Blogposts

Blog

Geplaatst op vrijdag 02 december 2022 @ 18:32 door Travelboy , 286 keer bekeken

Helaas heb ik alle Nieuwsberichten van 2022 verwijderd. Hierbij  een overzicht per maand. Deze komen vanaf www.goedkoopvliegenclub.nl . Op de site heb ik ook bij lange artikelen een koppeling gemaakt naar een aanvulling op de club. Deze zijn helaas verloren gegaan.

 

 

26-05

Nieuwe regels 'slots' moeten Schiphol lucht geven

Op Schiphol gelden komende zomer tijdelijk andere regels voor de start- en landingsrechten. De aanpassing moet ertoe leiden dat er in de zomervakantie veel minder vluchten worden uitgevoerd. De slotcoördinator heeft besloten dat de nieuwe regels gelden van 1 juni tot 28 augustus. De slotcoördinator is een onafhankelijke instantie die gaat over de verdeling van de start- en landingsrechten.

Volgens de nieuwe regels kunnen luchtvaartmaatschappijen ervoor kiezen hun slots, het tijdstip waarop toestellen mogen opstijgen en landen, niet te gebruiken, zonder bang te hoeven zijn dat die worden opgevuld door een concurrent. Ze behouden hun rechten op een slot als zij die deze zomer niet gebruiken.

De slotcoördinator heeft het besluit genomen in overleg met Schiphol. De luchthaven hoopt dat luchtvaartmaatschappijen er door de nieuwe regels vaker voor kiezen een slot niet te gebruiken. Ze laten nu desnoods vliegtuigen leeg of halfleeg vliegen om hun rechten maar niet kwijt te raken.

De nieuwe regels zijn onderdeel van een breder pakket om de drukte op de luchthaven te beperken. Morgen aan het eind van de ochtend worden meer maatregelen bekendgemaakt.

Het aantal reizigers is de laatste maanden zeer sterk gegroeid, en daarnaast is de personeelssterkte op de grond niet op orde. Dat leidt dagelijks nu al tot urenlange wachttijden, chaos en soms agressie en vechtpartijen.

De luchtvaartmaatschappijen leken tot nu toe niet erg geneigd minder vluchten uit te voeren. Zij vinden dat ze na de rampzalige coronajaren een goed seizoen hard nodig hebben. Maar volgens een woordvoerder van Schiphol zijn ze over het besluit over de slots geraadpleegd en was de reactie positief.

Op basis van het besluit van de slotcoördinator kan het aantal starts en landingen deze zomer terug van 126.000 naar 90.000. Dat is niet het streven, maar het maximum. "Het maakt in ieder geval een aanzienlijke teruggang op een voor de luchtvaartmaatschappijen veilige manier mogelijk", zegt de woordvoerder, "maar de luchtvaartmaatschappijen moeten zelf beslissen hoever zij terug willen".

bron: www.nos.nl

 

 

25-05

FNV dreigt met acties op Schiphol vanaf 1 juni om hoge werkdruk

De FNV dreigt met grootschalige acties op Schiphol omdat de werkdruk op de luchthaven veel te hoog blijft voor onder meer beveiligers en afhandelaars van bagage. De vakbond wil dat er voor 1 juni een akkoord is met de luchthaven over het verlichten van de werkomstandigheden.

“Er moet iets groots gebeuren”, zegt campagneleider Joost van Doesburg van de FNV. De afgelopen dagen was het weer erg druk op de luchthaven. “Ik ben geschokt en de leden zijn gefrustreerd”, zegt Van Doesburg over de drukte van zondag en maandag. “Het loopt volledig uit de klauwen. Personeelsleden vallen letterlijk om.” Volgens Van Doesburg gaan beveiligers en afhandelaars de enorme drukte op Schiphol niet volhouden tot na de zomervakantie.

Eerder liet de FNV weten dat er voor de zomer een akkoord moest komen. De vakbond wil dat het aantrekkelijker wordt om op Schiphol te werken en dat de hoeveelheid werk wordt aangepast aan de hoeveelheid beschikbare werknemers. Om dat voor elkaar te krijgen moet volgens de vakbond ook het aantal vluchten worden gereduceerd. Van Doesburg praat woensdag verder met een afvaardiging van de luchthaven, maar wilde niet zeggen of topman Dick Benschop van Schiphol daarbij aanwezig is.

Volgens Van Doesburg negeerde Schiphol maandenlang waarschuwingen vanaf de werkvloer. Ook hadden personeelsleden verwacht dat het na de meivakantie wat rustiger zou worden, maar dat is niet het geval.

Schiphol rekent tot aan de zomervakantie dagelijks op passagiersaantallen die vergelijkbaar zijn met die van tijdens de meivakantie. Toen moesten vluchten moesten worden geannuleerd op de luchthaven door drukte en personeelstekorten. Ook moesten er vluchten uitwijken naar Rotterdam en Eindhoven.

bron: www.nieuws.nl

 

24-05

Kreis Kleve plant snelbus Nijmegen – Weeze

Kreis Kleve plant 10 nieuwe snelbusverbindingen. Eén daarvan is een busverbinding tussen Nijmegen en Airport Weeze. Het is de bedoeling dat deze bus 2023 gaat rijden

Lees hier het hele artikel in het Duits

 

Dagelijkse chaos op Schiphol blijft reizigers verbazen: "Dacht dat het opgelost was"

Het is opnieuw stampvol op Schiphol. Reizigers staan urenlang in de rij voor de incheckbalies en beveiligingscontrole. Schiphol waarschuwde al eerder dat de drukte in elk geval tot de zomer zou aanhouden, maar toch worden passagiers elke dag weer verrast door de chaos die vandaag exact een maand geleden begon met een wilde staking van het bagagepersoneel van KLM.

De rij voor het inchecken begint inmiddels als gebruikelijk ver buiten de vertrekhal van Schiphol. De luchthaven heeft een overdekte route geplaatst die reizigers al zigzaggend naar de terminal moet leiden. Anderhalf uur wachten tot aan de incheckbalie is geen uitzondering en dan moet er nog aangesloten worden in de rij voor de beveiligingscontrole. In Vertrekhal 2 en 3 kan daar ook wachttijd voor de paspoortcontrole bijkomen.

Het lukt Schiphol maar niet om genoeg personeel te werven om reizigers in te checken, te controleren of hun bagage te laden en lossen. Volgens Schiphol zal het er tot aan de zomer vergelijkbaar druk zijn als in de meivakantie, die op 23 april begon. Tot overmaat van ramp voor de passagiers legde toen het bagagepersoneel van KLM het werk urenlang neer, als protest tegen de slechte arbeidsvoorwaarden.

Ondanks de excuses en de beloofde beterschap van Schiphol-directeur Dick Benschop, is er nog elke dag sprake van lange wachtrijen, vertragingen, annuleringen en reizigers die hun vlucht missen door toedoen van de luchthaven. Truus van den Berg uit Hoorn haalde haar vlucht naar Gerona gisteren op het nippertje wel, vertelt ze aan NH Nieuws.

Volgens een woordvoerder van Schiphol is het vooral in de weekenden extra druk. De luchthaven verwacht op dit moment niet nóg meer chaos in het komende Hemelvaartweekend, dat op donderdag begint.

Volgende week woensdag debatteert de Tweede Kamer met minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat onder meer over chaos op Schiphol. Harbers heeft de luchthaven al op de vingers getikt en wil dat Schiphol met een plan van aanpak komt om een vergelijkbare drukte in de zomer te voorkomen. Van 'wanbeleid' is volgens de minister geen sprake, zo schreef hij op 13 mei in een brief aan de Kamer.

bron: www.nhnieuws.nl

 

22-05

Personeelstekort zorgt voor vluchtuitval bij Transavia

Bij Transavia moet in de periode april tot en met oktober circa 2 procent van de vluchten geannuleerd worden, omdat de roosters niet rond zijn te krijgen. Dat zou neerkomen op honderden vluchten, al wilde een woordvoerder zich niet aan aantallen wagen. Ook omdat het gaat over een langere periode waarbij er bijvoorbeeld in de zomervakantie meer wordt gevlogen dan in de periodes daaromheen.

Het personeelstekort wordt verergerd doordat Transavia-medewerkers overstappen naar moederbedrijf KLM. Dat doen ze onder meer omdat ze dan longhaul kunnen vliegen, met verblijf in het buitenland tussen de vluchten door.

De KLM-dochter zegt er alles aan te doen om te voorkomen dat vluchten geannuleerd worden. Zo bekijkt Transavia waar vluchten samengevoegd kunnen worden en of vluchten uitgevoerd kunnen worden door andere partijen.

bron: www.luchtvaartnieuws.nl

 

Münster-Osnabrück Airport aast op inwoners Overijssel

Vliegveld Münster-Osnabrück ziet meer kansen op de Nederlandse markt, nu Schiphol overbelast is. De luchthaven, op een uur rijden van Enschede, wil dat over een paar jaar twintig procent van het totale aantal passagiers uit Nederland komt. Met onder meer extra bestemmingen, samenwerkingen met Nederlandse reisbureaus en reclamecampagnes in ons land, wil de Duitse luchthaven de inwoner van Overijssel aanmoedigen om daar het vliegtuig te pakken.

Een Boeing van Ryanair taxiet van de landingsbaan naar de terminal. "Uit Mallorca", zegt marketingdirecteur Detlef Döbberthin van luchthaven Münster-Osnabrück (FMO) met een brede glimlach. Hij is blij dat het weer kan, vliegen. Want door de coronapandemie zag de Duitse luchthaven de passagiersaantallen hard kelderen. Inmiddels trekken de cijfers weer aan.

"Voor de pandemie hadden we rond de één miljoen passagiers, dit jaar verwachten de tussen de 700.000 en 750.000 bezoekers", zegt Döbberthin. "Dat is nog niet het niveau van voor de pandemie. Maar als er niets geks meer gebeurt, dan verwachten we volgend jaar weer op het oude niveau te zijn."

De Duitse luchthaven ligt op een uur rijden van Enschede, waardoor ook veel Nederlanders er het vliegtuig pakken naar zonnige vakantiebestemmingen als Griekenland, de Canarische Eilanden of Turkije.

"Tien procent van het aantal passagiers komt uit Nederland, vooral uit Overijssel, Drenthe en Gelderland. We geloven dat we dat aantal kunnen verdubbelen, naar twintig procent over vijf á zes jaar", zegt Döbberthin. "Ik noem ons, vaak met een grapje, de oostelijkste luchthaven van Nederland."

Lees hier verder

bron: www.rtvoost.nl

 

20-05

Europese staking dreigt in de zomer bij Ryanair

Vakbonden uit vijf landen dreigen in de zomer met een Europese staking als Ryanair niet instemt met “een echte sociale dialoog”. Dat hebben ze afgesproken tijdens een onderling overleg in Brussel. Naast België gaat het om Frankrijk, Italië, Portugal en Spanje. “Sporadische of gecoördineerde acties zouden zowat overal in Europa kunnen plaatsvinden vanaf juni”, aldus Didier Lebbe, secretaris bij de Franstalige christelijke bediendebond CNE.

In 2018 verenigden vakbonden uit verschillende Europese landen zich al eens voor een Europese staking bij Ryanair. Ze eisten toen dat de maatschappij de nationale arbeidswetgeving zou toepassen in elk land waar ze actief is. Ze haalden hun slag thuis, in België gebeurt dat bijvoorbeeld sinds begin 2019. “Een vrij historisch akkoord”, klonk het toen aan vakbondszijde.

Maar vier jaar later zijn er maar een paar zaken verbeterd. “En veel problemen die in 2018 werden aangekaart zijn nog niet opgelost”, staat in een verklaring te lezen. De vakbonden klagen aan dat er nog altijd “geen eerlijke en transparante sociale dialoog” is binnen de luchtvaartmaatschappij.

Een deel van de klachten kwam al naar voren bij de driedaagse staking van het cabinepersoneel van Ryanair in België een maand geleden: er is geen lokale hr-dienst, loonbrieven zijn onduidelijk of bevatten fouten, de stewards en stewardessen hebben geen toegang tot vers water aan boord van de vliegtuigen (tenzij ze ervoor betalen),...

De bonden voegen daar nu nog aan toe dat de voorwaarden voor promotie of een transfer onduidelijk zijn, waardoor die als drukkingsmiddel kunnen worden gebruikt. Ryanair weigert ook gerechtelijke uitspraken op te volgen en er is geen keuzemogelijkheid qua vakbond. In Italië kunnen de werknemers zich bijvoorbeeld niet verenigingen in een vakbond naar keuze, maar enkel bij een vakbond erkend door het bedrijf.

“Als er geen betekenisvolle reactie komt van het bedrijf, dan zullen we niet aarzelen om tijdens de zomer een Europese actie van het cabinepersoneel te lanceren”, zeggen de bonden. Een concrete timing voor eventuele acties is er nog niet.

bron: www.hln.be

 

18-05

Wizz Air start maatschappij op Malta

Wizz Air gaat een luchtvaartmaatschappij starten op Malta, genaamd: Wizz Air Malta. De vluchtuitvoering moet in oktober van start gaan. Passagiers merken er weinig van, want Wizz Air doet dit vooral om fiscale redenen: Malta biedt een gunstig belastingklimaat.

Om dezelfde reden hebben onder meer Ryanair, HiFly en (binnenkort) Eurowings dochterbedrijven op Malta. In totaal zijn er meer dan 500 vliegtuigen geregistreerd, verdeeld over zo’n 40 AOC’s. Toestellen die er geregistreerd zijn, hebben de prefix 9H in hun registratie.

Ten opzichte van andere landen met belastingvoordelen voor luchtvaartmaatschappijen, zoals Bermuda, heeft Malta onder andere het voordeel dat het in de Europese Unie zit en onder de Europese luchtvaartautoriteit EASA valt.

Wizz Air Malta wordt de vierde luchtvaartmaatschappij van de van oorsprong Hongaarse prijsvechter, na Wizz Air Hungary, Wizz Air UK en Wizz Air Abu Dhabi.

De budgetmaatschappij verbindt Malta met Boedapest, Boekarest, Belgrado, Skopje, Sofia, Warschau, Cluj-Napoca, Katowice en Wenen. Er zijn nog geen plannen bekendgemaakt om het aantal routes uit te breiden wanneer Wizz Air Malta in oktober van start gaat.

bron:www.luchtvaartnieuws.nl

 

17-05

Stewards bij easyJet krijgen bonus van €1.200

Het cabinepersoneel van easyJet krijgt aan het einde van de zomer een uitkering van 1.200 euro boven op de al bestaande bonusregeling, zegt het bedrijf maandag tegen NU.nl. "We willen zo de waardevolle bijdrage van ons personeel erkennen", zegt een woordvoerder.

Net als vele andere bedrijven hebben ook vliegtuigmaatschappijen te maken met personeelstekorten. Daarom probeert het Britse easyJet werknemers aan zich te binden met extra geld.

"Nu we naar verwachting voor het eerst sinds de pandemie weer op het niveau van 2019 zullen vliegen, willen we de waardevolle bijdrage die ons cabinepersoneel deze zomer zal leveren erkennen. We hebben onze bemanning daarom laten weten dat we ze aan het einde van het zomerseizoen een extra uitkering van 1.200 euro geven", meldt een woordvoerder.

De uitkering komt boven op de bonusregeling die easyJet-medewerkers al hebben. Volgens de cao komt die neer op twee weken basisloon, maar er wordt elk jaar gekeken of de bonus kan uitgereikt worden. Dit jaar is dat het geval. De regeling geldt voor al het cabinepersoneel wereldwijd, dus ook in Nederland.

EasyJet trof onlangs ook andere maatregelen om op het tekort aan personeel in te spelen. In het VK haalt de maatschappij zes stoelen uit een aantal vliegtuigen om met een bemanningslid minder te kunnen vliegen.

bron: www.nu.nl

 

 

11-05

EU: Mondkapjes niet meer verplicht in vliegtuig

De Europese organisatie voor veiligheid in de luchtvaart (EASA) en de EU gezondheidsorganisatie ECDC (de Europese RIVM) schrappen het advies voor een mondkapjesplicht in het vliegtuig en op luchthavens, dat hebben beide partijen vandaag bekendgemaakt.

De aanbeveling om medische maskers te dragen op luchthavens en aan boord van vliegtuigen komt vanaf aanstaande maandag te vervallen. Wel benadrukken de partijen dat het dragen van een mondkapje nog steeds een van de beste beschermingsmaatregelen is tegen de overdracht van het coronavirus.

Patrick Ky van EASA liet weten dat dit een grote stap is voor passagiers en bemanningsleden in de richting van normalisering van het luchtverkeer.

bron: www.travelpro.nl

 

Weeze: Ryanair route verplaatst van Palermo naar Trapani

Vijf vluchten naar evenveel Europese bestemmingen die de Ryanair-maatschappij had gepland vanaf de luchthaven "Falcone-Borsellino" van Palermo worden vanaf 1 juli verplaatst naar Trapani-Birgi. "De Ierse luchtvaartmaatschappij vroeg ons of onze luchthavenfaciliteit maar liefst 10 vluchten per week kon ondersteunen en we zeiden ja", zei Airgest general manager Michele Bufo. 

De geplande vluchten vanuit Palermo en die vanaf een juli zullen worden uitgevoerd vanuit Trapani zijn naar Riga, Manchester, Weeze, Toulouse en Sevilla.

bron: www.lasicilia.it

 

09-05

Airport Weeze doorstaat topdrukte goed

Airport Weeze heeft de eerste proef (wat betreft belasting) van dit jaar, de paasvakantie, goed doorstaan. Topdrukte met tot 5000 passagiers per dag en tot 30 starts en landingen heeft het Airport Weeze-team samen met de betrokken autoriteiten zonder lange wachttijden weten te verwerken. Voor de check-in balies en bij de douanecontrole verliep alles vlekkeloos. Nagenoeg alle Ryanair en Corendon Airlines vluchten konden op tijd vertrekken. Ook bij terugkerende vluchten deden zich geen problemen voor. In de meeste gevallen lagen de koffers eerder op de bagageband dan dat de passagiers in de aankomsthal arriveerden. De stemming op de luchthaven kan dan ook nauwelijks beter zijn.

“Onze Duitse en Nederlandse gasten reizen zelfs op de drukste verkeersdagen ontspannen. We krijgen dan ook veel positieve feedback. Het gehele team is blij dat we weer terug kunnen naar de tijden van voor de Corona-crisis.” luchthavendirecteur Dr. Sebastian Papst.

Tijdens de tweeweekse paasvakantie telde de luchthaven in totaal 63.500 passagiers. Ter vergelijking: in 2019 waren dat in dezelfde periode voor Corona 74.500 passagiers. Die getallen passen in de trend; uiteindelijk trok de vraag naar vakantie- en privévluchten duidelijk aan. In april werd voor het eerst sinds de pandemie de grens van 100.000 passagiersgrens weer overschreden. Een belangrijke mijlpaal.

Recentelijk was al 40% van de passagiers Nederlands. Dat aantal zal waarschijnlijk de komende weken hoog blijven. De meivakanties duren nog tot 15 mei en vele Nederlanders gaan de komende weken nog met vakantie. En de keuze in het huidige zomerseizoen is groot. De airlines op Airport Weeze plannen elke week ca. 80 vertrekkende vluchten. De bezettingsgraad van die vluchten is hoog, aldus de luchthaven.

“De stemming op de vakantiemarkt is in de laatste maanden verbeterd. De reislust blijft onveranderd hoog en de minder strenge coronaregels in veel landen hebben ook een positieve invloed. We zijn de eerste passagiersgolf goed doorgekomen en kijken uit naar de zomerperiode!” - Luchthavendirecteur Dr. Sebastian Papst.

bron: www.pitane.blue

 

EasyJet sloopt stoelen uit vliegtuigen vanwege personeelstekort

Om deze zomer het personeelstekort op te vangen verwijdert EasyJet stoelen uit zijn kleinste vliegtuigen. Door het aantal zitplaatsen terug te brengen van 156 naar 150 mag de vliegtuigmaatschappij drie stewards inzetten in plaats van vier, schrijft The Guardian. Bij meer dan 150 stoelen is het bedrijf verplicht om minimaal vier crewmembers aan boord te hebben.

Veel bedrijven slagen er nauwelijks in om voldoende personeel te vinden. Eerder kwam al aan het licht dat er op Schiphol een tekort is aan bagagepersoneel. Dat is onder meer het gevolg van de belabberde beloning: de mensen die de koffers in en uit vliegtuigen halen, krijgen net iets boven het minimumloon betaald.

bron: www.joop.nl

 

06-05

Corendon verdubbelt aantal vluchten vanaf Maastricht

Corendon verdubbelt deze zomer het aantal vliegvakanties vanaf Maastricht Aachen Airport (MAA). De uitbreiding in het aantal stoelen zijn voor reeds bestaande bestemmingen in Griekenland, Turkije, Bulgarije en Egypte.

Video
 
Oorspronkelijk had Corendon 35.000 vliegvakanties vanaf de Limburgse luchthaven gepland. Dat worden er nu 70.000. De uitbreiding van het aantal vakantievluchten vanuit Maastricht komt mede door de problemen op Schiphol.

De grootste luchthaven van Nederland kampt met een personeelstekort waardoor het niet over genoeg capaciteit beschikt om alle vluchten af te handelen. Uitbreiding van het aantal vluchten is voor Schiphol helemaal niet mogelijk. Op MAA is uitbreiding van het aantal vluchten wél mogelijk.

Vanwege alle problemen heeft Schiphol de regionale luchthavens zoals MAA gevraagd tijdens het zomerseizoen vluchten over te nemen. Operationeel directeur Fons Latour van het vliegveld in Beek zegt dat de huidige klanten van het vliegveld voorrang krijgen bij het verplaatsen van vluchten naar Maastricht. "Maar vanzelfsprekend zijn ook ander luchtvaartmaatschappijen en touroperators in overleg welkom."

MAA kan enkele vluchten per dag van Schiphol overnemen, oplopend tot één vlucht per uur. "Net als op andere luchthavens hebben we te maken met de gevolgen van de krapte op de arbeidsmarkt. Toch in goed overleg en op basis van een strakke planning is het zeker mogelijk vluchten over te nemen. Ook voor de korte termijn", zo laat Latour weten.

Het is nog onbekend wanneer en welke vluchten uitwijken naar Limburg. Pas enkele dagen van tevoren wordt dat bekend.

bron: www.1limburg.nl

 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.