Blogposts

Blog

Geplaatst op donderdag 03 februari 2022 @ 03:26 door Travelboy , 271 keer bekeken

Wereldwijd is slechts 6 procent van de piloten vrouw. En daarom, zo schrijft easyJet bij een nieuwe wervingscampagne die maandag begon, roept de Britse budgetmaatschappij vrouwen actief op te solliciteren naar een baan in de cockpit.

 

Ryanair, easyJet, Wizz Air: Europe's LCCs eye recovery after tough 4Q | CAPA

 

EasyJet wil de komende vijf jaar 1.000 nieuwe piloten aanstellen. Vrouwen én mannen. En het Britse bedrijf is niet de enige lagekostenmaatschappij die de komende jaren weer werk heeft voor duizenden mensen.

 

Het Ierse Ryanair maakte maandag bekend dat het tot 2025 6.000 medewerkers extra nodig heeft. En Wizz Air, de Hongaarse uitdager van easyJet en Ryanair, kondigde zomer vorig jaar al aan 4.600 piloten te werven in de komende acht jaar.

 

De aankondigingen tekenen de manier waarop de drie bedrijven werken. De afgelopen maanden schrapten zij duizenden banen, en nu de luchtvaart enigszins aantrekt werven ze weer personeel.

 

De kost gaat hier nog ver voor de baat uit, bleek de afgelopen dagen uit de resultaten van de drie grootste budgetmaatschappijen van Europa.

 

Ryanair meldde maandag een miljoenenverlies over het laatste kwartaal van 2021 – voor het Ierse bedrijf het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar. Eerder zei het al dat zijn verlies over het gehele boekjaar veel groter zou zijn dan eerder gemeld: tussen 250 en 450 miljoen in plaats van 100 tot 200 miljoen.

 

Vorige week publiceerden Wizz Air en easyJet vergelijkbare kwartaalcijfers. De euforie van een goede zomer en dito najaar lijkt voorbij. De opleving van het reisverkeer laat langer op zich wachten dan werd aangenomen voordat de Omikron-variant van het coronavirus oprukte, meldde Ryanair maandag. En juist van de budgetmaatschappijen wordt het snelst herstel verwacht in de Europese luchtvaart. Zij zijn flexibeler dan traditionele concurrenten als Air France-KLM en Lufthansa.

 

Haast maken

 

De drie grote budgetmaatschappijen maken haast met nieuwe medewerkers werven en het investeren in nieuwe toestellen. Budgetmaatschappijen, zeggen Ryanair, easyJet en Wizz Air in koor, hebben veel lagere kosten en kunnen veel beter inspelen op veranderende marktomstandigheden door de coronacrisis en de reisbeperkingen.

 

Allereerst de cijfers

 

Ryanair, de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa, vervoerde in de laatste drie maanden van vorig jaar ruim 31 miljoen passagiers. In hetzelfde kwartaal van 2020 waren dat er 8,1 miljoen. De bezettingsgraad – het aantal passagiers ten opzichte van het aantal beschikbare stoelen – steeg van 70 naar 84 procent. Ryanairs omzet was 1,47 miljard euro in de laatste drie maanden van 2021, vier keer zoveel als in dezelfde periode een jaar eerder. Het verlies bedroeg 96 miljoen (2020: 321 miljoen). Meer dan de twee budgetconcurrenten lijkt Ryanair in staat om te snijden in de kosten.

 

Ook easyJet had in de laatste drie maanden van 2021 veel meer passagiers aan boord (11,9 miljoen tegenover 2,9 miljoen in 2020). Dat bracht de omzet op (omgerekend) 969 miljoen euro, bijna vijf keer zoveel als in het laatste kwart van 2020. Toch leed easyJet van oktober tot en met december 2021 een verlies van 256 miljoen euro.

 

Het Britse bedrijf, dat vorig jaar een vijandig overnamebod van Wizz Air afsloeg, positioneert zich tussen de ultralagekostenmaatschappijen als Ryanair en Wizz Air en de traditionele maatschappijen. Liever vliegt easyJet op ‘primaire’ luchthavens (vliegvelden dicht bij de populairste steden in Europa) dan van een luchthaven als Charleroi, door Ryanair eufemistisch ‘Brussels South Charleroi’ genoemd, ook al ligt het vliegveld meer dan vijftig kilometer van het centrum van de Belgische hoofdstad.

 

Wizz Air, de kleinste van de drie budgetmaatschappijen, probeert de stap te maken van Oost-Europa naar het Westen. Het Hongaarse bedrijf nam onlangs een serie slots (start- en landingsrechten) over op Londen Gatwick van Norwegian Air Shuttle. Gatwick is de tweede luchthaven in Londen.

 

Lees ook:‘Wij vliegen in een Toyota Prius met vijf mensen erin’

Wizz Air vervoerde in de laatste drie maanden van vorig jaar 7,8 miljoen passagiers. Dat was ruim drie keer zoveel als in dezelfde periode in 2020. De kwartaalomzet bedroeg 408 miljoen euro (2020: 150 miljoen euro) en het verlies was 268 miljoen (2020: 116 miljoen).

 

Tijdelijke tegenslag

 

Wat maakt de drie budgetmaatschappijen nu zo positief dat zij opnieuw duizenden medewerkers willen werven?

 

Zowel Ryanair als easyJet en Wizz Air beschouwen de opkomst van de Omikron-variant als een tijdelijke tegenslag. Zij denken dat de verkoop van vliegtickets de komende maanden weliswaar achterblijft bij eerdere verwachtingen – en dat de vraag daarom moet worden aangejaagd met stunttarieven – maar daarna wil iedereen weer op vakantie. „Wizz Air verwacht een snel herstel na de zomer”, stelde topman József Váradi vorige week. Hij verwacht in de zomer 50 procent meer passagiers te vervoeren dan Wizz Air in precoronajaar 2019 deed.

 

Kijk naar de versoepelingen van de reisbeperkingen in het Verenigd Koninkrijk, zeggen de luchtvaartmaatschappijen. De luchtvaart reageerde opgetogen toen de Britse premier Boris Johnson er vorige week de meeste beperkingen schrapte. Gevaccineerden kunnen het land gewoon in en uit reizen. Ongevaccineerden moeten zich wel laten testen maar hoeven niet meer in quarantaine.

 

Dat zal het herstel van de luchtvaart stimuleren, hopen de drie budgetmaatschappijen. Dat wil zeggen: een deel van de luchtvaart. De vakantievluchten binnen Europa om precies te zijn.

 

Zakelijk vliegverkeer zal veel later op het niveau van 2019 zitten, voorspellen analisten. Dat raakt easyJet iets meer dan de andere twee budgetmaatschappijen, maar het is vooral nadelig voor bedrijven als Lufthansa, Air France-KLM en British Airways. De ‘nationale’ maatschappijen, de flag carriers in luchtvaartjargon, maken de komende weken hun jaarcijfers bekend.

 

Ook de intercontinentale vluchten – van oudsher het lucratieve domein van de gevestigde luchtvaartmaatschappijen – zitten nog lang niet op het niveau van voor de pandemie.

 

„Mensen willen niet liever dichter bij huis op vakantie”, zei topman Michael O’Leary van Ryanair maandagmorgen in een toelichting op de kwartaalcijfers. „Vanwege alle onzekerheden boeken mensen niet alleen later, ze willen ook minder besteden aan vluchten.” Zijn bedrijf profiteert van de forse investeringen die bijvoorbeeld de Ierse en Portugese overheden doen in de toeristische sector.

 

bron: www.nrc.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.