Blogposts

Blog

Geplaatst op vrijdag 02 december 2022 @ 19:40 door Travelboy , 261 keer bekeken

Helaas heb ik alle Nieuwsberichten van 2022 verwijderd. Hierbij  een overzicht per maand. Deze komen vana www.goedkoopvliegenclub.nl . Op de site heb ik ook bij lange artikelen een koppeling gemaakt naar een aanvulling op de club. Deze zijn helaas verloren gegaan.

 

EasyJet neemt advocaten in de arm vanwege problemen Schiphol

Luchtvaartmaatschappij easyJet heeft advocaten om advies gevraagd over mogelijke juridische stappen tegen Schiphol vanwege problemen door personeelskrapte. Het aantal passagiers dat via de luchthaven bij Amsterdam vertrekt is nog altijd beperkt en de kosten lopen voor de Britse maatschappij "in de miljoenen" euro’s, zegt directeur voor Nederland William Vet.

"We hebben nu een advocatenkantoor opdracht gegeven om ons te adviseren over hoe we hier verder mee moeten gaan. We zijn de schade nog aan het inventariseren, maar het is een heel grote kostenpost, en ook een probleem voor onze reputatie", zegt Vet.

EasyJet blijft ook in gesprek met Schiphol en komt er dan ook graag uit zonder tussenkomst van advocaten of rechters, "maar we moeten ook opkomen voor onze belangen en die van onze passagiers. De beslissing hierover komt binnenkort."

De easyJet-directeur erkent dat Schiphol werk maakt van het oplossen van personeelstekorten. Roosterproblemen bij met name de beveiliging en afhandelaars van bagage hebben gezorgd voor chaotische situaties op de luchthaven, met lange wachtrijen en gemiste vluchten als gevolg. Doordat de personeelskrapte nog niet is opgelost, wil Schiphol dat op piekdagen in de winterperiode mogelijk duizenden passagiers minder vertrekken vanaf de luchthaven dan in dezelfde periode in 2019.

Lees verder op Clubs

 

Ryanair onderzoekt nieuwe bestemmingen in Noord-Afrika

De 737 MAX maakt langere vluchten mogelijk . De luchtvaartmaatschappij onderzoekt nieuwe bestemmingen buiten de EU.

Ryanair ziet kansen in Noord-Afrika. "We zijn in gesprek met Libië en Egypte", zei Ryanair-baas Michael O'Leary in een interview.

Ryanair vliegt momenteel naar bestemmingen in Marokko, Israël en Jordanië. O'Leary maakte duidelijk dat de luchtvaartmaatschappij na het einde van de oorlog ook de opgeschorte routes naar Oekraïne wil hervatten.

Bron: www.aero.de

 

29-11

"Mix & Match": Wizz Air test aansluitende vluchten (UPDATE)

Wizz Air wil in de toekomst ook vluchten met overstap aanbieden. Hiervoor is in de app een zogenaamde “Mix&Match”-functie geïmplementeerd. Daarmee lijkt de vervoerder de mogelijkheid voor transferpassagiers te testen.

De uitleg maakt echter heel duidelijk dat het nog steeds om aparte boekingen gaat en dat het inchecken van ingecheckte bagage niet gepland is. Mogelijk volgt dit op een later tijdstip.

Op dit moment lijkt de functie meer op een soort gimmick voor de passagiers, die alleen bedoeld is om het samenvoegen van vluchtinformatie te vereenvoudigen. Tot nu toe heeft Wizz Air altijd benadrukt dat het een pure point-to-point-luchtvaartmaatschappij is en geen aansluitende vluchten aanbiedt. Voor passagiers betekent dit concreet dat bij vertragingen of annuleringen in het eerste segment geen aanspraak kan worden gemaakt op een eventueel gemiste aansluitende vlucht.

bron: www.aviation.direct

 

TUI Fly gaat 'afbouwen' op Charleroi

In 2023 zou TUI haar aanwezigheid in Charleroi willen afbouwen en alleen de vluchten naar de Maghreb willen behouden.  o.a. naar Algiers, Casablanca, Djerba, Tunis, Oran, Tanger blijven. De andere “routes” zouden herverdeeld worden tussen de luchthavens van Luik, Antwerpen en Brussels Airport. Volgen mij is dit nog niet het definitieve rijtje!

Bron: www.sudinfo.be

 

easyJet en Rolls-Royce hoopvol na eerste tests met waterstofvliegtuig

easyJet en de motorenfabrikant Rolls-Royce hebben succes geboekt in hun testen met een vliegtuig met een waterstofmotor. Het kan een ecologisch alternatief zijn in een sector die veel uitstoot, maar op concrete veranderingen is het nog jaren wachten.

De eerste testen met een vliegtuig op waterstof zijn succesvol, zeggen de luchtvaartmaatschappij EasyJet en de motorenfabrikant Rolls-Royce. Het gaat om een grondtest die werd uitgevoerd in een testfaciliteit van het Britse ministerie van Defensie met een omgebouwde Rolls-Royce-motor. Er werd nog niet gevlogen.

De twee bedrijven kondigden eerder dit jaar aan dat ze de handen in elkaar sloegen voor het ontwikkelen van een verbrandingsmotor op waterstof als eerste stap om de ecologische voetafdruk van de luchtvaart te verkleinen. Het partnerschap kreeg de naam H2ZERO en bouwt voort op een gezamenlijk onderzoeksproject dat de bedrijven in 2021 begonnen, waarbij marktanalyses zijn gemaakt en infrastructuur en regelgeving zijn onderzocht om het gebruik van waterstof in de luchtvaart te ondersteunen. Rolls-Royce brengt expertise rond de ontwikkeling van vliegtuigmotoren aan, EasyJet de operationele kennis.

Lees verder op Clubs

 

Corendon verdubbelt op Brussels Airport ten nadele van Schiphol

Op de luchthaven van Zaventem verhoogt de Nederlandse vakantie-aanbieder Corendon zijn capaciteit naar 260.000 stoelen komend seizoen. De vakantiereus schroeft de capaciteit op Schiphol terug naar 230.000 stoelen.

De Nederlandse vakantiegigant Corendon verdubbelt komend seizoen zijn capaciteit op Brussels Airport, terwijl die op Schiphol afneemt. Reden zijn de hogere kosten en de chaos op de Nederlandse luchthaven. Dat De Telegraaf maandag.

Corendon-topman Atilay Uslu vreest dat de maatschappij ook dit jaar nog zal moeten snoeien in de capaciteit op Schiphol, door personeelstekorten op de Nederlandse luchthaven. ‘Op Brussel kunnen we mensen een zekere vakantie aanbieden’, zegt hij.

Bovendien is vliegen vanuit België goedkoper, omdat de tarieven op Schiphol zijn gestegen en de Nederlandse vliegtaks is verdrievoudigd.

bron: www.standaard.be

 

25-11

Binnenkort 5G-dekking op Europese vluchten

Luchtvaartmaatschappijen kunnen voortaan de nieuwste 5G-technologie op hun vliegtuigen installeren, zodat passagiers op vluchten binnen de EU hun smartphones en andere geconnecteerde apparaten kunnen gebruiken zoals ze dat op de begane grond doen.

De Europese Commissie heeft de wetgeving rond mobiele communicatie aangepast aan de meest moderne standaarden, maakte ze woensdag bekend. Daardoor kan ook in vliegtuigen 5G-dekking beschikbaar worden gemaakt, naast de reeds bestaande, oudere standaarden. ‘De sky is niet langer de limit, wanneer het gaat over supersnelle verbindingen met een hoge capaciteit’, vat Europees commissaris voor Interne Markt Thierry Breton de beslissing samen.

De 5G-dekking wordt mogelijk gemaakt door een zogeheten picocell in het vliegtuig. Via dat netwerkstation kunnen telefoongesprekken, tekstberichten en dataverkeer langs een satellietnetwerk naar een mobiel netwerk op de begane grond gestuurd worden.

bron: www.standaard.be

 

24-11

easyJet zoekt cabinepersoneel onder 45-plussers


EasyJet richt zich in zijn nieuwste Britse wervingscampagne voor cabinepersoneel op kandidaten van 45 jaar en ouder. De maatschappij zag het aantal cabinepersoneel van 45-plussers sinds 2018 met 27% stijgen. De nieuwe advertenties benadrukken hoe een carrière als cabinepersoneel openstaat voor iedereen met de juiste vaardigheden, ongeacht leeftijd.

easyJet zegt dat herintreders – ouders van wie de kinderen het ouderlijk huis hebben verlaten of hun eigen carrière zijn begonnen – en iedereen die op latere leeftijd op zoek is naar een nieuwe carrière-uitdaging, worden aangemoedigd om te solliciteren.

De nieuwe campagne volgt op onderzoek van easyJet onder 2.000 Britse volwassenen boven de 45 jaar oud. 78% zei dat ze graag een nieuwe uitdaging aangaan zodra hun kinderen het huis uit  zijn. Meer dan de helft zei (58%) dat ze enthousiast zijn over het starten van een nieuwe carrière.

Neil (59) trad in de voetsporen van dochter Holly (29) om in 2019 cabinepersoneel te worden. Hij werkte eerder in de techniek en 30 jaar in de handel. Hij zei: “Ik besloot dat ik een nieuwe uitdaging nodig had en wilde een baan waar ik van kon genieten en waar ik elke dag naar uitkijk. “Wetende hoeveel Holly van de baan hield en met haar aanmoedigingen solliciteerde ik en bevond ik me in Luton Academy voor training. Sindsdien ben ik er dol op.”

Karen (54) en Daniela (21) zijn een moeder en dochter die dit jaar zijn begonnen met vliegen als cabinepersoneel bij easyJet. Karen, die eerder in de reissector werkte toen ze in Spanje woonde, zei: “Ik heb altijd van reizen gehouden en nieuwe plekken ontdekt, en ik ben een echt mensen mens.

“Ik was toe aan een complete carrièreswitch en ik wilde cabinepersoneel worden toen ik jonger was, dus toen Daniela  bij easyJet begon, werd ik geïnspireerd om het zelf te proberen. En ik ben zo blij dat ik dat gedaan heb.”

Michael Brown, directeur van cabinediensten voor easyJet, voegde toe: “Karen en Daniela zijn een geweldig voorbeeld, cabinepersoneel zijn is een fantastische baan, ongeacht je leeftijd, en daarom willen we nog meer mensen zoals zij aanmoedigen om zich bij ons aan te sluiten. .”

bron: https://travelweekly.co.uk

 

23-11

Airport Weeze hoopt op meer Nederlanders door extra vliegtaks in Nederland

Airport Weeze, een van de thuishavens van prijsbreker Ryanair, hoopt voor het komende seizoen op de Nederlandse toerist. Want waar de luchthavenbelasting in Nederland komend jaar flink stijgt, blijft-ie in Duitsland gelijk.

Per 1 januari 2023 gaat de luchthaventaks in ons land drie keer over de kop. Die is nu acht euro, maar wordt 26 euro per ticket. Datzelfde tarief blijft op Duitse vliegvelden 12,77 euro.

Sebastian Papst, de bedrijfsleider van Airport Weeze (ter hoogte van Nijmegen aan gene zijde van de grens) verwacht een 'spannend seizoen’ zo zegt hij in de Neue Rhein Zeitung. Want als alles duurder wordt: gaan we dan nog wel op vliegvakantie?

,,We verwachten in zijn algemeenheid terughoudendheid bij de consument”, zegt Holger Terhorst, de woordvoerder van de luchthaven, ,,maar zonvakanties hebben nog wel steeds een hoge prioriteit bij de mensen. Alles wordt duurder: misschien dat juist daarom onze goedkope vluchten extra populair worden.

bron: www.gelderlander.nl

 

22-11

België: Ryanair-personeel dreigt met acties tijdens feestdagen

Er dreigen acties van het personeel van Ryanair in België als de Ierse luchtvaartmaatschappij "de wet met de voet blijft treden zonder dat iemand er iets aan doet". Daarvoor waarschuwen de christelijke vakbonden ACV Puls en CNE.

De bonden hebben over de kwestie een open brief geschreven naar minister van Werk Pierre-Yves Dermagne (PS) en naar minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open Vld). Volgens vakbondsman Hans Elsen blijft Ryanair de wetgeving negeren en treedt de overheid daar niet tegen op. Volgens zijn Franstalige collega Didier Lebbe stelt de inspectie wel inbreuken vast, maar volgt het gerecht die zaken niet op.

Ryanair besliste onlangs om zijn basis op Brussels Airport te sluiten. Het bedrijf zou toen aan de werknemers hebben voorgesteld om in Charleroi te gaan werken. "Maar uiteindelijk veranderde Ryanair van mening en besliste om hen te laten werken in blokken van enkele dagen in andere Europese basissen. Dat is volstrekt onwettig", aldus Lebbe.

“De eindejaarsfeesten komen eraan. Als er niets beweegt bij Ryanair of bij de Belgische autoriteiten, is de kans groot dat het personeel zijn ongenoegen zal uiten door actie te voeren”, waarschuwen de bonden.

Lees verder op Clubs

 

19-11

Roemeense staat neemt 75% van de aandelen van Blue Air over

De Roemeense staat neemt de luchtvaartmaatschappij Blue Air over, zo maakte het bedrijf vrijdag bekend in een persbericht. Blue Air heeft een algemene vergadering van aandeelhouders bijeengeroepen om “ 75% van haar aandelen over te dragen aan de Staat ”, aldus het persbericht.

Begin september kondigde het bedrijf aan dat het alle activiteiten zou stopzetten, omdat het zijn leveranciers niet kon betalen en chaos veroorzaakte bij 54.000 getroffen passagiers.

Roemeense banken hebben ongeveer vijf miljoen euro vergoed aan passagiers van geannuleerde vluchten vanBlue Air

Vertegenwoordigers van het bedrijf melden dat er ook nog eens ongeveer vijf miljoen euro door de banken aan Blue Air-klanten is terugbetaald via de "chargeback" procedure.

Door de overname is het mogelijk dat het merk Blue Air nieuw leven wordt ingeblazen als de low cost tak van staatsbedrijf Tarom

Blue Air, opgericht in 2004, bediende vele Europese bestemmingen, waaronder Amsterdam en Brussel, en was de op een na grootste luchtvaartmaatschappij van Roemenië , na de nationale luchtvaartmaatschappij Tarom.

Bronnen: www.aviation24.be en www.boardingpass.ro

 

18-11

Ryanair start (waarschijnlijk) Maastricht – Krakau

Ryanair start  op 2 juli met een route tussen Maastricht en Krakau. Ryanair heeft 2 vluchten per week in de planning. Of dit een hoogseizoen route of een vaste route is, is mij op dit moment niet bekend. Een update volgt als meer informatie beschikbaar is

Bron: forum van www.airliners.de

 

17-11

Ryanair houdt 737NG langer in dienst vanwege MAX-vertragingen

Ryanair Holdings overweegt het gebruik van het B737-800  te verlengen vanwege vertraagde B737-8-MAX leveringen, zei Chief Executive Michael O'Leary tijdens de halfjaarlijkse presentatie van de financiële cijfers van de Ryanair holding.

"We groeien sneller dan we aanvankelijk dachten dat we op dit moment zouden doen, daarom laten we geen oudere vliegtuigen meer met pensioen gaan. Sterker nog, een van de vliegtuigen die we twee jaar geleden afstote komt nu weer terug bij ons in dienst, want deze werd ons nu aangeboden tegen een zeer gunstige prijs. Als het nodig is gaan we nog meer B737NG's toevoegen.

Alle vliegtuigen zijn eigendom van Ryanair. De volledige vloot vloot bestaat op dit moment uit is één B737-700 , 409 B737-800's en achtenzeventig B737-8-MAX-en die worden geëxploiteerd over zijn vier AOC's ( Ryanair , Ryanair UK , Buzz (Polen) , en Malta Air ). De 29 A320-200 's van Lauda Europe zijn echter allemaal geleased.

 O'Leary benadrukte dat de vertragingen bij de levering van de MAX 200,  de ambitieuze post-COVID-groeiplannen van de LCC in de weg stonden. De groep zou tegen het einde van 2022 nog eens 21 van het type ontvangen, maar verwacht er momenteel slechts 10-12. Ryanair Holdings hoopt er 46 te ontvangen tegen de zomerpiek van 2024 en heeft van Boeing de verzekering gekregen dat dit schema zal worden gehaald, hoewel O'Leary toegaf dat sommige vliegtuigen naar een latere datum zouden kunnen verschuiven.

Bron: www.ch-aviation.com

 

Aandeelhouders van Flyr stemmen voor reddingsoperatie - Kleine aandeelhouders betalen de rekening en hebben enorme verliezen geleden

Woensdagochtend had de in crisis verkerende luchtvaartmaatschappij Flyr een buitengewone algemene vergadering bijeengeroepen en de aandeelhouders zouden een ingewikkeld herfinancieringsplan in verschillende fasen goedkeuren.

Er is gestemd over het plan – om NOK 700 miljoen aan nieuw kapitaal binnen te halen. Volgens de aanwezige aandeelhouders toonden de kleine spaarders betrokkenheid door verschillende vragen te stellen.

De eerste stap is een onderhandse plaatsing van 250 miljoen NOK. In deze cyclus worden in totaal 25 miljard aandelen uitgegeven tegen NOK 0,01 per aandeel. Celebrity-investeerders Jan Petter Sissener en Riulf Rustad zitten achter het ingewikkelde plan en het eerste geld kan al donderdag (vandaag) op de rekening van Flyr staan.

De fondsenwerving, die in vier fasen verloopt, zal naar verwachting in maart volgend jaar worden afgerond – als alles volgens plan verloopt.  In dit geval zullen de aandeelhouders van Flyr in totaal 1,8 miljard NOK aan eigen vermogen hebben ingebracht.

Bron: www.norway.mw

 

 

16-11

Wizz Air koopt 185.000 ton SAF bij OMV

Wizz Air heeft een Memorandum of Understanding (MoU) getekend met het Oostenrijkse gas-, olie- en chemiebedrijf OMV voor de levering van Sustainable Aviation Fuel (SAF) in de jaren 2023-2030. Wizz Air kan zo tot 185.000 ton SAF verkrijgen en de COâ‚‚-impact per passagierskilometer verder verminderen.

De overeenkomst is een belangrijk onderdeel van de milieustrategie van de luchtvaartmaatschappij, die tot doel heeft de COâ‚‚-uitstoot met 25 procent te verminderen in 2030 en tot nul in 2050. “Het gebruik van SAF speelt hierin een belangrijke rol”, legt Owain Jones, Development Officer bij Wizz Air uit. De CO2-voetafdruk van de luchtvaart aanzienlijk verkleinen.”

OMV werkt ook hard om zijn ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen te behalen. SAF wordt beschouwd als een sleuteltechnologie voor het koolstofvrij maken van de luchtvaartindustrie. Het doel is om de SAF-productie te verhogen tot 700.000 ton in 2030.

bron: www.airportzentrale.de

 

15-11

Maandag: Vueling anuleerde 44 vluchten vanwege staking

De luchthaven El Prat van Barcelona is opnieuw het zwaarst getroffen door de staking van het cabinepersoneel van Vueling die de vakbond Stavla heeft afgekondigd. De luchtvaartmaatschappij is genoodzaakt 28 vluchten te annuleren ter gelegenheid van de zevende stakingsdag, waarbij 132 van de 160 lijnvluchten zullen worden uitgevoerd, 83% van de geplande routes.

In de rest van Spanje zal 91% van de lijnvluchten worden uitgevoerd, dat zijn 168 van de 184 geplande vluchten. In totaal zijn er door het hele land 44 routes getroffen, twintig minder dan afgelopen zondag. Vueling verwacht de komende stakings-dagen dat  90% van de geplande vluchten wordt uitgevoerd en meldt dat 95% van de getroffen passagiers al is overgeboekt.

De staking, die tot 31 januari elke vrijdag, zondag, maandag en feestdagen plaats vindt, heeft tot doel de luchtvaartmaatschappij onder druk te zetten om het salaris van het cabinepersoneel te verhogen, zodat het personeel de stijging van de inflatie het hoofd kan bieden zonder koopkracht te verliezen.

bron: www.eltriangle.eu

 

14-11

Metro Noord/Zuidlijn via Schiphol doorgetrokken naar Hoofddorp

Amsterdam staat voor een grote verbouwing nu het een deal heeft met het Rijk. De Noord/Zuidlijn wordt doorgetrokken via Schiphol naar Hoofddorp, het Rijk maakt geld vrij om het Zuidasdok af te maken en 175.000 woningen kunnen versneld gebouwd worden in de regio.  

Bij het doortrekken van de Noord/Zuidlijn is meer terughoudendheid op zijn plaats. De komende twee jaar worden onderzoeken gedaan hoe de metro het beste kan lopen en of het haalbaar is. Het plan is om in ieder geval het Schinkelkwartier bereikbaar te maken per metro met een metrohalte bij de Johan Huizingalaan. Op zijn vroegst wordt in 2028 begonnen met het uitbreiden van de Noord/Zuidlijn, vanaf station Zuid, en de bouw gaat ongeveer tien jaar duren. Dit is het resultaat van maandenlange onderhandelingen tussen wethouders Melanie van der Horst (Verkeer) en Reinier van Dantzig (Woningbouw) met het Rijk nadat deze al jaren vastliepen.

Het afbouwen van het Zuidasdok, het doortrekken van de Noord/Zuidlijn en de concrete stap in het verder voltooien van de Ringlijn moet ervoor zorgen dat de bereikbaarheid van Metropoolregio wordt verbeterd.
 
Bij het doortrekken van de Noord/Zuidlijn isterughoudendheid op zijn plaats. De komende twee jaar worden onderzoeken gedaan hoe de metro het beste kan lopen en of het haalbaar is. Het plan is om in ieder geval het Schinkelkwartier bereikbaar te maken per metro met een metrohalte bij de Johan Huizingalaan. Op zijn vroegst wordt in 2028 begonnen met het uitbreiden van de Noord/Zuidlijn, vanaf station Zuid, en de bouw gaat ongeveer tien jaar duren.

bron: www.parool.nl

 

13-11

Ryanair weer beschikbaar op het Amadeus boekings-platform

Ryanair en Amadeus hebben gisteren hun nieuwe distributiepartnerschap aangekondigd , waarmee de toegang tot het aanbod van de Ierse goedkope luchtvaartmaatschappij op het boekingsplatform van het Spaanse GDC (Global Distribution Systems), de wereldleider in zijn sector, zal worden uitgebreid.

Volgens de twee partners “ ondersteunt deze samenwerking de visie van Ryanair om de zichtbaarheid en het bereik bij Amadeus-klanten te vergroten, met name voor zakenreizen. Naadloze integratie met Amadeus-boekingsstromen en -processen stelt klanten in staat operationele efficiëntie te ervaren bij het onderzoeken, boeken en beheren van Ryanair-inhoud, en biedt meer keuze aan reisopties voor prijsbewuste reizigers ”.

Tot nu toe gebruiken een groot aantal online reisbureaus die tickets voor vluchten met de Ierse goedkope luchtvaartmaatschappij aanbieden, zonder een officiële distributieovereenkomst, de praktijk van " webscraping " (of " web harvesting ", het verzamelen van gegevens van een webpagina) die bestaat uit het via software kopiëren van de inhoud van de Ryanair-site om deze op hun eigen site weer te geven. Deze touroperators kunnen deze reserveringen binnenkort maken via het Amadeus GDS-platform.

bron: www.air-journal.fr

 

11-11

Collectors item van Fishermansfriend bij Condor

Condor en Lofthouse of Fleetwood, makers van Fisherman's Friend, hebben een "stripe" samenwerking aangekondigd.

Fisherman's Friend-packs met het Condor-vliegtuig erop gedrukt worden nu aan boord van de luchtvaartmaatschappij verkocht. Deze zijn er in verschillende smaken, waaronder Tropical, en worden ook op de markt gebracht als 'flugbegleiter'.

De gestreepte verpakkingen van de zuigtabletten van de Engelse fabrikant tonen meestal een vissersboot. De speciale editie die aan boord van Condor wordt verkocht, heeft nu een vliegtuig met de nieuwe Condor-strepen erop gedrukt. Volgens het huidige menu is de aankoopprijs per pak 2,20 euro

bron: https://aviation.direct

 

Norwegian wil Flyr niet overnemen

Norwegian Air Shuttle heeft geen belang bij de overname van zijn noodlijdende concurrent Flyr. Dit wordt expliciet uitgesloten in een verklaring.

Vanwege het ongebruikelijke aantal flexibele tickets dat wordt verkocht op de routes waarop Flyr concurreert, is op aanbeveling van de Noorse consumentenbescherming de verkoop van terugbetaalbare tickets op deze routes tijdelijk opgeschort . Een overname van Flyr zou voor Norwegian geen probleem moeten zijn.

Op 16 november 2022 worden de aandeelhouders van Flyr uitgenodigd voor een buitengewone algemene vergadering. Dit is om te stemmen over de laatste maatregelen. Bij de eerste poging kon Flyr niet genoeg geld ophalen via de exchange . Probeer het nu opnieuw met een andere strategie

bron: https://aviation.direct

 

 

09-11

Flyr keurt voorstel van investeerders goed-uitstel tot donderdag 16.30 uur -  Faillissement dreigt nog steeds

Dinsdagmiddag werd duidelijk dat Flyr de crisiskwestie van 430 miljoen NOK niet had kunnen voorkomen . Het bedrijf liet echter weten een alternatief voorstel te hebben ontvangen van bestaande en nieuwe investeerders, en schreef in een bericht dat er vandaag, voor aanvang van de handel op de beurs, een nieuwe update zou komen.

In de update van woensdagochtend meldt Flyr dat het gaat voor de alternatieve oplossing, aangedragen door onder meer manager Jan Petter Sissener.

"Het bestuur heeft het alternatieve voorstel overwogen en is tot de conclusie gekomen dat de oplossing in het belang is van het bedrijf en de aandeelhouders", staat in het rapport.

Zo kondigt Flyr aan dat het tot 700 miljoen NOK zal ophalen door de uitgifte van 70.000.000.000.000 nieuwe aandelen tegen een inschrijvingsprijs van één øre elk - via vier transacties.

De inschrijvingsperiode voor de uitgifte begint vandaag om 09.00 uur en eindigt morgen na beurssluiting om 16.30 uur.

Zoals we in het bericht schrijven, gaan we ervan uit dat wanneer we ons bijgewerkte plan uitvoeren, we succesvol zullen zijn met alle elementen van het probleem, wat betekent dat we de schatkist zullen vullen met NOK 700 miljoen. Natuurlijk moeten we rekeningen betalen. We hebben de Noorse burgerluchtvaartautoriteit uiteraard geïnformeerd over de financiële situatie. We hebben een goede en voortdurende dialoog met Tilsynet en onze operatie gaat gewoon door, zegt CFO Brede Huser in Flyr.

Lees verder via Google Translate

 

Luchthaven Charleroi gesloten door nationale staking, alle vluchten geannuleerd

Alle geplande vluchten op woensdag 9 november zijn geannuleerd, zo kondigt Brussels South Charleroi Airport (BSCA) aan. De toegang tot de terminal zal gesloten zijn. Het gaat zowel om aankomende vluchten als de vertrekkende vluchten, samen zijn dat er ongeveer 120.

De luchthaven raadt passagiers aan om contact te nemen met de luchtvaartmaatschappijen voor het omboeken van geannuleerde vluchten.

De vakbonden houden woensdag een actie- en stakingsdag voor onder andere meer koopkracht en betaalbare energieprijzen.

 

Turkish Airlines wil AnadoluJet deels verkopen

Turkish Airlines overweegt om dochtermaatschappij  AnadoluJet af te splitsen en mogelijk deels te verkopen. Dit heeft de voorzitter van de Turkse carrier, Ahmet Bolat, dinsdag gezegd op een conferentie van IATA in Istanbul.

Bolat zei dat er bij AnadoluJet, dat sinds 2008 bestaat, momenteel een grote vraag naar vervoer bestaat. De vliegtuigen zitten voor 90 procent vol. Volgens Turkish is daarmee de tijd rijp om de dochtermaatschappij te verzelfstandigen.

AnadoluJet heeft een vloot van 63 narrow-body vliegtuigen, voor het merendeel Boeing 737-800’s, die veel op binnenlandse en regionale routes vliegen. De airline krijgt ook de Boeing 737 MAX 8: zeven van deze toestellen die waren bestemd voor het Russische S7 Airlines gaan naar AnadoluJet. De basis waarvandaan de carrier opereert is luchthaven Sabiha Gökçen aan de Aziatische kant van Istanbul.

Turkish Airlines wil in eerste instantie dat de bestaande aandeelhouders, waaronder de Turkse staat (49 procent) eigenaar blijven, maar sluit niet uit dat een deel van het belang in AnadoluJet later van de hand wordt gedaan. Ook een aparte beursnotering is een optie.

bron: www.luchtvaartnieuws.nl

 

 

Ryanair besteedt €200 miljoen aan het zuiniger maken van zijn Boeing 737-800's

De verandering kan Ryanair jaarlijks miljoenen dollars besparen op brandstof. Ryanair investeert ongeveer €200 miljoen in het efficiënter maken van zijn vloot van Boeing 737-800-vliegtuigen.

De luchtvaartmaatschappij zal deze winter beginnen met het uitrusten van deze vliegtuigen met split-scimitar winglets . Volgens Ryanair zal het toevoegen van de split-scimitar aan het uiteinde van de vleugel het brandstofverbruik met 1,5% verminderen.

Brandstofverbruik is een belangrijke overweging in de luchtvaartindustrie, vooral gezien de huidige wereldwijde situatie. Ten eerste kost brandstof luchtvaartmaatschappijen geld. Daarom, hoe minder het gebruikt, hoe minder het uitgeeft. Een lager brandstofverbruik betekent echter ook minder CO2-uitstoot, wat een winst is voor de luchtvaartmaatschappij en het milieu.

Volgens Ryanair zal het split-scimitar winglets installeren op 409 van zijn Boeing 737-800 - vliegtuigen. De investering bedraagt ongeveer€200 miljoen, wat suggereert dat Ryanair ongeveer een half miljoen per vliegtuig uitgeeft om de veranderingen door te voeren.

Lees verder op clubs

 

07-11

Ryanair verwacht winst van 1 miljard Euro

Ryanair heeft maandag zijn grootste winst ooit na belastingen geboekt voor de eerste helft van het boekjaar, waarin de belangrijkste zomermaanden vallen, en zei te hopen op een winst van ten minste 1 miljard euro voor het hele boekjaar.

De Ierse luchtvaartmaatschappij, Europa's grootste naar aantal passagiers, zei dat het 1,371 miljard euro (1,36 miljard dollar) had verdiend in de zes maanden tot eind september. Dat is vergelijkbaar met een prognose van 1,385 miljard in een enquête onder analisten en het vorige eerste halfjaarrecord van 1,29 miljard euro in de zes maanden tot eind september 2017. Ryanair zei te hopen op een winst na belastingen van 1 miljard tot 1,2 miljard euro voor het jaar tot 31 maart.

"Deze voorzichtige prognose blijft enorm afhankelijk van het feit of we deze winter niet getroffen worden door ongunstige gebeurtenissen zoals de vorige, die duidelijk buiten onze macht lagen", zei Chief Executive Michael O'Leary in een verklaring.

Verschillende rivalen hebben de afgelopen weken relatief optimistische verwachtingen afgegeven: Wizz Air, British Airways-eigenaar IAG en Lufthansa zeiden allemaal dat hun ticketverkoop ondanks de inflatievrees sterk bleef.

Ryanair, dat in tegenstelling tot veel luchtvaartmaatschappijen zijn piloten en bemanning tijdens de pandemie op de hoogte hield van hun vlieguren om te profiteren van de snelle opleving, vloog een recordaantal van 95 miljoen passagiers in de zes maanden tot eind september.

Zij verhoogde haar passagiersprognose voor het boekjaar van 166,5 miljoen naar 168 miljoen, aanzienlijk meer dan haar vorige jaarrecord van 149 miljoen dat zij bereikte voordat de pandemie de reisindustrie tot stilstand bracht

bron: https://nl.marketscreener.com

 

06-11

Flyr heeft grote financiële problemen – Faillissement dreigt

Een jaar nadat investeerder en luchtvaart-erfgenaam Erik G. Braathen wedde op een nieuw Noors luchtvaartavontuur, is het misschien voorbij. Dinsdag wordt het lot van het bedrijf bepaald. Het is duidelijk dat Flyr nu in grote problemen zit. Daar bestaat geen twijfel over, zegt luchtvaartanalist Hans Jørgen Elnæs tegen Børsen.

Flyr heeft het mes op zijn keel. Het door de crisis getroffen bedrijf presenteerde donderdag tegenvallende kwartaalresultaten en kondigde tegelijkertijd krachtige maatregelen aan om de uitgaven in de aanloop naar de winter terug te dringen.

Naast de forse bezuinigingen op de routes, zal ongeveer 50 procent van het personeelsbestand worden ontslagen. Het nieuws veroorzaakte een ineenstorting van de prijs van het aandeel Flyr - dat in twee dagen bijna 70 procent daalde.

Voor de eigenaren is het nu een harde strijd tegen de klok. Aanstaande dinsdag moet het bedrijf 430 miljoen NOK ( €4.800.000) aan nieuw eigen vermogen veiligstellen. Zo niet, dan loopt Flyr het risico in de geschiedenisboeken te belanden.

In het derde kwartaal van het jaar boekte Flyr een verlies van 452,9 miljoen NOK (€5.100000 ). In het rapport maakte het bedrijf een operationeel verlies bekend van 231,7 miljoen NOK( €2.060.000. De omzet eindigde op NOK 610,4 miljoen (€6.850.000)

Normaal gesproken is het derde kwartaal het beste kwartaal van het jaar voor luchtvaartmaatschappijen in zowel Europa als Noorwegen. Dit was geen goed kwartaal voor Flyr, dat eindigde met een stevige achterstand.

Het is iets meer dan een jaar geleden dat oprichter en voorzitter Erik G. Braathen grootschalige plannen aankondigde voor een nieuwe Noorse luchtvaartmaatschappij. In juni 2021 werd de start gemaakt met Flyr's eerste commerciële vlucht vanaf Oslo Airport.

Aanvankelijk was het doel om een aantal Noorse steden te bedienen, evenals een selectie van bestemmingen in Europa. Het bedrijf zou vervolgens het aantal vluchten en bestemmingen uitbreiden in lijn met de vraag. Nu moeten binnenlandse routes in Noorwegen tot een minimum worden beperkt.

We moeten erkennen dat het langer heeft geduurd dan verwacht om vertrouwen op te bouwen onder zakenreizigers op binnenlandse routes in Noorwegen, zei directeur Tonje Wikstrøm Frislid in verband met het kwartaalrapport.

Lees verder op clubs

 

 

 

Medische vlucht kon niet landen vanwege klimaatactivisten

Europese branchevereniging van de zakelijke vluchtsector (EBAA) zegt dat er een medische vlucht in geannuleerd vanwege de demonstratie op Schiphol. Román Kok, woordvoerder van de EBAA is woedend.

De woordvoerder zegt dat een medische vlucht vandaag moest uitwijken vanwege de demonstratie. Meer informatie over de vlucht kan hij niet geven vanwege de privacy van de patiënt. "Deze actie vinden wij daarom onacceptabel", aldus Kok, tegen de NOS.

Een woordvoerder van Schiphol laat desgevraagd weten aan NH Nieuws dat het ging om een eigen keuze van de piloot, maar dat de luchthaven gedurende de demonstratie geopend bleef.
 
De EBAA, de Europese branchevereniging van de zakelijke vluchtsector, is boos en niet te spreken over de actie van de klimaatactivisten. Volgens de woordvoerder denken mensen bij privéjets vaak aan 'de rich and famous die naar Ibiza willen', maar zijn onder andere medische vluchten en repatriëringen een groot onderdeel van hun werkzaamheden.

Greenpeace laat in een reactie aan de EBAA weten dat er geen landingsbanen zijn geblokkeerd. "De Oostbaan is nog steeds in gebruik volgens de autoriteiten. Wij betreuren het dat deze vlucht is omgeleid. Dat was omwille van onze actie niet nodig."

bron: www.nhnieuws.nl

 

Transavia verliest rechtszaak om compensatie passagiers na brandstofstoring op Schiphol in 2019

Claimbureau Aviclaim startte naar aanleiding van de brandstofstoring in 2019 op Schiphol een rechtszaak tegen Transavia om compensatie voor de gedupeerde passagiers af te dwingen. Transavia werd door de rechter veroordeeld om de passagiers te compenseren met € 400,- per persoon.

In de zomer van 2019 werden tienduizenden passagiers getroffen door de brandstofstoring op Schiphol van 24 juli 2019. Hierdoor kwamen vele reizigers meer dan een dag later aan op hun vakantiebestemming.

De belangenbehartiger startte meerdere rechtszaken tegen KLM en Transavia. KLM schikte al eerder meerdere van deze rechtszaken en voorkwam zo een vonnis. Transavia had niet voldoende maatregelen genomen om de passagiers alsnog zo snel mogelijk op hun bestemming te krijgen, hierdoor zijn ze compensatieplichtig volgens de rechter.

In luchtvaartzaken wordt elk geval afzonderlijk afgewogen. Het vonnis betekent niet dat iedereen nu direct compensatie uitgekeerd krijgt.

bron: https://fonkmagazine.nl

 

04-11

Vakbondsactie op 9 november treft Brussels Airport, NMBS en De Lijn

Woensdag 9 november organiseren de vakbonden een grote actie- en stakingsdag voor koopkracht en tegen de hoge inflatie.

Vliegen van of op België kan op woensdag veel problemen opleveren. Vlieg je a.s woensdag, kijk dan op de site van je luchtvaartmaatschappij of je Luchthaven.

Vervoersmaatschappij De Lijn (Vlaanderen) waarschuwt dat de hinder op bus en tram woensdag groot kan zijn, maar ook bij NMBS (trein) zullen de vakbonden het werk neerleggen. “Hoe groot de impact op de dienstverlening zal zijn, en waar die het meest voelbaar wordt, staat momenteel nog niet vast”, schrijft De Lijn in een persbericht.

bron: www.pitane.blue

 

01-11

Eerste Stakingsdag cabinepersoneel Vueling: 54 geannuleerde vluchten

Zoals al eerder gemeld is het cabinepersoneel van de Spaanse luchtvaartmaatschappij Vueling op 1 november begonnen met een staking van drie maanden die op 31 januari 2023 moet eindigen. De staking vindt alleen plaats op de vrijdagen, zondagen, maandagen en feestdagen.

De eerste stakingsdag heeft, ondanks de vereiste minimale dienstverlening die door de Spaanse overheid geëist wordt, toch voor 54 geannuleerde vluchten gezorgd. Het gaat om ongeveer 10% van de 520 geplande vluchten wat dus betekent dat 90% volgens Vueling doorgang vindt, al is er kans op vertragingen.

Kalender stakingsdagen

bron: www.spanjevandaag.com

 

Condor verkoopt curryworst op korte en middellange afstanden

Na Tuifly en Eurowings biedt Condor nu ook curryworst aan als in-flight maaltijd. Zoals de vakantieluchtvaartmaatschappij meldt , wordt de curryworst voor het eerst aangeboden op korte en middellange afstanden samen met aardappelpartjes. De curryworst is gratis in Business Class en kost tien euro voor Economy Class.

bron: www.airliners.de

 

Eindhoven hanteert lager tarief voor airlines als ze schonere / stillere vliegtuigen inzetten

Luchtvaartmaatschappijen die vliegen op Eindhoven Airport betalen vanaf 1 april 2023 een lager tarief voor het landen en starten als ze vliegen met de nieuwste toestellen die minder geluid maken en CO2 uitstoten. Ze betalen ook minder als ze vliegen met toestellen die minder stikstofoxiden uitstoten. Ook geldt een lager tarief als ze overdag vliegen in plaats van vroeg op de ochtend of in de avonduren. Hiermee zet Eindhoven Airport een belangrijke stap in het verder terugdringen van geluidhinder voor omwonenden en het reduceren van uitstoot.

Met de nieuwe methodiek in de berekening van de zogenaamde Sustainable Landing & Take-Off charge en het daarin meenemen van de diverse parameters is Eindhoven Airport koploper en stimuleert Eindhoven Airport luchtvaartmaatschappijen om hun vloot te vernieuwen. Tevens stimuleert de luchthaven dat airlines vanaf/naar Eindhoven Airport vliegen met stillere en schonere toestellen. Ook wordt bevorderd dat ze vliegen in de tijdsblokken met de minste overlast voor de omwonenden. Daarnaast draagt de nieuwe methodiek bij aan het realiseren van de afspraken waaraan Eindhoven Airport zich heeft verbonden naar aanleiding van het advies ‘Opnieuw Verbonden’ van Pieter van Geel  om de geluidbelasting richting 2030 substantieel te reduceren. Dit moet vooral gebeuren door vlootvernieuwing.

Lees verder bij Eindhoven airport



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.