Blogposts

Blog

Geplaatst op vrijdag 02 december 2022 @ 17:58 door Travelboy , 220 keer bekeken

Helaas heb ik alle Nieuwsberichten van 2022 verwijderd. Hierbij  een overzicht per maand. Deze komen vanaf www.goedkoopvliegenclub.nl . Op de site heb ik ook bij lange artikelen een koppeling gemaakt naar een aanvulling op de club. Deze zijn helaas verloren gegaan.

 

29-01

Ryanair Boos: Belgische vliegtaks beschermt Lufthansa groep

Ryanair heeft hard uitgehaald naar de Belgische regering over de vliegtaks die België wil invoeren. Volgens de prijsvechter is het belachelijk dat transferpassagiers mogelijk worden uitgezonderd van het hoogste tarief van 10 euro. “Deze vliegtaks beschermt de Lufthansa Group (de eigenaar van Brussels Airlines, red.) ten koste van het milieu."



België is van plan om vanaf april een vliegtaks in te voeren van 10 euro per passagier voor vluchten met een eindbestemming op minder dan 500 kilometer afstand. Bij meer dan 500 kilometer wordt de taks 2 euro voor bestemmingen binnen de Europese Economische Ruimte (alle EU-landen plus Liechtenstein, Noorwegen en IJsland) en 4 euro voor bestemmingen daarbuiten.



Ryanair wijst erop dat er jaarlijks 600.000 passagiers tussen Brussel en Frankfurt vliegen. Dat zijn voornamelijk klanten van de Lufthansa Group, die zowel in Brussel (Brussels Airlines) als Frankfurt (Lufthansa) een belangrijke hub heeft. Deze route is maar iets meer dan 300 kilometer. Wie Frankfurt als eindbestemming heeft, betaalt daarom straks 10 euro extra taks.



Maar, zo klaagt Ryanair, wie in Frankfurt overstapt naar een andere vlucht met eindbestemming op meer dan 500 kilometer, betaalt ‘slechts’ 2 of 4 euro taks op de vlucht uit Brussel. Ryanair noemt het daarom een “fake ecotaks”. “Als de Belgische regering echt de emissies omlaag wil brengen, dan kan ze niet transferpassagiers op een vlucht van 300 kilometer uitzonderen van het 10 euro-tarief.”



Lees verder op Luchtvaartnieuws

 

Lees ook

De vliegtaks komt er: tien euro extra voor korte vluchten, alle andere reizen worden ook duurder | Reizen | hln.be

 

27-01

Russisch Red Wings in maart naar Schiphol?

 

De Russische luchtvaartmaatschappij Red Wings heeft de lancering van de tweewekelijkse vlucht tussen St. Petersburg en Amsterdam uitgesteld tot maart 2022. Dat meldt Amsterdam Airport Schiphol.

 

De route werd in november 2021 aangekondigd. Het plan was in eerste instantie om op 30 november jl. te starten met vluchten tussen St. Petersburg en Amsterdam. De vluchten tussen Pulkovo Airport (de internationale luchthaven van Sint-Petersburg) en Schiphol zouden worden uitgevoerd met een Airbus A321.

 

bron: www.travelpro.nl

 

24-01

 

easyJet vliegt deze zomer met zuinigere en stillere toestellen van Schiphol

 

easyJet gaat deze zomer met vier Airbus A320NEO toestellen vanaf Schiphol vliegen. De luchtvaartmaatschappij vliegt met in totaal 9 toestellen vanaf de basis in Amsterdam, waar zo’n 300 mensen werken. De NEOs gebruiken 15 procent minder brandstof en stoten 15 procent minder COâ‚‚ uit dan de toestellen van de eerdere generatie. Daarnaast zijn ze meer dan 50% stiller bij het opstijgen en landen. De toestellen worden op dit moment overgezet naar easyJet’s Europese vliegvergunning en zullen vanaf de start van het luchtvaartzomerseizoen, op 31 maart, rondvliegen binnen easyJet’s Europese netwerk.

 

Het nieuws volgt een aantal andere aankondigingen over nieuwe samenwerkingen van easyJet op het gebied van duurzaamheid. Zo gaat het bedrijf haar krachten bundelen met Cranfield Aerospace Solutions en Rolls Royce om de ontwikkeling van emissievrije technologieën voor de luchtvaart te versnellen. De samenwerking met toonaangevende motorfabrikant Rolls Royce richt zich op een tweejarig onderzoek, waarin beide bedrijven zich richten op het ontwikkelen van alternatieve energie en propulsie oplossingen, inclusief COâ‚‚-arme en zero emissions technologieën, en de toepassing daarvan in vliegtuigen.

 

lees verder op: transport-online

 

 

21-01

 

Bemanning Transavia wil geen wc's in de keuken van nieuwe Airbus

 

Bij het cabinepersoneel van Transavia is onrust ontstaan over de indeling van de nieuwe Airbus A320neo- en A321neo-vloot. In de vliegtuigen, die vanaf eind volgend jaar de oude Boeing 737 zullen vervangen, wil Transavia mogelijk de wc's in de keuken plaatsen. Het personeel trekt bij cabinevakbond VNC aan de bel, vanwege zorgen over hygiëne, corona en agressieve passagiers.

 

De Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC) meldt dat er de laatste weken een grote hoeveelheid mails is binnengekomen waarin het cabinepersoneel zorgen uit over de nieuwe inrichtingsplannen. De vakbond en haar leden begrijpen dat aan de indeling van een nieuw vliegtuig gewend moet worden, maar dat de locatie van wc's 'een dikke onvoldoende' krijgt.

 

De wc's worden in de huidige plannen achterin in het werkgebied, naast de zogenaamde galley van de stewards en stewardessen geplaatst. De galley is waar het eten en drinken voor passagiers en bemanning wordt voorbereid en opgeslagen. Het cabinepersoneel vreest met de locatie van de wc's niet veilig te kunnen werken.

 

Met de toiletten in de keuken van de toekomstige Airbus-vloot moeten passagiers langs het werkterrein van de bemanning komen om hun behoefte te kunnen doen. Het personeel wil dat Transavia een streep door deze plannen zet, vanwege zorgen over hygiëne en de verspreiding van corona.

 

De bezorgde bemanningsleden waarschuwen ook voor meer agressief gedrag van passagiers. Het aantal meldingen van geweld aan boord is de laatste jaren toegenomen. Reizigers gaan soms al door het lint omdat ze geen mondkapje willen dragen. Het cabinepersoneel denkt dat het er niet veiliger op wordt als passagiers te vaak in hun werk- en rustgebied zullen komen.

 

In de Boeing 737's van Transavia zijn de toiletten direct achter de laatste rij stoelen. Voorin de Boeings -net als in de toekomstige Airbussen- ook een wc, vlak naast de deur van de cockpit. Met de nieuwe indeling in de Airbus-vloot zou meer ruimte kunnen komen voor extra stoelen.

 

bron: nh nieuws

 

19-01

 

Trekt Ryanair zich terug uit Marokko?


      
Volgens Maghreb-Intelligence is Ryanair van plan zich definitief terug te trekken uit Marokko, een bestemming die het vanaf mei niet meer zal bedienen.



De betrekkingen tussen het topmanagement van Ryanair en de Marokkaanse autoriteiten zijn erg gespannen sinds bijna het begin van de pandemie in het Koninkrijk in maart 2020.



De Ierse lagekostenmaatschappij geeft Marokko de schuld van de opeenvolgende, naar hun mening ongerechtvaardigde, sluitingen van het luchtruim waardoor Ryanair zijn verplichtingen jegens de tienduizenden passagiers die gebruik maken van zijn vluchten niet kan nakomen.



Half december 2021, overweldigd door weer een andere Marokkaanse luchtsluiting, besloot Ryanair zijn vluchten naar Marokko op te schorten tot 1 februari en op dit moment is het niet zeker dat de luchtgrenzen van Marokko eind januari 2022 weer open gaan.



" Een gebrek aan duidelijkheid en communicatie van de Marokkaanse autoriteiten over wat ze kunnen verwachten na hun aanvankelijke beslissing om reizen op 13 december te verbieden ", is volgens Ryanair de reden om alle vluchten te beeindigen.



Ryanair beweert bijvoorbeeld dat eind november 2021 de annuleringen van vluchten waartoe Marokko besloot een impact hadden op 160.000 van zijn klanten en dat nog eens 230.000 passagiers te maken hebben met verstoringen van hun reisplannen voor Marokko.


 
bron: www-aviation24-be

 

15-01

 

Wizz Air Vliegt als enige EU maatschappij vaker dan vóór Corona



 Van de grote Europese luchtvaartmaatschappijen vliegt momenteel alleen Wizz Air vaker dan vóór de coronacrisis, zo blijkt uit data van luchtverkeersleider Eurocontrol. Ook het kleine Britse Loganair doet het nu ‘beter’ dan drie jaar geleden. De rest is kleiner.



De Iberia Group, Turkish Airlines en de KLM Group (inclusief Transavia Nederland) zijn ook nog vrij ‘actief’, met ongeveer een kwart minder vluchten dan op dezelfde datum in januari 2019. Helemaal onderaan bungelen Brussels Airlines (-60 procent), easyJet (-65), Norwegian (-70) en Eurowings (-76).



In de afgelopen weken is het herstel van het Europese vliegverkeer gebroken door de opmars van omikron. Dat komt onder meer doordat personeel in quarantaine zit, met als gevolg dat vluchten geschrapt moeten worden. Voor de wat langere termijn is de sector nog steeds overwegend positief.



lees verder op luchtvaartnieuws

 

12-01

Ryanair tipt Lufthansa: maak tickets goedkoper



Ryanair beschuldigt rivaal Lufthansa ervan concurrentie en vrije consumentenkeuze te blokkeren, door ongebruikte slots te blokkeren met zogenaamde 'spookvluchten', vluchten zonder passagiers, terwijl ze het probleem kunnen oplossen met goedkopere tickets.



Lufthansa stelt gedwongen te zijn om duizenden vluchten vrijwel leeg uit te voeren, omdat het bedrijf anders landingsrechten kwijtraakt, en pleit daarom bij de Europese instanties voor aanpassing van deze regel.



"Lufthansa huilt graag krokodillentranen over het milieu, terwijl ze alles doen om hun slots te beschermen", aldus CEO Michael O'Leary van Ryanair woensdag.

 


"De oplossing is simpel. Lufthansa zou de lege stoelen moeten verkopen tegen lage prijzen, en zo de Europese consumenten belonen die de 12 miljard euro aan staatssteun financierden die Lufthansa en zijn dochterbedrijven in België, Oostenrijk en Zwitserland tijdens de coronacrisis ontvingen", stelde de Ierse prijsvechter.



Ryanair roept de Europese Commissie op om Lufthansa en andere luchtvaartmaatschappijen die staatssteun kregen ongebruikte landingsrechten af te nemen, zodat rivalen zoals Ryanair concurrerende vluchten kunnen aanbieden op luchthavens zoals Frankfurt, Zaventem en Wenen



bron: www.deaandeelhouder.nl

 

 

10-01

 

Transavia verhoogt ticketprijs i.v.m. gebruik duurzamere brandstof



Transavia gaat de ticketprijzen verhogen om zo op vluchten iets meer duurzamere brandstof te gebruiken. Dat is Sustainable Aviation Fuel (SAF), dat volgens de maatschappij vier keer meer kost. Om dit te bekostigen stijgen de ticketprijzen enkele euro's Voor alle Transavia-vluchten die vanaf Schiphol vertrekken, wordt vanaf nu een half procent van de benodigde brandstof 'bijgemengd' met SAF. Dat gebeurt dan niet altijd in Amsterdam, maar net waar die brandstof op dat moment beschikbaar is.



De luchtvaartmaatschappij zegt deze brandstof te zien als 'het belangrijkste middel om de CO2-uitstoot drastisch te verminderen' op korte termijn. Met het gebruik ervan wil KLM/Transavia  ook de markt ontwikkelen, 'zodat het aanbod wordt opgeschaald en de brandstof uiteindelijk goedkoper wordt'. SAF was in 2019 goed voor minder dan 1 procent van alle door KLM/Transavia gebruikte brandstof.



KLM/Transavia zegt dat in Frankrijk al een verplichting tot bijmengen geldt. Vliegtuigen moeten daar sinds het begin van dit jaar in ieder geval voor een deel duurzamere brandstof gebruiken. KLM/Transavia wil samen met wat partners in 2030 voor 10 procent aan SAF bijmengen.

 

09-01

 

Burgemeester: Regeerakkoord biedt garantie voor opening Lelystad Airport

 

Burgemeester Mieke Baltus van Lelystad is niet uit het veld geslagen nu het nieuwe kabinet Rutte IV geen duidelijke uitspraken doet over de toekomst van Lelystad Airport. Dat zegt ze in het tv-programma Over Flevoland Gesproken.



De burgemeester is erg tevreden met de passage in het regeerakkoord waarin de coalitie aankondigt 'integraal naar de luchtvaart in Nederland te gaan kijken'. "Ik denk dat dat eigenlijk een garantie is voor de opening straks van Lelystad Airport", aldus Mieke Baltus.



De Lelystadse burgemeester doelt op de problemen rond Schiphol met geluidsoverlast en de uitstoot van stikstof en fijnstof. "Lelystad Airport is daar natuurlijk een belangrijke oplossing voor." Baltus rekent er op dat het kabinet later dit jaar definitief uitsluitsel geeft. Ze tilt er niet erg zwaar aan dat het regeerakkoord nog geen datum geeft waarop de Lelystadse luchthaven kan beginnen met vakantievluchten. Baltus: "We hebben al zo vaak een datum gehad, dus dat vind ik niet zo relevant. Ik zie het heel positief."

 

bron: www.omroepflevoland.nl

 

 

07-01

 

België gaat dit jaar vliegtaks introduceren



België komt dit voorjaar met een vliegtaks die geldt op zowel korte- als langeafstandsvluchten. Zo schrijft La Libre Belgique vandaag.



Aanvankelijk zou deze vliegtaks alleen gelden op vluchten met een afstand in vogelvlucht van 500 km of minder. Er is nu echter besloten dat deze extra belasting zal worden ingevoerd op alle vluchten, dus ook op vluchten van met een afstand van 500 km of meer. De hoogte van deze belasting verschilt echter wel per vlucht. Zo is deze € 10,- per ticket op vluchten van 500 km of minder en € 2,- per ticket op vluchten van 500 km of meer op voorwaarde dat de bestemming binnen de Europese Economische Ruimte (alle EU-landen plus Liechtenstein, Noorwegen en IJsland) ligt. Ligt de bestemming buiten de Europese Economische Ruimte, dan zou de taks 4 euro bedragen.



In prijs is het dus minder interessant om voor korte afstanden het vliegtuig te nemen waardoor de trein een aantrekkelijkere optie wordt. De extra vliegtaks voor vluchten vanuit België zal op zijn vroegst in april worden ingevoerd.



bron: https://insideflyer.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.