Blogposts

Blog

Geplaatst op donderdag 15 mei 2025 @ 16:35 door Travelboy , 30 keer bekeken


Belgische consumentenorganisatie Testaankoop start, gesteund door de Europese koepelorganisatie Euroconsumers, een rechtszaak tegen de Ierse lowcost airline Ryanair. Volgens Testaankoop misleidt Ryanair haar klanten tijdens het online boekingsproces en schendt ze de rechten van de consument.

 

In het verleden werden daarover verschillende klachten ingediend bij de Economische Inspectie (tegen Rayanir, maar ook andere lowcostsoelers zoals Vueling, Wizzair en EasyJet) maar omdat Ryanair in de boosheid blijkt te volharden, spant de consumentenorganisatie nu concreet een rechtzaak tegen de airline aan.
 

Testaankoop is van oordeel dat verschillende elementen tijdens het boeken van een vlucht bij Ryanair onduidelijk of misleidend zijn. Zo verwijst de consumentenorganisatie allereerst naar het boeken van handbagage. Ryanair maakte enige tijd geleden de handbagage ter grootte van een trolley betalend. Enkel een kleine tas die onder de stoel voor je past, is bij de lowcost airline nog standaard inbegrepen. Maar volgens het Europese Hof van Justitie moeten “handbagage van redelijk formaat” gewoon in de initiële ticketprijs zitten.

 

 

Daarnaast creëert de airline volgens Testaankoop ook bewust onduidelijkheid rond het tariefsysteem. Consumenten kunnen immers uit verschillende bundels kiezen (Basic, Regular, Flexi Plus en Plus). Wie het boekingsproces start en handbagage wil meenemen, lijkt op de Ryanairwebsite best voor het Regular-tarief te kiezen, maar in deze bundel zitten ook nog andere zaken waaronder bv priority boarding. Toch kan een klant later nog handbagage afzonderlijk toevoegen tegen een lagere prijs dan de bundelprijs van het Regular-tarief. Dat vermeldt Ryanair niet bij het begin van het boekingsproces, zodat de meeste consumenten dan al het duurdere pakket gekozen hebben.

 

Ook het vermelden dat er nog maar een beperkt aantal seats beschikbaar zijn voor een bepaalde prijs, is een door in het oog bij Testaankoop. Dat wekt de indruk dat de klant snel een vlucht moet boeken aan de promo-prijs, terwijl onderzoek van Testaankoop uitwijst dat de prijs daarna soms nog daalt.

 

Vergelijken

 

“Verschillende punten in het boekingsproces van Ryanair zijn op dit moment onduidelijk of misleidend. We willen, zoals de Europese wetgeving ook eist, dat de prijzen vanaf het begin van het boekingsproces duidelijk zijn voor de consument, ook voor elke dienst apart, zodat het gemakkelijker wordt om verschillende luchtvaartmaatschappijen met elkaar te vergelijken”, aldus Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop.

 

bron: www.travellikeapro.be

 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.