Blogposts

Blog

Geplaatst op vrijdag 01 december 2017 @ 16:29 door Travelboy , 12 keer bekeken

Ryanair handelt claims van gedupeerde passagiers volgens de regels af. De luchtvaartmaatschappij annuleerde in de periode van 15 september tot 10 oktober 2017 negen vluchten die vanuit Nederland zouden vertrekken.

Daarbij zijn 1.147 passagiers getroffen. Deze passagiers zijn door Ryanair per mail geïnformeerd, waarop 1.014 hebben gereageerd. Ruim 300 passagiers zijn op alternatieve vluchten met een Ryanair-toestel vertrokken en nog eens 29 met een andere maatschappij. In totaal hebben 680 passagiers hun geld terug gehad. 133 passagiers hebben nog geen keuze gemaakt tussen geld terug of een alternatieve vlucht. Verder zijn er 202 compensatieclaims ingediend, waarbij een claim ook meer dan één passagier kan betreffen. Dat blijkt uit cijfers tot 1 november 2017 van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) die minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
 
De ILT heeft naar aanleiding van de annuleringen van vluchten informatie opgevraagd bij Ryanair. De luchtvaartmaatschappij maakte op 15 september 2017 bekend in de periode tot eind oktober dagelijks veertig tot vijftig vluchten te annuleren. De ILT signaleert dat de informatievoorziening van Ryanair voor de consument onduidelijk kan zijn, maar heeft op dit terrein geen bevoegdheden. De ILT heeft deze signalen onder de aandacht gebracht bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Zij is de bevoegde instantie voor de handhaving van de Wet oneerlijke handelspraktijken.
 
De ILT volgt de ontwikkelingen bij Ryanair op de voet. Als de situatie daar aanleiding toe geeft, beziet de ILT welke actie nodig is.
 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.