Blogposts

Blog

Geplaatst op vrijdag 20 januari 2017 @ 23:47 door Travelboy , 1407 keer bekeken

Boost, de werknaam van de nieuwe dochtermaatschappij van Air France, start oktober 2017 met zo’n vijf routes op de middellange afstanden. Dit heeft Pierre-Olivier Bandet, Executive Vice President Vloot en Netwerk aan Zakenreis bevestigd.

 

Bandet hoopt dat de onderhandelingen met de vakbonden van cabinepersoneel en piloten eind januari zijn afgerond. Maar om in het najaar te kunnen starten, wordt niet op een akkoord met de vakbonden gewacht en zijn de voorbereidingen voor Boost al in volle gang. Een definitieve naam is nog niet gekozen.

 

In 2020 moet de vloot van Boost bestaan uit tien toestellen voor de lange afstand en 15 tot 18 voor de middellange afstand.


“In oktober zullen wij in eerste instantie starten met medium-haul vluchten,” zegt Bandet, die ‘project Boost’ leidt. “Daarvoor worden vijf tot tien Airbus A320’s van de Air France-vloot gebruikt die rond de vijf routes gaan uitvoeren. De exacte invulling staat nog niet vast en is ook afhankelijk van de onderhandelingen met de bonden. In de zomer van 2018 beginnen we met langeafstandsvluchten met Boost, waarschijnlijk met drie toestellen.”

 

Het is de bedoeling dat uiteindelijk de Airbus A350 wordt gebruikt voor het langeafstandsnetwerk van Boost. Dit nieuwe toesteltype wordt echter pas vanaf augustus 2019 geleverd. “Daarom overwegen wij in het overgangsjaar oude Airbus A340’s van Air France te gebruiken,” zegt Bandet. De Airbus A340’s van Air France worden geleidelijk vervangen door Dreamliners. De eerste Boeing 787 werd begin deze maand geleverd. In totaal krijgt Air France zestien van deze toestellen.

 

Air France-crew hoeft minder in te leveren
 De achtergrond om een nieuwe airline op te zetten, is om de concurrentie het hoofd te bieden, onder meer die van de Golfcarriers. Boost zal verlieslijdende routes van Air France overnemen, maar er worden ook nieuwe routes geopend. Centraal staat dat de vluchtoperatie van Boost tegen fors lagere kosten moet worden uitgevoerd dan de moedermaatschappij. Vooralsnog is het Air France niet gelukt om alle vereiste bezuinigingen door te voeren, niet in de laatste plaats vanwege de sterke Franse vakbonden van cabine en cockpit, die niet schuwen om naar het stakingsmiddel te grijpen.

 

Is Boost een noodgreep om het verzet van het Air France-personeel te doorbreken en de maatschappij weer gezond te maken? Wij vragen het Jean-Marc Janaillac, de topman van Air France-KLM.

 


“Als je tegen een muur aanloopt, kun je twee dingen doen. Je kunt de muur met geweld afbreken of je kunt er omheen gaan. Boost is onze manier om voorbij deze muur te komen en de weg vooruit te bewandelen,” aldus Janaillac.

 

Het is de bedoeling dat voor Boost goedkoper cabinepersoneel van buitenaf wordt aangenomen. Voor de 320 co-piloten geldt hetzelfde, maar dan met de afspraak dat zij op termijn kunnen doorstromen naar Air France. In ruil voor een zegen voor de plannen van de vakbonden, hoeft het Air France-personeel minder in te leveren op hun arbeidsvoorwaarden dan de bedoeling was volgens het bezuinigingsplan Perform 2020.


“Er wordt nog steeds een offer van hen verwacht, maar in plaats van 1,5 tot 2 procent productiviteitsverhoging, zou dat 0,5 à 1 procent worden,” aldus Bandet. “Het gaat erom dat Air France en Boost samen wel tot het gewenste resultaat komen.”


Andere besparingen zullen van ‘onder de vleugel’ komen. “Procedures op de grond worden vereenvoudigd en meer werkzaamheden zullen worden uitbesteed, zoals bijvoorbeeld de afhandeling van bagage en passagiers.”

 

Mix van zakelijke en toeristische bestemmingen
 Het medium long-haul netwerk van Air France is in zijn totaliteit verlieslijdend en ook op long-haul moet er wat gebeuren. “Sommige routes van Air France zijn uitermate winstgevend, maar op een derde van het langeafstandsnetwerk lijden wij verlies,” zegt Bandet. “In bepaalde markten, zoals Brazilië, kun je om strategische redenen besluiten om door te blijven vliegen, in de verwachting dat de economie daar weer zal aantrekken. Maar andere routes lenen zich ervoor om te worden overgeheveld naar Boost. Hetzelfde geldt voor sommige vluchten in Europa. Wij zullen nauw met Air France samenwerken en ook feederen. Het is belangrijk dat de frequenties op de hub wel worden gehandhaafd, maar dan tegen lagere operationele kosten.”

 

De routes van Boost zullen een mix van zakelijke en toeristische bestemmingen zijn. Bandet: “Dus geen echte zakelijke bestemmingen zoals New York of echte vakantiebestemmingen zoals Mauritius. Je kunt denken aan bestemmingen in Zuidoost-Azië zoals Kuala Lumpur en Bangkok, routes waarop Air France last heeft van de concurrentie van Golfcarriers of die niet goed lopen. In Europa kijken wij onder meer naar Turkije, Spanje en Duitsland. Ook zullen er nieuwe bestemmingen worden aangevlogen.”

 

Betaalde catering
 Boost zal nauw samenwerken met Air France en onder meer feederen voor de moedermaatschappij. Het product zal echter compleet verschillen. Boost moet veel innovatiever zijn dan Air France en concurrerende tarieven bieden.
“Het is zal zeker geen long-haul low-cost maatschappij worden en ook geen product dat vergelijkbaar is met Transavia,” zegt Bandet. “Boost is innovatief, gericht op een jonge generatie reizigers – zowel vrouwelijke als mannelijke executives.”
Het product aan boord is nog in ontwikkeling. Wellicht dat op de korte afstanden in een configuratie van één klasse wordt gevlogen, op long-haul komt in ieder geval wel een business class. In alle vliegtuigen is wifi en bij Boost kan voor de catering aan boord worden betaald. Bandet: “We onderzoeken hoe we van catering een profit centre kunnen maken in plaats van een kostenpost.”

 

Of Boost inderdaad de turn-around van Air France kan bewerkstelligen, zal moeten blijken. Het plan is dat Boost in 2020 over 25-28 toestellen beschikt. Op een totale vloot van Air France van 350 toestellen is dat slechts 8 procent dat het verschil zal moeten maken.

 

bron: www.zakenreis.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.