Blogposts

Blog

Geplaatst op vrijdag 22 september 2017 @ 18:25 door Travelboy , 110 keer bekeken

De schuldeisers van het noodlijdende Air Berlin gaan exclusief met Lufthansa en easyJet onderhandelen over de verkoop van de Duitse luchtvaartmaatschappij. Andere kandidaten spreken van politieke inmenging.
 
De luchtvaartmaatschappijen Lufthansa en easyJet zijn geselecteerd als voorkeursbieders voor de overname van delen van de noodlijdende sectorgenoot Air Berlin. Dat hebben de schuldeisers beslist. Ze zullen tot 12 oktober met de twee maatschappijen onderhandelen, al houden ze ook contact met de andere geïnteresseerde partijen. 
 
Met de keuze voor Lufthansa en easyJet lijkt een opdeling van Air Berlin onvermijdelijk. Geen van beide bood immers op de hele maatschappij.  De verwachting is dat Lufthansa, de moedermaatschappij van Brussels Airlines, met het grootste deel van de taart zal gaan lopen.
 
Topman Carsten Spohr zei woensdag dat hij geïnteresseerd is in Niki, de Oostenrijkse dochter van Air Berlin, en 38 vliegtuigen die Lufthansa nu al leaset. Daarmee zou Lufthansa 73 korte- en middellangeafstandstoestellen, of de helft van de vloot, overnemen van Air Berlin. Ongeveer 3.000 van de meer dan 8.000 Air Berlin-werknemers zouden naar Lufthansa kunnen gaan. 
 
Andere delen van Air Berlin zouden naar easyJet gaan. Het is nog niet duidelijk welke, maar easyJet zei eerder te kijken naar de kortere afstand. Mogelijk krijgt ook Thomas Cook-dochter Condor nog iets in handen. 
 
De toekomst van de langeafstandsvloot van Air Berlin, met 17 Airbus A330's, is onzeker. EasyJet vliegt niet met zulke toestellen en Lufthansa liet al verstaan er geen interesse voor te hebben, ondanks plannen om het langeafstandsnetwerk van zijn dochter Eurowings uit te breiden.
 
'Geschokt'
Andere kandidaat-kopers zijn niet te spreken over de (weliswaar voorlopige) beslissing en spreken van politieke inmenging en partijdigheid van de federale regering. Hans Rudolf Wöhrl, de enige die een bod op de hele maatschappij had uitgebracht, toonde zich 'geschokt' dat Air Berlin nu in stukken aan Lufthansa en easyJet verkocht wordt.
 
Niki Lauda, de ex-autocoureur, die een bod op de maatschappij had gedaan die zijn naam draagt en die hij heeft opgericht noemde de beslissing doorstoken kaart. 'Het is onvoorstelbaar dat de Duitse politiek - minister van verkeer Alexander Dobrindt en minister van Economie Brigitte Zypries - Lufthansa zo steunt (...) en dat zo een compleet monopolie gecreëerd wordt'.
 
De grootste vakbond, Verdi, is wel tevreden. Lufthansa, easyJet  en Condor noemt de organisatie bedrijven met goede loonakkoorden en een degelijke medebeslissingscultuur'. Verdi verwacht dat ze nu 'de verantwoordelijkheid voor het personeel van Air Berlin overnemen en de werknemers goede toekomstperspectieven biedt.
 
'Faillissement'
Air Berlin vroeg midden augustus bescherming tegen zijn schuldeisers aan, nadat grootaandeelhouder Etihad Airways de kraan had dichtgedraaid voor het verlieslatende bedrijf. Het bedrijf stapelde de voorbije jaren de verliezen op omdat het er niet in slaagde zijn hybride businessmodel te laten renderen op een Duitse markt waar het werd platgewalst tussen Lufthansa-dochter Eurowings enerzijds en Ryanair en easyJet anderzijds. De komst van Etihad leverde evenmin de nodige synergieën of besparingen op.
 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.