Blogposts

Blog

Geplaatst op woensdag 17 mei 2017 @ 14:49 door Travelboy , 1222 keer bekeken

Eindhoven Airport wil op korte termijn vluchten gaan aanbieden naar Amerika. Dat zegt luchthavendirecteur Joost Meijs op BNR. Nu is intercontinentaal vliegen vanaf de luchthaven nog niet mogelijk.

 

Maatschappijen als Ryanair, Norwegian Air en Aer Lingus zijn nadrukkelijk in gesprek om alternatieve hubs te creëren. Meijs noemt Londen Gatwick als voorbeeld. 'Daar kun je als passagier overstappen om met één ticket en doorgelabelde bagage op een vlucht van Norwegian naar Boston of New York te stappen. Dat soort alternatieve hubs zal de komende jaren ontstaan en wij hopen natuurlijk als Eindhoven Airport op dat nieuwe netwerk aan te haken

 

Termijn
Het biedt eindelijk de mogelijkheid om ook vanuit Eindhoven naar, bijvoorbeeld, New York te vliegen. Een aanlokkelijk perspectief, al kan Meijs nog niet zeggen op welke termijn deze mogelijkheid werkelijkheid wordt. 'Uiteindelijk moeten die luchtvaartmaatschappijen elkaar vinden. Wat ik begrijp is dat ze vrij ver zijn met die gesprekken en dat het een kwestie van tijd is voordat dat kan.'

 

Masterplanning
Meijs verwacht mede door een toename van het zakelijk vliegverkeer het jaarlijkse aantal passagiers te verdubbelen. 'Zolang de vraag naar vliegverkeer in Nederland, West- Europa en de hele wereld groeit, zal er ook druk zijn op de ontwikkeling van Eindhoven Airport. Waar die groei eindigt, is een goede vraag, maar we zijn onszelf qua masterplanning - de ontwikkeling van de infrastructuur - aan het voorbereiden op 10 miljoen passagiers in 2025.' 

 

Buitengewoon gevoelig
De vraag van 'vaste' maatschappijen als Transavia, Wizz Air en Ryanair naar vluchten is nu al groter dan de luchthaven op dit moment kan en wil bieden. Infrastructureel zitten er haken en ogen aan en bovendien liggen de afspraken over overlast met de omgeving buitengewoon gevoelig, erkent Meijs. 'Daar moet je veel tijd in stoppen en het is soms ook wel goed dat je geleidelijk aan kunt groeien en niet in één keer die hele grote stap kunt maken.'

 

Toch bieden de afspraken met de omgeving volgens Meijs ook de komende jaren voldoende ruimte voor verdere uitbreiding. De vorige afspraken stammen uit 2015, maar Meijs ziet nog een hoop hobbels op weg naar nieuwe afspraken in 2019. 'Er zijn altijd meerdere manieren om naar luchthavenontwikkeling te kijken. Dat zal zeker nu ook tot discussie leiden. Maar wat er wel veranderd is, is dat Eindhoven Airport inmiddels een nationale luchthaven is in een regio die van nationaal belang is. En dat verandert de context.' 

 

bron: www.bnr.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.