Blogposts

Blog

Geplaatst op vrijdag 02 december 2022 @ 18:24 door Travelboy , 266 keer bekeken

Helaas heb ik alle Nieuwsberichten van 2022 verwijderd. Hierbij  een overzicht per maand. Deze komen vanaf www.goedkoopvliegenclub.nl . Op de site heb ik ook bij lange artikelen een koppeling gemaakt naar een aanvulling op de club. Deze zijn helaas verloren gegaan.

 

Bond ziet in opening Lelystad Airport oplossing voor problemen Schiphol

Het openen van de luchthaven Lelystad is een van de oplossingen voor de problemen op Schiphol. Ook moeten medewerkers meer zekerheid krijgen en beter worden beloond. Dat zegt voorzitter Reinier Castelein van vakbond De Unie. Het is druk op Schiphol en daardoor staan reizigers langer in de rij. Dat komt grotendeels door personeelstekorten op de luchthaven.

Vakantievluchten zorgen voor de extra drukte op Schiphol. Castelein spreekt van een capaciteitsprobleem dat kan worden opgelost door het vliegveld van Lelystad te gebruiken voor vakantieverkeer. Het is niet bekend of en wanneer de luchthaven wordt geopend. Vakbond CNV ziet wel wat in spreiding via de luchthavens van Rotterdam en Eindhoven.

De personeelscrisis op Schiphol is onder meer een gevolg van de coronapandemie. Omdat er twee jaar lang bijna niet werd gevlogen was veel personeel overbodig. Zij vonden werk in bijvoorbeeld distributiecentra van supermarkten of in de logistiek. Volgens FNV zijn mensen niet happig op een terugkeer. De Unie verwacht dat er meer werknemers beschikbaar komen als er beter wordt betaald en als mensen vaker een vast contract kunnen krijgen.

Ook vakbond CNV denkt dat beter loon kan helpen bij het oplossen van de personeelstekorten. Zo krijgen beveiligers een eenmalige toeslag van 125 euro voor hun inzet in deze drukke periode. CNV wil dat dit een maandelijkse arbeidsmarkttoeslag wordt "zolang er sprake is van een groot personeelstekort en de werkdruk de pan uit rijst", aldus onderhandelaar Erik Maas.

Volgens CNV heeft Schiphol de huidige situatie aan zichzelf te wijten. "Schiphol is al jaren bezig met een race naar de bodem", zegt Maas. "Beveiligingsbedrijven worden in een keiharde concurrentie tegen elkaar uitgespeeld, het moet allemaal zo goedkoop mogelijk. Dat moest een keer fout gaan."

bron: www.transport-online.nl.

 

01-05

EasyJet: niet van plan vluchten te cancelen op Schiphol

EasyJet is niet van plan zijn vluchtschema op de luchthaven Schiphol te wijzigen, liet een woordvoerder van de budgetluchtvaartmaatschappij zaterdagavond weten. Schiphol schat in dat het zondag nog drukker wordt dan zaterdag en vroeg daarom aan luchtvaartmaatschappijen de passagiersstroom terug te dringen, om zo de werkdruk bij het personeel te verlichten.

“Hoewel we niet van plan zijn vooraf al vluchten te cancelen, zijn we wel met Schiphol in gesprek over andere oplossingen”, aldus een woordvoerder van easyJet. Het is niet bekend om wat voor mogelijke oplossingen het dan gaat.

EasyJet vraagt aan reizigers in ieder geval ruim op tijd op de luchthaven te arriveren en de zogeheten Flight Tracker op de website van de luchtvaartmaatschappij goed in te gaten te houden. Vrijdag liet easyJet weten de komende week elke dag ongeveer 28 vluchten per dag te hebben vanaf Schiphol.

Voor zaterdag kwam Schiphol met het verzoek het aantal passagiers met 3500 naar beneden te brengen, zondag streeft de luchthaven naar 5800 passagiers minder. Zaterdag stonden opnieuw erg lange rijen bij de incheckbalies, soms moesten mensen wel twee uur wachten om door de security te komen

bron: www.nieuws.nl

 

29-04

EasyJet stopt met uit Rusland geleasete vliegtuigen

easyJet heeft het leasecontract van zes vliegtuigen opgezegd die van een Russisch bedrijf werden gehuurd. Dat deed het Britse bedrijf aan het begin van de oorlog in Oekraïne om geen sancties te overtreden, al was het niet direct duidelijk of de huur van de vliegtuigen niet mocht.

De zaak is opmerkelijk omdat tot nu toe alleen gevallen bekend waren van Russische luchtvaartmaatschappijen die in het westen vliegtuigen geleaset hadden. Die vliegtuigen mochten van de Russische regering niet meer buiten Rusland en Belarus komen omdat anders het risico bestaat dat de leasemaatschappijen beslag laten leggen op de toestellen. Het gaat om honderden vliegtuigen van Airbus en Boeing.

De zes toestellen die easyJet bij een dochter van het Russische staatsbedrijf GTLK leasete waren allemaal van het type Airbus A319. Die stonden overigens al sinds maart 2020 stil, omdat door de coronapandemie de vraag naar vliegreizen wegviel. Slechts een handvol andere niet-Russische luchtvaartmaatschappijen huurt vliegtuigen van GTLK.

bron: www.nieuws.nl

 

21-04

Uitval vluchten bij Transavia door personeelsgebrek en ziekenboeg

Ziekteverzuim en personeelstekort. Luchtvaartmaatschappij Transavia heeft er de laatste tijd veel last van. Door de interne problemen denkt de organisatie dat ze de komende weken opnieuw enige vluchten uit moeten laten vallen, laten ze aan AD weten. De afgelopen tijd ging het om 0,5 procent van de vluchten. Transavia nam al wel nieuw personeel aan, maar tegelijkertijd wordt het richting de zomer ook drukker met vluchten.

Transavia heeft zich volgens topman Marcel de Nooijer zo goed als mogelijk voorbereid op de mei- en de zomervakantie. „Maar ook wij hebben te maken met de algehele personeelskrapte en de naweeën van corona.” Ondanks de tegenslagen denkt De Nooijer dat Transavia dit jaar quitte kan draaien na twee coronajaren, waarin verlies werd geleden

Het is niet de eerste keer dat een luchtvaartmaatschappij tegen een personeelstekort aanloopt. Vakbond FNV waarschuwde al eerder voor lange wachtrijen en kwijtgeraakte koffers aankomende zomer. Als de luchtvaartmaatschappijen niet snel nieuw personeel weten te vinden, verwachten medewerkers dezelfde situatie als vorig jaar.

bron: www.metronieuws.nl


Ryanair gaat duurzamer vliegen op Schiphol

Ryanair gaat duurzame vliegtuigbrandstof tanken op Schiphol. Op termijn moet een derde van de vluchten worden uitgevoerd op een 60/40-mix van kerosine en zogeheten sustainable aviation fuel (SAF). Die wordt ingekocht bij Neste, dat een raffinaderij heeft in de Rotterdamse haven.

Door op SAF te vliegen stelt de prijsvechter de uitstoot van schadelijke gassen met zestig procent te kunnen verminderen. Het doel is om in 2050 geheel klimaatneutraal de lucht in te gaan, mede door de ingebruikname van meer zuinige Boeing 737 MAX-toestellen.

“SAF de hoeksteen van onze duurzaamheidsstrategie. We kijken uit naar de samenwerking met Neste op weg naar ons doel om in 2030 in totaal 12,5 procent van al onze vluchten op duurzame brandstof uit te voeren”, aldus Thomas Fowler, directeur Sustainability bij Ryanair.

bron: www.luchtvaartnieuws.nl

 

Nieuwe Marokko routes voor Rotterdam

Nieuw in Nederland zijn de vluchten vanaf Marrakech en Oujda naar Rotterdam The Hague Airport. Op 29 april start het traject Marrakech – Rotterdam, met twee vluchten per week (op de maandag en vrijdag). Een maand later (vanaf 27 mei) gevolgd door de route Oujda – Rotterdam. Ook met twee vluchten per week, op de dinsdag en vrijdag.

Naast deze nieuwe routes op Rotterdam blijft TUI fly vanuit Marokko ook vliegen op Eindhoven Airport

 

15-04

Ryanair opent basis op Madeira. o.a naar Charleroi

Dit zomerseizoen zal Ryanair vanaf Madeira meer dan tachtig vluchten per week naar tien Europese bestemmingen uitvoeren. De maatschappij stationeert twee Boeing 737’s op het eiland, dieo.a. naar Charleroi gaan vliegen.

 

Belgisch cabinepersoneel Ryanair staakt van 22 tot 24 april

Nadat bemiddelingspogingen tussen het personeel en de directie mislukt zijn, legt het cabinepersoneel van Ryanair van vrijdag 22 tot zondag 24 april het werk neer op zowel Brussels Airport als de luchthaven van Charleroi, kondigt de vakbond aan.

Op vrijdag 22, zaterdag 23 en zondag 24 april legt het cabinepersoneel van Ryanair, die op de luchthavens Brussels Airport en Charleroi gestationeerd zijn, het werk neer. Ze doen dat omdat de Ierse lagekostenmaatschappij ‘de fundamentele rechten van hun Belgische werknemers simpelweg negeren’, zegt Hans Elsen, afgevaardigde van de christelijke vakbond ACV Puls. ‘Ondanks tal van bemiddelingspogingen, blijven oplossingen uit.’

Drie jaar geleden erkende Ryanair voor het eerst het Belgische arbeidsrecht voor in ons land gestationeerd personeel. De Ierse luchtvaartmaatschappij telt hier ondertussen zo’n 650 werknemers, ‘maar toch weigert ze te investeren in een degelijk en eerlijk personeelsbeleid’, zegt Elsen. Het loonsysteem staat nog steeds niet op punt, loonfiches zijn vaak verkeerd en essentiële documenten voor de sociale wetgeving zijn niet in orde, klinkt het. ‘Er zijn zelfs vrouwen die door hun zwangerschap niet meer mogen vliegen, maar al maanden zonder loon of uitkering thuiszitten’, zegt Elsen.

Lees verder op de standaard

 

12-04

easyJet verwacht een reiszomer als voor corona

Vliegmaatschappij easyJet denkt komende zomer weer evenveel mensen te kunnen vervoeren als drie jaar geleden, voordat de wereld te maken kreeg met coronabeperkingen. Nederland, dat met Schiphol een van de belangrijkste vliegvelden heeft voor de Britse prijsvechter, is daar volgens topman Johan Lundgren geen uitzondering op. "Al was vanuit Nederland, doordat er weinig beperkingen waren, ook tijdens corona veel vraag naar tickets."

Vooral de Griekse eilanden en andere bestemmingen rondom de Middellandse Zee zijn nu populair, volgens Lundgren. "EasyJet zal deze zomer de grootste luchtvaartmaatschappij zijn op de populairste Griekse eilanden", aldus de Zweed. Het vliegen tussen steden kent een enigszins trager herstel. "Maar dat is sinds kort ook aan het toenemen."

EasyJet boekte het afgelopen halfjaar wel een verlies, van naar verwachting omgerekend ongeveer 676 miljoen euro. De komende drie maanden wordt ongeveer 90 procent van het aantal vluchten gevlogen van het aantal van dezelfde periode in 2019.

bron: www.welingelichtekringen.nl

 

05-04

UK: Verstoringen easyJet door ziekteverzuim houden aan

easyJet moet ook maandag tientallen vluchten annuleren als gevolg van ziekteverzuim onder personeel. De luchtvaartmaatschappij zag zich afgelopen weekend ook al genoodzaakt honderden vluchten te annuleren door een tekort aan personeel. Dat zorgde op verschillende Britse luchthavens voor chaos omdat passagiers strandden.

Op maandag gaan zeker nog 62 vluchten van en naar Britse luchthavens niet door op een totaal van ruim 1600. Volgens easyJet heeft het ziekteverzuim te maken met de omikronvariant van het coronavirus, waardoor mensen niet aan het werk kunnen. Sinds het loslaten van de coronamaatregelen in het Verenigd Koninkrijk loopt het aantal coronabesmettingen sterk op.

Afgelopen weekend heeft easyJet zeker 222 vluchten geannuleerd. Om de problemen te tackelen zet easyJet extra personeel op stand-by. Evengoed zag het bedrijf zich gedwongen vliegtuigen aan de grond te houden.

bron: www.transport-online.nl

 

04-04

Nieuwe look voor Duits Condor Airlines

De Duitse vakantiemaatschappij Condor gaat voor een volledige rebranding. Voortaan zullen de vliegtuigen te zien zijn in een reeks uniforme verticale strepen met variaties in vijf verschillende kleuren.

Condor is vakantie en vakantie is strepen. Met die woorden kondigt het Duitse Condor een nieuwe branding aan. In de toekomst zullen de vliegtuigen van Condor te zien zijn in vijf verschillende kleurenschema’s die bestaan uit verticale strepen. “Geïnspireerd door parasols, badhanddoeken en strandstoelen evolueert Condor naar een onderscheidende en unieke vakantie-airlines”, luidt het.

 Het nieuwe ontwerp is al te zien op een nieuwe A330neo die in Toulouse voor Condor wordt gebouwd en ook morgen zal er een eerste vlucht plaatsvinden naar Lanzarote met een A321 in de nieuwe kleuren. Deze zomer zullen er al 6 vliegtuigen in het nieuwe kleurenschema rondvliegen.

bron: www.flightlevel.be

 

Stakingsaanzegging bij Ryanair in België, komende dagen mogelijk al acties

Het cabinepersoneel van lowcostmaatschappij Ryanair in België dreigt ermee om komende week te staken. Daarvoor is een stakingsaanzegging ingediend, laat de christelijke vakbond weten. Aanleiding zijn moeizame onderhandelingen over een nieuwe cao over de lonen en premies van het cabinepersoneel. De komende dagen zijn er mogelijk al acties.
 
Er is een stakingsaanzegging ingediend voor het cabinepersoneel van lowcostmaatschappij Ryanair in België. Dat laat de christelijke vakbond ACV Puls weten.

De concrete aanleiding tot de stakingsaanzegging is dat onderhandelingen over een nieuwe cao over de lonen en premies van het cabinepersoneel nog niet tot een akkoord hebben geleid, zegt Hans Elsen van ACV Puls.

De oude cao liep eind maart af. Die eerste cao voor het cabinepersoneel in België was in het voorjaar van 2019 afgesloten, nadat Ryanair had aanvaard om de Belgische arbeidswetgeving toe te passen. De cao voorzag onder meer in een vast maandinkomen, ongeacht hoeveel de stewardessen en stewards vliegen.

In de onderhandelingen over een nieuwe cao liggen de standpunten nog ver uit elkaar. "Ryanair vindt dat het crisis is, terwijl wij van mening zijn dat de huidige winstverwachting van de maatschappij ruimte biedt voor betere voorwaarden voor het cabinepersoneel", aldus Elsen.

Lees verder bij de VRT

 

02-04

CEO Ryanair: Scheepvaart veroorzaakt twee keer zoveel uitstoot als luchtvaart

De nieuwsmedia gebruiken te vaak foto’s of filmpjes van opstijgende vliegtuigen bij nieuwsberichten over klimaatverandering. Dat zei Ryanair-topman Michael O’Leary donderdag in een interview met CNN. Volgens O’Leary krijgt de bevolking daardoor onterecht het idee dat de luchtvaart de grote vervuiler is, terwijl dat niet het geval is.

“De scheepvaart veroorzaakt meer dan dubbel zoveel uitstoot als de luchtvaart: in Europa gaat het om 5 procent van de CO2-emissie, ten opzichte van 2 procent voor de luchtvaart. Maar bij nieuws over klimaatverandering is bijna nooit een ferry te zien, vrijwel altijd een vliegtuig”, aldus O’Leary.

“We moeten veel agressiever aan de bevolking gaan uitleggen dat de luchtvaart voor 2 procent verantwoordelijk is”, vervolgt de Ierse topman. “Het wegverkeer zorgt voor 26 procent van de CO2-emissie. Stop met steeds de luchtvaart de schuld geven!”

Volgens O’Leary wordt er in zijn sector bovendien hard gewerkt aan verduurzaming, en is de luchtvaart essentieel voor het vrije verkeer van personen binnen Europa.

bron: www.luchtvaartnieuws.nl

 

01-04

Norwegian schrapt verplichte mondkapjes op alle vluchten

Voor het eerst sinds 17 juni 2020 wordt de verplichte verplichting om een ​​gezichtsmasker te dragen op elke vlucht over het Noorse netwerk opgeheven als gevolg van herziene richtlijnen in heel Europa. Nu landen reisbeperkingen verminderen of volledig opheffen, dankzij uitgebreide vaccinatieprogramma's, kunnen passagiers nu kiezen of ze een gezichtsmasker willen dragen of niet.

bron: www.norwegian.com

 

Belgische vliegtaks gaat vandaag in: hoeveel betaal je nu meer?

Vanaf vandaag gaat de Belgische vliegtaks in. Dit is helaas geen 1 april grap want elke vliegtuigpassagier die vanuit een Belgische luchthaven opstijgt, betaalt dus een beetje extra. Maar hoeveel bedraagt die taks?

Vanaf vandaag, 1 april 2022, moeten luchtvaartmaatschappijen die vanuit een Belgische luchthaven vertrekken, een vliegtaks (de zogenaamde “inschepingstaks”) betalen aan de Belgische overheid en dit voor elke passagier. Dit is helaas geen 1 april grap want de taks zal worden doorgerekend aan de reiziger. Dit betekent dus dat vliegen zowieso een beetje extra zal kosten.

De vliegtaks is echter een beperkt bedrag en varieert volgens de afstand en de bestemming:

- Voor een korteafstandsvlucht, d.w.z. tot 500 kilometer bedraagt de taks 10 Euro per ticket.
- Voor een middellangeafstandsvlucht (verder dan 500 kilometer maar binnen de zogenoemde Europese Economische Ruimte dwz alle EU-landen plus Liechtenstein, Noorwegen en IJsland of naar het Verenigd Koninkrijk of Zwitserland) bedraagt de taks 2 Euro per ticket.
- Voor een langeafstandsvlucht (elke andere vlucht) wordt er 4 Euro per ticket gerekend. Korteafstandsvluchten worden dus het meest getaxeerd.

Daarmee wil de overheid reizigers aansporen om voor korte reisafstanden alternatieve vervoersmiddelen te verkiezen” zo luidt de officiële verklaring voor de ingevoerde vliegtaks.

bron: www.travellikeapro.be

 

Ryanair heeft onmiddellijk actie ondernomen door haar passagiers te informeren dat ze met terugwerkende kracht de belasting in rekening brengt als passagiers vóór 1 april hadden geboekt

bron: www.aviation24.be

 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.