Blogposts

Blog

Geplaatst op vrijdag 02 december 2022 @ 18:35 door Travelboy , 438 keer bekeken

Helaas heb ik alle Nieuwsberichten van 2022 verwijderd. Hierbij  een overzicht per maand. Deze komen vanaf www.goedkoopvliegenclub.nl . Op de site heb ik ook bij lange artikelen een koppeling gemaakt naar een aanvulling op de club. Deze zijn helaas verloren gegaan.

 

TUI verplaatst vluchten van Schiphol naar Luik

TUI verplaatst de komende zomer enkele tientallen vluchten van Schiphol naar Luik, in Wallonië.

Eerder werd al bekend dat de airline geen reizigers hoeft teleur te stellen. De maatschappij kan een relatief groot deel van haar geplande vluchten uitvoeren vanaf Schiphol. Vanwege de capaciteitsproblemen op de luchthaven verplaatste TUI al enkele vluchten naar het Rotterdamse Zestienhoven.

Er werd verwacht dat TUI ook vluchten naar Groningen Airport Eelde zou verplaatsen. Dit ging echter vanwege de beperkte openingstijden van Eelde niet door. Vanaf Groningen mag uitsluitend tussen 06:00 uur en 23:00 uur gevlogen worden. Deze tijden zijn te krap voor het zomerschema van het reisconcern.

Alhoewel de keuze voor Luik opmerkelijk lijkt, is dat niet het geval. TUI België is al actief op de luchthaven van Luik, waardoor het relatief eenvoudig is vluchten naar deze luchthaven te verplaatsen. Daarnaast vinden er vanaf Luik erg veel nachtvluchten plaats waardoor de vakantievluchten vroeg kunnen vertrekken en laat kunnen terugkomen.

Lees verder op www.upinthesky.nl/2022/06/29/tui-verplaatst-vluchten-naar-belgie

 

28-06

Rechtstreekse busverbinding tussen Nijmegen en Airport Weeze definitief

Reizigers kunnen binnenkort rechtstreeks met de bus van Nijmegen naar Airport Weeze en terug. Het regiobestuur van Kreis Kleve is daarmee akkoord gegaan. De verbinding moet volgend jaar worden gerealiseerd.

De bus rijdt straks van Nijmegen, via Kranenburg en Goch naar de luchthaven Weeze. Hij stopt onderweg bij zeven haltes en gaat dan nog door naar de populaire bedevaartsplaats Kevelaer. Op dit moment rijdt er grensoverschrijdend in de regio Nijmegen alleen een bus naar Kleef (en door naar Emmerik). Dat is de SB58 (Schnellbus 58), ook wel de ‘Duitse bus’ genoemd.

De Duitse politiek spreekt van een ‘historisch besluit’. Niet alleen vanwege de nieuwe lijndienst Nijmegen-Weeze, maar vanwege het totale pakket aan maatregelen om het busvervoer in de regio Kleef, waar een dikke 300.000 mensen wonen, op te krikken. Doel: mensen vaker met het openbaar vervoer laten reizen. Nu de politiek er een klap op heeft gegeven, kunnen de plannen verder uitgewerkt gaan worden.

Een eerste serie maatregelen, meer bussen, wordt al dit jaar ingevoerd. Een tweede serie, waaronder de verbinding Nijmegen-Weeze, staat voor volgend jaar op het programma. Nu nog is eigenlijk de enige reële optie om met de auto (zo’n 45 minuten rijden vanaf Nijmegen) naar Weeze te gaan

bron: www.gelderlander.nl

 

26-06

Lange rijen op Eindhoven Airport, mede door vroegkomers

Op vliegveld Eindhoven Airport zijn dit weekend door de zomerdrukte lange rijen tot ver buiten de terminals ontstaan. Op social media circuleren video's van drommen passagiers die al honderden meters voor de toegangsdeuren moeten wachten. Een woordvoerder van de luchthaven zegt dat een deel van het probleem wordt veroorzaakt door reizigers die veel te vroeg komen.

Eerder was Schiphol al het toneel van lange wachtrijen. Net als op de nationale luchthaven spelen personeelstekorten Eindhoven Airport parten. Het grootste knelpunt is een gebrek aan personeel bij de veiligheidscontroles.

"Maar doordat het beeld ontstaat dat het druk is, zie je ook dat meer passagiers veel vroeger komen dan nodig is", legt de zegsman van Eindhoven Airport uit. "Wij adviseren tweeënhalf tot drie uur van tevoren te komen. Als je bij wijze van spreken al 's ochtends komt voor een avondvlucht, krijg je heel lange rijen. En het heeft ook geen zin. Je kunt bijvoorbeeld je koffer pas drie uur voor vertrek kwijt. Eerder herkent het systeem je niet."

bron: www.transport-online.nl

 

25-06

Ryanair zegt alleen in België last van staking te hebben

De stakingen van het cabinepersoneel van Ryanair hebben nauwelijks tot annuleringen geleid. De Ierse prijsvechter claimt dat 2 procent van de vluchten op vrijdag getroffen zijn door de werkonderbrekingen en dat is alleen in België gebeurd. In Italië, Spanje, Portugal, het Verenigd Koninkrijk en Ierland zijn er geen vluchten uitgevallen. De luchtvaartmaatschappij laat weten dat de “overgrote meerderheid” van het cabinepersoneel gewoon werkt.

Volgens Ryanair is vrijdag zo’n 40 procent van de vluchten van en naar Charleroi en Brussels Airport uitgevallen. Ook Nederlandse reizigers maken vaak gebruik van het nationale vliegveld in Zaventem bij de Belgische hoofdstad. Er zijn ook stakingen aangekondigd voor zaterdag en zondag en Ryanair verwacht dat ook die niet gaan zorgen voor veel annuleringen van zijn dagelijkse 3000 vluchten.

“Op 25 en 26 juni verwacht Ryanair een minimale (of geen) verstoring van zijn vluchtschema als gevolg van deze zeer kleine en slecht ondersteunde werkonderbrekingen”, meldt de Ierse maatschappij in een toelichting. Werknemers van Ryanair hebben het werk neergelegd omdat het bedrijf weigert te onderhandelen over hogere lonen. Het bedrijf is volgens persbureau Bloomberg eerder deze maand weggelopen van de onderhandelingstafel nadat de Spaanse vakbonden hadden gedreigd met stakingen.

bron; www.nieuws.nl

 

24-06

Consumentenbond: Transavia schendt passagiersrechten bij annulering van vluchten

Transavia biedt passagiers bij annulering niet de keus tussen geld terug of een andere vlucht naar keuze. Daarmee overtreedt het bedrijf de Europese regels. De Consumentenbond heeft hierover vragen gesteld aan Transavia en Barin, de brancheorganisatie van luchtvaartmaatschappijen.

Op de website van Transavia staat dat er voor een aantal passagiers geen alternatieve vlucht beschikbaar is. De maatschappij geeft hun 2 opties: geld terug of een vlucht na de zomer. Maar de luchtvaartmaatschappij moet de keuze bieden tussen geld terug óf een andere vlucht op dezelfde dag óf een vlucht op een dag die de passagier kiest.

En als Transavia zelf geen alternatief heeft, moet zij desnoods een vlucht met een andere maatschappij aanbieden. Als dat niet gebeurt, mogen reizigers zelf een alternatief boeken en de meerkosten daarvan verhalen op Transavia. Maar de luchtvaartmaatschappij informeert reizigers niet volledig over deze rechten en stelt allerlei beperkingen. En dat is in strijd met de wet.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Transavia zegt dat zij niet iedereen een vervangende vlucht kan bieden. Maar zij informeert haar klanten niet over de mogelijkheid om zelf een andere vlucht voor te stellen, desnoods van een andere maatschappij. Dat kan voor veel consumenten een uitkomst zijn om toch op hun vakantiebestemming te komen. Wij roepen Transavia op om te stoppen de rechten van consumenten in te perken en om haar klanten goed te informeren.’

Transavia annuleert ook vluchten omdat er te weinig bemanning is. Als dat binnen 2 weken voor vertrek gebeurt, hebben passagiers recht op een financiële vergoeding. En als ze al op reis zijn of op de luchthaven staan, ook op verzorging. Maar Transavia verzwijgt die rechten ook.

De Consumentenbond zal de komende tijd nauwlettend in de gaten houden of luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties zich aan de regels houden. Voor gedupeerde passagiers heeft de bond een online Keuzehulp. Daarmee kunnen ze nagaan wat hun rechten zijn.

bron: www.consumentenbond.nl

 

EasyJet ontziet vakantiegangers bij annuleringen op Schiphol

Easyjet schrapt volgende maand vluchten vanaf Schiphol, maar het is de Britse prijsvechter naar eigen zeggen gelukt om vakantiegangers daarbij zoveel mogelijk te ontzien. Reizigers van wie de vlucht toch niet doorgaat vanwege het door Schiphol opgelegde capaciteitsplafond, kunnen hun geld terugkrijgen of gratis omboeken naar een latere datum.

De annuleringen worden voor het overgrote deel gedaan op routes die EasyJet meerdere keren per dag vliegt. Zo worden er naar Londen, een populaire bestemming voor zakenreizigers, vluchten uitgehaald. Dit betekent volgens de maatschappij dat alle "zomervakantievluchten" naar bestemmingen in landen als Kroatië, Griekenland, Spanje en Portugal als gepland kunnen worden uitgevoerd.

Hoeveel vluchten er worden geschrapt en hoeveel reizigers worden gedupeerd, kan een woordvoerster niet aangeven. Ze benadrukt dat de meerderheid van de getroffen klanten, ongeveer 70 procent, binnen 24 uur voor de al geplande reis een andere vlucht krijgt aangeboden.
 

23-06

TUI annuleert geen vluchten van TUI fly

TUI gaat géén vluchten van TUI fly annuleren als gevolg van de chaos op Schiphol. Iedereen die al geboekt heeft, kan op vakantie. Dat meldt TUI donderdag in een verklaring.

Veruit het merendeel van de vliegvakanties zal deze zomer nog steeds vanuit Amsterdam vertrekken (binnen de door Schiphol gestelde limieten).

‘Wij betreuren het besluit van Schiphol dat de luchtvaartmaatschappijen dwingt om het aantal passagiers behoorlijk terug te brengen in de hoogseizoenmaanden juli en augustus. Het gaat om al veel eerder geboekte vakanties en deze mensen verkeren nu in onzekerheid. Wij kunnen een groot deel van die onzekerheid vandaag wegnemen’, zegt TUI.

Dus de vluchten van het eigen TUI fly worden deze zomer niet geannuleerd, waarbij de meeste vliegvakanties nog steeds vanuit Amsterdam vertrekken. Voor dat deel van de reizigers dat niet meer vanaf Schiphol mag vertrekken, gaat TUI vluchten inzetten vanaf regionale luchthavens.

‘Wij zijn op dit moment een ingewikkelde puzzel in elkaar aan het leggen, die als uitkomst heeft dat we de vliegvakanties met een TUI fly-vlucht toch allemaal kunnen uitvoeren. Ook kunnen we alvast melden dat alle vakanties richting de ABC-eilanden en het Caraïbisch gebied – met een TUI fly-vlucht – vanaf Schiphol blijven vliegen.’

Naast de vakanties met vluchten van TUI fly biedt TUI ook pakketreizen aan met vluchten van Transavia, KLM en andere airlines.
‘Wij hebben nog geen volledige en gedetailleerde informatie ontvangen en kunnen op dit moment nog niet de impact inschatten van de aanpassingen die zij zullen doorvoeren.’

TUI doet een dringend beroep op al zijn reizigers: ‘Neem geen contact op met ons, maar wacht op een persoonlijk bericht over eventuele aanpassingen aan jouw vakantie vanuit TUI. Wij gaan die vanaf begin volgende week sturen.’

bron: www.travmagazine.nl

 

Kabinet stelt besluit opening Lelystad Airport met 2 jaar uit

Het kabinet stelt het besluit om Lelystad Airport voor passagiersvluchten te openen uit tot 2024, bevestigen ingewijden tegen deze site. Morgen bepaalt de ministerraad definitief of de besluitvorming nog eens met jaren op zich laat wachten. Eerder kondigde het kabinet aan om nog dit jaar een knoop door te hakken.

Waarom het besluit vooruit wordt geschoven, zeiden bronnen niet. Wel is duidelijk dat Lelystad Airport problemen heeft met het in orde krijgen van een natuurvergunning. Een aanvraag werd afgewezen, omdat de stikstofberekeningen van het vliegveld niet juist waren.

Morgen buigt de ministerraad zich ook over plannen om het jaarlijkse aantal vluchten vanaf Schiphol te beperken. Nu mag Schiphol per jaar nog 500.000 vluchten uitvoeren, maar vorige week werd al bekend dat dit aantal met 50.000 tot 60.000 omlaag gaat.

Schiphol wil vandaag nog geen commentaar geven. De luchthaven komt volgens een woordvoerster pas morgenmiddag na de ministerraad met een reactie omdat dan naar verwachting de officiële besluitvorming naar buiten komt.

Lelystad Airport wacht al jaren op een politiek besluit over zijn toekomst. De luchthaven is de afgelopen jaren geschikt gemaakt om grotere verkeersvliegtuigen te kunnen ontvangen. De bedoeling was dat er vakantievluchten naartoe zouden gaan zodat Schiphol zich kan richten op zijn rol als internationale overstapluchthaven.

bron: www.gelderlander.nl

 

22-06

Transavia annuleert 240 vluchten op Schiphol, 13.000 boekingen getroffen

Transavia annuleert tussen 7 juli en 14 augustus 240 vluchten vanaf Schiphol vanwege de beperkingen die de luchthaven heeft opgelegd door de drukte en het personeelstekort. Daardoor worden ruim 13.000 boekingen getroffen. Voor 70 procent daarvan is een vervangende vlucht gevonden, bijvoorbeeld vanaf een andere luchthaven. Van de overige 30 procent is het ticket geannuleerd.

Transavia laat weten dat het met een aantal ingrepen, zoals een beperkte ticketverkoop, de impact voor passagiers op hun vlucht zoveel mogelijk wil beperken. Het annuleren van vluchten was onvermijdelijk volgens de maatschappij.

Voor de periode van 7 juli t/m 14 augustus gaat het om 240 vluchten. Daarbij is onder andere gekeken naar vluchten waar vaker op een dag op wordt gevlogen én vluchten die ook via de andere luchthavens te bereiken zijn. Op die manier kan aan ruim 70 procent van de getroffen passagiers een alternatieve vlucht worden aangeboden. De passagiers voor wie er geen alternatief was, ontvangen direct een teruggave van de ticketkosten of kunnen hun reis uitstellen naar een ander moment (28 aug 2022 - maart 2023). Reden voor deze ingrepen is het tekort aan personeel op Schiphol deze zomer en de verplichte reductie in capaciteit voor de luchtvaartmaatschappijen.

Transavia informeert vandaag alle getroffen passagiers die vliegen tussen 7 juli en 14 augustus. Op die manier hebben ook de passagiers die in de eerste weken van augustus op vakantie gaan alvast zoveel mogelijk duidelijkheid over hun reis. Medio juli, als de slotcoördinator bekendmaakt hoeveel Transavia moet reduceren in capaciteit voor de periode van 1 t/m 28 augustus, informeert Transavia de passagiers die tussen 15 en 28 augustus vliegen. En mogelijk zijn er dan ook voor de eerste twee weken van augustus extra annuleringen nodig. Transavia heeft besloten ook al voor een deel van augustus haar capaciteit te reduceren zodat meer passagiers duidelijkheid krijgen over wel of niet doorgaan van hun geboekte reis.

Ook is bij het annuleren van boekingen zoveel mogelijk gekeken naar andere oplossingen voor passagiers zoals het vertrek van een andere luchthaven of vertrek op een andere dag. Voor 70 procent van de in totaal ruim 13.000 boekingen is dat gelukt en krijgen passagiers een alternatieve vlucht aangeboden. Voor de andere 30 procent van de boekingen werd geen directe oplossing gevonden. Zij kregen direct de kosten van het ticket terug gestort of kunnen zonder wijzigingskosten hun ticket omboeken voor de periode na 28 augustus.

,,Transavia betreurt het ten zeerste dat zij passagiers moet teleurstellen door deze capaciteitsreductie als gevolg van het personeelstekort op Schiphol”, zegt Marcel de Nooijer, CEO van Transavia. ,,Na twee coronajaren waren veel Nederlanders weer hard toe aan een onbezorgde reis. We doen er alles aan om zoveel mogelijk passagiers op reis te laten gaan en kunnen het grootste deel van de reizigers een alternatief aanbieden. Maar er is een groep die gedupeerd raakt door deze reductie in capaciteit. Dat doet pijn. Passagiers teleurstellen gaat geheel in tegen onze klantgerichtheid, we bezorgen juist graag zoveel mogelijk reizigers een mooie vakantie. Daarbij hebben wij het ook nodig om weer volop te kunnen vliegen om financieel gezond te worden. Dit is een enorme strop voor onze passagiers en voor ons bedrijf. Het gedwongen reduceren van het aantal passagiers is zeer ongewenst en moet eenmalig en kortstondig zijn.”

De verkoop vanaf de luchthavens in Eindhoven, Rotterdam en Brussel blijft gewoon open, hoewel de vluchten daar nu snel vol lopen. Mocht er toch capaciteit vrijkomen met vertrek vanaf de luchthaven Amsterdam, omdat omgeboekte passagiers geen gebruik maken van het aangeboden alternatief, dan zal de verkoop van tickets op Amsterdam weer worden open gesteld.

bron: www.ad.nl

 

Transavia: Gratis omboeken naar Rotterdam of Eindhoven

Reizigers die vóór 1 september met Transavia vanaf Schiphol vliegen, mogen hun vlucht kosteloos omboeken naar Rotterdam Airport of Eindhoven Airport. Zo kunnen reizigers de drukte op Schiphol ontlopen, en hoeft Transavia minder tickets te annuleren.

Voorwaarde is wel dat er vanaf Rotterdam of Eindhoven op dezelfde dag een vlucht naar dezelfde bestemming vertrekt, en dat er nog plaats is. Reizigers kunnen dit checken in het boekingssysteem op Transavia.com en daarna met het Service Center contact opnemen voor het omboeken.

bron: www.luchtvaartnieuws.nl

 

21-06

EasyJet vernieuwt vloot met aankoop 56 Airbus-toestellen

De Britse prijsvechter easyJet gaat zijn vloot verder vernieuwen. De luchtvaartmaatschappij kondigde aan 56 nieuwe vliegtuigen bij Airbus te hebben besteld. Het gaat om kisten van het type A320neo die tussen 2026 en 2029 geleverd zullen worden. De aankoop van de toestellen is onderdeel van een langjarige overeenkomst tussen easyJet en Airbus.

Verder koos easyJet ervoor de eerdere bestelling van achttien toestellen van het type A320neo te wijzigen in achttien vliegtuigen van het type A321neo. De nieuwe vliegtuigen moeten oudere vliegtuigen in de vloot van de prijsvechter vervangen. De nieuwe kisten zijn zuiniger en goedkoper in gebruik.

bron: www.deondernemer.nl

 

Spaans cabinepersoneel Easyjet kondigt 9 daagse staking aan

Cabinepersoneel van EasyJet in Spanje heeft een negendaagse staking aangekondigd in juli. Op deze manier willen de vakbonden de vastgelopen cao-onderhandelingen vlottrekken. De stakingsdagen staan gepland worden opgeroepen voor 1, 2, 3, 15, 16, 17, 29, 30 en 31 juli, voor de luchthavens van Barcelona-El Prat, Malaga en Palma de Mallorca.

Volgens de bonden liggen de salarissen van het personeel in Spanje een stuk lager dan in andere landen. 'Momenteel hebben easyJet-bemanningsleden in Spanje een basissalaris van 950 euro, wat 850 euro minder is dan het basissalaris in Frankrijk of Duitsland', aldus een vakbondswoordvoerder op een persconferentie.

bron: www.bnr.nl

 

Vueling gaat Bitcoin Accepteren

Ondanks de huidige staat van de markt lijkt de adoptie van cryptocurrencies niet te stoppen. Een budget-vliegmaatschappij van Spaanse bodem, Vueling, heeft namelijk vandaag bekend gemaakt dat zij vanaf het begin van 2023 betalingen in de vorm van bitcoin (BTC) zullen gaan accepteren.

Vueling omarmt bitcoin. Om de betalingen te kunnen faciliteren heeft Vueling een samenwerking gesloten met BitPay. Dit bedrijf is een van de grootste aanbieders van infrastructuur voor crypto betalingen ter wereld. Door deze samenwerking kan Vueling vrij eenvoudig klanten in staat stellen om voor hun tickets te betalen met bitcoins op de website.

Om de betalingsinfrastructuur te bouwen die nodig is gaat de luchtvaartmaatschappij ook samenwerken met Universal Air Travel Plan Incorporated (UATP). Dit is ook een aanbieder van betalingsnetwerken, maar zij zijn specifiek toegespitst op de reisbranche.

Een topman bij Vueling, Jesús Monzó, had in een officieel persbericht het volgende te zeggen over de keuze om bitcoin als betaalmiddel te accepteren:

“Met deze overeenkomst bevestigt Vueling opnieuw haar positie als digitale luchtvaartmaatschappij. We zijn erg blij dat we in BitPay de beste partner hebben gevonden om onze klanten de mogelijkheid te bieden om transacties met cryptocurrencies uit te voeren met de grootste veiligheid en betrouwbaarheid.”

Vliegen met BTC: Een primeur in Europa. Elders in de wereld hebben hier en daar al wat luchtvaartmaatschappijen de stap genomen om crypto betalingen te accepteren. De grootste en bekendste hiervan is waarschijnlijk Emirates. Dit prestigieuze bedrijf maakte in mei van dit jaar bekend dat zij bitcoin betalingen zouden gaan aanbieden.

Vueling wordt met het plan om bitcoin als betaalmiddel te omarmen de eerste budget-luchtvaartmaatschappij van zijn soort in Europa. Klanten kunnen waarschijnlijk ergens vanaf het eerste kwartaal van 2023 betalen met bitcoin.

“Het aanbieden van cryptocurrency als een vorm van betaling aan het kopende publiek is een must in dit digitale tijdperk van betalingen. UATP en BitPay zijn een partnerschap aangegaan om deze optie naar de luchtvaartindustrie te brengen en komt hiermee tegemoet aan de stijgende vraag van Vueling’s klanten om met cryptocurrency te betalen.”

bron: www.crypto-insiders.nl

 

18-06

Weeze denkt te profiteren van chaos op Schiphol

Vliegveld Weeze verwacht de komende vakantieperiode bijna 300.000 passagiers. De Duitse luchthaven over de grens bij Nijmegen denkt te kunnen profiteren van de chaos op Schiphol.
 
In de deelstaat Nordrhein-Westfalen begint de zomervakantie al vroeg, op vrijdag 24 juni, meldt Omroep Berg en Dal. Tijdens dit eerste vakantieweekend worden al 12.000 passagiers verwacht.
 
Aangezien de vakanties in Duitsland en Nederland elkaar slechts deels overlappen duurt het complete seizoen in Weeze zo'n negen weken, waardoor het volume stijgt tot meer dan 280.000 vakantiegangers, ook met reizigers uit deze regio.
 
“Het hele luchthaventeam kijkt uit naar de vele vakantiegangers die voor onze luchthaven hebben gekozen. Samen met onze partners doen we er alles aan om onze klanten tijdens de zomervakantie een ontspannen en comfortabele start naar het zuiden te bieden", zegt Airport Weeze-directeur Sebastian Papst tegen de Duitse krant NRZ.
 
Vanaf Weeze kunnen vakantiegangers deze zomer vliegen naar 29 bestemmingen.
 
bron: www.omroepgelderland.nl

 

Samenvatting: Wanneer en waar staakt Ryanair

Ryanair heeft geen basis in Nederland. Vluchten komen dus vanaf andere bases. De komende weken zijn er stakingen in Spanje, Portugal, Italië, Frankrijk en België.
Het is niet duidelijk wat de gevolgen van deze stakingen op de vluchtuitvoering van Ryanair zijn, maar dat er ook gevolgen zijn voor Eindhoven en Maastricht lijkt mij duidelijk.

België: 24, 25 en 26 juni
Frankrijk: 19, 20, 25 en 26 juni
Italië: 25 juni
Spanje: 24, 25 en 26 juni en 30 juni, 1 en 2 juli
Portugal: 24, 25 en 26 juni

 

 

Ook Ryanair-reiziger vanuit België kampt komende week met staking

Wie volgende week met Ryanair vliegt vanuit België moet rekening houden met de uitval van vluchten. Het cabinepersoneel op de luchthavens van Zaventem en Brussel-Charleroi wil volgende week vrijdag, zaterdag en zondag staken. De staking dreigt de problemen op Europese vliegvelden nog te verergeren. De actie komt bovenop die van Brussels Airlines.

De vakbonden zijn niet tevreden met wat de Ierse luchtvaartmaatschappij hun wil bieden. Ryanair, dat ook veel Nederlanders vervoert vanaf Zaventem en Charleroi, is bezig op te krabbelen na de coronacrisis.

De staking treft de Belgische luchtvaart op de drempel van de drukke zomer. Ze valt ook grotendeels samen met die bij Brussels Airlines, die voor komende donderdag, vrijdag en zaterdag is gepland.

 

17-06

Pegasus start route van Charleroi naar Ankara

Volgens de Facebook account van Charleroi Airport start Pegasus Airlines vanaf 30 oktober met een route tussen Charleroi en Ankara.
Pegasus vliegt al naar Istanbul vanaf Charleroi. Verdere informatie ontbreekt op dit moment

mijn bron Twitter account: @TLspotting

 

Consumentenbond onderzoekt mogelijkheid voor massaclaim tegen Schiphol

De Consumentenbond onderzoekt de mogelijkheden voor een massaclaim tegen Schiphol. De luchthaven schrapt in de zomer honderden vluchten per dag, waardoor veel vakanties niet door zullen gaan. Vooral reizigers met een los vliegticket zullen daarbij financiële schade lijden. Schiphol moet dit compenseren, vindt de Consumentenbond.

Schiphol stelt vanaf de 2e week van juli een maximumaantal passagiers in. Dagelijks is er voor 13.500 reizigers geen ruimte. Dat betekent dat Schiphol per dag tot enkele honderden vluchten annuleert. Passagiers met een pakketreis kunnen in dat geval aankloppen bij hun reisorganisatie. Die moet zorgen voor een alternatieve vlucht of de reissom terugbetalen. Ook passagiers met een los vliegticket hebben recht op een alternatieve vlucht of geld terug. Maar zij draaien wel op voor de annuleringskosten van zelf geboekte reisonderdelen, zoals een vakantiehuisje, hotel of huurauto.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘De planning van vluchten gebeurt maanden van te voren en het is ook bekend hoeveel vluchten er gemiddeld in een normale zomervakantie van de luchthaven vertrekken. Het is onbegrijpelijk dat zo kort voor de zomer de paniek uitbreekt en reizigers de dupe zijn. Dit is amateurisme ten top.’

De Consumentenbond vindt het onacceptabel dat honderdduizenden reizigers buiten hun schuld om geld kwijtraken. Daarom onderzoekt de Consumentenbond of het gedupeerden bij kan staan en hun schade via een massaclaim kan verhalen op de luchthaven.

Voor een vervangende vlucht of restitutie van het ticketbedrag kunnen reizigers met een geannuleerd los vliegticket kunnen bij hun luchtvaartmaatschappij aankloppen.

bron: www.travelpro.nl

 

 

Transavia: annuleringen en minder stoelen wegens drukte Schiphol

Transavia zal deze zomer aanzienlijk minder stoelen verkopen met vertrek vanaf Amsterdam en denkt ook dat annuleringen nodig zullen zijn door het besluit van Schiphol om deze zomer veel minder passagiers te gaan verwerken. De luchtvaartmaatschappij maakte donderdag maatregelen voor de zomer (van 7 juli tot en met 28 augustus) bekend.

"Onze passagiers willen duidelijkheid. Om zoveel mogelijk teleurstelling te voorkomen, remmen we daarom de verkoop van tickets voor de zomer door nog maar een zeer beperkt aantal tickets te verkopen en verkleinen we het maximum aantal passagiers op een aantal vluchten", aldus Marcel de Nooijer, directievoorzitter van Transavia in een verklaring.

De luchtvaartmaatschappij vreest dat annuleringen ook nodig zijn, maar probeert dit "zoveel mogelijk te beperken". In de loop van volgende week denkt Transavia hierover meer duidelijkheid te hebben. "Passagiers van wie de vlucht wordt geannuleerd, ontvangen hierover een bericht. Omboeken van het ticket in de zomervakantie is beperkt mogelijk vanwege de beperkte beschikbaarheid van capaciteit in de zomer door de restricties van Schiphol."

Transavia blijft gewoon tickets verkopen vanaf Eindhoven, Rotterdam en Brussel, maar de vluchten lopen hier wel snel vol.

Topman Dick Benschop van Schiphol kondigde donderdagavond aan dat de luchthaven minder passagiers zal kunnen verwerken wegens personeelstekorten. In een toelichting zei hij dat het niet verantwoord is om zonder maatregelen de zomer in te gaan.

bron: www.welingelichtekringen.nl

 

 

Corendon verplaatst 150 vluchten naar Rotterdam

Schiphol kampt met grote personeelstekorten bij de veiligheidscontrole en heeft inmiddels aangekondigd in de zomermaanden veel minder passagiers te kunnen afhandelen dan gepland. Dat zal grote gevolgen hebben voor de zomervakanties van veel Nederlanders.

Hoewel het nog niet vaststaat hoeveel vluchten iedere luchtvaartmaatschappij moet inleveren, heeft Corendon ervoor gekozen om dit niet af te wachten en gedurende de maanden juli en augustus ongeveer 150 vluchten te verplaatsen van Schiphol naar Rotterdam.
Daarnaast schrapt de reisorganisatie nog ongeveer 35 vluchten door samenvoeging met andere vluchten of verplaatsing naar andere regionale luchthavens. Hierdoor reduceert Corendon in totaal ongeveer 25% van het aantal vluchten dat oorspronkelijk op Schiphol gepland stond.

Al direct na de chaotische taferelen in de meivakantie heeft Corendon de voorbereidingen voor dit scenario in gang gezet. Inmiddels hebben we de bevestiging ontvangen dat de luchthaven Rotterdam deze 150 vluchten ook kan accommoderen.

Corendon heeft hiermee een substantiële bijdrage geleverd aan de reductie van het aantal passagiers op Schiphol gedurende de zomervakantie en gaat ervan uit niet nog meer vluchten te hoeven schrappen.

bron: www.pilootenvliegtuig.nl


Volgende week meer duidelijk over aantal te schrappen vluchten

Luchtvaartmaatschappijen horen volgende week hoeveel potentiële reizigers ze minder mogen laten vliegen in juli. Dat zei directeur Airport Operations van Schiphol Patricia Vitalis tijdens een persconferentie op de luchthaven.

Schiphol heeft bepaald dat er in juli gemiddeld 13.500 stoelen te veel zijn, als alle vliegtuigen helemaal vol zitten. Dat is bijna 17 procent van het aantal stoelen dat eigenlijk gemiddeld per dag ingepland stond. De slotcoördinator van de luchthaven bepaalt vervolgens wat dat per luchtvaartmaatschappij betekent. Die horen dan volgende week hun “opdracht”, aldus Vitalis. Vooral passagiers die hun reis op Schiphol beginnen zullen gedupeerd raken. Overstappers blijven grotendeels buiten schot.

Of de maatregelen betekenen dat er vluchten moeten worden geschrapt, ligt volgens Vitalis en Schiphol-baas Dick Benschop bij de luchtvaartmaatschappijen zelf. Of het om Europese of intercontinentale vluchten zal gaan, konden ze dus ook niet zeggen. Wel is het volgens de bestuurders “ondenkbaar” dat er geen vluchten geannuleerd gaan worden.

Met deze werkwijze neemt Schiphol “een risico”, voegde Vitalis daar nog na de persconferentie aan toe. Als alle maatschappijen kiezen op hetzelfde moment vluchten te schrappen, zal het op andere dagdelen dus nog steeds druk zijn. Het zal dus hoe dan ook druk blijven op Schiphol deze zomer, benadrukte ze.

bron: www.nieuws.nl

 

16-06

Brussels Airport verwacht maandag zware verstoring vliegverkeer

Door een nationale betoging van de landelijke vakbonden in Brussel op maandag 20 juni, zal het vliegverkeer op Brussels Airport zwaar verstoord zijn. Verwacht wordt dat minstens de helft van de vluchten geannuleerd zal worden.

De hinder zal vooral het grootste zijn bij het screeningplatform, waar volgens G4S ongeveer 80 procent van het personeel niet zou komen opdagen. Daardoor wordt de capaciteit van de luchthavens fors beperkt en moeten luchtvaartmaatschappijen preventief al vluchten annuleren. Omdat de capaciteit van Brussels Airport maar op ongeveer een kwart zal liggen van de normale capaciteit, vraagt de luchthaven aan maatschappijen en passagiers om vluchten te annuleren en te verzetten.

De grondafhandeling zou relatief normaal kunnen verlopen, maar de luchthaven vraagt passagiers toch om zoveel mogelijk met enkel handbagage te reizen.

bron: www.flightlevel.be

 

Staking Ryanair-personeel gepland voor Portugal

De Nationale Unie van Burgerluchtvaartpersoneel (SNPVAC) heeft Ryanair-werknemers opgeroepen om op 24, 25 en 26 juni te staken

Volgens Lusa heeft de directie van SNPVAC besloten "een stakingsaankondiging in te dienen voor 24, 25 en 26 juni, die wordt afgekondigd voor alle Ryanair-vluchten, waarvan de uren vallen tussen 00:00 en 00:00 23:59 uur op die dag (lokale tijd op de basis van de bemanning), alsmede voor andere diensten".

"Ryanair, na niet in staat te zijn geweest om een overeenkomst te bereiken met SNPVAC uitsluitend omdat wij eisten dat de onderhandelde Company Agreement (AE) zou voldoen aan de regels die zijn vastgelegd in de Portugese wetgeving, is erin geslaagd om te onderhandelen en een AE goed te keuren die illegale clausules bevat met een andere vakbond", gaf de SNPVAC aan.

"We herhalen dat Ryanair een vakbond koos die geen aangesloten cabinepersoneel had om een overeenkomst te ondertekenen en haar werknemers dwong zich bij haar aan te sluiten, op straffe van een nog verdere verslechtering van hun omstandigheden", garandeerde de SNPVAC, verwijzend naar het feit dat "fundamentele arbeidsrechten niet mogen worden vergeten".

"We weten ook dat dit een gangbare praktijk is in andere landen: overeenkomsten gesloten tussen vakbonden die zich totaal niet bewust zijn van wat het betekent om lid te zijn van het cabinepersoneel en de respectieve arbeidsomstandigheden in een vliegtuig", waarbij opgemerkt wordt dat "Ryanair een lange geschiedenis heeft van onwettigheden en het niet naleven van de wet".

Lees verder op: The Portugal News NL

 

Ryanair vanaf Lodz naar Charleroi

Ryanair heeft gisteren drie nieuwe routes aangekondigd vanaf het Poolse Lodz.
Naast Charleroi gaat Ryanair ook vliegen op Alicante en Bergamo.

Vanaf 1 november vliegt Ryanair twee keer per week tussen Charleroi en Lodz

bron: www.eska.pl

 

15-06

CEO Ryanair vreest stakingen niet: 'Dat ze maar doen'

"Als ze willen staken, dat ze dan maar staken. Maar wij zullen geen toegevingen doen onder dreiging van een staking." Dat heeft Michael O'Leary, de topman van luchtvaartmaatschappij Ryanair, dinsdag gezegd tijdens een persconferentie in Brussel. De klachten van de vakbonden deed hij in zijn eigen stijl af als "complete rubbish" (totale onzin).

In verschillende landen zouden werknemers van de Ierse lagekostenmaatschappij binnenkort het werk willen neerleggen. In Spanje is de dreiging het meest concreet: de vakbonden USO en SITCPLA kondigden er zes dagen van staking aan: op 24, 25, 26 en 30 juni en 1 en 2 juli. Andere landen, waaronder België, zouden mogelijk minstens op enkele van die data aansluiten.

"We denken niet dat er significante stakingen zullen zijn", zei O'Leary dinsdag. "En als het toch tot stakingen komt, dan zullen ze onbeduidend zijn en weinig impact hebben." Volgens hem heeft Ryanair al cao-akkoorden gesloten "met vakbonden die 90 procent van de piloten en het cabinepersoneel vertegenwoordigen".

Specifiek voor Spanje sprak de Ryanair-topman van "Mickey Mouse-vakbonden" die willen staken. Met de grootste vakbond in het land, CCOO, werd er volgens O'Leary wel al een cao-akkoord gesloten voor het cabinepersoneel.

In België werden er nog geen stakingsdata aangekondigd. De onderhandelingen voor het cabinepersoneel zijn ook nog bezig, zo zei O'Leary, woensdag is er nog overleg gepland. "We maken vooruitgang en we hebben er vertrouwen in dat de onderhandelingen op termijn succesvol zullen zijn", klonk het.

Eind april staakte het in België gebaseerde cabinepersoneel van Ryanair al drie dagen. Een staking die volgens de topman weinig impact had. "Meer dan 60 procent van de vluchten van en naar België ging gewoon door", stelde O'Leary. "Alle passagiers werden op voorhand verwittigd en werden omgeboekt of terugbetaald. Er strandde geen enkele reiziger."

Volgens O'Leary respecteert Ryanair de Belgische wetgeving volledig. De vakbondsklachten over bijvoorbeeld lonen die niet correct uitbetaald worden, doet hij af als onzin.

bron: www.bruzz.be

 

14-06

Ryanair cabinepersoneel Spanje wil eind juni en begin juli zes dagen staken

De vakbonden USO en Sitcpla die het Ryanair cabinepersoneel vertegenwoordigen in Spanje hebben voor eind juni en begin juli zes stakingsdagen van 24 uur aangekondigd in Spanje. Deze stakingen vallen samen met de eerste grote zomercampagne waarbij veel inwoners van Spanje op vakantie gaan.

Het is niet voor het eerst en het zal ook niet voor het laatst zijn dat ontevreden cabinepersoneel of piloten van de Ierse budgetvlieger Ryanair gaan staken. Dit keer is het opnieuw de beurt aan het cabinepersoneel in Spanje dat op 24, 25, 26 en 30 juni én 1 en 2 juli gedurende 24 uur het werk zaal neerleggen. Zes staskingsdagen aan het begin van de zomercampagne waarbij veel inwoners van Spanje op vakantie gaan.

Volgens de vakbonden USO en Sitcpla heeft Ryanair een overeenkomst bereikt met de vakbond CCOO maar de vraag is hoeveel personeel van Ryanair daarbij is aangesloten. CCOO is samen met de UGT de grootste vakbond van Spanje maar USO en Sitcpla zijn meer gefocust op Ryanair.

De grootste klacht de afgelopen vijf jaar is dat Ryanair zich niet wil vastleggen aan de Spaans wetgeving en blijft vliegen met de Ierse regelgeving die veel flexibeler is dan de Spaanse. USO en Sitcpla hebben nu een staking aangekondigd van zes dagen maar dat moet eerst nog geaccepteerd worden door hun leden, het Ryanair cabinepersoneel.

bron: www.spanjevandaag.com

 

11-06

PvdA-leden willen verbod op korte vluchten naar Parijs of Londen: 'Tot ruim 500 kilometer is de trein een uitstekend alternatief

PvdA-leden willen dat mensen niet meer in het vliegtuig stappen voor korte vluchten naar Londen of Parijs. Zij eisen dat voor alle afstanden tot ruim 500 kilometer de trein wordt gepakt. Ondanks verzet van de PvdA-partijtop is een motie met die boodschap aangenomen op het congres van de partij.


Bij het PvdA-congres in Nieuwegein – waar zaterdag wordt gestemd over verdergaande samenwerking met GL – heeft 83 procent van de PvdA-achterban ingestemd met een motie tegen vluchten tot 500 kilometer. Dat is tegen het zere been van de PvdA-partijtop, die het nog te vroeg vindt voor zo’n maatregel.


„Wij zijn voor het ontmoedigen van korte vluchten, maar dat moet wel in combinatie met de aanleg van snelle treinverbindingen”, zei PvdA-partijvoorzitter Esther-Mirjam Sent. „Vooralsnog zijn die snelle treinverbindingen er niet, dus wij zijn tegen deze motie.

Desondanks drukte een grote meerderheid van de leden de motie door. „Sorry Esther-Mirjam, ik vind je argumentatie een beetje stoffig”, zei indiener Chris Peeters tegen zijn partijvoorzitter. „Tot ruim 500 kilometer is de trein een uitstekend alternatief voor het vliegtuig”, vindt hij. „Geen ellenlange bagageafhandelingen, je komt aan in hartje stad en de milieu-impact is veel kleiner.” Volgens een ander PvdA-lid is vliegen een ’luxeproduct’.


Volgens de aangenomen motie moet de PvdA vanaf nu een campagne starten onder de leden waarin ze beloven geen vluchten van minder dan 500 kilometer te maken. Dat betekent dat vluchten naar bijvoorbeeld Londen en Parijs uit den boze zijn. Die korte vluchten maken nu nog een groot deel uit van het vliegverkeer op Schiphol.

bron: www.dvhn.nl

 

Nieuw college: Rotterdam Airport hoeft niet te krimpen of te verdwijnen

Van de nieuwe Rotterdamse coalitie, die bestaat uit Leefbaar Rotterdam, VVD, D66 en Denk, hoeft Rotterdam The Hague Airport de komende vier jaar niet in te krimpen of te verdwijnen. Dat staat in het vrijdag gepresenteerde coalitieakkoord.

“De luchthaven blijft open. De geluidsruimte voor de luchthaven wordt wat ons betreft niet uitgebreid. We zien erop toe dat Rotterdam The Hague Airport gehouden wordt aan de gemaakte geluidsafspraken”, zo schrijven de vier partijen in het akkoord.

Bijna alle linkse partijen in de gemeenteraad, en ook middenpartij CDA, pleiten al enkele jaren voor het inkrimpen of zelfs sluiten van de luchthaven. Zo zou het luchthaventerrein volgens GroenLinks en Partij voor de Dieren een park en woonwijk moeten worden.

Leefbaar Rotterdam, VVD en Denk staan juist bekend als pro-Rotterdam Airport. Aangezien zij samen met D66 de nieuwe coalitie vormen, is het niet geheel verrassend dat dit de uitkomst is.

bron: www.luchtvaartnieuws.nl

 

10-06

Wizz Air en Airbus doen onderzoek naar waterstofvliegtuig

Wizz Air en de Europese vliegtuigfabrikant Airbus hebben een samenwerkingsovereenkomst ondertekend om het potentieel voor waterstofaangedreven vliegtuigen te onderzoeken. Met het onderzoek hoopt Wizz Air meer inzicht te krijgen in de mogelijke positieve impact van het gebruik van een emissievrij waterstofvliegtuig op de toekomstplannen van het bedrijf.

Het onderzoek richt zich op de impact van waterstofaangedreven vliegtuigen op de vloot, de activiteiten en infrastructuur van Wizz Air, inclusief het netwerk, de dienstregeling, vliegbasissen en luchthavens. Daarbij zal ook rekening gehouden worden met een aantal specifieke aspecten, zoals vliegbereik en tanktijd.

Volgens Wizz Air gaan groei en duurzaamheid hand in hand dankzij geavanceerde nieuwe technologieën, die de weg moeten vrijmaken naar duurzamer vliegen. “Het memorandum dat we met Airbus ondertekend hebben, zal duurzame luchtvaart over de hele wereld bevorderen”, aldus de luchtvaartmaatschappij. Airbus stelt daarbij dat samenwerking met klanten als Wizz Air van het grootste belang is om tegen 2035 een klimaatneutraal, emissievrij vliegtuig te kunnen ontwikkelen.

bron: www.nieuws.nl

 

09-06

Eelde: Groei naar 6 miljoen reizigers niet reëel, maar miljoen zou kunnen

Groeien naar zes miljoen reizigers per jaar, zoals VVD-Kamerlid Daniël Koerhuis woensdag opperde tijdens een commissiedebat in de Tweede Kamer, is niet haalbaar voor Groningen Airport Eelde. Bij RTV Noordstelde luchthavendirectrice Meiltje de Groot donderdagavond dat een miljoen passagiers een stuk dichter in de buurt komt.

Volgens De Groot verwarde Koerhuis Eelde met de luchthaven in Eindhoven. Daar zou zes miljoen passagiers per jaar misschien kunnen. Volgens De Groot is een passagiersaantal tussen de 800.000 en één miljoen per jaar wel haalbaar. Als elektrisch vliegen ook een optie wordt, zouden dat er misschien meer kunnen zijn.

De luchthaven staat volgens De Groot klaar om vluchten over te nemen van het door drukte geplaagde Schiphol. Dat zouden er in de zomerperiode twintig per dag kunnen zijn op de noordelijke luchthaven.  De bal ligt echter bij de luchtvaartmaatschappijen om de overstap naar Eelde te maken, bevestigt ook De Groot. Volgens de luchthavendirectrice willen de maatschappijen graag op Schiphol blijven, onder meer omdat vluchten verschuiven ingewikkeld is. Maar De Groot ziet wel een verschuiving aan de horizon, zeker nu Schiphol de capaciteit verlaagt om maatschappijen te dwingen op zoek te gaan naar andere luchthavens.

bron: www.oog.tv

 

Vanuit 11 steden (o.a vanuit Nederland) met de bus naar Brussels Airport

Vanaf 23 juni zal Flibco.com Brussels Airport per bus gaan verbinden met verschillende naburige steden in België, Nederland en Frankrijk. Het Luxemburgse bedrijf werd opgericht in 2005 en is gespecialiseerd in busvervoer.

Vanaf 23 juni zal je buiten de reeds bestaande busverbinding met Antwerpen ook vanuit andere steden quasi rechtstreeks naar Brussels Airport kunnen reizen. Het Luxemburgse Flibco start dan als eerste een busdienst op tussen Brussels Airport en Brugge, met een halte in Gent, en een verbinding met Rijsel in Frankrijk. Beide lijnen zullen ongeveer om het anderhalf uur vertrekken, met een startprijs van € 4,99 per persoon tot eind juli. De verbindingen met de vijf andere steden (o.a Breda, Eindhoven en Maastricht) zullen pas vanaf oktober van start gaan.

De shuttlebussen van Flibco.com vormen een belangrijke uitbreiding van het vervoersaanbod op de luchthaven en deze bieden reizigers van en naar deze steden een rechtstreekse verbinding met de luchthaven, al vanaf 4 uur ’s ochtends tot 23.45 uur ‘s avonds, in overeenstemming met het vluchtschema van de luchthaven.

bron: https://flightlevel.be

 

08-06.

EasyJet schrapt deze zomer aantal vluchten om drukte Schiphol

EasyJet heeft voor de zomer een aantal vluchten van Amsterdam naar London Gatwick en London Luton “proactief” geannuleerd. Dat doet de Britse prijsvechter vanwege de grote drukte op Schiphol, waar de maatschappij een van de grootste gebruikers is.

Passagiers zijn op de hoogte gebracht en de overgrote meerderheid wordt op dezelfde dag op een andere vlucht geboekt, laat een woordvoerster weten. Ze laat zich er alleen niet over uit hoeveel vluchten en reizigers het precies betreft.

EasyJet zei vorige maand nog niet van plan te zijn vluchten te annuleren voor de zomerpiek. Maar op Schiphol wordt momenteel koortsachtig overleg gevoerd met maatschappijen. EasyJet geeft aan “voortdurend” in gesprek te zijn over de aanpak van de operatie deze zomer.

Insteek van die gesprekken is ‘op vrijwillige basis’ tot afspraken te komen om het vliegveld wat te ontlasten, liet de luchthaven eerder weten. Als dat niet lukt dan sluit Schiphol niet uit dat het zelf maatschappijen moet gaan dwingen om vluchten te schrappen.

Op dat laatste zit easyJet niet te wachten. "We zijn van mening dat het verplicht opleggen van een beperking in het aantal vluchten niet haalbaar of wenselijk is, aangezien er ook andere maatregelen kunnen worden genomen en maatschappijen ook zelf hun verantwoordelijkheid nemen."

EasyJet heeft in totaal negen vliegtuigen en 300 lokale bemanningsleden gestationeerd op Schiphol. De maatschappij vliegt niet vanaf andere luchthavens in Nederland en ziet het verplaatsen van vluchten naar kleinere vliegvelden in het land dan ook niet als een optie.

bron: www.businessinsider.nl

 

07-06

Ryanair dwingt Zuid-Afrikanen nationaliteit te bewijzen met test

Ryanair eist van Zuid-Afrikaanse passagiers die naar het Verenigd Koninkrijk reizen dat ze hun nationaliteit bewijzen door een test in het Afrikaans af te leggen. De grootste budgetmaatschappij van Europa heeft de maatregel opgelegd om het gebruik van valse Zuid-Afrikaanse paspoorten tegen te gaan.

De vragenlijst bevat vijftien algemene kennisvragen over Zuid-Afrika, waaronder vragen over wat de hoofdstad van het land is en hoe de hoogste berg heet. "Als ze de vragenlijst niet kunnen invullen, wordt hun reis geweigerd en krijgen ze een volledige terugbetaling", zei Ryanair in een verklaring.

Ryanair voert zelf geen vluchten uit van en naar Zuid-Afrika en de test geldt voor alle Zuid-Afrikaanse passagiers die met de luchtvaartmaatschappij naar het Verenigd Koninkrijk vliegen vanuit een ander deel van Europa. De Britse Hoge Commissie in Zuid-Afrika verklaarde via Twitter dat de test geen vereiste van de Britse regering is om het Verenigd Koninkrijk binnen te komen.

Het nieuws over de maatregel leidde afgelopen weekend al tot hevige reacties op sociale media in Zuid-Afrika. Alex Macheras, een onafhankelijke luchtvaartanalist, noemde het "categorisch krankzinnig en discriminerend". Afrikaans wordt door slechts 12 procent van de bevolking gesproken en is een erfenis van de kolonisten uit Nederland in de 17e eeuw. De taal wordt geïdentificeerd met apartheid en de blanke minderheid in het land.

bron: www.transport-online.nl

 

06-06

Nederlandse luchtvaartmaatschappijen ketsen voorstel minister af

KLM, Transavia en TUI zien het niet zitten om tijdens de zomer vluchten samen te voegen. Zij reageren daarmee op een oplossing van Mark Harbers, minister van Waterstaat & Infrastructuur.

Harbers liet eerder deze week in de Tweede Kamer weten dat dit ervoor kan zorgen dat de verwachte zomerdrukte op Schiphol zoveel mogelijk beperkt wordt. In dat idee zien KLM, Transavia en TUI echter niets. Reden: bij hen is het aantal boekingen dusdanig hoog, dat het überhaupt vrijwel niet eens mogelijk is vluchten samen te voegen. KLM zit deze zomer op een bezettingsgraad van circa zeventig tot tachtig procent, terwijl TUI daar nog eens tien procent bovenop zit. Voor Transavia geldt hetzelfde, alleen noemt zij geen exacte percentages.

Naast de hoge bezettingsgraad denkt KLM dat de oplossing geen zoden aan de dijk zet. “Het samenvoegen van vluchten, zoals geopperd door de minister, is geen optie. Het voorkomt geen drukte op Schiphol”, zegt een woordvoerder tegen de Telegraaf. “Stoelen die nog beschikbaar zijn, worden gebruikt voor reizigers om te boeken die om wat voor reden dan ook niet met hun oorspronkelijke vlucht vliegen.” TUI sluit zich daarbij aan. “De opmerking van de minister vinden wij heel interessant, want wij hebben geen halfvolle vluchten.” Transavia houdt het echter in het midden, maar ziet er voorlopig vanaf. “Mocht het gebeuren dat vluchten niet vol zijn, dan voegen we die als vanzelfsprekend samen als dat mogelijk is. Daar is nu geen sprake van”, aldus de een woordvoerder van de maatschappij.

Lees verder op: www.upinthesky.nl/2022/06/05/nederlandse-maatschappijen-ketsen-voorstel-minister-af

 

04-06

Europees Hof van Justitie: ook bij vervroegde vlucht recht op compensatie

Vliegtuigpassagiers hebben niet alleen recht op een vergoeding als hun vlucht vertraagd of geannuleerd is, maar ook als een vlucht met meer dan een uur is vervroegd. Dit oordeelde het Europees Hof van Justitie.

De consumenten in deze zaak hadden een pakketreis geboekt naar Turkije. Luchtvaartmaatschappij Corendon vervroegde de heenvlucht met 1 uur en 40 minuten. Een groep passagiers gaf aan dat zij niet op de hoogte waren gebracht. De passagiers mistten daardoor hun vlucht. De passagiers boekten nieuwe tickets om toch op vakantie te kunnen. Bij Corendon vroegen ze om compensatie. Zij vonden namelijk dat een vervroeging hetzelfde was als een geannuleerde vlucht.

Geldt het vervroegen van een vlucht met anderhalf uur ook als annulering? Dat is de vraag die het Hof in deze zaak moest beantwoorden. Bij een vluchtannulering mogen reizigers namelijk om compensatie vragen. Die compensatie ligt tussen de € 250 en de € 600 euro, afhankelijk van de afstand van de reis.

Volgens het Hof kan een flinke vervroeging van een vlucht, net als een vertraging, voor passagiers erg lastig zijn. De vroegere vertrektijd heeft invloed op hoe de passagiers hun tijd moeten indelen. Ook kunnen passagiers hun reis of verblijf niet meer zoals verwacht organiseren. Bijvoorbeeld omdat zij door de vroegere vertrektijd de vlucht niet kunnen halen. Of omdat zij gedwongen worden zich zo aan te passen dat zij de vlucht wel kunnen halen.  

De Europese passagiersrechten zijn bedoeld om passagiers compensatie te geven voor verschillende soorten schade. Volgens het Hof is het ongemak van een flinke vervroeging ongeveer hetzelfde als dat van een annulering. Vervroegt de luchtvaartmaatschappij de vlucht met meer dan één uur? Dan geldt dit als annulering. Passagiers kunnen dan recht hebben op compensatie. Heeft de luchtvaartmaatschappij ruim van tevoren laten weten dat de vlucht vroeger vertrekt? Dan hoeft de maatschappij geen compensatie te betalen.

De volledige uitspraak Zaak C‑146/20  Corendon Airlines e.a kunt u vinden op de website van Infocuria (jurisprudentie van het Hof van Justitie).

 

 

03-06

Het is definitief: Maastricht Aachen Airport blijft open

Het Limburgs Parlement kiest definitief voor het openhouden van Maastricht Aachen Airport (MAA). Maar wel onder een aantal strikte voorwaarden.

Een amendement van de VVD daarover is ook ondertekend door CDA, PVV, SVL en Lokaal-Limburg. Die partijen zijn samen goed voor een meerderheid van 26 van de 47 zetels.

Over het amendement moet wel nog later op de dag officieel worden gestemd. Maar het is zeker dat het aangenomen wordt. Mogelijk krijgt het ook nog de steun van Forum voor Democratie en 50Plus.

Het provinciebestuur krijgt de opdracht om voor 31 december met een uitgewerkte business-case te komen. Onderdeel daarvan moet zijn dat het aantal ernstig gehinderden in fases verder omlaag moet. Op 1 januari 2025 mogen dat er nog 5600 zijn, op 1 januari 2030 maximaal 5250 en op 1 januari 2035 nog ten hoogste 4200.

Harde voorwaarde is ook dat er een royaal omgevingsfonds komt om de overlast voor omwonenden zoveel mogelijk te beperken door middel van (extra) isolatie maar ook voor de uitkoop van woningen die dichtbij het vliegveld liggen.

Aan het fonds moeten de provincie, het Rijk, de omliggende gemeenten en het bedrijfsleven mee betalen. De provincie draagt in ieder geval minimaal 8,75 miljoen euro bij, zo staat in het amendement.

Een derde voorwaarde is het steviger inzetten op het gebruik van toestellen die minder geluid veroorzaken en het maken van een plan voor het weren van de meest lawaaiige toestellen. Via fors hogere landingsrechten voor dit soort toestellen moet die ontwikkeling worden gestimuleerd. Bij het opstellen van dat plan moeten bewoners en bedrijven uit de omgeving inspraak krijgen.

Lees hier verder

bron:www.1limburg.nl

 

 

Vakbonden Brussels Airport vrezen voor problemen tijdens zomervakantie

Het dreigt een chaotische zomer te worden op de luchthavens denken experts. In Groot-Brittannië en Ierland waren al veel problemen dit weekend. Duizenden mensen misten hun vlucht. Ook in Keulen, Düsseldorf en Schiphol kennen ze het probleem. Op Zaventem was het druk het voorbije weekend, maar er waren geen problemen. Ondanks de vele openstaande vacatures in Zaventem zegt de luchthaven dat ze de drukte van deze zomer aan zullen kunnen.

Kurt Callaerts van ACV Transcom die de belangen van de werknemers in de luchtvaartsector verdedigt, meldt dat het deze zomer wel zeer moeilijk kan worden: “Er zijn nog steeds meer dan 300 openstaande vacatures. Al die mensen opgeleid krijgen tegen deze zomer? Dat zal nog een huzarenstukje zijn”.

Een maand geleden slaakte de luchthaven van Zaventem zelf een kreet voor meer personeel. Ze zochten op dat moment 1.200 mensen. “De luchthaven is zich volop aan het voorbereiden met alle operationele partners om de processen zo vlot mogelijk te laten verlopen. Op piekmomenten zijn (beperkte) wachtrijen niet uit te sluiten, maar we doen er alles aan om de vakantieperiode zo vlot mogelijk te laten verlopen en we verwachten geen grote problemen zoals we dat op andere luchthavens zien”, luidt het statement van Brussels Airport.

Transportexperten denken dat de problemen in ons land niet even groot gaan zijn, maar gemakkelijk gaat het niet worden: “Ook bij ons gaat het een beetje kraken en piepen”, zegt transportexpert Wouter Dewulf, “wachten op valiezen is zeker mogelijk en het wordt extra belangrijk om op tijd te komen”.

bron: www.hln.be

Lees ook:

Ook chaos op luchthavens Düsseldorf en Keulen
www.allesovervakanties.nl/ook-chaos-op-luchthavens-dusseldorf-en-keulen

 

 

Zomertoeslag van €5,50 per uur voor medewerkers Schiphol

Medewerkers die werkzaam zijn in de beveiliging, schoonmaak, PRM (het begeleiden van mensen met beperkte mobiliteit), grondafhandeling (check-in, bagage en platform) en het besloten busvervoer krijgen vanaf vandaag, 1 juni 2022, een zomertoeslag € 5,25 bruto per gewerkt uur. 'Deze toeslag geldt tot maandag 5 september 2022 en geldt met terugwerkende kracht voor de twee weken meivakantie', zo meldt Schiphol woensdag.

Schiphol, FNV en CNV hebben vandaag een uniek en ambitieus sociaal akkoord bereikt over betere arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden. Het akkoord zorgt ervoor dat Schiphol in een krappe arbeidsmarkt een aantrekkelijke plek is om te werken. Met het akkoord is door Schiphol invulling gegeven aan een belangrijke actielijn uit het Actieplan Zomer 2022. Het akkoord wordt door de vakbonden met positief advies voorgelegd aan hun leden. Schiphol neemt de maatregelen tegen de enorme drukte waar de luchthaven vanwege personeelstekorten mee kampt.

Daarbovenop krijgen de medewerkers in de beveiliging, schoonmaak, PRM en het besloten busvervoer vanaf 1 september 2022 een zogenaamde ‘Schiphol Arbeidsmarkttoeslag’ van € 1,40 bruto per gewerkt uur. Deze toeslag loopt tot 1 september 2023. Naast verbeterde arbeidsvoorwaarden doet Schiphol ook uitspraken over dat werken op de luchthaven voor de medewerkers op wie het akkoord ziet geen geld mag kosten en dat bijvoorbeeld woon-werkverkeer 100% vergoed moet worden (op ov-basis).

Per 1 oktober 2022 start de eerste fase van het zogenoemde ‘equipment pooling’. Afhandelaren op Schiphol kunnen dan standaard afhandelmateriaal, zoals bagagekarren, gaan gebruiken. Dit maakt het werk makkelijker en nog veiliger.

Voor de langere termijn zijn er afspraken gemaakt over de vraag hoe Schiphol om zal gaan met het uitbesteden van werk en aanbestedingen. Daar wordt voor 1 januari 2023 een sociale standaard voor opgesteld. Bij aanbestedingen in de arbeidsintensieve sector waar het werk hetzelfde blijft is het uitgangspunt dat alle arbeidsvoorwaarden en individuele toezeggingen worden overgenomen door de nieuwe werkgever. Schiphol betrekt de vakbonden bij de totstandkoming van deze sociale standaard. Voor het einde van het jaar komt er en ‘Sociaal Dialoogtafel’ waarin sociale thema’s op de luchthaven in brede zin besproken worden .

De afspraken tussen Schiphol en de vakbonden gaan in op 1 juni 2022 en lopen tot 1 september 2023.

bron: www.blikopnieuws.nl

 

Verjaardag - 15 jaar Ryanair-basis op Airport Weeze

Precies 15 jaar geleden, op 1 juni 2007, stationeerde Ryanair het eerste vliegtuig op Weeze Airport. De goedkope luchtvaartmaatschappij en de luchthaven vierden woensdag samen deze kleine verjaardag van de opening van de basis en beloofden hun nauwe samenwerking. Andreas Gruber, hoofd van Ryanair voor de regio Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland en algemeen directeur van Laudamotion, kwam voor de gelegenheid naar de Nederrijn en bevestigde de groei-intenties van zijn luchtvaartmaatschappij op de locatie Weeze.

Sinds de eerste vlucht op 1 mei 2003 – inclusief de vier jaar voordat de basis werd geopend – heeft Ryanair meer dan 27 miljoen passagiers van en naar Weeze vervoerd. "Dit aantal is indrukwekkend", zegt Gruber. De luchtvaartmaatschappij mikt dit jaar op 1,2 miljoen passagiers, ziet de kaap van 1,5 miljoen als een tussenstap en wil graag verder groeien. "Als luchthaven hebben we in het verleden al laten zien dat we tot drie miljoen passagiers aankunnen", zegt Airport Managing Director Sebastian Papst. "We willen ons in deze richting ontwikkelen."
Ryanair biedt momenteel 28 routes en ongeveer 80 vertrekken per week naar negen landen vanaf Weeze. De geplande groei moet slagen met nieuwe vliegbestemmingen. "We zijn in zeer goede gesprekken voor het komende jaar", zei Andreas Gruber, die zijn kaarten echter nog niet heeft onthuld. Alleen zo veel: "We bieden al veel routes naar het zuiden aan, maar er zijn ook andere bestemmingen die interessant zijn", aldus de Ryanair-baas.

Gruber wilde niet uitsluiten of de drie vliegtuigen die nu met hun bemanning en technische ondersteuning gestationeerd zijn de basis in Weeze binnen afzienbare tijd zullen uitbreiden: “Zeg nooit nooit. We zijn constant in gesprek.” Ryanair verwacht een investering van ongeveer 100 miljoen dollar per gestationeerd vliegtuig, heeft bijna 100 mensen direct in Weeze in dienst en beweert ook verantwoordelijk te zijn voor ongeveer 900 indirecte banen. "Dit is een enorme toewijding aan de locatie", aldus Andreas Gruber.

De Ryanair-basis in Weeze – een van de in totaal zes in Duitsland – biedt passagiers een beslissend voordeel: de vluchttijden zijn aantrekkelijker omdat de jets 's morgens vroeg kunnen opstijgen en' s avonds kunnen landen.

Gruber prees de "concurrerende kostenstructuur" en "efficiënte afhandeling van passagiers" op Weeze Airport. “Het is een proces dat in de loop van de jaren is geleerd. De luchthaven staat voor korte en ongecompliceerde routes.” Ook het verzorgingsgebied met Noordrijn-Westfalen en Nederland is een belangrijke factor.
Luchthavenbaas Sebastian Papst was op zijn beurt “trots en dankbaar te weten dat er al 15 jaar een grote en zeer succesvolle partner in Weeze gevestigd is. “In onze samenwerking wordt de geest van partnerschap geleefd. Beslissingen kunnen snel worden genomen. We kijken uit naar de komende 15 jaar samen als een succesvolle Ryanair-basis.”

bron: https://nrn-forum.net

 

01-06

Ryanair wint zaak tegen onofficiële ticketverkoop door LastMinute.com

Het hof van beroep in Parijs heeft Ryanair in het gelijk gesteld en LastMinute gelast om per direct te stoppen met het onofficieel verkopen van Ryanair - vluchten via haar Franse website.

De historische uitspraak zou een grote impact kunnen hebben op de tactieken van zogenaamde screen scraper-websites die officieel vluchten lijken te verkopen, maar de luchtvaartmaatschappij vervolgens valse contactgegevens geven die problemen kunnen veroorzaken wanneer vluchten worden vertraagd of gewijzigd.

LastMinute heeft te horen gekregen dat het een boete van € 1000 per dag krijgt als het Ryanair- vluchten blijft verkopen en werd ook veroordeeld tot het betalen van € 50.000 aan schadevergoeding en € 10.000 aan juridische kosten.

Dara Brady van Ryanair verwelkomde de uitspraak en zei: "We verwelkomen deze uitspraak van het Parijse Hof waarin het recht van Ryanair wordt bevestigd om zijn eigen distributiemodel te bepalen, dat wordt gegarandeerd door de grondwettelijke vrijheid van handel en industrie in Frankrijk.

bron: https://ukaviation.news



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.