Blog
Geplaatst op vrijdag 02 december 2022 @ 18:04 door Travelboy , 360 keer bekeken
Helaas heb ik alle Nieuwsberichten van 2022 verwijderd. Hierbij een overzicht per maand. Deze komen vanaf www.goedkoopvliegenclub.nl . Op de site heb ik ook bij lange artikelen een koppeling gemaakt naar een aanvulling op de club. Deze zijn helaas verloren gegaan.
D reizen-Consumentenbond: Minister grijp in bij overtreder Transavia
De Consumentenbond wil dat minister Harbers (IenW) ingrijpt bij KLM en Transavia. De luchtvaartmaatschappijen houden zich niet aan de wettelijke regels voor terugbetalen van geannuleerde vluchten. Ondanks een uitspraak van de rechter en een aangekondigde boete van toezichthouder ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport).
Honderden consumenten wachten nog steeds op terugbetaling van door KLM en dochtermaatschappij Transavia geannuleerde vluchten. Het betreft passagiers die tussen 2019 en 2021 via D-Reizen boekten. Gemiddeld gaat het om €800 per passagier, maar regelmatig zijn het hogere bedragen van enkele duizenden euro’s per boeking.
De luchtvaartmaatschappijen zeggen het ticketgeld al aan D-Reizen te hebben terugbetaald en daarmee aan hun verplichtingen te hebben voldaan. Maar D-Reizen ging failliet voordat ze het geld overboekten naar de passagiers.
Volgens de rechter, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) én de Europese Commissie houden passagiers dan evengoed recht op terugbetaling. De luchtvaartmaatschappijen moeten het geld alsnog rechtstreeks naar hen overboeken. KLM en Transavia weigeren hier gehoor aan te geven.
Lees verder op: consumentenbond.nl
24-02
Rotterdam Airport begint met Fly on SAF: een duurzamere manier van vliegen
Rotterdam The Hague Airport (RTHA) slaat met pionier van duurzame luchtvaartbrandstof SkyNRG en het Noorse klimaattechnologiebedrijf CHOOOSE de handen ineen om de CO2-uitstoot van vliegreizen te verminderen. Met het online hulpmiddel ‘Fly on SAF’ op de website van Rotterdam The Hague Airport kunnen klimaatbewuste reizigers zelf de CO2-uitstoot van hun vliegreis verlagen door fossiele kerosine te vervangen door duurzame luchtvaartbrandstof. Zo wordt vliegen duurzamer. Rotterdam The Hague Airport is de eerste luchthaven in Nederland die de tool ‘Fly on SAF’ aanbiedt.
De vliegreis verduurzamen werkt eenvoudig in een paar stappen. Reizigers vullen met de online tool hun vlieggegevens in en het systeem berekent vervolgens de CO2-uitstoot van de vliegreis uit. Reizigers geven vervolgens aan of de CO2-uitstoot deels of volledig verminderd wordt door de inzet van duurzame luchtvaartbrandstof, ook wel Sustainable Aviation Fuel of SAF genoemd. Betaling kan als laatste stap via de creditcard.
Lees verder op : Transport online
zie ook Rotterdam Airport
EasyJet snijdt flink in netwerk van Wenen. o.a. Amsterdam vervalt
Nog niet zo lang geleden was Easyjet een respectabele speler in Wenen: de luchtvaartmaatschappij stond op de derde plaats na Austrian Airlines en Eurowings. Het verwerkte ongeveer 1,3 miljoen passagiers per jaar.
Het aanbod was navenant groot. Onder andere Napels, Milaan, Genève, Bazel, Bristol, Manchester en Edinburgh stonden op het vluchtschema van Easyjet vanuit Wenen. Vanaf 2019 ging het echter bergafwaarts - waarschijnlijk niet in de laatste plaats door de sterke concurrentie van Ryanair en Wizz Air.
Met Berlijn, Bazel en Amsterdam hebben ze momenteel slechts drie bestemmingen in het aanbod vanuit Wenen. En dat zal ook niet zo blijven: Basel en Amsterdam vervallen vanaf eind maart 2022
Lees het originele artikel op: www.aerotelegraph.com
20-02
ILT waarschuwt voor vervallen van claims voor geannuleerde vluchten
In maart 2022 is het 2 jaar geleden dat veel vluchten zijn geannuleerd aan het begin van de corona-pandemie. Passagiers die tot nu toe nog geen geld hebben teruggekregen van de luchtvaartmaatschappij lopen het risico de claim daarop kwijt te raken. In Nederland vervalt namelijk na 2 jaar de claim en dan kunnen passagiers later niet meer naar de rechter. Zij moeten dus op tijd een procedure bij de rechtbank starten.
Volgens de Europese Verordening passagiersrechten krijgen passagiers de keuze voor hun geld terug als hun vlucht door de luchtvaartmaatschappij werd geannuleerd of de keuze voor een omboeking van de vlucht. Hebben passagiers eenmaal gekozen voor terugbetaling, dan moeten zij de ticketprijs binnen 7 dagen (automatisch) terugkrijgen. Een aantal maatschappijen heeft dat (nog) niet gedaan of er is sprake van een geschil. Passagiers zullen dan wel naar de rechter moeten om terugbetaling af te dwingen. Dit kan dus tot 2 jaar na de vluchtdatum.
17-02
Ryanair voelt plicht om op Oekraine te vliegen zolang dat kan
Ryanair vindt dat het de plicht heeft om op Oekraïne te blijven vliegen zolang dat mogelijk is. Dat heeft topman Michael O'Leary van de Ierse prijsvechter gezegd tijdens een persconferentie in Lissabon. Hij ziet, ondanks de dreiging van een Russische invasie, geen reden om vluchten te annuleren tot de Europese autoriteiten zeggen dat dit nodig is. Ryanair vliegt overigens niet vanuit Nederland naar Oekraïne.
KLM is wel gestopt met vliegen op Oekraïne vanwege het aangepaste reisadvies van de Nederlandse overheid. De maatschappij vliegt ook niet meer over het land. Ook andere Europese luchtvaartmaatschappijen zijn gestopt met vliegen naar Oekraïne of overwegen dat.
Het kabinet heeft zaterdag alle Nederlanders opgeroepen Oekraïne te verlaten. Voor het land geldt een rood reisadvies. "Dit betekent dat het te gevaarlijk is om daar naartoe te reizen", aldus het ministerie van Buitenlandse Zaken. "Wat uw situatie ook is: ga er niet naartoe."
Vanuit Nederland is het wel mogelijk om met Wizz Air naar Oekraïne te vliegen. De Hongaarse prijsvechter biedt komende vrijdag een vlucht aan van Eindhoven naar hoofdstad Kiev.
bron: www.transport-online.nl
Maastricht Airport brengt je deze zomer naar deze 13 plekken
Deze zomer kun je vanaf Maastricht Aachen Airport (MAA) vliegen naar 13 bestemmingen. Dat meldt het vliegveld in Beek op haar website.
In het zomerseizoen, van 1 april tot 31 oktober, kunnen passagiers vliegen naar zeven verschillende landen. Dat zijn Kroatië (Zadar), Spanje (Alicante, Barcelona en Mallorca), Italië (Bari) en Engeland (Londen).
Corendon vliegt daarnaast ook nog naar bestemmingen als Rhodos, Kos, Zakynthos en Heraklion in Griekenland, Antalya en Bodrum in Turkije en Bourgas in Bulgarije.
MAA laat daarnaast weten dat er geen vroege vluchten, net na 06:00 uur, en geen late landingen (net voor 23:00 uur) gepland zijn.
bron: www.1limburg.nl
16-02
Corendon Dutch Airlines lanceert in seat bestellen
In samenwerking met airFi lanceert Corendon Dutch Airlines de mogelijkheid om vanuit de stoel eten, drinken en duty free producten te bestellen. Met deze mogelijkheid wil de airline de passagierservaring verbeteren en verspilling verminderen.
De lancering van de nieuwe in-seat bestelservice in de vloot van drie Boeing 737-800-vliegtuigen van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij volgt op een succesvolle proef en is een aanvulling op de bestaande trolleyservice.
De bemanning wordt via hun tablet op de hoogte gebracht van de bestelling en markeert het verzoek als ‘in uitvoering’ of ‘voltooid’, zodat andere bemanningsleden het kunnen zien. Passagiers kunnen ook hun bestelstatus bekijken. Wanneer de bestelling klaar is, zal een bemanningslid de items op de passagiersstoel afleveren, op welk moment de betaling wordt gedaan. Als cashless luchtvaartmaatschappij accepteert Corendon alle gangbare debet- en creditcards.
Gert-Jan de Vries, Manager Cabin Crew and Inflight Sales bij Corendon Dutch Airlines: “Sinds COVID-19 begon, is passagiers gevraagd om niet door de cabine te lopen en passagiers drukken niet zo snel op het belletje wanneer zij ets willen bestellen, tenzij absoluut noodzakelijk. Met airfi’s in-seat bestellen, bieden we een makkelijke manier voor onze gasten om iets te bestellen.”
Job Heimerikx, CEO van AirFi, zei ook over de lancering: “Corendon is al vele jaren partner van AirFi en we zijn ongelooflijk verheugd om aan te kondigen dat ze de eerste Europese luchtvaartmaatschappij zijn die onze baanbrekende bestelmogelijkheden heeft overgenomen. Door hybride service aan te bieden die begint met de traditionele trolleyservice en vervolgens overschakelt op in-seat bestellen, maximaliseert Corendon echt het potentieel van zijn onboard retailprogramma.”
bron:www.travelpro.nl
10-02
Transavia gaat samenwerken met Azores Airlines
Vanaf nu is het mogelijk om een Transavia-vlucht te combineren met een vlucht van Azores Airlines. Hierdoor wordt het voor passagiers nog makkelijker om de diverse eilanden van de Azoren te ontdekken.
Naast de route van Amsterdam naar Ponta Delgada biedt Transavia nu haar passagiers de kans om ook te vliegen naar Horta op het eiland Faial, Lajes op eiland Terceira én Pico en Santa Maria op de gelijknamige eilanden via een tussenstop.
Deze verschillende eilanden op de Azoren zijn via Lissabon, Porto en Funchal te bereiken. Dit wordt mogelijk door de introductie van Transavia Smart Connect, in samenwerking met Dohop.
´Smart Connect weet verschillende vluchten slim te koppelen. Met het gebruikersvriendelijk werkende platform bieden we onze passagiers meer gemak bij het zoeken van gecombineerde vluchten en bieden we hen de kans om nog meer prachtige eilanden van de Azoren te ontdekken´, zegt Charles Verstegen, lead commercial bij Transavia.
´Het partnerschap met Azores Airlines is de eerste van veel nieuwe samenwerkingen, waarbij we Smart Connect inzetten.´
Om deze dienst te kunnen aanbieden, werkt Transavia met Dohop. Dohop is een IJslands bedrijf, gespecialiseerd in het samenstellen van vliegreizen met een tussenstop, dat ook wel virtual interlining wordt genoemd.
Dohop helpt Transavia met de technologie en het benodigde platform. Daarnaast is Dohop verantwoordelijk voor de ‘connection service’. Dat houdt in dat Dohop een nieuwe vlucht en eventuele hotelovernachting regelt voor passagiers die door omstandigheden, zoals vertraging of annulering hun vlucht niet halen.
bron: www.businesstraveller.nl
09-02
Transavia vliegt vanaf volgende week weer naar Marokko
Transavia hervat haar lijndienst naar Marokko vanaf volgende week maandag. De maatschappij voerde sinds de sluiting van de luchtgrenzen vanwege de epidemiologische situatie in verband met corona eind oktober, nog enkel repatriëringsvluchten uit.
Transavia biedt in normale tijden vanuit Nederland de meeste vluchten naar Marokko aan, maar moest stoppen met dit aanbod toen Rabat eind oktober een vliegverbod instelde vanwege het grote aantal coronabesmettingen in Nederland. Sindsdien voerde de Nederlandse luchtvaartmaatschappij nog tien repatriëringsvluchten uit.
Het Marokkaanse luchtruim is sinds maandag terug opengesteld onder strikte inreisvoorwaarden. Transavia start volgende week opnieuw met vluchten naar de steden Marrakech en Tanger, en voegt daar aan het einde van de maand februari ook de badplaats Al Hoceima toe. Transavia liet maandag aan Nu.nl weten dat de hoeveelheid vluchten onder meer bepaald wordt door de vraag.
Het Nederlandse reisadvies voor Marokko is oranje, wat betekent dat aangeraden wordt om enkel noodzakelijke reizen uit te voeren. Marokko eist een vaccinatiebewijs en een negatieve PCR-test van maximaal 48 uur oud. Volwassenen moeten twee keer zijn gevaccineerd en, als de tweede prik langer dan vier maanden geleden is gezet, een boostervaccinatie hebben gekregen. Alle reizigers worden bij aankomst in Marokko onderworpen aan een sneltest. Daarnaast kunnen reizigers worden gevraagd om nogmaals een PCR-test te doen.
bron:www.bladna.nl
08-02
De 2022 Top 20 veiligste Low Cost Airlines
AirlineRatings.com 's werelds enige beoordelingsbureau voor veiligheid, producten en COVID-19 heeft gereageerd op verzoeken van de industrie en het publiek om de beoordeling van de veiligste goedkope luchtvaartmaatschappijen uit te breiden van 10 luchtvaartmaatschappijen naar 20 voor 2022 van de 385 luchtvaartmaatschappijen die het controleert.
De AirlineRatings top 20 veiligste low-cost luchtvaartmaatschappijen voor 2022 zijn, in alfabetische volgorde; Air Arabia, Air Asia Group* Allegiant, Air Baltic, easyjet, FlyDubai, Frontier, Jetstar Group, Jetblue, Indigo, Ryanair, Scoot, Southwest, Spicejet, Spirit, Vueling, Vietjet, Volaris, Westjet en Wizz.
Factoren die worden gebruikt om de top 20 van veiligste goedkope luchtvaartmaatschappijen te bepalen, zijn onder meer; incidentenrecords van de afgelopen twee jaar, crashrecords van de afgelopen vijf jaar, resultaten van audits uitgevoerd door het bestuursorgaan van de luchtvaart, de International Civil Aviation Organization (ICAO), EU-verbodenlijsten en leeftijd van de vloot.
Investeerder stapt uit Wizz Air om ‘schendingen mensenrechten’
Het Deense pensioenfonds AkademikerPension zegt zijn aandeel in Wizz Air te verkopen naar aanleiding van vermeende schendingen van mensen- en arbeidsrechten.
Lees verder op Upinthesky
03-02
budgetvliegers investeren in de hoop dat iedereen weer wil vliegen
Wereldwijd is slechts 6 procent van de piloten vrouw. En daarom, zo schrijft easyJet bij een nieuwe wervingscampagne die maandag begon, roept de Britse budgetmaatschappij vrouwen actief op te solliciteren naar een baan in de cockpit. EasyJet wil de komende vijf jaar 1.000 nieuwe piloten aanstellen. Vrouwen én mannen. En het Britse bedrijf is niet de enige lagekostenmaatschappij die de komende jaren weer werk heeft voor duizenden mensen.
Het Ierse Ryanair maakte maandag bekend dat het tot 2025 6.000 medewerkers extra nodig heeft. En Wizz Air, de Hongaarse uitdager van easyJet en Ryanair, kondigde zomer vorig jaar al aan 4.600 piloten te werven in de komende acht jaar. De aankondigingen tekenen de manier waarop de drie bedrijven werken. De afgelopen maanden schrapten zij duizenden banen, en nu de luchtvaart enigszins aantrekt werven ze weer personeel.
De kost gaat hier nog ver voor de baat uit, bleek de afgelopen dagen uit de resultaten van de drie grootste budgetmaatschappijen van Europa. Ryanair meldde maandag een miljoenenverlies over het laatste kwartaal van 2021 – voor het Ierse bedrijf het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar. Eerder zei het al dat zijn verlies over het gehele boekjaar veel groter zou zijn dan eerder gemeld: tussen 250 en 450 miljoen in plaats van 100 tot 200 miljoen. Vorige week publiceerden Wizz Air en easyJet vergelijkbare kwartaalcijfers. De euforie van een goede zomer en dito najaar lijkt voorbij. De opleving van het reisverkeer laat langer op zich wachten dan werd aangenomen voordat de Omikron-variant van het coronavirus oprukte, meldde Ryanair maandag. En juist van de budgetmaatschappijen wordt het snelst herstel verwacht in de Europese luchtvaart. Zij zijn flexibeler dan traditionele concurrenten als Air France-KLM en Lufthansa.
lees hier verder
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.