Blogposts

Blog

Geplaatst op dinsdag 14 februari 2017 @ 21:10 door Travelboy , 868 keer bekeken

De lagekostenspelers Ryanair, EasyJet en Vueling verminderen in alle stilte hun aanbod op Brussels Airport. Niet door de Brusselse geluidsnormen, maar de moordende concurrentie.

Wie tot voor kort van Zaventem naar Rome wilde vliegen, kon elke dag kiezen uit vier (relatief) goedkope luchtvaartmaatschappijen: Ryanair, Vueling, Brussels Airlines en Alitalia. Wie naar Berlijn moest, kon een ticket kopen bij Ryanair, Easyjet of Brussels Airlines. Ook naar populaire bestemmingen als Lissabon en Madrid was er keuze te over.
 
Door het overaanbod konden de luchtvaartmaatschappijen de vluchten op die citytripbestemmingen amper rendabel maken. En dat eist nu zijn tol. Heel wat lowcostspelers hebben de voorbije tijd in alle stilte hun aanbod vanuit Zaventem verkleind, al geven ze daar niet graag publiciteit aan.
 
Schrappen
Neem nu Ryanair. Op een persconferentie vorige week kondigde Michael O’Leary, de flamboyante eigenaar van de Ierse lagekostenmaatschappij, aan dat hij zes nieuwe bestemmingen in Charleroi lanceert, maar zijn 14 verbindingen vanuit Brussels Airport gelijkhoudt.
 
Op de website van Ryanair blijkt echter dat het binnenkort veel minder vaak naar bepaalde bestemmingen vliegt. Zo vliegen de Ieren deze zomer 16 keer per week naar Berlijn en Rome, tegenover 21 keer nu. Naar Hamburg trekt Ryanair één in plaats van twee keer per dag. Lissabon, Porto en Rome verliezen een à twee vluchten per week.
 
Opvallend is dat Ryanair zijn aanbod net vermindert op de bestemmingen die de dichte concurrenten Easyjet en Vueling onlangs hebben laten schieten. Want ook zij snijden fel in hun Brussels aanbod.
 
Het Spaanse Vueling, onderdeel van de groep rond British Airways, schrapte vorig jaar zijn vluchten naar onder meer Lissabon, Porto en Rome. Daardoor halveert Vueling zijn aanbod uit 2013 tot amper vijf steden in de Spaanse heimat. Vueling, dat in slechte papieren zit, wil zich terugplooien op zijn belangrijkste markt.
 
Ook EasyJet liet eind vorig jaar weten dat het twee van haar zeven bestemmingen vanuit Zaventem schrapt. Eind maart vliegt de Britse lowcostmaatschappij voor het laatst naar Berlijn, de vluchten naar Milaan zijn al stopgezet. Volgens een woordvoerder worden de lijnen geschrapt omdat de vraag lager ligt dan verwacht.
 
De keiharde concurrentie op Europese bestemmingen laat zich zelfs voelen tot bij TUI Fly (ex-Jetairfly). De vakantiespeler vliegt op 23 februari voor het laatst van Zaventem naar Tel Aviv, nadat het vorig jaar al zijn vluchten Antwerpen-Berlijn, Antwerpen-Rome en Oostende-Rome stopzette wegens gebrek aan succes.
 
‘Rome en Berlijn zijn perfecte citytrip-bestemmingen, maar er was teveel concurrentie’, zegt Piet Demeyere, woordvoerder van TUI Fly.
 
Aanval op Brussels Airlines
Ryanair wil zijn dalende frequentie op Zaventem niet bevestigen. ‘We bekijken al onze 1.800 routes regelmatig opnieuw’, zegt woordvoerder Yann Delomez droog. Maar de inkrimping past in de strategie die de Ieren in 2013 startten.
 
Toen viel Ryanair Brussels Airlines frontaal aan door niet alleen in Charleroi maar ook in het ‘dure’ Zaventem spotgoedkope vluchten aan te bieden.
 
Maar de Belgische luchtvaartmaatschappij liet zich niet kisten. CEO Bernard Gustin zette een nieuwe strategie op met goedkope tickets naar Europese bestemmingen in combinatie met een uitgebreid netwerk in Afrika.
 
Vliegtickets naar pakweg Berlijn, met enkel handbagage, zijn nu bij Brussels Airlines te koop vanaf 35 euro, hoger dan de bodemprijzen van Ryanair maar nog altijd low budget. ‘Ryanair dacht dat ze Brussels Airlines zouden wegblazen maar dat is niet gebeurd’, zegt luchtvaartexpert Eddy van de Voorde (UA).
 
‘Uit heel Europa vliegen mensen met Brussels Airlines naar Brussel om nadien verder te reizen naar Afrika. Daarmee bieden ze een ander product dan Ryanair.’
 
Uiteindelijk lijkt niet Brussels Airlines maar Vueling en mogelijk ook EasyJet in Zaventem de moordende concurrentiestrijd tegen Ryanair verloren te hebben. Want 10 vluchten per dag naar één bestemming is teveel van het goede. Nu de andere lowcosters uit de markt geduwd zijn, kan Ryanair gas terugnemen en zijn frequenties verminderen.
 
Moeilijk jaar
Voor Brussels Airport, dat zich momenteel hevig weert tegen de nieuwe geluidsnormen die het Brussels Gewest wil invoeren, kan de impact wel groot zijn. Door de inkrimpingen riskeert de luchthaven tot honderdduizenden reizigers per jaar kwijt te spelen. ‘Brussels Airport gaat een moeilijk jaar tegemoet’, zegt een waarnemer.
 
Toch is de luchthaven niet pessimistisch. ‘Geschrapte vluchten of frequenties hebben niet de hoogste bezettingsgraad’, zegt woordvoerser Anke Fransen. ‘Als die vervangen wordt door een andere, meer populaire bestemming, is de balans uiteindelijk positief.’
 
Bovendien is er intussen een nieuwe lagekostenspeler in Zaventem geland. Het IJslandse Wow verbindt Zaventem vanaf juni via IJsland met Noord-Amerika.
 
Bron: www.tijd.be



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.