Blogposts

Blog

Geplaatst op vrijdag 02 december 2022 @ 18:15 door Travelboy , 197 keer bekeken

Helaas heb ik alle Nieuwsberichten van 2022 verwijderd. Hierbij  een overzicht per maand. Deze komen vanaf www.goedkoopvliegenclub.nl . Op de site heb ik ook bij lange artikelen een koppeling gemaakt naar een aanvulling op de club. Deze zijn helaas verloren gegaan.

 

28-03

Kabinet wil vliegtaks opschroeven naar €24 per ticket

 Het kabinet wil een verdrievoudiging van de vliegtaks die sinds vorig jaar wordt geheven. Op dit moment betalen reizigers bijna 8 euro per ticket. Dat bedrag moet volgend jaar stijgen naar ongeveer 24 euro.

Daarmee wil het kabinet vliegen 'relatief minder aantrekkelijk' maken. Dat blijkt uit een brief over het zogeheten Herstel- en Veerkrachtplan die minister Sigrid Kaag (Financiën) vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. De opbrengst van de vliegtaks, nu ongeveer 200 miljoen euro per jaar, moet in 2023 omhoog naar 600 miljoen euro.

De belasting geldt alleen voor vertrekkende passagiers. Reizigers die in Nederland alleen maar overstappen, hoeven de heffing niet te betalen. Ook kinderen jonger dan 2 jaar zijn van de maatregel uitgezonderd.

Vliegen vanaf Nederlandse luchthavens wordt een stukje duurder door de verhoging van de vliegtaks. Het kabinet gaat ervan uit dat de gevolgen 'op korte termijn relatief beperkt' zijn. Sommige mensen zullen afzien van reizen, anderen zullen een alternatieve manier van vervoer kiezen of uitwijken naar buitenlandse luchthavens. Maar een deel zal gewoon blijven vliegen, veronderstelt het kabinet.

bron: www.rtlnieuws.nl

 

 

IJslands Play heeft Schiphol verlaten

Amper 4 maanden na het introduceren van de route tussen Amsterdam en Reykjavik is Play alweer gestopt met deze route!

Play vliegt nog wel van Brussel op Reykjavik en Transavia doet dit nog vanaf Amsterdam

Tipgever Twitteraccount: @SeanM1997

 

27-03

Update Ryanair-app verloopt niet zoals gepland, passagiers melden veel problemen

De vlucht-app en de website van Ryanair zorgen momenteel voor kopzorgen bij de goedkope luchtvaartmaatschappij en bij de vele passagiers. Een geplande update op 24 maart verliep niet zoals verwacht, de problemen hebben het hele weekend en nog steeds (zondag) geduurd. Ryanair erkende de technische problemen, maar kon geen tijdschema voor een oplossing geven.

Passagiers haastten zich naar de sociale mediakanalen van Ryanair om onder meer te klagen over de website/app: toekomstige boekingen niet zichtbaar, niet mogelijk om online in te checken, foutieve stoeltoewijzingen enzovoort…

Emilia Cocostegüe Paredes schreef: “ Ik had mijn vluchten moeten boeken en noch de website, noch de app werken. En nu zijn vluchten duurder!! Ik mis twee keer het boeken van mijn vluchten vanwege disfuncties !! Moet ik meer betalen om eindelijk te boeken ???? ik ben heel boos ”

Karolina Chudzicka zei: “ Hallo! Ik heb gisteren een ticket naar Krakau gekocht, maar ik heb geen e-mail ontvangen ter bevestiging van de boeking. Het ticket is van mijn account verdwenen en ik kan het niet vinden omdat ik het boekingsnummer niet heb. het geld was van mijn bankrekening af. Help alstublieft. het is een zeer dringende vlucht op zondag! ”

bron: www.aviation24.be

 

 

26-03

BE: Luchtvaartmaatschappijen zwaar teleurgesteld over invoering vliegtaks

De Belgische luchtvaartmaatschappijen Air Belgium, Brussels Airlines en TUI fly zijn zwaar teleurgesteld over de Belgische vliegtaks die dan toch binnen enkele dagen zal worden ingevoerd. De maatschappijen vroegen om de vliegtaks pas in te voeren bij de reservatie van een vliegticket na 1 april, maar daar wil de verantwoordelijke minister niet van weten. De maatschappijen kijken nu naar een kostenplaatje van enkele miljoenen euro’s.

Gisteren besliste de Belgische regering om de invoering van een Belgische vliegtaks vanaf 1 april toch door te zetten. De Belgische luchtvaartmaatschappijen Air Belgium, Brussels Airlines en TUI fly hadden nochtans aangedrongen om die vliegtaks pas aan te rekenen bij de reservatie van een vliegticket na 1 april. Nu moeten de maatschappijen die taks zelf gaan betalen omdat ze deze niet retroactief kunnen innen bij hun klanten. Volgens BATA, de Belgian Air Transport Association, kost dat de maatschappijen 5 miljoen euro terwijl de Belgische luchtvaart nog steeds herstelt van de coronacrisis.

BATA beschuldigt Minister van Financiën Vincent Van Peteghem er ook van onwaarheden te verkondigen. De minister verklaarde namelijk dat de luchtvaartmaatschappijen geen opmerkingen hadden over de vliegtaks, terwijl zij wel degelijk hun bezorgdheden hebben geuit. De maatschappijen bekijken nu welke juridische stappen ze kunnen ondernemen tegen de plotse invoering van de vliegtaks.

De vliegtaks bedraagt 10 euro voor vluchten tot 500 km. Voor langere vluchten komt dit neer op 2 euro binnen Europa en 4 euro voor bestemmingen buiten Europa.

bron: www.flightlevel.be


22-03

Nieuw Flybe opent vier routes naar Schiphol (UPDATE)

Het nieuwe Flybe opent deze zomer vier routes naar Schiphol: vanaf Belfast, Birmingham, East Midlands en Londen Heathrow. De ticketverkoop is nu van start gegaan.

De route tussen Birmingham en Schiphol gaat op 28 april van start, net als die tussen East Midlands en Schiphol. Op 28 mei volgt Belfast City, en op 29 mei Londen Heathrow.

Op alle routes naar de Nederlandse luchthaven wordt dagelijks gevlogen, en tussen Heathrow en Schiphol tot wel tweemaal per dag. Flybe voert de vluchten uit met DHC Dash 8-turboprops.

bron: www.luchtvaartnieuws.nl

 

Ryanair zweert bij duurzame brandstof en uitstootcompensaties

De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair wil een derde van zijn klimaatdoelstellingen realiseren door zijn vliegtuigen met duurzame brandstoffen te laten vliegen. De maatschappij zal tevens op compenserende maatregelen vertrouwen om de uitstoot tegen het midden van deze eeuw volledig te elimineren. Dat heeft Michael O’Leary, chief executive van Ryanair, gezegd.

Ryanair, volgens passagiersaantallen de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa, heeft vorig jaar toegezegd om tegen het einde van dit decennium 12,5 procent van al zijn vluchten te voorzien van duurzame vliegtuigbrandstoffen, al heeft O’Leary sindsdien toegegeven niet zeker te weten of het bedrijf in staat zal zijn om die ambitieuze doelstellingen te halen.

Lees verder op Business AM

 

 

19-03

Dakar in Senegal, nieuwe TUIfly België bestemming

Vanaf 4 juli vliegt  TUI fly België elke maandag vanaf Brussel Internationaal (via Kaapverdië) op de luchthaven van Dakar.

Tijdens de (Belgische) herfstvakantie en gedurende het hele winterseizoen 2022-2023 biedt TUI fly 2 vluchten per week aan.

Prijzen zijn niet goedkoop: Een vlucht naar Dakar boek je al vanaf 199,99 enkele reis. TUI fly Nederland vliegt al naar Dakar

bron: www.aviation24.be

 

18-03

Ren / fiets mee voor giro 555 (Oekraine) op Maastricht Airport

Op zondag 3 april kun jij een uniek parcours afleggen over de start- en landingsbaan van Maastricht Aachen Airport. Ren of fiets mee voor Giro 555!

Meer informatie rondom dit unieke event

https://buff.ly/36apWFl

 

16-03

Nederlandse Airliners stoppen met handhaven mondkapjesplicht

KLM, Transavia, TUI en Corendon gaan passagiers na 23 maart niet langer verplichten een mondkapje te dragen aan boord van hun vliegtuigen. De luchtvaartmaatschappijen gaan daarmee in tegen het coronabeleid van de overheid, dat voorlopig nog vasthoudt aan de draagplicht van het mondkapje in vliegtuigen en op luchthavens.

Volgens de maatschappijen is het 'onverantwoord' om het mondkapje alleen in vliegtuigen en op luchthavens nog verplicht te laten. Ze vrezen dat het aantal agressieve passagiers hierdoor zal toenemen.

Het kabinet schaft vanaf volgende week woensdag de mondkapjesplicht in het openbaar vervoer af. Dat heeft minister van Volksgezondheid Ernst Kuipers vanmiddag bekendgemaakt. Het openbaar vervoer en luchthavens waren nog de enige plekken waar het mondkapje verplicht was.

lees verder op RTL nieuws

 

14-03

Stakingswaarschuwing bij Ryanair Frankrijk: 2 stewardessen beschuldigd van het stelen van Pringles en frisdrank

Medewerkers van Ryanair, actief in Frankrijk, hebben een stakingswaarschuwing afgegeven uit protest tegen het ontslag van twee stewardessen. Volgens een radio-uitzending vanFrance Inter gebeurde het incident vorige week: twee stewardessen van Ryanair namen een korte pauze tijdens een van hun vluchten. Aan de achterkant van het vliegtuig deelden ze een frisdrank en Pringles. De purser beschuldigde hen ervan niet te hebben betaald voor hun consumptie, die € 4,30 kostte.

Op 8 maart, een paar dagen na hun vlucht, ontvingen de twee stewardessen een bericht van de luchtvaartmaatschappij waarin ze hun ontslag aankondigden.

Voor vakbond Syndicat National du Personnel Navigant Commercial – Force Ouvrière (SNPNC) is hun ontslag “ een illustratie van het streven naar winst ten koste van alles en de professionele mishandeling die de stewardessen van het bedrijf dagelijks ondergaan ”, legt Stephane Salmon, afgevaardigde van SNPNC uit. Hij bevestigt dat de werkdruk constant is en voegt nog een voorbeeld toe: "Stagiairs aan wie meer dan twee dagen ziekteverlof is voorgeschreven, worden vaak gedagvaard in een Ryanair-kantoor op Malta."

Stakingswaarschuwing van 13 maart tot 18 april:  Om te protesteren tegen de situatie van de twee ontslagen stewardessen en om gratis eten en drinken te vragen aan de bemanningsleden, heeft vakbond SNPNC het stakingsbericht ingediend. Een primeur in Frankrijk tegen Ryanair, volgens Salmon.

Hoogstwaarschijnlijk zal de staking leiden tot verstoringen en annuleringen van vluchten. Ryanair wilde geen commentaar geven op vragen van France Inter .

bron: www.aviation24.be

 

11-03

Kerosine 82% duurder - ticketprijs volgt

Lufthansa & Co. hebben nog niet veel gehoord over brandstoftoeslagen. Air Asia was een van de eerste luchtvaartmaatschappijen die een toeslag van US$13 invoerde voor vluchten langer dan vier uur. De meeste luchtvaartmaatschappijen zullen dit voorbeeld de komende dagen waarschijnlijk volgen. De hoogte van toekomstige toeslagen is nog niet in te schatten.

Lufthansa heeft al laten doorschemeren dat de tickets duurder zullen worden. Uw Amerikaanse partner United Airlines meldt dat in "normale jaren" hogere prijzen voor vliegtuigbrandstof met 60% zouden worden doorberekend, d.w.z. er zou een toeslag worden toegevoegd aan de ticketkosten. Gezien de momenteel toenemende crises wereldwijd met oorlogen zoals die in Oekraïne, is niets te voorzien. In ieder geval overweegt United, net als alle andere vervoerders, serieus hoe de prijszetting moet worden voortgezet.

Als kerosine, dat de afgelopen dagen veel duurder is geworden, niet expliciet als brandstoftoeslag wordt getoond en in rekening wordt gebracht, kan worden aangenomen dat er aanzienlijk minder vliegstoelen beschikbaar zullen zijn, althans in de lagere boekingsklassen.

De brandstoftoeslag of kerosinetoeslag is onderdeel van het tarief. Het is te herkennen aan de afkorting YQ of YR op het vliegticket. In het verleden werden dergelijke toeslagen geheven afhankelijk van de vliegroute. Het zal deze keer niet anders zijn. Opmerkelijk: Sommige landen zoals Brazilië, Nieuw-Zeeland, Brazilië of de Filippijnen verbieden luchtvaartmaatschappijen een brandstoftoeslag te heffen.

Experts gaan ervan uit dat veel luchtvaartmaatschappijen geen grote hoeveelheden vliegtuigbrandstof tegen lagere prijzen hebben weten te bemachtigen, het gaat om miljarden liters.

 De CEO van Ryanair is een van de weinigen die beweren voor 80% gedekt te zijn. Aan het begin van de Corona-crisis hebben veel luchtvaartmaatschappijen zich misrekend bij het aanleggen van brandstof en daarna kelderden de brandstofprijzen met bijna 70%. Binnen een jaar is het vat olie gestegen van 68 dollar naar iets meer dan 116 dollar (vanaf donderdag 10 maart 2022), hoewel het binnen een dag weer met 9 dollar is gedaald.

Als de oorlog in Oekraïne de komende dagen en weken voortduurt, komt er geen versoepeling op de oliemarkten. Met andere woorden, vliegtickets worden merkbaar duurder voor mensen die voor zaken of plezier vliegen.

Bron: www.dmm.travel

 

07-03

easyJet collecteert aan boord voor hulp in Oekraïne

Low-cost carrier easyJet en haar partner UNICEF zullen geld inzamelen op easyJet vluchten.

Terwijl miljoenen Oekraïne ontvluchten om te ontsnappen aan het aanhoudende conflict, heeft easyJet vrijdag aangekondigd dat het een methode zal lanceren waarbij passagiers kunnen doneren aan UNICEF. De Europese luchtvaartmaatschappij en haar partners bij UNICEF hopen geld in te zamelen om kinderen en hun families in Oekraïne te helpen.

Hoe het zal werken: easyJet- passagiers krijgen de mogelijkheid om aan boord te doneren. Donaties zijn via het overhandigen van contant geld. In een verklaring zei Tina Milton, directeur van Cabin Services bij easyJet: "In deze zorgwekkende tijd zijn onze gedachten en die van zoveel van onze klanten bij degenen die getroffen zijn door het conflict in Oekraïne. Onze partner UNICEF staat in de voorhoede van de humanitaire hulp in Oekraïne, met teams die de klok rond werken om dringende hulp te bieden aan degenen die getroffen zijn. Ik heb gehoord van veel van onze bemanningsleden in heel Europa die deze inspanningen hebben willen helpen en daarom ben ik blij dat we nu onze collectie aan boord lanceren. Via onze collectie aan boord kunnen klanten doneren aan UNICEF, die hen zal helpen het essentiële werk dat ze doen voort te zetten."

bron: www.simplyflying.com

 

 

Jet2: Mondkapjes tussen Engeland en Schiphol niet meer verplicht

Jet2.com meldt dat ook op vluchten van Engeland naar Schiphol en vice versa niet langer verplicht is. Op vluchten van en naar Schotland, waarvan Jet2.com niet naar Schiphol vliegt, is het nog wel steeds wettelijk verplicht voor iedereen van zes jaar en ouder om een gezichtsmasker te dragen (zowel op de luchthavens en aan boord van vliegtuigen), zelfs voor wie volledig is ingeënt.

Vorige week schreef Travelpro over het versoepelen van de maatregelen van de budgetmaatschappij. Destijds leek het om vluchten van en naar luchthavens in Engeland en Noord-Ierland te gaan, maar nu blijkt dat het dragen van een mondkapje ook op vluchten van vanaf Engelse luchthavens naar Europese bestemmingen niet meer verplicht is.

“Het is niet langer wettelijk verplicht om een mondkapje te dragen op onze luchthavens of aan boord van onze vliegtuigen. Volgens de richtlijnen van de Britse regering raden wij u echter aan op de luchthavens een mondkapje te blijven dragen en u zult er een moeten dragen wanneer u op uw overzeese bestemming aankomt”, zo laat de airline op haar website weten.

“U moet een mondkapje dragen bij het verlaten van het vliegtuig, in de luchthaven en aan boord van onze transfers van en naar uw accommodatie, zelfs als u volledig gevaccineerd bent” aldus Jet2. “De regels rond leeftijden kunnen ook verschillen per bestemming.”

bron:www.travelpro.nl

 

06-03

Transavia vliegt na rook in cockpit met ander toestel en andere bemanning

Transavia heeft een ander toestel en een andere bemanning ingezet voor een vlucht vanaf Eindhoven Airport, die zaterdagmorgen door rook in de cockpit werd geannuleerd. Volgens een woordvoerder van de vliegmaatschappij hadden de piloten rook ingeademd. De 170 passagiers van vlucht HV 6623 naar het Spaanse Alicante konden het vliegtuig in alle rust verlaten nadat de problemen waren geconstateerd.

Woordvoerders van Transavia en Eindhoven Airport melden dat de ontruiming volgens een standaardprocedure is verlopen. Het was aanvankelijk de bedoeling om het vervangende toestel om halfelf te laten vertrekken. Door die planning is een streep gegaan. "Het is niet alledaags wat vanmorgen is gebeurd, onder meer het overladen van de bagage duurt langer dan gepland", zo meldt de zegsman van Transavia. Het toestel ging uiteindelijk rond twintig over elf de lucht in.

“De piloten van de oorspronkelijke vlucht merkten rond kwart voor acht rook op in de cockpit, waarna ze besloten om de vlucht stil te zetten”, vertelt hij. “De passagiers is daarop gevraagd van boord te gaan. Zij konden het toestel via de trap verlaten waarna ze in de terminal werden toegesproken."

"Ondertussen waren onder meer brandweer en ambulance al gealarmeerd. De brandweer had de zaak snel onder controle. De piloten zijn door ambulancepersoneel nagekeken, omdat ze rook hebben ingeademd. De gevolgen voor hen vallen mee. Toch zijn vervangers opgeroepen. Ook is een ander toestel gezocht en gevonden.”

Volgens de Koninklijke Marechaussee zijn de problemen in de cockpit veroorzaakt door een technische storing.

bron:www.omroepbrabant.nl

 

04-03

TUS Airways van Brussel naar Cyprus en vanaf Düsseldorf naar Israël

Naar Brussel is het een jaar rond bestemming op Larnaca. De eerste vlucht op Brussel vind plaats op 2 mei

Vanaf Düsseldorf is er een seizoenvlucht naar Tel Aviv.. De eerste vlucht op Düsseldorf vind plaats op 17 maart en duurt tot 27 oktober

Beide bestemmingen krijgen twee vluchten per week. Vluchten kan je boeken op

www.tusairways.com

 

Condor: Lufthansa feeder vluchten zijn te boeken tot eind oktober

Opluchting bij Condor: Sinds gisteren, woensdag, kunnen klanten van de vakantieluchtvaartmaatschappij feeder- en transfervluchten boeken voor de Lufthansa Group voor de hele zomer van 2022 en ook voor de winter van 2022/2023. Condor bevestigde dit op verzoek van touristik aktuell.

"In eerste instantie zijn alle inkomende en uitgaande vluchten beschikbaar in de systemen, ongeacht hun vertrekdatum, die voor 30 oktober 2022 zijn geboekt", aldus een woordvoerster van de luchtvaartmaatschappij. De vluchten zouden kunnen worden geboekt tot het einde van het wintervluchtschema op 30 april 2023.

De vakantieluchtvaartmaatschappij heeft daarmee in eerste instantie het lopende geschil met Lufthansa gewonnen over feedervluchten naar de langeafstandsroutes van Condor, waarbij ook het Federale Kartelbureau betrokken is. Volgens de huidige status zou de "Special Pro Rate Agreement", waarmee LH-feeders tegen speciale voorwaarden op de hubs kunnen worden geboekt en via hun eigen verkoopkanalen op de markt kunnen worden gebracht, op 10 mei 2022 eindigen.


Maar begin februari waarschuwden de kartelwaakhonden Lufthansa omdat ze na een voorlopig onderzoek vonden dat Condor recht had op toegang tot de feedervluchten "zelfs na dit tijdstip".Aan deze eis is nu voldaan en de verlenging komt precies op het juiste moment - als de feederservice in mei niet meer beschikbaar zou zijn, zou Condor dit jaar zeker de lucratieve langeafstandsactiviteiten van Condor hebben verpest. Omdat het product niet meer zo aantrekkelijk zou zijn voor klanten. Het zou niet langer mogelijk zijn om doorlopende instapkaarten voor de hele vlucht af te geven, evenmin als het inchecken van bagage. Bovendien zouden passagiers niet langer gedekt zijn als er vluchtvertragingen zouden zijn.

Op de lange termijn kan men bij Condor echter niet rustig blijven: een definitieve beslissing van het Bundeskartellamt laat nog op zich wachten.

De feeder vluchten zijn o.a. van toepassing vanaf Amsterdam en Brussel naar Frankfurt

bron: www-touristik—aktuell-de
 

 

03-03

Vueling wint tender naar Asturias Airport


De regionale overheid van Asturias in Noord Spanje strooit met belastingcenten en gaat diverse niueuwe routes naar Asturias Airport financieel ondersteunen.

Het is de bedoeling dat Vueling vanaf de komende winterdienstregeling 2 a 3 keer per week gaat vliegen tussen Amsterdam en Asturias Airport.

Ryanair gaat vliegen vanaf Weeze en Charleroi. Hier staan 2 vluchten per week in de planning.

Aeropuerto de Asturias ligt dicht bij de drie grotere steden van deze Spaanse provincie: Oviedo (de provinciehoofdstad), Gijón en Avilés.

Lees in het Spaans: www.lavozdeasturias.es

 

02-03

Wizz Air ondersteunt Oekraïense vluchtelingen met 100.000 gratis stoelen uit buurlanden

Wizz Air heeft vandaag aangekondigd dat het Oekraïense vluchtelingen zal steunen door hen 100.000 gratis stoelen* aan te bieden op alle vluchten van continentaal Europa die vertrekken vanuit de grenslanden van Oekraïne (Polen, Slowakije, Hongarije, Roemenië). Wizz Air zet zich in om de vluchtelingen te helpen hun eindbestemming te bereiken, waar dat ook is. Wizz Air heeft al grotere vliegtuigen en extra vluchten van grenslanden naar Europa toegevoegd om de verplaatsing van vluchtelingen waar nodig te ondersteunen.

Bovendien erkent Wizz Air dat veel vluchtelingen al in beweging zijn gekomen en mogelijk op andere locaties zijn gestrand. Als zodanig biedt de luchtvaartmaatschappij ook een reddingstarief van 29,99** euro op alle andere vluchten (exclusief de VAE, IJsland en de Canarische Eilanden), evenals een reddingstarief van 69,99** euro op alle vluchten naar de VAE, IJsland en de Kanaries.

Oekraïense vluchtelingen die een vlucht willen boeken, kunnen dit doen door naar: https://wizzair.com/#/rescue te gaan . De 100.000 gratis stoelen en de reddingstarieven zijn in maart beschikbaar voor reizen. Passagiers zijn verplicht om hun Oekraïense paspoort/ID-kaartnummer te verstrekken op het moment van boeking en hun Oekraïense paspoort/ID-kaart te tonen bij het inchecken.

Klanten worden nog steeds aangemoedigd om onze website te bezoeken, aangezien er mogelijk lagere tarieven beschikbaar zijn. We willen er echter voor zorgen dat alle Oekraïense vluchtelingen toegang hebben tot betaalbare reizen, ongeacht waar ze zich in deze crisistijd bevinden.



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.