlucht vanuit Amsterdam

bron: www.trouw.nl

 

Hoe druk het écht is op Schiphol? Deze Facebookgroepen zitten er bovenop

Moet je nou echt vier uur van tevoren op Schiphol zijn om je vlucht te halen of is vandaag nou net een uitzondering, en kun je binnen twintig minuten fluitend door de beveiligingscontrole? Via de site van Schiphol word je niet veel wijzer, de informatie daarop is summier en de betrouwbaarheid twijfelachtig. Inmiddels zijn er meerdere Facebookgroepen met tienduizenden volgers die vrijwel van minuut tot minuut de actuele wachttijden met elkaar delen.

 

De website van Schiphol geeft aan dat er vandaag een drukke dag wordt verwacht. Ondanks dat het al laat in de middag is, blijft het bij een verwachting. "Je staat langer in de rij en kan (grotendeels overdekt) buitenom geleid worden", meldt de druktemeter met twee poppetjes.

 

Een poppetje staat voor een normale dag, twee voor een drukke dag en drie staat voor piekdag. Maar wie een bestemming of vluchtnummer in het zoekvenster typt, krijgt in tegenstelling tot de algemene pagina te zien dat het een piekdag is.

 

Het wordt allemaal niet veel duidelijker na het bellen met de woordvoering van Schiphol. "Het is bedrijvig, maar beheersbaar", laat de luchthaven aan NH Nieuws weten. Hoe lang er in de rij voor de beveiligingscontrole gewacht moet worden, weet de woordvoerder aan de lijn niet. Wel dat er rijen staan of stonden in de tenten.

 

Schiphol biedt dus summiere informatie waar reizigers vrij weinig aan hebben. Die conclusie trok Assenaar Remco Knijpstra afgelopen zomer zelf ook. Hij vloog in juli naar Bangkok. Met de beelden van de aanhoudende chaos op Schiphol in zijn hoofd, ging hij via Facebook op zoek naar een pagina waarop reizigers elkaar op de hoogte brachten over de drukte en wachttijden. Tevergeefs

 

Dat niet alleen Remco behoefte had aan een pagina waar ervaringen worden gedeeld, bleek snel nadat hij het heft zelf maar in handen nam en de Facebookgroep 'Rijen en drukte Schiphol' lanceerde. Binnen een maand had hij al zo'n 6.000 leden: reizigers die foto's en video's van rijen, actuele wachttijden en tips met elkaar delen.

 

Inmiddels heeft zijn pagina ruim 10.000 leden. Ook vandaag is er volop gedeeld. Terwijl de tegenstrijdige berichten van Schiphol je wellicht in verwarring kunnen brengen, liegen de berichten en foto's van de Facebookgroep er niet om: de wachtrij begon aan het begin van de middag helemaal in de tijdelijke terminal van Schiphol. Pas daarna komen de tenten pas. Opnieuw urenlang in de rij dus.

 

Remco's reis naar Thailand is al een tijdje terug en een volgende vliegreis zit er voorlopig niet in. Voor hem geen reden om zijn Facebookpagina op te doeken, laat hij aan NH Nieuws weten. Sterker nog, hij blijft ook beheerder om de groep betrouwbaar te houden en spam, reclame en andere onzin te verwijderen. "Actueler krijg je het niet", aldus Remco.

 

Facebookgroepen over de drukte op Schiphol

Rijen en drukte Schiphol (openbaar, 10.4K leden)

Schiphol live in English (privégroep waarvoor een volgverzoek nodig is, 7K leden)

Expats enjoying Dutch airport queues (privégroep waarvoor een volgverzoek nodig is, 11.7K leden)

bron: www.nhnieuws.nl

 

26-09

easyJet investeert in software om brandstofkosten en geluidsniveaus te verlagen

easyJet zal investeren in de nieuwste vliegtuigsoftware van Airbus om de kosten van vliegtuigbrandstof te verlagen en de geluidsbelasting op de grond te verminderen.

De vlootbrede introductie werd aangekondigd op 26 september 2022 en zal de goedkope luchtvaartmaatschappij de A320 Family-vloot laten upgraden met Airbus' Descent Profile Optimization (DPO) en de Continuous Descent Approach (CDA). De software wordt eind 2023 geïnstalleerd als onderdeel van een Flight Management System (FMS)-upgrade  

Volgens Airbus zal het DPO-systeem easyJet helpen het brandstofverbruik te verlagen en tegelijkertijd het traject van alle vluchten van luchtvaartmaatschappijen te optimaliseren. Ondertussen wordt verwacht dat het CDA de impact van vliegtuiggeluid aanzienlijk zal verminderen.   

De lucht- en ruimtevaartfabrikant beweert dat de gecombineerde DPO- en CDA-functies jets in staat zullen stellen om vanaf kruishoogte af te dalen met alleen stationaire stuwkracht van de motor. Dit helpt het brandstofverbruik te verminderen en minimaliseert zowel de uitstoot van kooldioxide als stikstofoxide.  

“Om de brandstofreductie en de geluidsimpact verder te verbeteren, maximaliseren DPO en CDA de tijd die wordt doorgebracht op een efficiënt cruiseniveau - door niet te vroeg met de afdaling te beginnen en de 'level-off'-fase onderaan de afdaling te verwijderen wanneer de motoren van het vliegtuig stuwkracht genereren om een ​​horizontale vlucht in dichte lucht te behouden voordat de definitieve landing nadert”, legt Airbus uit in een verklaring .  

Airbus schat dat de systeemupgrade, met name de optimalisatie van het vliegtraject van het vliegtuig, aanzienlijk zal bijdragen aan duurzamere easyJet-vluchtoperaties. Zodra de DPO- en CDA-functies zijn geïnstalleerd, bespaart de luchtvaartmaatschappij ongeveer 98.000 ton brandstof per jaar per vliegtuig.   

In de tussentijd zal de luchtvaartmaatschappij haar uitstoot met meer dan 311 ton per vliegtuig per jaar verminderen of ongeveer 88.600 ton uitstoot per jaar voor haar hele A320-familievloot, die momenteel uit meer dan 300 jets bestaat, voegde Airbus eraan toe.

bron: www.aerotime.aero

Dit is een google translate vertaling. Het Nederlands kan dus wat krom zijn

Lees ook op de site van easyJet

 

25-09

Skytrax World Airline Award: Low-Cost Airlines

De World Airline Awards zijn begonnen in 1999, toen Skytrax zijn eerste wereldwijde, jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek lanceerde.

 Het is niet beperkt tot aangesloten luchtvaartmaatschappijen of een vooraf geselecteerde luchtvaartmaatschappij, en elke luchtvaartmaatschappij ter wereld kan worden genomineerd.

Er zijn geen toegangsprijzen voor enquêtes, geen betaling om het awards-evenement bij te wonen en er worden geen kosten in rekening gebracht voor het gebruik van de award-logo's en resultaten door winnende luchtvaartmaatschappijen.

 Hoewel sommige bekroonde luchtvaartmaatschappijen misschien niet de favoriet van iedereen zijn, herinneren we onze lezers eraan dat bekroonde luchtvaartmaatschappijen door klanten worden gestemd . Een belangrijke richtlijn van het onderzoek is dat klanten hun eigen, persoonlijke keuzes moeten maken over welke luchtvaartmaatschappijen zij als de beste beschouwen, wat het merk onderstreept als de Passenger's Choice Awards.

Een wereldwijd passagierstevredenheidsonderzoek: Meer dan 100 nationaliteiten van klanten namen deel aan het onderzoek 2021-2022

Reizigers van over de hele wereld nemen elk jaar deel aan 's werelds grootste tevredenheidsenquête voor luchtvaartpassagiers om de winnaars te bepalen.

Europa: Low Cost Airlines
1 Ryanair
2 Vueling Airlines
3 EasyJet
4 Jet2.com
5 Eurowings
6 airBaltic
7 Norwegian
8 Wizz Air
9 LEVEL
10 Pegasus Airlines

Kijk hier voor het wereldlijstje en World’s Best Long Haul Low-Cost Airlines 2022
Kijk hier voor de algemene top 100

 

24-09

Tienduizenden reizigers lopen compensatie mis door fout Transavia

Door een fout op haar website wijst Transavia reizigers die recht hebben op compensatie, onterecht af. De Consumentenbond heeft Transavia op de fout gewezen en geëist dat ze deze zo snel mogelijk herstelt. Ook wil de Consumentenbond dat Transavia de tienduizenden passagiers die mogelijk toch recht hebben op compensatie, actief benadert. Die kunnen dan alsnog een compensatieverzoek indienen.

Transavia verwijst klanten die te maken krijgen met langdurige vertragingen en annuleringen naar transavia.com/claims. Daar kunnen reizigers achterhalen of ze recht hebben op financiële compensatie. De Consumentenbond ontving signalen dat het claimformulier reizigers onterecht afwijst en nam de proef op de som. Uit tientallen simulaties blijkt inderdaad dat het formulier vaak ten onrechte aangeeft dat iemand niet in aanmerking komt voor compensatie. Dat gebeurt bij passagiers waarvan de vlucht is geannuleerd en die vervolgens met een andere Transavia-vlucht reisden.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Volgens onze gegevens annuleerde Transavia het afgelopen half jaar zo’n 300 vluchten, waarbij passagiers hoogstwaarschijnlijk recht hebben op compensatie. Die annuleringen raken enkele tienduizenden passagiers. Transavia gaat hier heel slordig om met de rechten van passagiers, terwijl we deze zomer nog afspraken hebben gemaakt over de afhandeling van claims. We verwachten dan ook dat de luchtvaartmaatschappij direct haar claimpagina aanpast. En dat ze de getroffen reizigers informeert dat zij hun claim opnieuw kunnen laten beoordelen.’

Reizigers hebben volgens de Europese regels recht op geld terug of een vervangende vlucht als een luchtvaartmaatschappij een vlucht annuleert. In sommige gevallen hebben ze ook recht op compensatie tot €600 per persoon. De Consumentenbond raadt reizigers aan om bij vertraging of annulering goed te lezen wat hun rechten zijn.

bron: www.consumentenbond.nl

 

21-09

Vliegtaks stijgt in 2023 naar €26.43 per passagier

Het tarief van de vliegbelasting wordt vanaf 1 januari 2023 verhoogd met € 18,48. Het tarief gaat dan omhoog van € 7,95 naar € 26,43 per passagier die vanuit Nederland vertrekt. De verhoging van vliegbelasting is onderdeel van het Belastingplan in de Miljoenennota, zo laat de ANVR weten.

De verhoging is begin dit jaar reeds aangekondigd en opgenomen in het regeerakkoord. Het kabinet wil zo het verschil tussen de prijs van een vliegticket en een treinticket kleiner maken. De heffing is dus bekend, voorzien en kan in de ticketprijs worden opgenomen.

bron: www.travelpro.nl

 

Vliegen met easyJet en de liefde van je leven vinden via een dating-app

Binnenkort is het mogelijk om op Tinder-achtige wijze een date te krijgen als je vliegt met de budgetvlieger EasyJet. De Britse luchtvaartmaatschappij maakt het namelijk mogelijk om de liefde van je leven te vinden tijdens de reis naar onder andere Spanje of Nederland en België via de speciale eigen smartphone app easyWoo.

De speciale dating-app easyWoo is te vergelijken met Tinder, Meetic of eHarmony en stelt reizigers aan boord van een EasyJet vliegtuig in staat om elkaar beter te leren kennen en om zo een date te krijgen. Vreemd genoeg bestonden er al speciale dating-apps voor piloten, stewards en stewardessen maar nog niet voor passagiers.

 Via easyWoo moet het mogelijk worden om al bij het instappen, tijdens de vlucht of later bij het verlaten van een vliegtuig af te spreken met die jongen/man of meisje/vrouw die je gezien hebt voor of tijdens de vlucht. Uiteraard moeten beide passagiers dan verbonden zijn via easyWoo maar ongetwijfeld zullen veel singles dat in de toekomst doen, waarom ook niet?

Het is nog niet bekend wanneer easyWoo gelanceerd wordt en hoe de EasyJet dating-app precies zal werken. Voorlopig moeten passagiers die de liefde van hun leven zien aan boord het nog op de ouderwetse manier doen door middel van oogcontact, aanspreken en een afspraak maken. Weten we nog hoe dat moet of gaat het daten tegenwoordig alleen nog via de vingers op het toetsenbord?

 bron: www.spanjevandaag.com

 

20-09

Blue Air Route aankondiging oktober na herstart

De Roemeense luchtvaartmaatschappij Blue Air is van plan om op zijn vroegst op 10 oktober haar vluchtuitvoering te hervatten, op basis van de aankondiging van de luchtvaartmaatschappij blijven 5 van de 14 vliegtuigen die Blue air tot half september tot zijn beschikking had beschikbaar. Al heb ik (gezien de verhalen op diverse internationale luchtvaart-sites) zeer mijn twijfel of ze ooit echt weer gaan starten.

In de voorlopige planning blijft er 1 route over die voor ons van belang is: Boekarest – Amsterdam eff 10OCT22 3 wekelijks

 

19-09

Antwerpen Airport dicht voor 5 weken door werkzaamheden

Nu het toeristisch hoogseizoen voorbij is vangen de werken aan om het asfalt te vervangen en het niveauverschil tussen de baan en het gras ernaast weg te werken.  De funderingen worden aangepakt, en de verlichting wordt vervangen door moderne led-verlichting. Zondagavond 18 september om 23 uur gaat Antwerp Airport voor ruim vijf weken dicht.

De renovatie van de start- en landingsbaan is nodig om veilig vliegverkeer in de toekomst te blijven garanderen. De werken worden uitgevoerd in opdracht van de LOM Vlaanderen, die verantwoordelijk is voor de instandhouding van de basisinfrastructuur op de Luchthaven Antwerpen. De LOM Vlaanderen waakt er over dat het vliegverkeer op de luchthaven op een veilige manier kan blijven plaatsvinden.

De geplande werken beogen het hoogteverschil bij de overgang tussen de start- en landingsbaan en  de baanstrook (de zone rondom de start- en landingsbaan) weg te werken. De risico’s op materiële schade indien een toestel de start- en landingsbaan zou verlaten, worden op die manier maximaal beperkt. Daarnaast wordt de verharding van de start- en landingsbaan gerenoveerd. Zo voorkomt de LOM Vlaanderen dat de startbaan op termijn onveilig zou worden.

De werken hebben tot doel om de levensduur van de verharding te verlengen, door de schade die zich in de afgelopen jaren heeft gemanifesteerd omwille van slijtage en lokale verzakkingen te herstellen. De laatste renovatiewerken aan de start- en landingsbaan dateren al van midden de jaren ’90, met de huidige renovatie zorgt de LOM Vlaanderen er voor dat de startbaan nog eens 20 jaar operationeel kan blijven.

Vanaf 26 oktober zijn passagiers opnieuw welkom op Antwerp Airport.

bron: www.pitane.blue

 

17-09

Vliegreclames krijgen mogelijk een waarschuwingstekst

 Na het vleesreclameverbod in Haarlem neemt het bedrijfsleven een vlucht naar voren met een pleidooi voor strengere regels.

‘Geld lenen kost geld’-achtige waarschuwing, maar dan voor vlees- en vliegreclames. Dat is één van de stappen die het adverterende bedrijfsleven wil nemen, nu de druk toeneemt om reclames van vervuilende producten te verbieden.

De Bond voor Adverteerders (BvA), die onder meer Shell, KLM, Schiphol, Albert Heijn en Jumbo vertegenwoordigt, is tegen het verbieden van ‘vervuilende’ reclames. In plaats daarvan stelt de bond zelf een aantal maatregelen voor. Eén daarvan is een waarschuwing bij reclames voor klimaatbelastende producten en diensten. Daarnaast willen de bedrijven meer gaan inzetten op reclames die juist tot duurzame keuzes verleiden.

Ook werkt de Reclame Code Commissie, een zelfregulerend orgaan van de adverteerderswereld, aan strengere richtlijnen die greenwashing moeten voorkomen bij bijvoorbeeld luchtvaartreclames.

KLimaatminister Rob Jetten (D66) zegt in een reactie blij te zijn met de stap van het bedrijfsleven. “Het is belangrijk om mensen bewust te maken van de impact van hun keuzes op het klimaat”, zegt Jetten. “Daarom verwelkom ik het idee van de sector om consumenten te wijzen op duurzame producten en te verleiden om voor een klimaatvriendelijk alternatief te kiezen.”

Jetten noemt het “goed dat de sector nu zelf het initiatief neemt om kritisch naar zijn eigen duurzaamheidsclaims te kijken”. Ook gaat hij graag met de adverteerders in gesprek, om te kijken hoe de overheid hen kan ondersteunen.

Bron: www.trouw.nl

 

Ryanair verlengt contract met Charleroi tot 2028

Ryanair heeft met de luchthaven van Charleroi een verlenging van het contract tot 2028 afgesloten. Dat schrijft L’Echo zaterdag. Volgens de krant vonden de onderhandelingen midden in de coronacrisis plaats.

De CEO van Brussels-South Charleroi, Philippe Verdonck, bevestigt de informatie maar weigert commentaar te geven over het akkoord. Ook de Hongaarse lagekostenmaatschappij Wizzair heeft naar verluidt een contractverlenging afgesloten.

In een interview met L’Echo en De Tijd verklaarde Michael O’Leary, CEO van Ryanair, dat de Ierse maatschappij geen subsidies van het Waals Gewest heeft ontvangen en dat er andere redenen waren om voor Charleroi te kiezen. “Wij krijgen nergens subsidies. Van niemand. Het enige wat we doen, is onderhandelen over tarieven. Kijk naar de supermarkten. Je zegt toch ook niet dat Aldi en Lidl door hun leveranciers worden gesubsidieerd? Ze hebben gewoon grotere kortingen bedongen bij hun leveranciers in het belang van hun klanten,” verdedigt hij.

Volgens berekeningen van L’Echo kost een vliegtuig met 189 plaatsen 5.400 euro minder vanuit Charleroi dan vanuit Zaventem vanwege de kosten van de heffingen die daar worden toegepast.

bron: www.nieuwsblad.be

 

Transavia: Bordeaux terug in het netwerk, start verkoop zomer 2023

Transavia start volgende week met de ticketverkoop voor vluchten in het zomerseizoen van 2023. De ticketverkoop voor volgende zomer gaat woensdag 21 september van start.

Bordeaux wordt in de zomerdienstregeling, die eind maart ingaat, verbonden met Eindhoven Airport. Er wordt volgend jaar vier keer per week op de route gevlogen: op maandag, donderdag, vrijdag en zondag.

bron:www.luchtvaartnieuws.nl

 

16-09

Consumentenbond heropent meldpunt voor gemiste vluchten

De Consumentenbond roept reizigers weer op om zich te melden, als zij hun vlucht hebben gemist door de lange rijen op Schiphol. De compensatieregeling voor gemiste vluchten liep tot 12 augustus. De Consumentenbond wil dat Schiphol die regeling uitbreidt en gaat hierover met de luchthaven in gesprek.

andra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Toen wij met Schiphol afspraken maakten over de huidige compensatieregeling, beloofde de luchthaven dat extreme drukte niet meer voor zou komen. Wij kondigden toen aan een vinger aan de pols te houden. Nu staan er toch regelmatig weer lange wachtrijen op Schiphol. Wijkrijgen signalen van reizigers die hierdoor hun vlucht missen. Ook deze mensen hebben recht op compensatie.’

Consumenten die hun vlucht na 11 augustus hebben gemist, kunnen zich melden bij Consumentenbond Claimservice. Hiermee wil de Consumentenbond inzicht krijgen in de problemen. Molenaar: ‘We kunnen de meldingen dan gebruiken om Schiphol te overtuigen de huidige regeling uit te breiden.’

Schiphol kondigde maandag 12 september op hun site aan dat mensen die die dag hun vlucht misten door de lange wachtrijen bij de securitycheck, ook aanspraak konden maken op compensatie. De Consumentenbond wil dat dit geldt voor íedereen die na 11 augustus een vlucht miste door drukte op de luchthaven.

bron: www.consumentenbond.nl

 

15-09

Schiphol reduceert op korte termijn capaciteit met 18%

In een online meeting met stakeholders heeft Schiphol vanochtend gemeld dat op korte termijn de capaciteit wat betreft vertrekkende aantallen passagiers met 18% moet worden gereduceerd.

Door de directie van Schiphol is gemeld dat, ondanks alle genomen maatregelen, men er niet in is geslaagd de securitycapaciteit structureel te vergroten. Schiphol gaat wel een meer directe rol nemen in de vergroting van het aantal medewerkers, maar dit lost op korte termijn het probleem niet op. Daarom zal op korte termijn het aantal vertrekkende passagiers met 18% moeten worden gereduceerd. Reeds komend weekend zal er wat moeten gebeuren want voor zaterdag en zondag zijn de aantallen vertrekkende passagiers boven de capaciteit van wat kan worden verwerkt.

bron: www.travelpro.nl

 

 

Wizz Air schaft 75 extra Airbus A321neo's aan

Wizz Air heeft bij Airbus een bestelling geplaatst voor 75 A321neo’s. De Hongaarse prijsvechter had al een optie op de toestellen, die nu worden omgezet in een vaste bestelling. De nieuwe vliegtuigen zijn bedoeld om invulling te geven aan de groeiplannen van het bedrijf.

In november 2021 tekende Wizz Air een deal met Airbus voor 102 A321neo’s, waaronder 27 toestellen van de XLR-variant. Die worden tussen 2025 en 2027 geleverd. Onderdeel van de overeenkomst was een optie tot koop van nog eens 75 exemplaren. Die wordt nu verzilverd, zo meldt de onderneming. De aanvullende vliegtuigen komen in 2028 en 2029 bij de vloot.

“Wizz Air en de A321neo zijn een sterke combinatie, die dienen als fundament onder onze groeiplannen voor de toekomst”, aldus Wizz Air-topman József Váradi. Hij verwacht dat de vloot van de luchtvaartmaatschappij tegen 2030 uit circa 500 vliegtuigen bestaat.

bron: www.luchtvaartnieuws.nl

 

14-09

Ryanair en OMV ondertekenen 160.000 ton SAF-deal

Ryanair en OMV, het internationale geïntegreerde olie-, gas- en chemiebedrijf met hoofdkantoor in Wenen, hebben vandaag (14 september) een Memorandum of Understanding (MoU) ondertekend voor de levering van duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) op Ryanair-luchthavens in heel Oostenrijk, Duitsland en Roemenië. Hoewel de beperkte productie van SAF een wereldwijd luchtvaartprobleem blijft, geeft dit MoU Ryanair unieke toegang om in de komende 8 jaar tot 160.000 ton (53 miljoen gallons) SAF van OMV te kopen, wat een besparing van meer dan 400.000 ton CO2-emissies oplevert.

Deze mijlpaalovereenkomst toont aan dat Ryanair zich blijft inzetten voor een SAF van 12,5% tegen 2030 en de ambitie van de luchtvaartmaatschappij om tegen 2050 een netto-nuluitstoot te bereiken. Ryanair heeft al aanzienlijke vooruitgang geboekt in de richting van zijn milieudoelstellingen door zijn investering van $ 22 miljard in zijn nieuwe Boeing 737 'Gamechanger' vloot, die 16% minder uitstoot en 40% minder geluid produceert.

Lees verder op Clubs

 

TUI Belgie snijdt in langeafstandsvluchten: deze bestemmingen verdwijnen

Luchtvaartmaatschappij TUI fly zal volgende zomer maar één langeafstandsvliegtuig stationeren op Brussels Airport in plaats van twee. Enkele verre bestemmingen verdwijnen uit het aanbod, op andere zal er minder vaak gevlogen worden. Dat heeft TUI-woordvoerder Piet Demeyere woensdag bevestigd.

 De woordvoerder verwijst naar de hoge energieprijzen. Touroperator TUI werkt met brandstoftoeslagen en die liepen de voorbije maanden soms op tot 300 euro voor verre bestemmingen. Veel Belgische reizigers zijn niet bereid om dat te betalen. “Op bestemmingen als de Caraïben was het aanbod afgelopen zomer vaak al groter dan de vraag”, aldus Demeyere.

 Het overbodige langeafstandsvliegtuig, een Boeing 787-Dreamliner, verhuist naar Nederland. Het zal er een verouderde Boeing 767 vervangen. Nederland heeft een stabielere vraag, met name voor de Nederlandse Antillen. “Het gaat erom dat we de toestellen inzetten waar ze het meest beantwoorden aan de vraag”, aldus nog de woordvoerder. “Wat er na volgende zomer zal gebeuren, zullen we later wel zien.”

 Doordat er nog maar één Dreamliner zal vliegen vanop Brussels Airport, verdwijnen bestemmingen als Miami (in de Verenigde Staten) en Santo Domingo (Dominicaanse Republiek) volgende zomer uit het aanbod. De andere bestemmingen blijven - Jamaica, Cuba, Mexico en Punta Cana in de Dominicaanse Republiek -, maar de frequentie wordt verlaagd.

Volgens Demeyere moet door de beslissing mogelijk een oplossing worden gezocht voor “maximaal tien personen”.

bron: www.nieuwsblad.be

 

13-09

Geboekt bij Blue Air? Hoe krijg je je geld terug!

De Roemeense luchtvaartmaatschappij Blue Air kondigde deze week aan alle geplande vluchten tot 10 oktober te annuleren. Ook is het voorlopig niet mogelijk om nieuwe tickets te boeken. Zou u reizen met Blue Air? Wijzig dan uw vliegdata of vraag het geld voor uw ticket terug.

Eerder deze maand bevroor de Roemeense overheid de bankrekeningen van Blue Air, omdat Blue Air opgelegde boetes niet had betaald. Hoewel de bevriezing van de bankrekeningen werd teruggedraaid, kiest Blue Air er nu toch voor om vluchten te annuleren. De luchtvaartmaatschappij geeft aan nu geen geld te hebben voor brandstof en andere kosten. Blue Air wil na 10 oktober wel weer gaan vliegen, maar of dat lukt is nog onzeker

Waar heeft u recht op?

- Werd uw vlucht geannuleerd? Blue Air geeft op de website aan dat u uw reisdata kunt veranderen. Een tweede optie is om een online ‘wallet’ (portemonnee) aan te maken. Daarmee kunt op later moment een nieuwe vlucht boeken.
- Wilt u uw reisdata niet veranderen of een wallet aanmaken? Bij een geannuleerde vlucht heeft u ook het recht om terugbetaling aan te vragen. Blue Air moet dit geld dan binnen 7 dagen terugbetalen.
- Werd uw vlucht minder dan twee weken voor u zou vliegen geannuleerd? Dan heeft u misschien ook recht op een financiële compensatie. Gebruik onze vluchtcalculator om te controleren waar u recht op heeft in uw situatie.
- Hoe vraagt u een terugbetaling of vergoeding aan?
- Heeft u recht op geld terug of een schadevergoeding? Neem dan contact op met Blue Air. Doe dit per e-mail of per brief. Zo houdt u bewijs bij van uw contact met Blue Air.

Op onze website vindt u een voorbeeldbrieven om terugbetaling of schadevergoeding aan te vragen. Deze brieven zijn beschikbaar in het Nederlands en Engels. U kunt de brieven aanpassen aan uw eigen situatie.

bron: www.eccnederland.nl

 

Ryanair: Nieuw Aqaba vanaf Charleroi. 2 routes vervallen vanaf Brussel internationaal Zaventem

Ryanair start komend winterseizoen een lijndienst van Charleroi naar Aqaba in Jordanië. Deze winterzonbestemming, aan de Rode Zee, wordt vanaf eind oktober één keer per week aangevlogen: op zondag. Het is de verste bestemming die Ryanair vanuit Charleroi aanbiedt.  Dit is ook een perfecte vlucht als je wereldwonder Petra wil bezoeken

Ondanks dat Ryanair zijn basis op Brussel internationaal sluit vervallen er maar twee routes, Amman en Pisa. Het is nog niet duidelijk of deze in de zomer weer terugkomen? Op alle andere routes wordt vanaf andere bases gevlogen.


10-09

HiSky van Brussel naar Boekarest. Extra vluchten Wizz Air

Volgens mij wordt hier gespeculeerd op de definitieve ondergang van Blue Air.

Het Moldavische HiSky start op 4 november met twee vluchten per week vanaf Brussel Internationaal Zaventem naar Boekarest Airport

Wizz Air plant extra vluchten in van zowel Eindhoven als Charleroi naar Boekarest

 

09-09

 Ryanair: Hogere vliegtaks NL is een 'overval'

Luchtvaartmaatschappij Ryanair heeft geen goed woord over voor de hogere vliegbelasting die het Nederlandse kabinet wil invoeren. Het bedrijf spreekt van een 'overval' en noemt de duurzaamheidsbelasting 'onlogisch' en 'nep' omdat die niet zou bijdragen aan een beter milieu.

 Eerder zei reisorganisatie TUI al te vrezen voor de gevolgen van een hogere vliegtaks. Vakanties zouden met de maatregel 'alleen voor de elite worden.

 Lees ook | 'Vakantie wordt op deze manier voor de elite'

 De Telegraaf meldde eerder deze week op basis van ingewijden dat de vliegbelasting op bijna 30 euro per ticket uitkomt, 3,5 keer meer dan de toeslag die nu geldt. Transferpassagiers zouden worden uitgesloten van de maatregel en volgens Ryanair is dat een verkapte manier om de nationale luchtvaartmaatschappij KLM te beschermen.

' De meest vervuilende passagiers van KLM, namelijk degenen die aansluitende vluchten via Schiphol nemen, worden vrijgesteld', aldus topman Michael O'Leary, die stelt dat de meeste transferpassagiers op Schiphol reizen met KLM-vliegtuigen.

 Hij noemt het 'onbegrijpelijk' dat Nederland de belasting wil opleggen aan mensen die van a naar b reizen, omdat transferpassagiers in vergelijking verantwoordelijk zijn voor 'meer dan het dubbele van de CO2-uitstoot. Het is duidelijk dat Nederland een 'milieu voor dummies-boek' zou moeten bestuderen', stelt het bedrijf in een verklaring.

 Volgens Ryanair zal de belastingverhoging niets doen voor het milieu, maar zal deze 'het Nederlandse toerisme en regionale luchthavens, zoals Eindhoven en Maastricht, onherstelbaar beschadigen door ze nog duurder te maken dan concurrerende EU-luchthavens, wat duizenden banen zal kosten op Nederlandse luchthavens'.

 Donderdag plaatste easyJet ook al vraagtekens bij de verwachte maatregel. De Britse prijsvechter pleit ervoor dat minstens de helft van de inkomsten uit de belasting gebruikt zal worden voor het ondersteunen van verduurzamingsinitiatieven in de luchtvaartsector.

 bron: www.bnr.nl

 


Blue Air wil in oktober opnieuw starten

Blue Air wil een nieuwe start proberen. Vijf Boeing 737 zou genoeg moeten zijn voor het begin.

Op 7 september moest de Roemeense luchtvaartmaatschappij de vluchtactiviteiten stopzetten omdat de regering de rekeningen had bevroren. Zoals gemeld door de Roemeense media zijn de accounts inmiddels weer vrijgegeven, maar staat de doorstart pas op 10 oktober gepland.

bron:  www.airliners.de

 

07-09

Vliegtaks van € 7,95 naar € 28,58 per persoon

De vliegtaks, die van toepassing is voor reizigers die vertrekken vanaf Nederlandse luchthavens, wordt per 1 januari verhoogd van € 7,95 naar € 28,58 per persoon. Het was al bekend dat de vliegtaks hoger zou worden, maar nog niet met welk bedrag.

Het bedrag € 28,58 komt uit de koker van ingewijden die dit aan De Telegraaf lieten weten, waarop ook Haagse ingewijden het bedrag bevestigen tegenover de NOS. De regeringspartijen maakten eerder al afspraken over het verhogen van de vliegtaks in hun coalitieakkoord.

In het voorjaar liet Frank Oostdam (directeur ANVR) nog tijdens het Radio 1-programma ‘Met het oog op morgen’ weten: “Wij vinden dat prima, verdubbel het wat ons betreft, maar stop het dan wel in verduurzaming en het stimuleren van verduurzaming van de luchtvaart.”

In het coalitieakkoord staat onder andere te lezen dat ook de luchtvaart een bijdrage moet leveren aan het terugdringen van de CO2-emissies. ‘We zetten de voorstellen voor verduurzaming uit de Luchtvaartnota 2020-2050 ‘Verantwoord vliegen naar 2050’ (2020) door, waaronder emissie plafonds per luchthaven. We verhogen de vliegticketbelasting waarbij de opbrengst deels gebruikt wordt voor de verduurzaming van de luchtvaart en vermindering van leefomgevingseffecten, ‘We ontmoedigen het vliegen over korte afstanden, hetgeen leidt tot een daling van de CO2-emissies naast de emissiereducties die voortkomen uit het ‘Fit For 55’-beleidspakken’ en ‘Europese afspraken over het rechtvaardig belasten van de luchtvaart worden actief ondersteund. Het gelijke speelveld binnen de EU en van de EU ten opzichte van derde landen staat hierbij centraal. We willen dat in Europa vervoer per trein zo snel mogelijk, zowel qua tijd als qua kosten, een goed alternatief wordt voor vliegen’.

bron:www.travelpro.nl

 

Ryanair sluit basis op Brussels Airport in komend wintersizoen

De Ierse luchtvaartmaatschappij schrapt Brussels Airport als een van haar uitvalsbasissen voor het winterseizoen: de twee gestationeerde toestellen krijgen een nieuwe thuishaven. Dat is bekendgemaakt op een bijzondere ondernemingsraad.

Volgens de vakbonden gaat het voorlopig om een tijdelijke sluiting en is er wel een kans dat Zaventem vanaf maart weer in ere hersteld wordt. Ryanair zegt Brussels Airport ook niet helemaal vaarwel. De vluchten met toestellen die elders in Europa gestationeerd zijn, blijven tijdens het winterseizoen (eind oktober tot eind maart) op Zaventem vliegen.

Topman Michael O’Leary liet eerder al uitschijnen dat een afbouw van de activiteiten vanuit Brussels Airport in de maak was. Hij hekelde daarbij de luchthaventarieven en de vliegtaksen.

Voor de luchthaven van Charleroi, de tweede basis van Ryanair in België, zou er niets veranderen.

bron: https://businessam.be

 

06-09

Extra nieuwsbrief: Roemeens Blue Air schort activiteiten op

De Roemeense luchtvaartmaatschappij Blue Air heeft aangekondigd dat het haar activiteiten opschort tot 12 september 2022, nadat een besluit van de minister van Milieu van het land om alle bankrekeningen te blokkeren, het bedrijf verhindert zijn kosten te dekken.

Als gevolg van een onvoorziene situatie die bestaat uit de inbeslagname van alle rekeningen van de onderneming Blue Air Aviation SA door het ministerie van Milieu, is Blue Air niet in staat om de huidige kosten te betalen die nodig zijn voor de uitvoering van dagelijkse vluchten. is gedwongen om alle geplande vluchten vanaf Roemeense luchthavens stop te zetten tot maandag 12 september 2022, meldt het bedrijf.

Alle vluchten van 6 september die gepland zijn om van buiten Roemenië naar een luchthaven in Roemenië te vliegen, zullen hun geplande route voltooien, voegde Blue Air eraan toe.

Deze opschorting vindt plaats in het midden van onderhandelingen tussen investeerders en het management van Blue Air, omdat het bedrijf wanhopig probeert meer financiering beschikbaar te krijgen na jaren van verliezen, geaccentueerd door de COVID-crisis.

Het conflict tussen Blue Air en de Roemeense staat begon maanden geleden, toen de autoriteit voor consumentenbescherming het bedrijf ter verantwoording riep voor opeenvolgende annuleringen van vluchten, waardoor honderden passagiers strandden.

Bron: www.aviacionline.com

PS van de redactie: Ik neem aan dat dit een voorbode voor een faillissement is. Als Blue Air echt failliet is, dan kan je gebruik maken van de aankoop-garantieregeling van je creditcard.

PS2:Dit is een machine vertaling dus het Nederlands kan wat krom zijn.
 

 

 

Een nieuwe terminal? Gooi liever Lelystad Airport open’

 De uitgelekte plannen van Schiphol om een nieuwe terminal, Terminal Zuid, te gaan bouwen, roepen verdeelde reacties op. Veel luchtvaartmaatschappijen vragen de luchthaven om scherp op de kosten te letten. Bij de bouw van de A-pier zijn ernstige fouten gemaakt. Actiegroepen en milieupartijen reageren vol ongeloof op de bouw van een nieuwe aankomst- en vertrekhal.

Schiphol bereidt de aanbesteding voor van een nieuwe terminal die de capaciteit van de luchthaven fors uitbreidt, zo bleek maandag. Terminal Zuid zal meer dan €1 mrd kosten. De bouw moet gereed zijn in 2032. Het bouwplan lijkt op gespannen voet te staan met het kabinetsbesluit om Schiphol de komende jaren te laten krimpen.

‘Is het besluit van Schiphol om te gaan bouwen niet ingehaald door de werkelijkheid?’, vraagt ceo Steven van der Heijden van reisorganisatie Corendon zich af. Hij doelt op het kabinetsvoornemen om de luchthaven te laten krimpen van 500.000 vliegbewegingen per jaar naar 440.000. Is er dan wel een nieuwe terminal nodig?

Tegelijk stelt de topman dat de passagiersaantallen de komende jaren toch kunnen stijgen, ondanks dat er minder wordt gevlogen op Schiphol. Dat is het gevolg van de vlootvernieuwing die de sector in gang heeft gezet. In nieuwe toestellen is ruimte voor 15 tot 20% meer passagiers, terwijl de milieulast afneemt.

Corendon ziet toch liever dat Lelystad Airport eindelijk opengaat. Van der Heijden: ‘Gooi Lelystad Airport open. Dan is een aparte terminal op Schiphol helemaal niet nodig. Wij hebben door de capaciteitsproblemen op Schiphol een deel van onze vluchten verplaatst naar regionale luchthavens en dat is goed bevallen.'

Lees verder op Clubs

 

05-09

Gratis reisje? Ryanair zoekt nieuwe klantenpanelleden

Je kan je aanmelden als lid van het klantenpanel van Ryanair om de passagierservaring van de budgetmaatschappij te helpen verbeteren.

Acht klanten die als ze voor voor het panel zijn geselecteerd, krijgen exclusief inzicht in de activiteiten van  de luchtvaartmaatschappij, ontmoeten het senior management en spelen een "instrumentele rol" bij het vormgeven van Ryanair's klantverbeteringsprogramma voor 2023.

De luchtvaartmaatschappij wil haar klantenpanel uitbreiden om meer feedback, aanbevelingen en inzichten te verzamelen. Aanvragen moeten vóór 12 september middernacht worden ingediend via de website van de luchtvaartmaatschappij.

Marketing en Digital Director Dara Brady zegt: “We zijn verheugd om dit najaar acht nieuwe leden te verwelkomen in ons klantenpanel, wat de toewijding van Ryanair versterkt om toonaangevende lage tarieven, keuze, betrouwbaarheid en klantenservice te bieden.

“Ons klantenpanel heeft ons het afgelopen jaar geholpen bij het verbeteren van onze klantervaring en we kijken ernaar uit om met onze nieuwe panelleden samen te werken om ons klantverbeteringsprogramma voor 2023 vorm te geven, aangezien Ryanair in heel Europa blijft groeien en 225 miljoen passagiers per jaar vervoert. jaar in 2026.”

bron: https://travelweekly.co.uk

 

easyJet al gestopt met routes van Amsterdam naar Wenen en Boedapest

De routes naar Wenen en Boedapest zijn helemaal uit het schema gehaald en ook in de nabije toekomst niet meer te boeken. Het aantal vluchten naar Liverpool is sterk verminderd.

Bron: www.aeroroutes.com

 

04-09

Lufthansa moet feedervluchten blijven aanbieden aan Condor

Lufthansa annuleerde twee jaar geleden een overeenkomst over feedervluchten voor Condor. Het Bundeskartellamt heeft nu besloten: de grootste luchtvaartmaatschappij van Duitsland moet blijven samenwerken met de vakantieluchtvaartmaatschappij.

In het geschil over belangrijke feedervluchten van Lufthansa heeft het Federale Kartelbureau de kant van de vakantieluchtvaartmaatschappij Condor gekozen. De mededingingsautoriteiten hebben Lufthansa tot nader order verboden de langdurige samenwerkingsovereenkomst met Condor te beëindigen, zoals de autoriteit van Bonn heeft aangekondigd.

"Op basis hiervan kunnen Condor-passagiers uit heel Europa feedervluchten blijven gebruiken die worden uitgevoerd door Lufthansa en haar luchtvaartmaatschappijen met een doorreisticket voor de langeafstandsvlucht van Condor", zegt Andreas Mundt, hoofd van het kartelbureau. De autoriteit bevestigde dus een eerste beoordeling van februari. De beslissing is nog niet definitief en er kan beroep worden aangetekend bij de Hogere Regionale Rechtbank van Düsseldorf. Lufthansa kondigde meteen aan dat te gaan doen.

Condor kan voorlopig rustig ademhalen. "Voor onze klanten en partners betekent dit onbeperkte planningszekerheid op lange termijn met toegang tot handige transferverbindingen", zegt Condor-baas Ralf Teckentrup. Uit de beslissing van het Bundeskartellamt blijkt dat Condor een legitieme claim heeft op feedervluchten via de kraanluchtvaartmaatschappij "omdat de Lufthansa Group anders misbruik zou maken van haar marktmacht".

Deze feeder vluchten naar Frankfurt zijn ook te boeken vanaf Amsterdam en Brussel

bron: www.msm.com

 

03-09

Piloten bij Eurowings stemmen voor staking

Piloten bij Lufthansa's dochteronderneming Eurowings hebben woensdag vóór stakingsacties gestemd, maar willen eerst de loononderhandelingen met hun werkgever voortzetten, zei pilotenvakbond VC.

Ongeveer 97,7% van de piloten stemde voor de actie, aldus VC. De onderhandelingen worden volgende week hervat.

Piloten zeggen dat de personeelsbezetting niet hoog genoeg is om aan de toegenomen vraag naar reizen te voldoen. Eurowings heeft het vertrouwen uitgesproken dat een onderhandelde oplossing kan worden gevonden. Er zijn al gesprekken gevoerd.

bron: www.reuters.com

 

TUI hervat Eindhoven met Kaapverdië

TUI Fly vliegt vanaf 2 november twee keer per week tussen Eindhoven en Sal op Kaapverdië. De vluchten worden uitgevoerd op woensdag en zondag. TUI stopte eind maart 2020 met vliegen tussen Eindhoven en Kaapverdië vanwege de coronapandemie

bron: www.eindhovenairport.nl

 

Topman Ryanair dreigt met vertrek uit Zaventem

Ryanair-topman Michael O’Leary dreigt ermee om Brussels Airport te verlaten en de activiteiten op de luchthaven van Charleroi af te bouwen.

O’Leary had de pers uitgenodigd op het hoofdkantoor van de lagekostenmaatschappij in de Ierse hoofdstad Dublin. De op één na grootste luchtvaartmaatschappij voor passagiers vervoerde in augustus bijna 17 miljoen mensen en verkocht ongeveer 12 tickets per seconde. “Periodes van economische moeilijkheden zijn interessant voor Ryanair, omdat meer reizigers dan kiezen voor goedkope tarieven”, klinkt het.

Maar in België zou Ryanair volgens de topman van plan zijn om minder actief te worden. “De komende 12 maanden zie ik in België geen groei”, zegt O’Leary in La Dernière Heure. Binnen twee weken is hij van plan om de sluiting van een aantal Europese basissen aan te kondigen. “We onderzoeken de rol van de luchthaven van Zaventem, ik sluit niet uit dat we deze winter een punt zetten achter onze activiteiten op Brussels Airport”

Hij overweegt ook om vliegtuigen terug te trekken uit Charleroi, waar Ryanair nog veel actiever is dan in Zaventem. “Onze vliegtuigen gaan naar plaatsen waar groei is en waar ons goedkope model wordt gefaciliteerd. Als we een betere deal sluiten met een andere luchthaven, zullen we verhuizen.”

Lees verder op Clubs

bron: www.hln.be

 

01-09

Munster Airport: De landingsbaan wordt volledig gerenoveerd - 2 weken sluiting in November

Veiligheid heeft de hoogste prioriteit op Münster/Osnabrück Airport. Daarbij hoort ook het bieden van een perfecte infrastructuur aan de luchtvaartmaatschappijen die bij de FMO opereren. De renovatie van de landingsbaan staat dus voor de deur.

Veiligheid heeft de hoogste prioriteit op Münster/Osnabrück Airport. Daarbij hoort ook het bieden van een perfecte infrastructuur aan de luchtvaartmaatschappijen die bij de FMO opereren. De renovatie van de landingsbaan staat dus voor de deur. Hiervoor wordt de bitumineuze toplaag verwijderd op een diepte van 5 cm over een breedte van 30 meter en een lengte van 2.170 meter. Omdat ook het lege leidingsysteem voor de verlichting onder de baan wordt vernieuwd, wordt de asfaltverharding op deze punten uitgefreesd tot een diepte van 45 cm. De nieuwe toplaag wordt vervolgens opnieuw aangebracht over een oppervlakte van 70.000 m².

Verder is het wachten op de volledige vernieuwing van de volledige baan- en naderingsverlichting vanuit het westen. Hiervoor worden ongeveer 760 verlichtingslampen vervangen door de modernste en bijzonder energiezuinige LED-technologie. Met de nieuwe technologie gaat de FMO jaarlijks zo'n 230.000 kWh aan elektriciteit besparen. In het kader van deze maatregel wordt ongeveer 120 km kabel aangelegd.

Een dergelijk omvangrijk moderniseringsproject kan tijdens lopende vliegoperaties niet worden uitgevoerd. Daarom sluit de FMO van maandag 14 november 2022 van 07.00 uur tot woensdag 30 november 2022 om 20.00 uur. Gedurende deze tijd zijn er geen vliegbewegingen mogelijk bij de FMO. De luchtvaartmaatschappijen en touroperators zijn al geïnformeerd over de sluiting en hebben hun vluchtschema's hierop aangepast.

bron: www.fmo.de

Dit is een machine vertaling. Dus het Nederlands kan een beetje krom zijn. FMO is de luchthavencode van Munster Airport.



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.