Blogposts

Blog

Geplaatst op woensdag 22 februari 2017 @ 00:17 door Travelboy , 1396 keer bekeken

Alle Ryanair vluchten die morgenochtend tussen 6 uur en 7 uur moeten vertrekken op Brussels Airport, worden met een uur vertraagd. De reden? Ryanair wil de nieuwe geluidsboetes vermijden, die soms tot 5.000 euro per vlucht kunnen oplopen. Andere maatschappijen passen hun tijdschema's niet aan.

 

Alle vluchten van de lagekostenmaatschappij worden naar een later tijdstip verplaatst, bevestigt Ryanair.

 

‘Dat is geen evidente beslissing’, vertelt luchtvaartspecialist Luk De Wilde aan deredactie.be. ‘Ryanair moet hiervoor nieuwe vertrekslots op Zaventem vinden én nieuwe aankomstslots op de luchthavens waar de toestellen landen.’

 

‘Ryanair verplaatst de vluchten enkel en alleen om aan de geluidsboetes te ontsnappen. Een lagekostenmaatschappij betaalt nooit graag te veel. Bovendien lopen die boetes soms op tot 5.000 euro per vlucht waardoor sommige vluchten van Ryanair verlieslatend dreigen te worden.’

 

Andere luchtvaartmaatschappijen

Tui, het vroegere Jetair, is niet van plan om zijn vluchtschema aan te passen. De chartermaatschappij heeft vijf vluchten tussen 6 uur en 7 uur ’s morgens, in de zomer kan dat oplopen tot tien. Maar Tui is niet van plan om de boetes te betalen. ‘Wij hebben in het verleden ook boetes gekregen, en die ook niet betaald’, zegt woordvoerder Piet Demeyere.

 

Bij Thomas Cook Airlines wil men de beslissing eerst grondig bestuderen alvorens uitspraken te doen. 'Maar het is toch niet logisch dat een vliegtuig dat opstijgt of landt op de opgelegde tijdstippen en dit doet via de opgelegde routes hiervoor een boete krijgt?', luidt het.

 

 Beide maatschappijen dringen alvast bij de verschillende regeringen aan om snel duidelijkheid te scheppen in dit dossier, door het vastleggen van een nieuwe vliegwet.

 

 Ondertussen reageert ook Brussels Airlines dat ze zijn vluchtschema niet aanpast. De luchtvaartmaatschappij heeft vijf vluchten voor 7 uur. ‘Maar het is onmogelijk te voorspellen of we daarvoor een boete zullen krijgen. Dat hangt immers af van de vluchtroute die wij opgelegd krijgen door Belgocontrol’, zegt woordvoerster Kim Daenen. Als de nieuwe normen van kracht worden, loopt Brussels Airlines het risico op een jaarlijkse boete van 1 miljoen euro. In het verleden heeft Brussels Airlines die boetes altijd aangevochten

 

bron www.standaard.be



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.