Blogposts

Blog

Geplaatst op vrijdag 02 december 2022 @ 19:07 door Travelboy , 290 keer bekeken

Helaas heb ik alle Nieuwsberichten van 2022 verwijderd. Hierbij  een overzicht per maand. Deze komen vanaf www.goedkoopvliegenclub.nl . Op de site heb ik ook bij lange artikelen een koppeling gemaakt naar een aanvulling op de club. Deze zijn helaas verloren gegaan.

 

29-07

Vliegend personeel easyjet in Spanje krijgt 22 % meer loon

Bij lagekostenmaatschappij Easyjet in Spanje wordt de staking beëindigd, zo bevestigt vakbond USO. Het vliegend personeel krijgt er een loonsverhoging van 22 procent, gespreid over drie jaar. Er komen ook financiële compensaties als men moet werken op de voorziene rustdagen. Daarover bereikten de vakbonden en de directie een akkoord.

USO besliste aan het begin van de zomervakantie om in juli verschillende dagen te staken, voor vluchten op Barcelona, Malaga en Mallorca. De resterende stakingsdagen -29, 30 en 31 juli- worden nu opgeheven.

bron: www.nieuwsblad.be

 

Norse Atlantic kondigt overstappen op easyJet, Norwegian en Spirit Airlines aan

De Noorse prijsvechter Norse Atlantic Airways heeft een nieuwe samenwerking aangekondigd met easyJet, Norwegian en Spirit Airlines. Dankzij de interline-overeenkomst, mogelijk gemaakt door technologiebedrijf Dohop, krijgen Norse Atlantic-klanten toegang tot meer dan 600 nieuwe wekelijkse verbindingen vanaf de belangrijkste hubs van de luchtvaartmaatschappij.

De samenwerking met easyJet zal verbindingen mogelijk maken vanaf een breed netwerk van Europese bestemmingen met de vluchten van Norse Atlantic tussen Londen-Gatwick (LGW) en New York (JFK), en van Berlijn-Brandenburg (BER) naar New York (JFK) en Los Angeles (LAKS).

Bovendien zal de overeenkomst met Norwegian Air Shuttle opties toevoegen voor binnenlandse, Scandinavische en de rest van Europa klanten die aankomen in Oslo-Gardermoen (OSL).

Ten slotte zal de samenwerking met Spirit Airlines de mogelijkheden in de Verenigde Staten vergroten, dankzij het uitgebreide netwerk van de goedkope luchtvaartmaatschappij.

Lees hier het uitgebreidere Engelstalige artikel

 

28-07

Tot in januari 2023 wekelijks stakingen bij Ryanair in Spanje

De vakbonden van de Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair -USO en Sitcpla- hebben van 8 augustus tot 7 januari 2023 nieuwe stakingen in Spanje aangekondigd. Er wordt dan steeds gestaakt van maandag tot donderdag.

De stakingen gaan door omdat de directie weigert om de dialoog met hen aan te gaan. De vakbonden wijzen erop dat Ryanair niet de minste poging tot toenadering tot hen heeft getoond, maar openlijk heeft verklaard te weigeren een dialoog aan te gaan met de gekozen vertegenwoordigers van haar bemanningsleden, zoals in een persbericht is aangegeven.

Daarom zien zij zich gedwongen de staking voort te zetten en nieuwe data uit te roepen. Deze nieuwe oproep tot staking bij Ryanair is een reactie op de eis van de werknemers dat de wettelijke minimumvoorschriften van de Spaanse arbeids- en vakbondswetgeving worden toegepast op al het cabinepersoneel dat aan boord van de Ryanair-vliegtuigen en op de tien Spaanse bases werkt.

Dit vertaalt zich in de toepassing van fundamentele arbeidsrechten, waarover niet kan worden onderhandeld, zoals 22 werkdagen jaarlijkse vakantie per jaar; 14 wettelijk vastgestelde feestdagen; de naleving van de wet op de preventie van beroepsrisico's; de toekenning van wettelijke voogdijrechten; de vermindering van de arbeidsduur en de arbeidstijdverkorting; betaling van de lonen van vóór de pandemie, zoals eerder bepaald door het Nationale Hooggerechtshof; stopzetting van de werving van werknemers via illegale overplaatsing, wat ook al is veroordeeld door het Nationale Hooggerechtshof, en respecteren van de legitieme uitoefening van het stakingsrecht van de werknemers.

Ook eisen zij de onmiddellijke herplaatsing van de elf werknemers die tijdens de vorige stakingen in juni en juli zijn ontslagen omdat zij de staking steunden, wat als een grondwettelijk recht wordt beschouwd. En ten derde eisen zij de opschorting en afsluiting van alle disciplinaire procedures tegen ongeveer 100 werknemers wegens de vorige stakingen.

Deze nieuwe onderbrekingen zullen annuleringen en vertragingen blijven veroorzaken om de onderneming onder druk te zetten om aan tafel te gaan zitten en te onderhandelen. De staking zal de luchthavens van Madrid, Barcelona, Málaga, Palma de Mallorca, Alicante, Sevilla, Ibiza, Valencia, Girona en Santiago de Compostela treffen.

Een overzicht van de aangekondigde stakingsdata

 

Eurowings verwacht weinig gevolgen van waarschuwingsstaking

Met het oog op de aangekondigde eendaagse waarschuwingsstaking door het grondpersoneel van Lufthansa op woensdag, bereiden de getroffen luchthavens in Keulen en Düsseldorf in Noordrijn-Westfalen zich voor. Düsseldorf Airport, de grootste in Noordrijn-Westfalen, verwachtte "ernstige waardeverminderingen". Keulen/Bonn Airport daarentegen verwachtte nauwelijks effecten.

De grootste luchtvaartmaatschappij in Noordrijn-Westfalen, Eurowings, verklaarde dat werd aangenomen dat de vluchtuitvoering in het hele netwerk grotendeels normaal zou zijn. Vanwege de waarschuwingsstaking van Verdi op woensdag annuleerde Lufthansa bijna het hele programma op haar Duitse hubs in Frankfurt en München.

Volgens Verdi werken bijna 150 medewerkers op de grond in Düsseldorf in de stakingsgebieden. Ook getroffen is de Lufthansa-dochter Leos, die namens verschillende luchtvaartmaatschappijen in Düsseldorf 70 tot 80 procent van de zogenaamde push-backs op zich neemt. De vliegtuigen worden teruggeduwd van de parkeerpositie zodat ze naar de startbaan kunnen taxiën. Eurowings heeft in Düsseldorf voldoende vervangingscapaciteit veiliggesteld, aldus de luchtvaartmaatschappij.

In de cao-onderhandelingen voor een hoger salaris heeft Verdi opgeroepen tot een waarschuwingsstaking op verschillende luchthavens in het hele land van woensdag van 03.45 uur tot donderdag om 6.00 uur. De vakbond zei dat ze uitgingen van een goede deelname aan de staking.

bron: www.aero.de

 

easyJet blijft door vluchtannuleringen in het rood

EasyJet heeft in het derde kwartaal fors verlies geleden vanwege problemen op diverse luchthavens, waaronder Schiphol. De Britse prijsvechter noteerde over de maanden april, mei en juni dit jaar een verlies van 114 miljoen Britse pond, zowel circa 135 miljoen euro.

De verstoringen op luchthavens, vooral op London Gatwick en Schiphol, bezorgden easyJet een kostenpost van 133 miljoen pond (158 miljoen euro). Dat kwam mede doordat vluchten uitvielen als gevolg van personeelstekort. De totale omzet van easyJet steeg in het derde kwartaal wel toe tot bijna 1,8 miljard pond.

In het derde kwartaal vervoerde easyJet 22 miljoen passagiers. Dat is meer dan zeven keer zoveel dan in dezelfde periode vorig jaar en 87 procent van het aantal in pre-coronajaar 2019. ‘De dienstverlening voor onze klanten blijft onze hoogste prioriteit deze zomer’, zegt easyJet-topman Johan Lundgren.

‘In het afgelopen kwartaal hebben we zeven keer meer klanten vervoerd dan in dezelfde periode vorig jaar en 95 procent van onze dienstregeling uitgevoerd. We hebben maatregelen genomen om de extra veerkracht op te bouwen die deze zomer nodig is. Op dit moment is de operatie genormaliseerd.’

EasyJet Holidays noteerde in het derde kwartaal een recordwinst van 16 miljoen pond (19 miljoen euro). Deze tak van het bedrijf ligt op schema om 1,1 miljoen klanten te bedienen in het volledige boekjaar.

bron: www.travmagazine.nl

 

26-07

Condor vervangt ook gehele short- en mediumhaulvloot

Condor heeft een bestelling geplaatst voor 41 toestellen uit de Airbus A320neo-familie, waarvan dertien A320neo’s en 28 A321neo’s. De toestellen moeten de Boeing 757’s en de A320’s en A321’s van de vorige generatie vervangen, zo maakte de Duitse maatschappij maandag bekend. De nieuwe Airbussen worden vanaf 2024 geleverd.

Vorig jaar plaatst Condoral een order voor zestien Airbus A330-900’s, ter vervanging van de Boeing 767’s. Die toestellen komen al vanaf dit najaar. In de komende jaren vervangt Condor dus al haar vliegtuigen. De Duitsers zeggen daardoor straks één van de modernste en milieuvriendelijkste vloten van Europa te hebben. Momenteel is de vloot vrij oud, met een gemiddelde van negentien jaar.

"Begin 2024 is onze gehele langeafstandsvloot vervangen door het nieuwste 2-litervliegtuig, waardoor het voor ons een voor de hand liggende volgende stap is om ook onze korte- en middellangeafstandsvloot te moderniseren”, aldus Condor-topman Ralf Teckentrup.

Met ‘2-litervliegtuig’ doelt hij op de A330-900, die volgens Condor per passagier 2 liter kerosine gebruikt om 100 kilometer af te leggen. Het verbruik van de A320neo en A321neo ligt zelf nog iets lager, met respectievelijk 1,9 en 1,7 liter per 100 passagierskilometers.

Begin vorig jaar nam investeringsmaatschappij Attestor een meerderheidsbelang in Condor. Sindsdien is de Duitse luchtvaartmaatschappij flink aan het investeren. Ook is er een nieuw kleurenschema geïntroduceerd, ter vervanging van de oude, op Thomas Cook gebaseerde stijl. Die touroperator was tot het faillissement in 2019 de eigenaar van Condor.

bron: www.luchtvaartnieuws.nl

 

22-07

Duizenden mensen gedupeerd door staking bij Ryanair in België

Ryanair schrapt komend weekend minstens 82 vluchten die zouden vertrekken of aankomen in België. Belgische piloten hebben aangekondigd dan te gaan staken. De annuleringen raken volgens Ryanair ruim 13.000 passagiers.

Van de tweehonderd vluchten van en naar luchthaven Charleroi gaan er 62 niet door, meldt de vliegmaatschappij. Op Brussels Airport, vanouds bekend als Zaventem, worden twintig van de zestig vluchten geannuleerd. De overige kunnen doorgaan omdat ze met een niet-Belgische bemanning vliegen.

De piloten en ook het cabinepersoneel van Ryanair voerden al eerder actie. Ze zijn ontevreden over de arbeidsvoorwaarden.

De Belgische regering roept getroffen reizigers op om een schadevergoeding van de Ierse prijsvechter te eisen. Ze kunnen hun geld terugkrijgen of met een latere vlucht mee en daarbovenop een vergoeding van 250, 400 of 600 euro krijgen, zegt staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker.

Ryanair kan zich niet beroepen op overmacht, zegt de staatssecretaris. Ze wijst erop dat werkgevers volgens de rechter stakingen in principe moeten kunnen opvangen.

bron:www.transport-online.nl

 

21-07

Ryanair sluit deal met Spaanse en Franse pilotenvakbonden

De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair heeft donderdag na maanden van moeizame onderhandelingen een deal gesloten met Spaanse en Franse pilotenvakbonden. De afspraken gaan onder meer over loonsverhogingen .

‘We verwelkomen deze langetermijnovereenkomsten, die tal van verbeteringen zullen opleveren voor onze piloten in Spanje en Frankrijk’, klinkt het bij Ryanair. De lagekostenmaatschappij stelt ook dat het bedrijf nog voor ‘aanzienlijke uitdagingen’ staat, na de dreunen van de coronacrisis. Volgens het bedrijf zijn er met 85 procent van de piloten afspraken gemaakt over een versneld loonherstel en betere voorwaarden op langere termijn.

Het Spaanse cabinepersoneel staakte in juni en juli omdat de prijsvechter weigerde te onderhandelen over hogere lonen. De Spaanse vakbonden trokken op met bonden in België, Frankrijk, Italië en Portugal om zo in heel Europa acties te organiseren. In Italië staakten piloten van Ryanair vorige maand ook al.

bron: www.standaard.be

 

20-07

easyJet-aandeelhouders keuren order voor 56 Airbus A320neo's goed

Aandeelhouders van de Britse low-cost-carrier easyJet hebben een bestelling goedgekeurd voor 56 Airbus A320neo's en de conversie van een eerdere bestelling van 18 A320neo's naar A321neos.

Het besluit werd bekendgemaakt op 20 juli 2022, na een buitengewone algemene vergadering. 99,95% van de aandeelhouders stemde voor het besluit over de opdracht en de conversie.

De A320neos wordt geleverd vanaf boekjaar 2026 tot en met boekjaar 2029 ter vervanging van oudere A319- en A320-vliegtuigen. De A321neos worden verwacht tussen 2024 en 2027.   

De bestelling maakt deel uit van een bestaand contract voor 107 Airbus-vliegtuigen, ter waarde van naar schatting € 5 miljard ($ 5,1 miljard), dat in 2013 werd ondertekend. Gedurende 2020 stond de deal centraal in een controverse tussen easyJet-oprichter en grootste aandeelhouder Stelios Haji -Ioannou en het management van de in Luton gevestigde luchtvaartmaatschappij.  

Haji-Ioannou had het easyJet-order gekwalificeerd als "de grootste bedreiging voor de solvabiliteit van het bedrijf", en beschuldigde de bestuurders van de raad van bestuur van het ontvangen van steekpenningen van Airbus om de deal niet te schrappen.  

Kort voordat het aandeelhoudersbesluit werd aangekondigd, meldde Reuters echter dat de oprichter zou oproepen tot een wapenstilstand.

bron: www-aerotime-aero

 

19-07

De nieuwe Rolls-Royce is een easyJet-vliegtuig op waterstof

De nieuwe Rolls-Royce is een vliegtuig op waterstof. Dat lees je goed. Het gaat om een samenwerking met budgetmaatschappij easyJet, onder de naam H2ZERO. De eerste testen met de motoren worden dit jaar al uitgevoerd.

Het nieuws komt in dezelfde week dat Hyundai met de eVTOL ook al een elektrisch vliegtuig onthulde. Dat vervoersmiddel is tevens deels voorzien van energie door waterstof. Nieuwe trend onder autobouwers?
Luchtvaartmaatschappij easyJet en motorenfabrikant Rolls-Royce gaan zich samen richten op de ontwikkeling van verbrandingsmotoren die worden aangedreven door waterstof. De bedrijven richten zich daarbij op het volgende decennium.

Het doel van de samenwerking is om aan te tonen dat waterstof de potentie heeft om verschillende types vliegtuigen aan te drijven vanaf medio 2030. Er is nog geen prototype van het vliegtuig getoond.

Rolls-Royce brengt zijn kennis op het gebied van motorontwikkeling en verbrandingssystemen in. Budgetmaatschappij EasyJet draagt zijn operationele kennis en ervaring bij en investeert ook rechtstreeks in het testprogramma van H2ZERO, zoals de samenwerking heet. De overeenkomst volgt op een onderzoeksproject dat de bedrijven in 2021 zijn gestart om het gebruik van waterstof in de luchtvaart te ondersteunen en in 2050 uitstootvrij te zijn.

Het programma bouwt voort op de eerste proeven met waterstofverbranding en brandstofsystemen die Rolls-Royce uitvoert in samenwerking met de universiteiten van Cranfield en Loughborough. Het voordeel van een vliegtuig op waterstof is de minieme CO2-uitstoot. Een probleem was altijd de opslag, maar daar zijn steeds verdere ontwikkelingen in.

EasyJet en de Britse autobouwer voeren later dit jaar in het Verenigd Koninkrijk een eerste grondtest van een Rolls-Royce AE2100-motor uit. Hierna wordt een grondtest op ware grootte van een Rolls-Royce Pearl 15-straalmotor uitgevoerd. Lees hier meer over het project.

Het vliegtuig op waterstof dat in samenwerking met easyJet wordt gebouwd zal ongetwijfeld de duurste Rolls-Royce ooit worden. Tot nu toe is dat nog altijd deze auto van Jay-Z en Beyoncé. Volledig op maat gemaakt, met bijpassende horloges.

bron: www.manners.nl

 

18-07

Directeur Eindhoven Airport: Overlast gaat nog 4 maanden duren

Eindhoven Airport verwacht dat de drukte en extreem lange wachttijden op de luchthaven nog vier maanden zullen duren. "De overlast zal nog tot de herfstvakantie, eind oktober, aanhouden", zegt directeur Roel Hellemons zaterdag in Het Financieele Dagblad. "We moeten realistisch zijn."

De luchthaven heeft een groot tekort aan beveiligers en dat probleem is niet in een paar weken opgelost, aldus de directeur in het FD. Er worden voorlopig tientallen assistenten ingezet om de reizigers buiten de terminal te informeren over de vertragingen.

Volgens Hellemons ben je normaal gesproken in een kwartier door de beveiliging. Nu duurt het twee tot vier uur, wat leidt tot stress onder de reizigers. Vorig weekend misten veel vakantiegangers hun vlucht door het personeelstekort. Van elke drie vluchten zijn er deze maand twee vertraagd.

Als de crisis voorbij is, wil de directie 200 miljoen euro investeren in de terminal en de bouw van een derde parkeergarage. Het gaat om een uitbreiding met ruim 3200 plekken, tot circa 8700.

bron: www.omroepbrabant.nl

 

16-07

Transavia erkent onvolledige informatie naar klant en laat beterschap zien

Transavia gaat reizigers opnieuw informeren over al hun rechten bij geannuleerde vluchten. Dat is de uitkomst van gesprekken tussen de Consumentenbond en de luchtvaartmaatschappij.

Klanten die door onvolledige informatie extra kosten hebben gemaakt, krijgen dat vergoed. Transavia komt met de aanpassing nadat de Consumentenbond kritiek had geuit over de onvolledigheid van haar annuleringsberichten. Reizigers wiens vlucht door Transavia werd geannuleerd, kregen vaak de keuze tussen geld terug óf een vlucht na de zomer. Maar de luchtvaartmaatschappij moet meer opties bieden.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Transavia liet in eerste instantie deze keuzes weg, waardoor klanten uit eigen zak duurdere vervangende vluchten boekten. Wij zijn daarop in gesprek gegaan met Transavia. Dat waren constructieve gesprekken. Gelukkig zag Transavia in dat ze onvolledig was in haar communicatie en heeft ze toegezegd dit te herstellen. De eerste verbeterde mails zijn de deur al uit en de informatie op de site van Transavia is inmiddels aangepast. Daar zijn we ontzettend blij mee.'

De consumentenbond adviseert de klanten overigens om niet altijd voor de geld-terug-optie te kiezen. Er zijn volgens de bond genoeg andere oplossingen die vaak nog beter zijn.

bron: www.customerfirst.nl

 

15-07

Ryanair dreigt Belgische luchthavens te verlaten

Ryanair dreigt met vertrek uit België: “Uiteindelijk zullen vakbonden aan piloten moeten uitleggen waarom het bedrijf de Belgische luchthavens verlaat”

De piloten van Ryanair dreigden vorige week nog met een nieuwe staking, maar de kans lijkt klein dat die afgewend kan worden: de directie van de Ierse luchtvaartmaatschappij dreigt er in de Franstalige pers zelfs mee om de Belgische luchthavens volledig te verlaten.

Als je enige tactiek is om te ontkennen dat je ooit een overeenkomst hebt ondertekend, om te weigeren te onderhandelen, en om stakingen te blijven uitroepen – om zo een onderhandelde overeenkomst uit 2020 te proberen te ondermijnen – dan is er geen hoop op een deal”, reageert de Ryanair-directie bij Le Soir fors op de stakingsdreiging. “Uiteindelijk zul je aan de piloten moeten uitleggen waarom ze geld moeten verspillen aan stakingen, en waarom het bedrijf de Belgische luchthavens heeft verlaten.”

Volgens Ryanair heeft het een overeenkomst met 80 procent van haar piloten in Europa, en zijn de Belgische piloten minder inschikkelijk. “En dat terwijl het bedrijf van plan was om haar goede wil te tonen door de mogelijkheid voor de in België wettelijk verplichte indexatie te onderzoeken. Tachtig procent van de piloten in ons netwerk vallen nu onder nieuwe langetermijnovereenkomsten. U geeft aan dat u in België nooit een gelijkaardige overeenkomst zal ondertekenen. Als dat uw standpunt is, het zij zo. Maar dan zal u zeer lang staken, waardoor het bedrijfsleven wordt geschaad en de investeringen in België – die drie procent van onze activiteiten uitmaken – wordt ondermijnd.”

Het water blijft bijgevolg diep tussen het bedrijf en de vakbonden. De kans dat de staking, gepland voor 23 en 24 juli, nog afgewend kan worden, lijkt dus klein.

bron: www.nieuwsblad.be

 

14-07

Italië: oproep voor staking op 17 juli bij Easyjet, Ryanair en Volotea

In Italië roepen vakbonden opnieuw op tot werkonderbrekingen bij Easyjet, Volotea en Ryanair voor 17 juli 2022. Afhankelijk van de deelname aan de staking kunnen er beperkingen zijn op het vliegverkeer.

De laatste tijd is het aantal werknemers van Italiaanse luchtvaartmaatschappijen dat gestaakt heeft sterk uiteengelopen. Bij Ryanair deden slechts enkele medewerkers mee, terwijl bij Volotea en Easyjet de deelname beduidend hoger was. Passagiers die op 17 juli 2022 van/naar Italië vliegen met de bovengenoemde luchtvaartmaatschappijen dienen regelmatig de actuele status van hun boeking te controleren.

De medewerkers van de luchtvaartmaatschappijen zijn opgeroepen om tussen 14.00 uur en 18.00 uur in staking te gaan.

bron: www.aviation.direct

 

12-07

Grote groep reizigers loopt vast op Eindhoven Airport

Een grote groep reizigers die zondag met Ryanair naar Valencia zou vliegen, heeft die vlucht door ernstige vertragingen op het vliegveld aan zijn neus voorbij zien gaan. Vele tientallen passagiers bleven achter op de luchthaven.

Op sociale media wordt schande gesproken van de gang van zaken, veroorzaakt door de lange wachtrijen voor de security. Het zou gaan om een groep van 120 gedupeerde reizigers.

 Vliegmaatschappij Ryanair noemt geen aantallen en ook een woordvoerder van Eindhoven Airport doet dat niet. ,,Maar het zou zomaar kunnen, het was wel een grote groep.” De woordvoerder spreekt van een incident: ,,Dit zien we heel zelden.”

Door de vertraging bij de security vertrok de vlucht veertig minuten te laat, aldus Ryanair. Vanwege de voorwaarden verbonden aan de slots op Eindhoven Airport was het volgens de woordvoerder niet mogelijk het toestel nóg langer op te houden. Ryanair betreurt de gang van zaken.  

Op Twitter en Facebook wordt de laatste dagen veelvuldig geklaagd over de drukte in en voor de terminal van de Eindhovense luchthaven. De belangrijkste oorzaak is volgens Eindhoven Airport ‘personeelskrapte', vooral bij de security. Dat veel mensen lang voor het geadviseerde tijdstip al naar de luchthaven komen en aansluiten in de rij, helpt bovendien niet echt mee. Volgens de woordvoerder van Eindhoven Airport worden met enige regelmaat mensen uit de wachtrij gehaald die daar veel te vroeg staan.

Reisbranchevereniging ANVR gaat de komende tijd nadrukkelijk de rijen in de gaten houden. Volgens een woordvoerder moet het niet gebeuren dat het probleem zich van Schiphol verplaatst naar de regionale luchthavens. De ANVR wijst op beelden op sociale media van rijen reizigers die afgelopen dagen buiten stonden.

Ook maandag stonden weer lange rijen reizigers buiten te wachten. De grootste wachttijd is er voor de security, al wil een woordvoerder niet zeggen hoe lang de wachttijd kan oplopen. ,,We zien hetzelfde beeld als de afgelopen weken en dat zal de komende weken ook zo blijven. Mensen moeten zich goed voorbereiden.”

Het advies is om maximaal drie uur voor vertrek aanwezig te zijn. ‘Kom op tijd, maar niet te vroeg’, klinkt het. Anders zijn bijvoorbeeld incheckbalies nog niet geopend. ,,We hebben tenten staan en delen water uit. We zijn erop berekend en maken het zo comfortabel mogelijk.”

bron: www.ad.nl

 

 

Norwegian en Widerøe sluiten nauwe samenwerkingsovereenkomst

Norwegian en Widerøe hebben vandaag een intentieverklaring ondertekend waarmee de twee luchtvaartmaatschappijen in de toekomst op een aantal gebieden nauw zullen samenwerken. Dit betekent onder meer dat de twee bedrijven gaan samenwerken op het gebied van ticketverkoop, waardoor passagiers naadloos over het hele routenetwerk van beide luchtvaartmaatschappijen kunnen reizen onder een interline-overeenkomst.

De doelstellingen van de overeenkomst zullen passagiers een betere dienstverlening bieden. Widerøe vliegt over het regionale netwerk in Noorwegen, terwijl Norwegian een belangrijke speler is in het hoofdroutenetwerk. Een deel van de passagiers in Noorwegen is afhankelijk van zowel Norwegian als Widerøe om hun bestemming te bereiken.

Lees het hele artikel in het Engels op norwegian.com

 

 

11-07

Belgische piloten Ryanair kondigen nieuwe staking op 23 & 24 juli aan

Piloten van Ryanair in België en Frankrijk gaan in het weekend van 23 en 24 juli opnieuw staken. Dat bevestigt Didier Lebbe van de christelijke vakbond CNE aan Belga. De piloten voelen zich “miskend” en wachten nog steeds op een salarisverhoging, aldus de vakbondsman. Er zullen naar alle waarschijnlijkheid vluchten worden geschrapt. Het zou in totaal om zo’n 210 vluchten gaan: 180 op de luchthaven van Charleroi en 30 op de luchthaven van Zaventem.

Door de staking zullen de vluchten van ongeveer 25.000 passagiers mogelijk geschrapt worden. Om welke vluchten het precies gaat, is nog niet bekend. Uit het verleden is al gebleken dat Ryanair die informatie telkens heel laat met hun klanten en met de luchthavens deelt. Reizigers zullen dus waarschijnlijk pas 48 tot 72 uur op voorhand weten of ze al dan niet kunnen vliegen.

Volgens vakbondsman Didier Lebbe is het ongenoegen onder de piloten groot. “De minachtende en arrogante houding van het management van Ryanair is sinds de staking van 24, 25 en 26 juni verder verslechterd”, zegt Lebbe. Voorts hekelt hij dat de wetgeving niet wordt nageleefd. “Zo werden de lonen voor de maand juni niet geïndexeerd terwijl dit wel het geval zou moeten zijn.”

Het sociaal conflict houdt verband met mislukte onderhandelingen over een nieuwe CAO. Volgens de CNE en haar Vlaamse tegenhanger ACV respecteerde Ryanair in zijn voorstellen de Belgische arbeidswetgeving niet. Er wordt ook geklaagd over fouten in de loonfiches. “De piloten hebben aanvaard om 20 procent van hun salaris in te leveren tijdens de crisis, maar willen dat loon nu wel recupereren. De crisis in voorbij, het is drukker dan voordien”, aldus Lebbe.

Lebbe schiet ook met scherp op Ryanair-topman Michael O’Leary. “De directie neemt steeds een arrogante en minachtende houding aan. De indexatie die in juni zou worden toegepast, is er niet gekomen. En dat is maar één voorbeeld van vele”, klinkt het. O’Leary liet afgelopen weekend in de Ierse pers optekenen dat zijn bedrijf sinds de start van de zomer slechts 25 vluchten had moeten annuleren. “Terwijl dat er op één enkele stakingsdag al 450 waren”, zegt Lebbe. “Het is jammer dat de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa zich zo opstelt: het is gewoon onaanvaardbaar.”

Ook de Franse piloten van Ryanair hebben op 23 en 24 juli een staking aangekondigd. Eind juni legden de piloten en het cabinepersoneel van de lowcostmaatschappij ook al het werk neer in ons land. Vanop Belgische bodem ging er toen geen enkel toestel van Ryanair de lucht in. Tienduizenden reizigers waren getroffen

bron: www.hln.be

 

10-07

Eurowings verhoogt zijn tarieven met 10%

Low-cost luchtvaartmaatschappij en dochteronderneming van de Lufthansa Group Eurowings heeft een verhoging van haar tarieven met ten minste 10% aangekondigd te midden van de ontwrichtende chaos binnen de Duitse luchtvaartindustrie.

De vervoerder heeft te maken met hoge operationele kosten en te maken heeft met personeelstekorten, en te maken heeft met kostenstijgingen van minimaal € 100 miljoen.

De huidige tariefprijzen bij Eurowings zijn al ongeveer 10% duurder in vergelijking met de prijzen in 2019, maar zelfs dit was niet genoeg om de vervoerder overeind te houden en er komen nog meer verhogingen aan.

Elders is de Duitse lagekostenmaatschappij van plan om honderden vluchten uit haar schema te schrappen om het aanbod aan haar klanten in de maand juli te stabiliseren.

Lees het hele artikel in het Engels op travelradar.aero

 

Corendon introduceert onboard bestellen met eigen apparaat

Vanaf vandaag bestellen passagiers digitaal met hun eigen tablet of smartphone eten en drinken aan boord van de vliegtuigen van Corendon Dutch Airlines. In plaats van een papieren menukaart is een digitale menukaart via een QR code in het AirFi systeem beschikbaar.

Passagiers bestellen gemakkelijk digitaal vanuit hun stoel en de Cabin Crew brengt vervolgens de bestelling langs.

Al eerder stapte Corendon over op cashless betalen. Hiermee is Corendon Dutch Airlines naar eigen zeggen de eerste Nederlandse luchtvaartmaatschappij waarbij passagiers volledig digitaal bestellen en cashless betalen aan boord.

Het voordeel is dat de luchtvaarmaatschappij niet meer gebonden is aan één assortiment voor een heel seizoen, maar men flexibel kan inspelen op de behoeftes van de passagiers. Een volgende stap is de mogelijkheid voor de Cabin Crew om meteen het menu aan te passen wanneer er iets uitverkocht is en dit resulteert in minder ‘nee-verkopen’ aan boord.

bron: www.emerce.nl

 

04-07

Topman Ryanair zegt dat vliegtickets te goedkoop zijn

Vliegtickets zijn eigenlijk "te goedkoop" en de prijzen zullen de komende vijf jaar moeten stijgen om voor luchtvaartmaatschappijen rendabel te blijven. Dat heeft Ryanair-topman Michael O'Leary gezegd in een interview met zakenkrant Financial Times.

"Het is mijn werk geweest. Ik heb er veel geld mee verdiend', zei hij over goedkope vliegtickets. "Maar uiteindelijk geloof ik niet dat vliegreizen op middellange termijn houdbaar zijn tegen een gemiddelde prijs van 40 euro. Daar is het te goedkoop voor."

Volgens O'Leary zullen de prijzen bij de Ierse prijsvechter door de stijgende olieprijzen en hogere milieuheffingen moet oplopen tot gemiddeld tussen de 50 en 60 euro per ticket. Hij rekent er namelijk op dat de olieprijzen voorlopig op een hoog niveau zullen blijven.

O'Leary zei vorige maand al dat Ryanair de prijzen voor tickets in de zomerperiode met 7 tot 9 procent zou gaan verhogen in vergelijking met die voor de uitbraak van de coronapandemie. Dit jaar blijven de brandstofkosten bij de maatschappij naar verwachting wel stabiel. Ryanair heeft zijn brandstofprijzen namelijk voor langere tijd vastgelegd, waardoor het de hogere olieprijzen niet meteen hoeft door te berekenen aan de klanten.

bron: www.deondernemer.nl

 

03-07

Spaans cabinepersoneel Ryanair kondigt nieuwe stakingen aan

Het in Spanje gevestigde cabinepersoneel van Ryanair is van plan deze maand nog twaalf dagen te staken. Daarmee willen de boze pursers, stewards en stewardessen betere arbeidsomstandigheden afdwingen. Daardoor lijkt de chaos in de luchtvaart deze vakantieperiode nog groter te worden dan hij al is.

De vakbonden USO en SICTPLA kwamen zaterdag met het bericht over de extra stakingsdagen, juist op het moment dat een eerder aangekondigde stakingsperiode bij Ryanair afliep. Sinds donderdag werd er namelijk al actiegevoerd door in Spanje gestationeerde crew. Zaterdag leidde die staking tot de uitval van circa tien vluchten.

Het plan is nu dat er van 12 tot en met 15 juli, 18 tot en met 21 juli en 25 tot en met 28 juli weer acties plaatsvinden op de tien Spaanse luchthavens waar Ryanair actief is. De bonden hebben de Ierse prijsvechter daarnaast opgeroepen om weer aan de onderhandelingstafel aan te schuiven.

Eerden waren er al luchtvaartstakingen in landen als België en Italië. Het in Spanje gevestigde cabinepersoneel van easyJet staakt deze maand ook negen dagen voor een hoger loon. De Britse maatschappij moest daarom zaterdag vijf vluchten vanuit Spanje annuleren.

bron: www.nieuws.nl

 

02-07

TUI fly vluchten in augustus die omgezet werden naar Luik toch vanaf Schiphol

“In tegenstelling tot eerdere berichten van Schiphol blijkt nu dat we in augustus meer vluchten vanaf Schiphol mogen uitvoeren dan eerder aangegeven. Om die reden zullen de TUI fly vluchten in augustus, die omgezet werden naar Luik, toch vanaf Schiphol vertrekken”, dat meldt TUI via haar eigen kanalen.

“Het is bijzonder spijtig dat hiermee verwarring kan ontstaan bij vakantiegangers nadat zij eerdere berichten over een wijziging hebben ontvangen. Wij zijn druk bezig dit per reisgezelschap in kaart te brengen om hen hierover te informeren.”

De touroperator laat weten dat de reizigers die het betreft maandag 4 juli een persoonlijk e-mailbericht krijgen. “We adviseren onze reizigers om in de tussentijd de reis in augustus van/naar Luik niet te annuleren, om te boeken of aanvullende services te boeken zoals vervoer naar de luchthaven of een hotelovernachting. Maandag volgt gedetailleerde informatie voor de reizigers die het betreft.”

bron:www.travelpro.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.