Blogposts

Blog

Geplaatst op dinsdag 06 september 2022 @ 00:03 door Travelboy , 61 keer bekeken

De uitgelekte plannen van Schiphol om een nieuwe terminal, Terminal Zuid, te gaan bouwen, roepen verdeelde reacties op. Veel luchtvaartmaatschappijen vragen de luchthaven om scherp op de kosten te letten. Bij de bouw van de A-pier zijn ernstige fouten gemaakt. Actiegroepen en milieupartijen reageren vol ongeloof op de bouw van een nieuwe aankomst- en vertrekhal.

 

Schiphol bereidt de aanbesteding voor van een nieuwe terminal die de capaciteit van de luchthaven fors uitbreidt, zo bleek maandag. Terminal Zuid zal meer dan €1 mrd kosten. De bouw moet gereed zijn in 2032. Het bouwplan lijkt op gespannen voet te staan met het kabinetsbesluit om Schiphol de komende jaren te laten krimpen.

 

Meer passagiers


‘Is het besluit van Schiphol om te gaan bouwen niet ingehaald door de werkelijkheid?’, vraagt ceo Steven van der Heijden van reisorganisatie Corendon zich af. Hij doelt op het kabinetsvoornemen om de luchthaven te laten krimpen van 500.000 vliegbewegingen per jaar naar 440.000. Is er dan wel een nieuwe terminal nodig?

 

Tegelijk stelt de topman dat de passagiersaantallen de komende jaren toch kunnen stijgen, ondanks dat er minder wordt gevlogen op Schiphol. Dat is het gevolg van de vlootvernieuwing die de sector in gang heeft gezet. In nieuwe toestellen is ruimte voor 15 tot 20% meer passagiers, terwijl de milieulast afneemt.

 

Corendon ziet toch liever dat Lelystad Airport eindelijk opengaat. Van der Heijden: ‘Gooi Lelystad Airport open. Dan is een aparte terminal op Schiphol helemaal niet nodig. Wij hebben door de capaciteitsproblemen op Schiphol een deel van onze vluchten verplaatst naar regionale luchthavens en dat is goed bevallen.'

 

EasyJet uiterst kritisch


EasyJet reageert uiterst kritisch. ‘De plannen moeten dringend worden herzien in overleg met alle belanghebbenden van Schiphol', zegt William Vet van Easyjet Nederland. ‘Van passagiers en luchtvaartmaatschappijen kan niet worden verwacht dat zij de kosten van dit onredelijke en buitensporige uitgavenplan dragen.' De prijsvechter wijst op het huidige economische klimaat en de verwachte daling van het aantal passagiers.

 

Voor Barin, de belangenvereniging van luchtvaartmaatschappijen, komt de aankondiging als ‘een donderslag bij heldere hemel.' ‘Wij weten nergens van’, zegt voorzitter Marnix Fruitema. Ook Barin heeft grote zorgen over beheersing van de bouwkosten. ‘Maar ik begrijp ook dat Schiphol niet stil kan blijven staan en naar de toekomst kijkt.'

 

KLM: let op de kosten


KLM, met 50% van alle vluchten de belangrijkste gebruiker van Schiphol, zegt wel op de hoogte te zijn van de plannen. ‘De nieuwe terminal is nodig om de klant goed te ontvangen, zelfs bij een mogelijke krimp naar 440.000 bewegingen’, zegt een woordvoerder. Wel moet scherp op de kosten worden gelet om de tarieven op Schiphol concurrerend te laten zijn.

 

Voor Transavia moeten de plannen passen binnen de mogelijkheden van de airlines, zegt een woordvoerder. ‘We begrijpen dat langetermijnplannen nodig zijn en het nodig is om de passagiers goed te ontvangen in de terminal. Maar dit moet wel passen binnen de kaders van onder andere de politiek.'

 

‘Onzinnig plan'


Groen Links reageert kritisch op de bouwplannen. Kamerlid Suzanne Kröger kondigt op twitter aan vragen te zullen gaan stellen over dit onderwerp. ‘Schiphol is totaal losgezongen van de realiteit. Stikstof, de gezondheid van omwonenden, het klimaat: we gaan naar een kleinere luchtvaart.'

 

Ook Greenpeace reageert vol onbegrip. ‘We zijn teleurgesteld dat Schiphol toch dit onzinnige plan voor een nieuwe terminal lijkt door te zetten. Leeft grote vervuiler Schiphol in een wereld waar de klimaatcrisis niet bestaat?'

 

Lees het volledige artikel: https://fd.nl/bedrijfsleven/1450692/een-nieuwe-terminal-gooi-liever-lelystad-airport-open-xei2catNGOzf



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.