Blog
Geplaatst op vrijdag 02 december 2022 @ 19:33 door Travelboy , 525 keer bekeken
Helaas heb ik alle Nieuwsberichten van 2022 verwijderd. Hierbij een overzicht per maand. Deze komen vanaf www.goedkoopvliegenclub.nl . Op de site heb ik ook bij lange artikelen een koppeling gemaakt naar een aanvulling op de club. Deze zijn helaas verloren gegaan.
Mogelijke aankoop van Easyjet door IAG?
De aandelen van Easyjet, de op één na grootste lagekostenmaatschappij van Europa, stegen met 6 procent door onbevestigde berichten over een mogelijke aankoop door IAG, het consortium dat eigenaar is van Iberia, BA enVueling.
Volgens The Times zouden de Britten een doelwit van IAG kunnen zijn. Sommige marktspecialisten leggen uit dat de beslissing economisch volkomen logisch zou zijn, aangezien ze samen met Vueling een Europese goedkope gigant zouden creëren, van dezelfde grootte als Ryanair, naast de langeafstandsfilialen van IAG de British Airways, Aer Lingus en Iberia.
De informatie is serieus genomen door de markten die zijn begonnen met de aankoop van Easyjet-aandelen, waarvan de prijs al geruime tijd lager is dan wat als zijn werkelijke waarde wordt beschouwd, aangezien het bedrijf tijdens de crisis ernstige solvabiliteitsproblemen had.
Deze zomer herstelde easyJet, maar personeelsproblemen leidden tot talloze vertragingen en annuleringen, merkbaar aan het einde van de lente en het begin van de zomer, wat voor enorme financiele kosten zorgde. In het tweede kwartaal, voor de zomer, moest het bedrijf bijna 150 miljoen euro uitgeven aan extra kosten.
bron:www.preferente.com
Wizz Air sluit 'tijdelijk' basis in Moldavië, vluchten naar Iasi en Bacau
Wizz Air zal haar basis in Chisinau voor onbepaalde tijd sluiten "vanwege veiligheidsmaatregelen en vanwege de onzekerheid over het Moldavische luchtruim dat is ontstaan ââdoor de niet-uitgelokte Russische invasie van Oekraïne", kondigde Telegram-zender Runway09 aan.
Dit betekent dat het vliegtuig niet langer wordt onderhouden en gestationeerd in Chisinau, maar de meeste vluchten van en naar Chisinau zullen nog steeds worden uitgevoerd vanuit andere bases - Iasi en misschien Bacau, beide in Roemenië.
Onmiddellijk nadat de oorlog in Oekraïne begon, sloot Moldavië zijn luchtruim voor enkele maanden en werden de vluchten uitgevoerd vanaf de Roemeense luchthavens in Iasi, Bacau en Suceava.
Chisinau blijft vanuit onze regio voorlopig nog bereikbaar met FlyOne
Bron: www.romania-insider.com
mijn bron Twitter account: @SeanM1997
IAG (o.a Vueling / Iberia) wil dat Spanje mondkapjesplicht in OV opheft
Spanje is het enige land waar je nog een mondkapje moet dragen in het openbaar vervoer, dus ook in de vliegtuigen van Iberia. De directeur van de Iberia heeft de overheid om "gezond verstand" gevraagd en er op aangedrongen deze verplichting op
Juan Cierco deed dit op donderdag tijdens de presentatie van het rapport van werkgeversvereniging CEOE over toerisme en benadrukte het feit dat Spanje het enige land is van Europa waar deze mondkapjesplicht nog van kracht is. Alleen in Azië is het nog verplicht een masker te dragen in vliegtuigen. "Op dit moment zeggen alle wetenschappers in de wereld, behalve hier, dat het niet nodig is" om het masker te gebruiken, verzekerde hij.
"Het heeft geen zin om het gebruik van het masker verplicht te houden in het vliegtuig”, beaamt de Association of Air Lines (ALA) en de Spaanse Confederatie van Reisbureaus (CEAV). Zij eisen dat het ministerie van Volksgezondheid een einde maakt aan die maatregel om de regels in Spanje gelijk te trekken met de rest van de landen in Europa.
Vorige week vrijdag werden anti-COVID-gezondheidscontroles op luchthavens voor niet-EU-toeristen geëlimineerd, en zowel luchtvaartmaatschappijen als reisbureaus zijn van mening dat de volgende stap "zo snel mogelijk" moet worden genomen. Namelijk het opheffen van de verplichting om een mondkapje te gebruiken in het vliegtuig. Vanaf mei was het elders in Europa al niet meer verplicht.
"Na de afschaffing van deze controles om Spanje binnen te komen, is het nog ongerechtvaardigder en ongerijmder dat het verplichte gebruik van het masker in het vliegtuig wordt gehandhaafd, vooral wanneer het in de rest van de EU niet langer vereist is", zei de voorzitter van ALA Javier Gandara.
Een maand geleden deden de luchtvaartmaatschappijen hetzelfde verzoek, nadat ze hadden vernomen dat Duitsland had ingestemd met de afschaffing ervan vanaf 1 oktober.
bron: https://inspanje.nl
29-10
Arriva start vanaf december met nachttreinen naar Schiphol
Spoorvervoerder Arriva zal vanaf de nieuwe dienstregeling voor 2023, die in december ingaat, van start gaan met twee nieuwe nachttreinen. De verbinding zal eerst beginnen tussen Maastricht en Schiphol en even later ook van Groningen naar Schiphol.
De nieuwe nachtelijke treindienst zal vanaf 16 december ingaan. Eerst zal er worden gestart met de verbinding Maastricht en Schiphol, en vanaf januari volgend jaar komt ook de treindienst van Groningen naar Schiphol erbij. Tijdens de rit zullen de treinen gaan stoppen op de grote stations.
Afgelopen september werd duidelijk dat de ACM het groene licht gaf voor de treindienst, onder de voorwaarde dat Arriva de NS niet in de weg zou zitten. Vorig jaar juni kwam het bedrijf al met de plannen voor de nachttrein waarmee ze de monopoliepositie met de NS wouden verbreken.
Er zullen wekelijks twee treinen heen en weer rijden tussen Groningen en de Randstad en Maastricht en de Randstad.
Lees verder op Clubs
28-10
Spanje: Staking bij bagage-afhandeling Ryanair gedeeltelijk afgeblazen
Recent kondigde het grondpersoneel van Ryanair Spanje aan dat ze tussen 28 oktober en 8 januari gaan staken maar dat is nu gedeeltelijk afgeblazen nadat Ryanair beloofd heeft te onderhandelen over een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst. Weliswaar zijn de vakbonden blij met de toenadering van Ryanair maar helemaal gerust zijn ze er nog niet op. Daarom zal er toch gestaakt worden maar niet bij de eerder aangekondigde 23 maar bij 7 luchthavens in Spanje en alleen door de leden van de USO-vakbond.
De staking van het grondpersoneel van Ryanai r in Spanje op meerdere dagen en tijdstippen bij 23 vliegvelden gaat grotendeels niet door. Op het laatste moment heeft de Ierse low budget luchtvaartmaatschappij beloofd rond de tafel te gaan zitten om over een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst te praten maar dan moest de staking wel afgeblazen worden.
De CCOO-vakbond heeft daarna de staking afgeblazen maar de kleinere USO-vakbond wil nog een middel hebben om druk uit te oefenen en dus wordt er niet gestaakt bij 23 vliegvelden maar bij 7 vliegvelden, te weten Madrid, Palma de Mallorca, Málaga, Gran Canaria, Ibiza, Murcia en Santiago de Compostela.
bron: www.spanjevandaag.com
Zie ook het artikel van 25 oktober
Ryanair start met route van Eilat naar Charleroi
Goed nieuws voor de inwoners van Eilat. De toeristen uit Europa keren terug naar Israël en Eilat. Ryanair gaat 4 winter-routes uitvoeren vanaf Ramon-Eilat Airport. De gekozen bestemmingen zijn Charleroi, Kaunas, Krakau en Parijs.
De route naar Charleroi krijgt twee vluchten per week en vliegt vanaf 17 december tot eind maart.
Ramon Airport ligt maar 25 kilometer af van een andere Ryanair bestemming vanaf Charleroi, namelijk Aqaba en dat terwijl de grenzen gewoon open zijn.
Bron: www.eilatredc.co.il
27-10
Heeft Eurowings te weinig piloten?
De pilotenvakbond Cockpit heeft haar eisen voor een 50-urige werkweek met stakingen benadrukt. Eurowings begrijpt de wereld niet meer. Zo roept de zomer van 2022 vragen op over de personeelsplanning bij de Lufthansa-dochter.
Volgens de Cockpit Association bracht de zomer van 2022 de 800 piloten van Eurowings Duitsland “tot het uiterste”. Met vier stakingsdagen in oktober wil de pilotenvakbond niet meer geld, maar kortere weekdiensten en vrije dagen afdwingen
Eurowings is een beetje opgeschoven naar de piloten. "We hebben al tien dagen meer van de 14 extra vrije dagen per jaar aangeboden, evenals een vermindering van de wekelijkse arbeidsduur (van maximaal 55 uur, red.) met twee volledige uren", zegt HR-manager Kai Duve van Eurowings. . Cockpit streeft naar een limiet van regelmatig 50 service-uren per vliegweek
"Als Eurowings onze eisen zou accepteren, zouden ze tien procent meer piloten moeten aannemen", zei een eerste officier aan "WirtschaftsWoche" . "Met 4,7 kapiteins en 4,5 co-piloten per vliegtuig heeft Eurowings Duitsland een slechtere personeelsbezetting dan welke concurrent dan ook die ik ken."
Door vertragingen op luchthavens overschreden de bemanningen in de zomer van 2022 volgens de beschrijving ook de wettelijke maximale diensttijd van twaalf uur per dag.
De gezagvoerder kan de diensttijd met maximaal twee uur verlengen. Deze "kapiteinsbeslissing" zou "eigenlijk een absolute uitzondering" moeten zijn", aldus de piloot van de "WirtschaftsWoche". "Op dit moment verwacht Eurowings dat we dat gewoon doen."
In het licht van de pilotenstakingen heeft Eurowings Duitsland de groeiplannen stopgezet, alle lopende promoties van eerste officieren tot kapiteins stopgezet en 200 geplande nieuwe aanwervingen in de cockpit geschorst. Er zijn momenteel nieuwe onderhandelingen gaande tussen de luchtvaartmaatschappij en de vakbond.
Bron: www.aero.de
25-10
staking bij bagage afhandeling Ryanair (UPDATE)
Ryanair Spanje krijgt opnieuw te maken met een staking, dit keer echter niet van het cabinepersoneel of de piloten maar van het personeel van de grondafhandeling bij de vliegvelden. Het zijn de vakbonden USO en CCOO die hun leden oproepen om vanaf 28 oktober tot 8 januari het werk op verschillende dagen neer te leggen uit protest tegen de slechte arbeidsomstandigheden en een betere collectieve arbeidsovereenkomst bij 23 Spaanse vliegvelden.
Het personeel van de grondafhandeling in Spanje wordt voor Ryanair geregeld door die bedrijven: Azul Handling, Ryanair DAC en Ihandling Aviation Airlines Airports. De werknemers van deze grondafhandeling bedrijven wordt nu gevraagd om tussen 28 oktober 2022 en 8 januari 2023 het werk op verschillende dagen en/of uren neer te leggen.
Het gaat daarbij om het personeel van Ryanair van de grondafhandeling bij 23 vliegvelden, te weten Madrid-Barajas, Barcelona-El Prat, Palma de Mallorca, Málaga, Alicante, Sevilla, Valencia, Girona, Santiago de Compostela, Ibiza, Reus, Tenerife Sur, Tenerife Norte, Lanzarote, Jerez, Santander, Gran Canaria, Zaragoza, Fuerteventura, Menorca, Almería, Valladolid en Murcia.
Het gaat in totaal tussen 28 oktober en 8 januari om 31 stakingsdagen waarvan vijf tussen 00 uur op 28 oktober en 24 uur op 1 november. Tussen 2 en 30 november vinden er gedeeltelijke stakingen plaats op de vrijdagen, zaterdagen en zondagen op 4,5,6,11,12,13,18,19,20,25,26 en 27 november van 4 tot 7 uur, 12 tot 15 uur en 21 tot 23 uur.
In december gaat het om stakingen op 6,10,16,17,18,22 en 23 december van 4 tot 7 uur, 12 tot 15 uur en 21 tot 23 uur en op 8,11,30 en 31 december van 00 uur tot 24 uur. In januari staan stakingen gepland op 6 en 8 januari tussen 00 en 24 uur.
Deze stakingen van het personeel van de grondafhandeling komen bovenop de stakingen die al sinds 8 augustus plaatsvinden bij het cabinepersoneel van Ryanair in Spanje. Deze moeten in principe eindigen op 7 januari 2023 maar men spreekt nu al over een verlenging, al is het doel nog steeds niet bereikt en merken veel reizigers ook niets of weinig van deze stakingen.
bron: www.spanjevandaag.com
Vlucht gemist door staking op Charleroi? Dit zijn je rechten
Is je vlucht door de stakingen op de luchthaven van Charleroi aan je neus voorbijgegaan? Wil je weten of je aanspraak kunt maken op een compensatie of een omboeking? Dit zijn je rechten.
Verleden week maandag legde het veiligheidspersoneel, van het bedrijf BSCA Security, het werk neer op de luchthaven van Charleroi, met als resultaat ongeziene chaos en grote ontevredenheid. Duizenden mensen hebben maandag en dinsdag hun vliegtuig (half)leeg zien opstijgen. Alleen de mensen die vele uren op voorhand op de luchthaven waren, raakten aan boord.
dinsdag heeft de politie zelfs de toegangsweg naar de luchthaven afgesloten. Vertrekkende passagiers worden weggestuurd, tot hun grote frustratie. Zeker omdat veel, vooral buitenlandse, passagiers niet op de hoogte waren gesteld.
Maar krijg je een compensatie als je je vlucht mist? Als de vlucht geannuleerd wordt of een vertraging heeft van meer dan drie uur, ben je altijd gedekt. Dan krijg je een terugbetaling of kun je je reis omboeken. Als de schuld bij de luchtvaartmaatschappij ligt, heb je ook recht op een schadevergoeding tussen 250 en 600 euro, afhankelijk van de lengte van de vlucht.
"Maar de vluchten waren de afgelopen dagen in principe niet geannuleerd", zegt VRT-journalist Nico Cardone. "De vliegtuigen, piloten en stewards waren er. De vliegtuigen stegen ook op. De meeste passagiers raakten gewoon niet aan boord. En dat lag niet in de handen van de vliegtuigmaatschappijen, maar in die van een extern bedrijf."
"In dat geval bevinden passagiers zich in een grijze zone waarbij er geen wettelijke basis is om het geld terug te vragen. Het zou helemaal anders zijn als de luchtvaartmaatschappijen zelf zouden staken."
Lees verder op Clubs
23-10
Fastid test digitale toegangscontrole Weeze
De digitale specialisten van het Nederlandse bedrijf fastID hebben een slanke technologiezuil geïnstalleerd voor snelle toegang tot de veiligheidscontrole op Airport Weeze.
De in die zuil geïnstalleerde camera herkent gezichten en controleert zo de toegang tot de instapcontrole en de achterliggende veiligheidscontrole.
In eerste instantie is dit een pilot om de functies van het apparaat en de acceptatie van klanten te testen. Met de FastID-app kunnen passagiers hun ID-gegevens en foto uploaden en hebben ze binnen enkele minuten een digitale identiteit op hun mobiele telefoon. Daarbij blijft het: de gegevens worden nergens permanent opgeslagen.
Wie een ticket voor de Fast Track heeft gekocht op de website van de luchthaven, kan eenvoudig gewoon de QR-code in de FastID-app uploaden.
De Fast Track kan daardoor worden betreden zonder een geprint ticket. De camera in de FastID zuil detecteert of de passagier een ticket heeft en geeft vervolgens een groen signaal om de weg vrij te maken.
FastID biedt ook de innovatieve toegangscontroles voor Fast track en lounge toegang op Rotterdam Airport.
Het professionele team rond oprichter en CEO Albert van Veen, werkt er hard aan om de digitale, veilige ID-oplossingen na de pilotfase ook op andere plekken op internationale luchthavens of in grote stadions gebruikt te nemen.
bron: https://airport-weeze.com
Spanje: Cabinepersoneel Vueling wil staken van november t/m januari
Het cabinepersoneel van Vueling wil elke vrijdag, zondag, maandag en feestdagen tussen 1 november en 31 januari staken om een salarisverhoging van 13,4% voor 2022 te eisen.
De arbeiders worden opgeroepen tot staking door de Stavla, die in een verklaring heeft gezegd dat het de staking had willen vermijden, maar dat het " onvermijdelijk " was.
"Het cabinepersoneel kan niet langer de dupe zijn van de situatie van loononzekerheid waarin ze zich nu bevindt, terwijl het bedrijf de onderhandelingen over de collectieve overeenkomst uitstelt ”, voegde de vakbond eraan toe.
In een verklaring deze vrijdag zei het bedrijf dat " dit niet het moment is " om te staken, maar om de krachten te bundelen om de toekomst van de luchtvaartmaatschappij op te bouwen. Zij zijn van mening dat de door Stavla geëiste loonsverhogingen onhaalbaar is omdat dat het concurrentievermogen van Vueling zou verminderen en zou kunnen leiden tot een vermindering van de omvang van de luchtvaartmaatschappij. Volgens Vueling is een reorganisatie dan noodzakelijk
Het bedrijf herinnert eraan dat het al heeft ingestemd met een verhoging van de lonen van het cabinepersoneel met 6,5% per 1 januari 2021.
De luchtvaartsector heeft de afgelopen twee jaar te maken gehad met de grootste crisis in haar geschiedenis, waar in Vueling verlies heeft geleden en een schuld van 260 miljoen euro heeft opgelopen.
bron: www.aviation24.be
21-10
Corendon schrapt flink in vluchtschema
Corendon Airlines (inclusief Corendon Airlines Europe) heeft de afgelopen weken geleidelijk een aanpassing van de dienstregeling voor het winterereizoen van 2022/23 gemaakt. De luchtvaartmaatschappij heeft op veel bestemmingen de verkoop gesloten. Gebaseerd op de dienstregeling op de website van de luchtvaartmaatschappij op 12AUG22 versus die van de ochtend van 20OCT22, zijn de aanpassingen als volgt.
Let op: deze lijst heeft alleen betrekking op lijnvluchten die beschikbaar zijn/waren voor reservering op de website van de luchtvaartmaatschappij. Daarnaast kunnen geselecteerde hieronder genoemde routes die niet langer beschikbaar zijn voor reservering op de website van de luchtvaartmaatschappij, nog steeds worden aangeboden als chartervluchten in samenwerking met verschillende touroperators. Deze lijst zegt niks over de zomerdienstregeling van 2023.
Corendon Airlines (Turkije)
Amsterdam: Izmir, Kayseri, Konya,
Rotterdam: Kayseri,
Dusseldorf: Adana, Ankara, Diyarbakir, Gaziantep kayseri, samsun, Trabzon, zonguldak
Keulen: Adana, Ankara, Kayseri, Trabzon, Zonguldak
Münster: Antalya, Zonguldak
Corendon Airlines (Europa)
Brussel – Gran Canaria/Las Palmas
Weeze: Hurghada
Dusseldorf: Funchal, Sharm el Sheikh
Cologne – Funchal 2 weekly
Münster: Funchal, Fuerteventura, Gran Canaria, Lanzarote, Tenerife
Het complete overzicht vind je op Aeroroutes.com
Antwerpen: TUI Fly krijgt 3 nieuwe, schonere vliegtuigen
Luchtvaartmaatschappij TUI Fly België krijgt volgend jaar drie nieuwe vliegtuigen, die minder vervuilend en de helft minder luid zijn dan de vorige modellen. De toestellen van het type Embraer E195-E2 zullen voornamelijk worden ingezet voor vluchten van en naar de luchthaven van Antwerpen. Dat hebben de Duitse moedergroep TUI Group en TUI Fly België donderdag bekendgemaakt.
De drie vliegtuigen, die geleased worden van de Ierse leasingmaatschappij AerCap, zullen in de eerste helft van 2023 geleverd worden. De toestellen met plaats voor 136 passagiers zullen in Antwerpen de oudere en kleinere Embraer E190-vliegtuigen (met 112 plaatsen) vervangen, zegt TUI fly België.
De luchtvaartmaatschappij wijst erop dat de vliegtuigen niet alleen groter zijn dan hun voorgangers, maar ook minder vervuilend en stiller. Volgens TUI Fly hebben de nieuwe toestellen door de aanpassingen in de aerodynamica een COâ-uitstoot die 33% lager ligt. “Bij het opstijgen en landen draagt het geluid van de E195 bovendien tot 50% minder ver dan bij de E190”, stelt TUI Fly. “Daardoor behoort de E195-E2 tot de allerstilste toestellen binnen het segment van de kleinere vliegtuigtypes.”
De nieuwe toestellen kunnen ook verder vliegen: vanuit Antwerpen worden bestemmingen tot 2.280 kilometer afstand bereikbaar, tot nu toe was de maximale afstand 1.900 kilometer. “Dat maakt het mogelijk om uit te breiden naar nieuwe vakantiebestemmingen vanuit het noorden van België”, zegt Marco Ciomperlik, chief airline officer van TUI Group, in een persbericht.
De Embraer E195-E2 is een nieuw vliegtuigtype voor TUI Fly, en ook voor de hele TUI Group. “We zijn oprecht blij dat TUI ons de mogelijkheid geeft om de E195-E2 exclusief aan de Belgische reiziger aan te bieden”, zegt Gunther Hofman, managing director van TUI Fly voor de ‘westelijke regio’. “Zeer belangrijk is ook dat we een positief ecologisch verhaal kunnen brengen naar de directe omgeving van de Antwerpse luchthaven.”
20-10
Eurowings en piloten praten na staking weer met elkaar
Na de pilotenstaking bij Eurowings met honderden geannuleerde vluchten willen de cao-onderhandelingspartners terug naar de onderhandelingstafel. De pilotenvakbond Vereinigung Cockpit en de Lufthansa-dochter maakten woensdag bekend dat de gesprekken worden hervat.
Maandag begon een driedaagse staking, waardoor zo'n 800 vluchten werden geannuleerd. De aankondiging zei dat de geplande operaties donderdag zouden worden hervat. "Dit is goed nieuws, vooral voor alle Eurowings-klanten."
De VC wil de piloten ontlasten. Omdat het aanbod van de werkgever haar niet genoeg was, had de vakbond opgeroepen tot een staking: eerst voor één dag op 6 oktober en vanaf deze maandag in een tweede golf gedurende drie opeenvolgende dagen. Tienduizenden reizigers moesten een nieuwe afspraak maken. Het grondpersoneel en de piloten van het kernbedrijf van Lufthansa waren eerder een dag in staking gegaan.
Volgens de vakbond zitten de 800 Eurowings-piloten qua werkdruk "op de limiet". Er is dus dringend nood aan opvang. Het VC pleit onder meer voor een verlaging van de maximale wekelijkse arbeidstijd met vijf tot vijftig. Eurowings bood drie uur aan.
VC wilde 14 extra vrije dagen, terwijl Eurowings er tien bood. Ook bij het verlengen van de rusttijden en het verkorten van de maximale vliegdiensttijden konden cao-partijen geen gemeenschappelijke deler vinden.
Tijdens de vakbondsactie probeerde Eurowings de door de staking veroorzaakte leemten op te vullen met personeel en vliegtuigen van partnerbedrijven. Uiteindelijk werd dat echter steeds erger: aan het begin van de week werd ongeveer elke tweede vlucht van Eurowings Duitsland geannuleerd. Woensdag was het aandeel tweederde.
Volgens de directie kostte de staking het bedrijf dagelijks tientallen miljoenen. Dat bedreigt ook de werkgelegenheid, waarschuwde CFO Kai Duve. Het is onbegrijpelijk dat de vakbond voor frustratie bij reizigers en financiële ballast zorgt nu de economie weer aantrekt na een moeilijke zomer.
Lees verder op clubs
Bommelding op Easyjet-vlucht naar Schiphol
De politie van het Britse district Essex heeft vanavond drie mannen gearresteerd voor een valse bommelding aan boord van een toestel van Easyjet. De Airbus A319 stond op het punt om van Londen Stansted naar Schiphol te vliegen, maar werd daarvoor in de plaats voor onderzoek naar een afgelegen plek op de luchthaven gestuurd. Het vliegveld werd tijdelijk gesloten.
Op de afgelegen parkeerplaats is een speciale eenheid van de politie aan boord gegaan om de drie verdachte passagiers aan te houden. Volgens de politie uit Essex, het district waar luchthaven Londen Stansted onder valt, werd er rond 20.40 uur (Nederlandse tijd) gebeld over een bom aan boord van een vliegtuig. Daarop werd besloten om het toestel met bestemming Schiphol op een geïsoleerde plek te onderzoeken.
In de Airbus A319 werden drie mannen opgepakt die ervan worden verdacht een valse bommelding te hebben gemaakt. De drie zitten nog vast. Volgens de Essex Police was er uiteindelijk geen sprake van een bom aan boord van het Easyjet-vliegtuig.
Luchthaven Londen Stansted was korte tijd gesloten. De vlucht naar Schiphol is geannuleerd. Schiphol is een grote thuisbasis van Easyjet. Op de luchthaven staan meerdere vliegtuigen van de prijsvechter gestationeerd, waaronder de Airbus waarin de bommelding werd gedaan
bron: www.nhnieuws.nl
19-10
Akkoord op Charleroi, luchthaven vanaf morgen weer open
De staking van het veiligheidspersoneel op de luchthaven van Charleroi is voorbij. De vakbondsleden hebben het akkoord goedgekeurd dat de vakbonden en de luchthavendirectie gisteren hebben bereikt. Het luchthavengebouw blijft wel nog de hele dag gesloten. Vanaf morgen zou de luchthaven van Charleroi weer open moeten zijn zoals normaal.
Maandag legde het veiligheidspersoneel op de luchthaven van Charleroi het werk neer. BSCA Security, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de veiligheid op de luchthaven, heeft beslist om de veiligheidscontroles in de toekomst door twee bedrijven te laten doen, in plaats van één bedrijf nu. De werknemers van Security Masters, dat nu de veiligheidscontroles uitvoert, vrezen dat dat hun jobzekerheid en loonsvoorwaarden zal beïnvloeden.
De actie maandag leidde tot ongeziene chaos op de luchthaven van Charleroi. Zowel maandag als dinsdag werd het luchthavengebouw gesloten voor vertrekkende reizigers, wat leidde tot een massa volk aan de ingang. Gisteren mochten reizigers af en toe wel binnen, maar ook dat verliep erg moeizaam.
Gisteravond werd een voorakkoord bereikt tussen de vakbonden van het personeel op de luchthaven van Charleroi en vertegenwoordigers van de luchthaven en de Waalse regering. Volgens dat voorakkoord komt er voorlopig geen tweede beveiligingsbedrijf. Dat zou pas kunnen vanaf 2025, als het aantal reizigers blijft groeien. Vanmorgen hebben de vakbondsleden het voorakkoord goedgekeurd, de staking is dus voorbij. "Vanaf morgen hervatten we het werk", zegt Kevin Peeters van de vakbond FGTB aan VRT NWS.
"Het akkoord geeft ons garanties dat de beveiliging maar door één bedrijf gedaan zal worden tot minstens 2025. Er komt een nieuwe hal om veiligheidsscreenings te doen. Zodra die klaar is, kan er worden gediscussieerd over een nieuwe organisatie van de beveiliging. Wij staan open om daarover te praten", zegt Peeters.
Lees verder op: vrt.be
Charleroi Airport: “Er is een protocolakkoord gesloten”
Na overleg tussen de vakbonden van het veiligheidspersoneel op de luchthaven van Charleroi en vertegenwoordigers van de luchthaven en de Waalse regering liggen er “enkele pistes op tafel voor mogelijke oplossingen” in het conflict. Dat bevestigen de vakbonden en de luchthavenbaas. Het veiligheidspersoneel voert al twee dagen actie omdat de luchthaven van plan is de beveiliging te verdelen over twee bedrijven in plaats van één. De bonden zullen het ontwerp morgen voorleggen aan de actievoerders.
Al was er dinsdagavond sprake van een doorbraak. “Er is een protocolakkoord gesloten, woensdag is er een personeelsvergadering. Dan zal blijken of de garanties volstaan om donderdag weer aan het werk te gaan. We hebben er alleszins goede hoop in,” zegt Gaetan Stas, die voor ACV mee aan tafel zat in Namen. Eerder op de dag noemde Philippe Verdonck, CEO van Brussels South Charleroi Airport, de eisen van de vakbonden evenwel “te zot voor woorden”.
De directie van Security Masters voelt zich gesteund door haar medewerkers, maar betreurt de acties en vooral het feit dat de passagiers hier weer de dupe van zijn
De 81 vluchten die voorzien waren voor woensdag, vertrekken leeg. Waarom leeg? “Dat moet wel”, verduidelijk luchtvaartexpert Luk De Wilde. “Als een vlucht van Charleroi naar Glasgow of Milaan vertrekt, moet ze enkele uren later al kunnen terugkeren met nieuwe passagiers.”
De beslissing om de vertrekterminal van de luchthaven van Charleroi woensdag te sluiten, betekent wel dat Ryanair, TUIfly en Wizzair de passagiers ofwel een terugbetaling ofwel een alternatieve vlucht moeten aanbieden”, merkt Simon November van Test Aankoop op. Zij hebben dus meer geluk dan wie maandag of dinsdag niet kon vertrekken door de staking. Al zegt Ryanair wel dat het onderzoekt wat het ook voor die gestrande passagiers kan doen.
bron: www.gva.be
18-10
TUI & Cepsa bundelen krachten om vliegen koolstofarm te maken
Partnerschap voor duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) ter ondersteuning van emissiereductie in het luchtvervoer en samenwerking uit te breiden naar andere gebieden van de toeristische waardeketen van TUI, zoals bus- en cruisereizen.
TUI en het Spaanse energiebedrijf Cepsa hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend om de productie en levering van duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) te bevorderen, een belangrijk instrument om de CO2-voetafdruk van het luchtvervoer verder te verkleinen en een prioriteit voor beide bedrijven om te strijden tegen klimaatverandering. Deze brandstoffen zullen worden geproduceerd uit circulaire grondstoffen die niet concurreren met voedselbronnen, zoals gebruikte bakoliën, non-food dierlijk afval of biologisch afbreekbaar afval van verschillende industrieën, en zullen het mogelijk maken om de uitstoot van vliegtuigen tot 80% te verminderen in vergelijking met op conventionele kerosine.
"We zien de duurzame transformatie niet als regelgeving, maar als een kans voor TUI en de reisindustrie, voor bestemmingen, voor medewerkers en klanten. Duurzaam toerisme heeft niet alleen een lagere ecologische voetafdruk, maar ondersteunt ook verandering in vakantiebestemmingen - biedt kansen voor lokale mensen in bestemmingen en het creëren van sociale en economische meerwaarde Sociale, ecologische en economische duurzaamheid horen bij elkaar Emissievrij reizen is ons ambitieuze doel Of het nu gaat om de vlucht naar de vakantiebestemming, de cruise, de overnachting in het hotel of ter plaatse geboekte ervaringen - samen met partners en onze eigen concepten en projecten om de uitstoot te verminderen, werken we continu en concreet aan het doel van "Net-Zero". Elk bedrijfssegment, of het nu TUI Hotels & Resorts,cruises of airlines, heeft doelen en een duidelijke roadmap - daarnaast zijn tussenstappen belangrijk, we willen en moeten Net-Zero sneller dan 2050 bereiken", zegt Thomas Ellerbeck, Chief Sustainability Officer en lid van het Group Executive Committee bij TUI Group.
"Samenwerkingen zoals die met Cepsa ondersteunen het behalen van onze klimaatdoelen. We hebben onszelf ambitieuze reductiedoelen gesteld voor TUI Airlines, die momenteel worden gevalideerd door het onafhankelijke Science Based Targets-initiatief. SAF speelt een cruciale rol bij het verminderen van emissies in de luchtvaart en voor TUI. Tegelijkertijd dragen dergelijke samenwerkingen bij aan het vergroten van de beschikbaarheid van duurzame vliegtuigbrandstoffen in de toekomst. Immers, naast CO2-efficiëntere vliegtuigen zijn met name SAF een belangrijke hefboom voor duurzamer reizen", zegt Marco Ciomperlik, Chief Airline Officer van TUI Group.
Lees verder in het Engels op TUI group
Tweede dag chaos op luchthaven Charleroi door staking (UPDATE)
De luchthaven van Charleroi kampt voor de tweede dag op rij met forse hinder door stakend beveiligingspersoneel. Reizigers probeerden de toegang te forceren. Crisisoverleg moet de komende dagen duidelijkheid brengen.
De spanningen lopen hoog op door de staking bij het personeel van Security Masters, dat instaat voor de beveiliging van de luchthaven. Reizigers raakten daardoor niet op de vliegtuigen en maandag rond 16 uur ging de luchthaven dicht voor alle vertrekkende passagiers.
Sinds 8 uur vanochtend laat de luchthaven weer met mondjesmaat passagiers binnen. Al blijft de onduidelijkheid voor reizigers groot. 'We proberen zoveel mogelijk info te geven aan de passagiers', zei CEO van de luchthaven Philippe Verdonck in De Ochtend op Radio 1. 'Ik begrijp de frustratie van de mensen.'
bron: www.tijd.be
UPDATE
Luchthaven Charleroi blijft ook woensdag gesloten na chaos: ‘Sfeer was echt wel grimmig’
www.standaard.be/cnt/dmf20221018_91858105
Chaos op Charleroi Airport door actie van veiligheidspersoneel
De luchthaven van Charleroi is vanochtend nauwelijks toegankelijk door een actie van het veiligheidspersoneel. Bezoekers worden maar mondjesmaat doorgelaten. Daardoor lopen veel vluchten aanzienlijke vertraging op. TUIfly heeft enkele vluchten afgeleid naar Brussels Airport. De luchthaven is om 16 uur gesloten, heeft CEO Philippe Verdonck bevestigd aan het persagentschap Belga. De politie had mensen die nog aan het wachten zijn opgeroepen om naar huis terug te keren.
onderden reizigers stonden tot vanmiddag te wachten aan het luchthavengebouw van Charleroi en ook op de wegen rond de site heerst er chaos, meldt onze collega Yves Borms, die ter plaatse is. De oorzaak: een vakbondsactie van het veiligheidspersoneel van de luchthaven.
De vakbonden van veiligheidsbedrijf Security Masters hadden een stakingsaanzegging ingediend na de beslissing van BSCA Security, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de veiligheid op de luchthaven, om de veiligheidscontroles in de toekomst door twee bedrijven te laten doen, in plaats van door één. De werknemers vrezen dat dat een impact gaat hebben op hun jobzekerheid en loonsvoorwaarden.
Eerder deze maand heeft het veiligheidspersoneel ook al eens actie gevoerd. Momenteel werken zo'n 380 veiligheidsagenten voor Security Masters op de luchthaven van Charleroi.
bron: www.vrt.be
15-10
Piloten Eurowings gaan drie dagen in staking
Piloten van de Duitse luchtvaartmaatschappij Eurowings leggen volgende week opnieuw het werk neer. Ze staken dan maandag tot en met woensdag. De Duitse pilotenvakbond Cockpit kondigde die staking bij de Lufthansa-dochter vrijdag aan. Inzet is meer vrije dagen en langere rusttijden.
Vorige week staakten de piloten ook al een dag. Toen kon ongeveer de helft van de Eurowings-vluchten niet doorgaan. Normaal gesproken voert de budgetvlieger zo'n vijfhonderd vluchten per dag uit.
Eurowings liet al eerder weten de eisen van de vakbond "buitensporig" te vinden. Als Eurowings aan de eisen gehoor zou geven zou 20 procent van de vluchten financieel onhaalbaar worden, zo reageerde de onderneming onlangs. Ook zou het voortbestaan van het bedrijf dan in gevaar kunnen komen.
bron: www.transport-online.nl
14-10
easyJet blijft ondanks chaos trouw aan Schiphol
Voor de belangrijke Schiphol-gebruiker easyJet is het geen optie om een ander vliegveld te zoeken ter vervanging van de door chaos geplaagde Nederlandse luchthaven. Topman Johan Lundgren zegt wel veel druk op het bestuur van Schiphol te zetten om nieuwe capaciteitsbeperkingen tegen te gaan, maar de Britse prijsvechter waardeert de kracht van een goed werkend Schiphol te erg.
"We zijn heel teleurgesteld over de deze winter voortdurende beperkingen. Ze moeten een langetermijnoplossing vinden, want maatschappijen en klanten verdienen beter dan dit. Wij lijden hier nu schade door. Maar Schiphol is een van onze belangrijkste bases en een heel goede voor ons als er geen problemen zijn. We weten dat ze zelf ook niet blij zijn met de huidige situatie, dus we willen dat ze weer normaal gaan opereren", vertelt Lundgren.
EasyJet is bezig de schade door noodgedwongen geannuleerde vluchten op Schiphol te verhalen. Lundgren zegt dat hij stappen onderneemt, maar wil niet zeggen hoe het daarmee staat. KLM maakte eerder al bekend de schade te gaan verhalen op de luchthaven. Daarover worden gesprekken gevoerd.
Lees verder op : de ondernemer
SunExpress introduceert incheckkosten
SunExpress introduceert vanaf 26 maart 2023 incheckkosten. Passagiers op internationale vluchten zullen dan minimaal 2,99 euro meer moeten betalen bij het gebruik van balies, op voorwaarde dat de betaalde optie tijdens de boeking wordt gekocht.
Als je niet van tevoren in je zak graaft, moet je ter plaatse vijf euro betalen. Reizigers die gebruik maken van web check-in zijn vrijgesteld van de nieuwe toeslag. Dit moet gratis blijven voor alle passagiers. Evenzo is de nieuwe servicetoeslag niet van toepassing op binnenlandse verbindingen en vluchten die worden uitgevoerd door codeshare-partners. Volgens SunExpress start de verkoop van de nieuwe toeslag op 1 december 2022.
Passagiers die kiezen voor duurdere tariefklassen, zoals 'Sun Premium', moeten zonder toeslag kunnen blijven inchecken aan de balie. Wie kiest voor goedkopere tarieven zal in de toekomst extra moeten bijbetalen, tenzij ze onder een uitzondering vallen.
bron: https://aviation.direct
13-10
Ryanair: CAO-overeenkomsten in Frankrijk en Spanje
Ryanair heeft een nieuwe collectieve overeenkomst getekend met de vakbond SNPNC-FO voor haar stewardessen en stewards in Frankrijk, en met FSC-CCOO voor cabinepersoneel in Spanje.
Ryanair "verwelkomde" op 12 oktober 2022 de resultaten van de stemming over de salarissen en arbeidsomstandigheden van cabinepersoneelsleden op luchthavens in Frankrijk. "Een overweldigende meerderheid van het cabinepersoneel (meer dan 75%) stemde voor deze nieuwe overeenkomst, die salaris- en roosterverbeteringen , toekomstige salarisverhogingen tot 2026 en andere voordelen omvat".
Ryanair en CCOO, de grootste en meest representatieve vakbond in Spanje, hebben een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst ondertekend om het cabinepersoneel van Ryanair in Spanje aanzienlijke verbeteringen in lonen en voorwaarden aan te bieden.
Deze overeenkomst zorgt voor extra salarisverhogingen en verbeteringen in de salarisstructuur voor alle niveaus van cabinepersoneel, met name voor junior cabinepersoneel.
Transavia wacht in spanning of de reiziger duurdere vliegtickets gaat kopen
Het wordt niet de drukke herfst waar luchtvaartmaatschappij Transavia op hoopte en klaar voor was. 'De herfstboekingen blijven achter', zegt ceo Marcel de Nooijer in een gesprek met het FD. Niet omdat reizigers niet willen vliegen, maar door aanhoudende personeelstekorten in de beveiliging en bagageafhandeling op de luchthaven Schiphol.
Transavia heeft de verkoop daardoor moeten afremmen, vluchten geannuleerd of samengevoegd. Dat betekent dat er in de tweede jaarhelft 10% minder wordt gevlogen dan waarop was gerekend, met minder mensen aan boord. ‘Dit heeft heel veel gevolgen voor onze klanten en onze medewerkers', zegt De Nooijer over de lange wachtrijen in de Schiphol-terminals. 'De beveiligingsproblemen hebben ons al tientallen miljoenen gekost.’
Daar komen de gederfde inkomsten van deze herfst en komende winter bovenop. KLM, het moederbedrijf van Transavia, meldde eerder dat de schade voor KLM alleen is opgelopen tot meer dan €100 mln. De maat is vol en KLM bereidt een claim voor.
Ook Transavia laat het er niet bij zitten al is de toon gematigder. De Nooijer: ‘We zijn aan het inventariseren hoe groot de schade precies is en zijn in gesprek met Schiphol. Of er een claim komt? Ik ga daar wel van uit.’
De topman maakt zich daarnaast zorgen over een forse verhoging van de vliegtaks en andere prijsstijgingen die op zijn bedrijf afkomen. Als vliegen duurder wordt, wat betekent dat voor het reisgedrag van de vakantieganger?
Lees verder op: Clubs
bron: www.fd.nl
12-10
CEO: Blue Air zal haar vluchten de komende 60 dagen niet hervatten
De algemeen directeur van Blue Air informeerde zijn werknemers dat de vluchten van de low-cost carrier de komende 60 dagen niet worden hervat. Cristian Rada stuurde de werknemers van het bedrijf waarvan hij eigenaar is en leidt een intern bericht waarin hij dat aankondige.
Ook stelt de eigenaar van Blue Air dat de maatschappij dagelijks in contact staat met potentiële investeerders en in hetzelfde bericht vraagt hij de werknemers om te overwegen om vakantie op te nemen.
In de afgelopen dagen hebben vertegenwoordigers van Blue Air gezegd dat ze in gesprek zijn met twee potentiële investeerders, maar hebben geweigerd hun namen bekend te maken. De directeur stelt dat zijn aandeelhouderschap door alle investeerders wordt geaccepteerd, maar wachten ze op een definitieve reactie van de Roemeense autoriteiten.
ANPC (De Roemeense luchtvaartautoriteiten) hebben Blue Air begin deze maand een boete van 10 miljoen lei (is +/- €22.500) opgelegd.
bron: www.boardingpass.ro
11-10
easyJet gaat Noorderlicht-vlucht uitvoeren, opbrengst naar het goede doel
easyJet en liefdadigheidsorganisatie Aerobility werken samen om een ââspeciale vlucht aan te bieden om de magie van het noorderlicht op 30.000 voet te ervaren.
Het ingezamelde geld gaat naar het goede doel Aerobility, wiens missie het is om iedereen met een handicap toegang te geven tot vliegen.
Tickets voor de vlucht op 18 februari 2023 vanaf London Gatwick zijn nu beschikbaar en te boeken op Aerobility.com/aurora voor £ 349 per persoon, met kortingstarieven voor gehandicapte passagiers, verzorgers en kinderen. Tickets zijn inclusief een tweegangenmaaltijd, entertainment en deskundige presentaties, waaronder van BBC's Sky at Night-presentator Pete Lawrence.
Mike Miller Smith, CEO van het goede doel zei: Ons doel is ââom levens te veranderen door iedereen, met welke handicap dan ook, toegang te geven tot de magie en het wonder van vliegen. We doen dit omdat het besturen van een vliegtuig een focus op capaciteit stimuleert en onze flyers aanmoedigt om de vraag te stellen: 'Als ik een vliegtuig kan besturen, wat kan ik dan nog meer?' Hierdoor voelt al het andere in het leven net een beetje meer haalbaar, terwijl het het ultieme gevoel van vrijheid biedt en ontsnapping aan beperkingen van handicaps.
“De Aurora-vlucht met easyJet betekent veel voor zowel Aerobility als degenen voor wie we zorgen. Het biedt niet alleen een levensveranderende ervaring 's nachts, maar het financiert ook veel meer levensveranderende vluchten bij Aerobility, natuurlijk met ons vliegtuig dat net iets kleiner is.
We kunnen niet iedereen bij easyJet en alle andere bedrijven die de Aurora Flight mogelijk maken genoeg bedanken .”
bron: www.aviation24.be
07-10
easyJet breidt aanwezigheid in Marokko uit
Easyjet is van plan om meer te investeren in Marokko. Daartoe werden woensdag in Marrakech twee overeenkomsten gesloten met het Nationaal Marokkaans Verkeersbureau (onmt)
Directieleden van het bedrijf hebben hun ambities voor Marokko uiteengezet tijdens een bezoek aan Marrakech deze week op uitnodiging van het ONMT. Johan Lundgren, CEO van de luchtvaartmaatschappij, en Gary Wilson, CEO van easyJet Holidays, hebben twee contracten getekend voor het winterprogramma van de easyJet-groep in Marokko, aldus een persbericht van het ONMT.
easyJet kondigde ook een belangrijk meerjarig partnerschap dat in de komende weken zal worden ondertekend. Dit zal de capaciteit aanzienlijk verhogen en nieuwe routes openen naar verschillende Marokkaanse bestemmingen. Het is de bedoeling de luchtvaartmaatschappij via deze verschillende overeenkomsten te positioneren op bestemmingen met een groot potentieel, waaronder Marokko, aldus dezelfde bron.
"Met dit partnerschap wil easyJet zijn aanwezigheid in Agadir en Marrakech verstevigen. Maar er wordt ook gewerkt om een gezamenlijk strategisch partnerschap te ontwikkelen waardoor easyJet kan uitbreiden naar andere Marokkaanse bestemmingen en het koninkrijk kan verbinden met de 34 Europese bestemmingen", aldus Adel El Fakir.
bron: www.bladna.nl
06-10
Piloten in uniform naar 2e kamer voor smeekbede: stop alsnog krimp Schiphol
Piloten, stewards, stewardessen en technici van KLM, Transavia en easyJet komen vanmiddag in uniform naar een debat over Schiphol in de Tweede Kamer. Het personeel vreest voor een verlies van duizenden banen als het kabinet de krimpplannen voor Schiphol doorzet. Voor GroenLinks gaat de krimp niet ver genoeg en zal vanmiddag voor nóg minder dan de nu voorgestelde 440.000 jaarlijkse vluchten pleiten.
De dresscode van de piloten, cabinemedewerkers én technici is bedoeld als statement. De groep van ongeveer 25 personen wil Den Haag duidelijk maken dat een krimp van 500.000 naar 440.000 jaarlijkse vluchten duizenden banen gaat kosten. Afgelopen juni maakte minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat bekend dat de krimp vanaf eind 2023 moet ingaan. Bewoners rondom Schiphol zouden volgens hem te veel geluidsoverlast ervaren.
De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) vindt het voornemen van het kabinet onnodig en onverstandig. Alleen al voor KLM zou de krimp betekenen dat er 30 bestemmingen vanaf Schiphol zouden moeten worden geschrapt, maar de pilotenbond vreest dat het daar niet bij blijft.
Reizigers en luchtvaartmaatschappijen zullen Schiphol volgens de VNV de komende jaren steeds vaker links laten liggen. Dat gaat ten koste van de werkgelegenheid op Schiphol. Bovendien denkt de bond dat de omgeving er niet beter van wordt: buitenlandse luchtvaartmaatschappijen zullen als compensatie grotere, luidruchtigere vliegtuigen naar Schiphol sturen, terwijl KLM en Transavia juist investeren in een veel stillere vloot.
Het kabinet heeft volgens VNV onvoldoende gekeken naar de alternatieven voor krimp, zoals die nieuwe vliegtuigen van KLM en Transavia. Vanaf volgend jaar ruilen die maatschappijen hun verouderde Boeing 737’s in voor een moderne Airbus-vloot, met stillere motoren. Die investering moet wel terugverdiend worden, en dat kan nog wel eens moeilijk worden als Schiphol moet krimpen, meent de pilotenvakbond.
Lees verder op Clubs
Onderzoek easyJet: Overheid doet te weinig voor luchtvaartverduurzaming
afgelopen dinsdag kondigde easyJet de resultaten aan van een nieuw consumentenonderzoek, waarin Nederlandse consumenten hun mening delen over luchtvaartverduurzaming. Hieruit blijkt dat driekwart van de Nederlanders (75%) graag wil vliegen zonder uitstoot, en bijna twee derde (63%) bereid is om daar ook meer voor te betalen.
Verduurzaming heeft de aandacht van de Nederlandse consument, maar de luchtvaartsector schiet nog te kort: bijna driekwart van de respondenten (71%) vindt namelijk dat luchtvaartmaatschappijen sneller stappen moeten laten zien bij het ontwikkelen van uitstootvrije vliegtuigen. easyJet presenteerde afgelopen week zijn eigen routekaart naar netto nul emissies tegen 2050, met een focus op nieuwe technologie. Het consumentenonderzoek is in september 2022 uitgezet onder circa 1,000 Nederlanders en uitgevoerd in samenwerking met YouGov.
Hoewel Nederlandse consumenten duurzaamheid belangrijk vinden, laat het onderzoek ook zien dat zij nog steeds van plan zijn om te blijven vliegen de komende jaren. Ruim de helft van de respondenten (52%) heeft niet actief de hoeveelheid die ze vliegen verminderd als gevolg van bezorgdheid over de milieu-impact. Bovendien lijkt vliegschaamte minder voorkomend te zijn dan gedacht. Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten (52%) ervaart namelijk geen schuldgevoel als ze vliegen, en een bijna even grote hoeveelheid (50%) laat weten van plan te zijn over de komende twee jaar weer met het vliegtuig op vakantie te gaan.
Om verduurzaming van de luchtvaart te realiseren, hebben we de hele sector nodig. De branche kan niet enkel op eigen kracht de nodige investeringen maken voor de toekomst. Meer dan de helft van de Nederlanders (57%) vindt dan ook dat de overheid niet genoeg doet voor luchtvaartverduurzaming (bijvoorbeeld strengere regels en subsidieverlening). Ruim een kwart van de respondenten (26%) vindt zelfs dat overheden en regelgevers het voortouw moeten nemen als het gaat om verduurzaming.
Lees verder op Travelpro
Transavia investeert in elektrische airliner: FlyWithLucy
Transavia Ventures, de investeringstak van Transavia investeert in startup FlyWithLucy (Lucy), de eerste elektrische airliner die zich volledig richt op elektrisch vliegen. De stap past in Transavia’s ambitie naar verdere verduurzaming. Met deze investering maakt de luchtvaartmaatschappij duurzaam elektrisch vliegen voor consumenten - in de toekomst - bereikbaar. De twee partijen tekenden de overeenkomst tijdens het World Aviation Festival in de RAI in Amsterdam waar de wereldwijde luchtvaartsector drie dagen bij elkaar is.
Marcel de Nooijer, CEO Transavia: “We gaan vliegen met Transavia duurzamer maken. En dus verkennen en onderzoeken we ook verschillende toekomstscenario’s. De investering in Lucy is de derde veelbelovende technologische oplossing in onze verduurzamings strategie dit jaar. We begonnen als eerste low cost airline met het bijtanken van Sustainable Aviation Fuel (SAF): daarmee dringen we uitstoot terug. Nog beperkt, vanwege de geringe beschikbaarheid en hoge kosten, maar het is een mooi begin. Daarnaast zijn we partner bij de aanleg van een waterstof infrastructuur rondom Rotterdam The Hague Airport, om met waterstof te kunnen gaan vliegen. Met Lucy tot slot investeren we in elektrisch vliegen.”
Lucy gaat in 2025 haar eerste elektrische vluchten aanbieden vanaf vliegveld Eindhoven. Daarbij slaat een compleet nieuw ecosysteem van universiteiten, startups, corporates en vliegtuigbouwers de handen ineen. Lucy start met 5 persoons e-vliegtuigen met een range van zo'n 250 km. De ambitie is uiteraard grotere e-planes met een groter bereik. Eerst als vervanging van de bestaande regionale luchtvaart en uiteindelijk ook geïntegreerd in het huidige routenetwerk van de commerciële luchtvaartbedrijven.
Teun Kraaij Founder van Lucy: “Elektrisch vliegen richt zich in de eerste fase op de zakelijke reiziger. Dankzij het partnership met Transavia kunnen we versneld ook elektrisch vliegen naar vakantiebestemmingen aanbieden. Rond 2030 hebben we de technologie om delen van routes van bestaande airlines over te nemen.”
bron: www.transport-online.nl
05-10
Vueling sluit deal met Cirium om vertragingen aan te pakken
De Spaanse prijsvechter Vueling heeft een deal gesloten met luchtvaartanalysebedrijf Cirium om de operationele prestaties van de luchtvaartmaatschappij "drastisch te verbeteren" en vertragingen tot een minimum te beperken.
De meerjarige deal geeft Vueling toegang tot Cirium's nieuwe datawarehouse en analyseoplossing voor de luchtvaart, Cirium Sky.
De luchtvaartmaatschappij, die deel uitmaakt van International Airlines Group (IAG), kan Cirium Sky gebruiken om de vluchtoperaties effectiever te beheren en vertragingen te analyseren op basis van data.
Jeremy Bowen, CEO van Cirium, zei: "Ons luchtvaartdatawarehouse, Cirium Sky, is van cruciaal belang bij het ondersteunen van Vueling's digitale transformatie-initiatieven en zal de luchtvaartmaatschappij in staat stellen de vluchtoperaties te verbeteren, reisvertragingen te verminderen en de weg vrij te maken voor operationele uitmuntendheid."
Oliver Ifert, Chief Operations Officer van Vueling, zei: "Vueling komt uit de pandemie en wordt nog efficiënter en concurrerender omdat we prioriteit geven aan bruikbare inzichten, ondersteund door een schat aan gegevens en context."
Hij zei dat het plannen van vluchten met Cirium Sky "de vertragingen zal verminderen en verstoringen zal minimaliseren".
Door de overstap naar Cirium Sky zal Vueling overstappen van het gebruik van meerdere dataproviders naar één enkele bron van luchtvaartgegevens en -analyses.
bron: https://travelweekly.co.uk
Piloten Eurowings staken donderdag
De huidige onderhandelingen over de zogenaamde cao (MTV) bij Eurowings zijn mislukt. Tien onderhandelingsrondes, waarvan twee na het duidelijke signaal van de stemming over stakingsdreiging, hebben niet geleid tot een noemenswaardige toenadering. Dat heeft de pilotenvakbond Vereinigung Cockpit dinsdagavond laten weten.
De centrale eis van de VC is het ontlasten van de medewerkers door bijvoorbeeld de maximale vliegdiensttijden te verkorten en de rusttijden te vergroten. Het huidige MTV bestaat sinds 2015 zonder enige aanpassingen.
“De werkdruk is aanzienlijk toegenomen. De werkgever put regelmatig de werktijd van de collega's uit tot het toegestane maximum, dit kan geen blijvende situatie zijn", zegt Matthias Baier, perswoordvoerder en bestuurslid van de Cockpit Association. "We betreuren de beperkingen voor de passagiers, maar door het gebrek aan accommodatie van het management van Eurowings hebben we momenteel alleen de mogelijkheid om onze eisen te benadrukken met een arbeidsconflict."
"We staan ââopen voor gesprekken over hoe we op lange termijn redelijke werktijden voor Eurowings-medewerkers kunnen realiseren", zegt Marcel Gröls, voorzitter van de Cockpit Association. “Tot nu toe lukte het echter niet om met de werkgever een gemeenschappelijk pad af te spreken. Het is niet genoeg om aan de onderhandelingstafel te zitten - je moet ook bereid zijn om een ââoplossing te vinden en geen tegeneisen als aanbod indienen."
De Cockpit Association roept daarom de piloten van Eurowings op om op 6 oktober 2022 tussen 00:00 en 23:59 in staking te gaan.
bron: www.airportzentrale.de
04-10
Hufters aan boord bij Transavia voortaan niet meer welkom bij KLM, én andersom
KLM en Transavia gaan voortaan de gegevens met elkaar delen van agressieve passagiers. Het is voor het eerst dat luchtvaartmaatschappijen zulke informatie mogen uitwisselen. Wie zich vanaf nu hufterig bij één van de twee maatschappijen gedraagt, loopt het risico om zowel bij KLM als Transavia een vliegverbod van vijf jaar te krijgen.
Het uitwisselen van passagiersgevens staat al jaren ter discussie bij luchtvaartmaatschappijen en de politiek. Tot nu toe mogen maatschappijen vanwege privacyregels geen persoonsgegevens met elkaar delen, maar omdat Transavia een dochterbedrijf is van KLM is dat voortaan onderling wel toegestaan. Luchtvaartmaatschappijen willen dat de politiek er werk van maakt om de persoonsgegevens van vlieghufters in heel Europa te kunnen delen.
Volgens KLM en Transavia is agressie aan boord een groeiend probleem. Zeker in de coronaperiode kregen stewards en stewardessen steeds vaker te maken met zich misdragende passagiers, die bijvoorbeeld weigerden een mondkapje te dragen. Bij KLM zijn er maandelijks gemiddeld vijf meldingen van ontoelaatbaar gedrag aan boord of op de luchthaven, bij Transavia is dat één keer per maand.
bron: www.nhnieuews.nl
03-10
Zondag: Spontane staking op luchthaven Charleroi
Op de luchthaven van Charleroi is zondagnamiddag een spontane staking uitgebroken die het luchtverkeer verstoort. Dat heeft de communicatiedienst van de luchthaven bevestigd na een bericht van RTL Info.
Het initiatief voor de staking komt van het veiligheidspersoneel van de luchthaven, dat een conflict heeft met BSCA Security, de maatschappij die verantwoordelijk is voor de beveiliging van de luchthaven. Volgens RTL Info startte de staking rond 14.30 uur en konden de passagiers een uur lang de luchthaven niet betreden. Tegen 16 uur was de vertrekhal afgeladen vol.
In een mededeling stelt de luchthaven zondagavond dat het ongenoegen voortvloeit uit de beslissing van BSCA Security om een toekomstige openbare aanbesteding toe te kennen aan twee operatoren in plaats van één. Het gaat om een aanbesteding voor de veiligheidscontroles waaraan de passagiers zich moeten onderwerpen voor ze naar de gates kunnen.
Het veiligheidspersoneel is bezorgd over de overname van de huidige agenten door de nieuwe operatoren, alsook over veranderingen op het vlak van opleiding en vergoeding.
De directie onderstreept in de mededeling dat ze bereid is om deze bekommernissen zo goed mogelijk op te vangen in het bestek van de aanbesteding. Ze wijst er ook op dat de salarissen geregeld worden in het paritair comité 317.
“De luchthaven betreurt deze wilde protestgolf die de passagiers in gijzeling neemt, ondanks het feit dat er op 30 september nog besprekingen werden gehouden waarin de directie van BSCA Security had bevestigd dat ze de aanbesteding zo goed mogelijk wil omkaderen om tegemoet te komen aan de verwachtingen van het personeel van onderaannemer Security Master”, besluit de directie.
bron: www.nieuwsblad.be
02-10
Vliegen wordt langzaam maar zeker schoner
De luchtvaart draagt nog altijd voor 2,5 procent bij aan de wereldwijde CO2-uitstoot. Volledig schoon vliegen is volgens luchtvaart-maatschappijen op z’n vroegst pas in 2050 mogelijk. Wat wordt er intussen gedaan om het vliegen duurzamer te maken?
1. Het ontwerp van het vliegtuig: lichtere toestellen met minder luchtweerstand en minder brandstofverbruik bij het taxiën.
Bij een grote luchtvaartmaatschappij als KLM is sinds 1990 de CO2-uitstoot per passagier gehalveerd. Maar doordat het aantal passagiers ook flink is toegenomen, levert dat onder de streep weinig op. ‘Het vliegtuig is al veel zuiniger en schoner geworden’, zegt ir. Joris Melkert, directeur onderwijs van de Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft. ‘Met kleinere en lichtere toestellen wordt brandstof bespaard en minder luchtvervuiling veroorzaakt. Ook worden toestellen eerder vervangen dan vroeger.’
Nieuwe toestellen zijn algauw 10 tot 20 procent zuiniger dan vorige generaties. Dat komt door efficiëntere motoren, minder gewicht en minder luchtweerstand. Oudere vliegtuigen zijn de laatste jaren gemoderniseerd met opstaande vleugeltippen, die dankzij betere aerodynamica leiden tot 6 procent minder uitstoot.
Er gebeurt meer op het gebied van luchtweerstand. De TU Delft en KLM maakten twee jaar geleden een testvlucht met een schaalmodel van de Flying-V. Een extreem zuinig langeafstandsvliegtuig waarin passagierscabine, vrachtruim en brandstoftanks in de vleugels geïntegreerd zijn. Het resultaat: 20 procent minder brandstofgebruik dan bij de meest geavanceerde vliegtuigen.
Ook op de luchthavens wordt naar innovatie gezocht. Zo wordt steeds vaker gekozen voor (semi-)-elektrisch aangedreven voertuigen om vliegtuigen te verplaatsen. Schiphol heeft dit jaar twee hybride-elektrische Taxibots aangeschaft. De piloot bestuurt ze op afstand, waarmee minimaal 50 procent brandstof bespaard wordt
Ook recycling staat op de agenda. De in 2006 opgerichte AFRA (Aircraft Fleet Recycling Association) heeft als doel om uiteindelijk 95 procent van het gewicht van een vliegtuig te recyclen. In Nederland zijn de afgelopen jaren zeventig vliegtuigen gerecycled, vooral van Airbus en Boeing. Zo’n 1000 tot 1500 onderdelen per vliegtuig zijn herbruikbaar. Het ‘gestripte’ wrak gaat uiteindelijk door de shredder, om ook daaruit herbruikbare metalen te winnen.
2. In het vliegtuig: alle kleine beetjes helpen. Van recycling en minder gewicht tot een verticale boerderij voor voedsel.
Lees verder op Clubs
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.